Nederland zou gezelliger zijn zonder islam.

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Nederland zou gezelliger zijn zonder islam.

Ja
55
52%
Nee
29
27%
Weet niet
11
10%
Geen mening
5
5%
Schande, je mag daar niet over nadenken.
6
6%

Totaal aantal stemmen: 106

Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

botjes schreef:
0ortje schreef:Dit topic is precies de reden waarom ik hier bijna nooit meer kom. Dit soort topics overheersen dit forum.
Hè, zo 'n soort gevoel had ik ook toen ik een twee/drie weekjes geleden sinds lange tijd (1-1,5 jaar?) me weer eens vertoonde op FT. De sfeer is er slechter op geworden, en ik bemerk ook dat een paar forumleden toch wat negatiever zijn geworden dan dat ik het mij meende te herinneren. Maar ja, ook als gemiddelde vrijdenker ontsnap je niet aan de geest van de tijd.
Negatiever in welke zin?
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Yoyo
Ervaren pen

Bericht door Yoyo »

Ik weet niet of Nederland inderdaad gezelliger zou zijn zonder Islam. Maar als we de Islam en het Christendom konden ruilen voor het humanisme en boeddhisme zou het volgens mij wel een stuk aangenamer zijn. (voor mij dan althans :) )
The most disturbing, heartbreaking and *disgusting thing about the idea of heaven and hell is not that so many people BELIEVE it to be the truth, but that they WANT it to be. ~ yoyo
Apeiron

Bericht door Apeiron »

Het wettische karakter van de Islam mag wat mij betreft worden ingeruild voor een meer spirituele richting, zoals het soefisme:
Het soefisme (ook wel tasawwoef en Sufi) is een mystieke traditie die zijn oorsprong heeft in de vroege Islam.
Soefisten geloven dat de Koran en de strikte regels van de sharia uiterlijke regels zijn en dat er diverse stadia van (innerlijke) nabijheid tot God bestaan.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Soefisme
En verder:
Soefisten stellen dat het Soefisme samen met elke andere religie kan worden gepraktiseerd -- het is het "hart" van de religie. Geen enkel geloof of religie wordt in twijfel getrokken; ieder kan zijn eigen kerk, religie, of belijdenis volgen.
Soefisme presenteert God als iemand die ondefinieerbaar is. Hun definities vormen een cirkelredenering en zijn zo flamboyant en extreem dat deze helemaal geen verlichting bieden, maar alleen maar een besef van een wezen dat onbereikbaar is. Mohammed ibn Mūsā al-Wāsitī zei: “Omdat zijn essentie niet veroorzaakt is, zijn ook zijn eigenschappen niet veroorzaakt: het proberen om het eeuwige af te schilderen is hetzelfde als het wanhopen dat elk van de realiteiten of eigenschappen of subtiliteiten van de essentie [van God] begrepen kunnen worden”

http://www.allaboutreligion.org/dutch/soefisme.htm
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Stel:
1] Alle moslims worden soefist.
2] Alle moslims worden atheïst
3] Alle moslims blijven hetzelfde.
Welk Nederland is dan in 2020 het gezelligst?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

cluny schreef:Stel:
2) en dan ruilen we hemelvaartsdag in voor het suikerfeest, en doen we er Holi ook nog bij. :D

Is Jami trouwens gezellig? 8)
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Dat hangt ervan af welke richting in het atheisme; er is een mild, humanistisch, liberaal, atheistisch humanisme dat eenvoudig alle godsdienstige claims tussen haakjes zegt en meent dat iedereen vrij moet zijn om z'n eigen leven te leiden, en dat niemand voor een ander kan voorschrijven hoe de invulling van dat leven er uit zou moeten zien, laat staan op grond van onbewijsbare geloofsclaims.

Er is ook een militant, fanatiek atheisme dat met haar eigen totem in de hand ('de wetenschap zegt...') pretendeert de absolute waarheid en wijsheid in pacht te hebben, en waarvan de representanten rondgaan als inquisiteurs om de dwaalleringen in het denken van ketters aan te wijzen. Dezen willen christelijke scholen omvormen tot openbare scholen hoewel christelijke scholen volgens zeer vele ouders beter scoren als het gaat om een veilige sfeer en omzien naar leerlingen dan openbare scholen. En ze willen dat niet omdat die christelijke scholen niet goed functioneren, maar omdat zij voor een ander de waarheid menen te kunnen uitmaken en om die 5% religieuze scholen aan te kunnen pakken waar het misloopt en de vrijheid van onderwijsrichting misbruikt wordt om kinderen te indoctrineren.

Ook atheistisch naturalisme kan verworden tot een exclusivistische en universalistische levensbeschouwing, een Kerk met haar eigen priesterkaste en elkaar bestrijdende facties ("Als je maar goed genoeg doordenkt op al het beschikbare bewijs kom je hierop uit!" - "Nietes; daarop!"). Alle mensen zoeken zekerheid, en velen dempen hun onzekerheid graag met de pretentie van absolute waarheid; vervolgens zoeken ze daar hun autoritatieve geschriften bij. En of dat nu een heilig boek is, Marx en Engels, of verwijzingen naar wetenschappelijke studies (Grappig, want wetenschappelijke resultaten kunnen uit principe slechts voorlopig zijn); maakt voor de onhebbelijkheid en onverdraagzaamheid van die mensen geen verschil.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Theoloog schreef:
Dat hangt ervan af welke richting in het atheisme
Doe maar gemiddeld (zoals het gemiddelde van de hedendaagse nederlandse atheïst).
En dan, Theoloog: 1,2 of 3?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

collegavanerik schreef:
cluny schreef:
The Prophet schreef:Is het wenselijk dat Nederland "gezelliger" wordt? Brrrr... #-o
Om maar eens wat leven in de brouwerij te brengen.
Met een nu nog levende Theo van Gogh zou Nederland gezelliger zijn.
met een nu nog levende pim fortuyn zou nederland gezelliger zijn
zonder dierenpartij zou nederland gezelliger zijn.
Ze vragen wel eens: Wat deed je toen je hoorde van de moord op Pim Fortuyn?
Ze hadden als 2de vraag moeten stellen: Wat dacht je daarbij over de toen nog onbekende schutter?
Wedden dat Laat het geen moslim zijn want dan breekt de pleuris uit! op de top 3 staat.
En wat een opluchting toen achteraf bleek dat het een dierenactivist bleek te zijn, een nederlander.
Zijn er wel eens cijfers tegenover elkaar gezet van de achterban van de 2 moordenaars?
Over de mate van goedkeuring van de respectievelijke moorden?
Ik denk dat moslims, het gemiddelde van alle moslims in Nederland, veel minder afschuw vertonen voor de moord op van Gogh dan het gemiddelde van alle nederlandse dierenactivisten op de moord van Fortuyn.
Wat denk jij?

En daarbij: Zou Nederland zonder de dierenpartij gezelliger zijn?
Volgens mij zou jij er zelf geen poll over durven openen.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

cluny schreef:
collegavanerik schreef:
cluny schreef: Om maar eens wat leven in de brouwerij te brengen.
Met een nu nog levende Theo van Gogh zou Nederland gezelliger zijn.
met een nu nog levende pim fortuyn zou nederland gezelliger zijn
zonder dierenpartij zou nederland gezelliger zijn.
Ze vragen wel eens: Wat deed je toen je hoorde van de moord op Pim Fortuyn?
Ze hadden als 2de vraag moeten stellen: Wat dacht je daarbij over de toen nog onbekende schutter?
Wedden dat Laat het geen moslim zijn want dan breekt de pleuris uit! op de top 3 staat.
hoe wist jij wat ik dacht :roll:
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Zonde
Forum fan

Bericht door Zonde »

Ik heb nee gestemd, met als basis mijn eigen omgeving. Hier heb ik niet het idee dat het minder gezellig is door islam. Er wonen redelijk veel moslims in buurten in de omgeving. Ook is er een turkse pizzeria, en een cafetaria met turkse eigenaar, het is daar best gezellig. Ik weet vrijwel zeker dat de eigenaren islamitisch zijn.
cluny schreef:Ik denk dat moslims, het gemiddelde van alle moslims in Nederland, veel minder afschuw vertonen voor de moord op van Gogh dan het gemiddelde van alle nederlandse dierenactivisten op de moord van Fortuyn. Wat denk jij?
Ik denk niet dat deze vraag erg veelzeggend of relevant is. Er is volgens mij een totaal ander verband tussen dierenactivisten en Pim Fortuyn, dan tussen moslims en Theo van Gogh. Van der Graaf heeft als motief aangegeven dat hij Pim Fortuyn zag als een gevaar voor de zwakkeren in de maatschappij. Maar is er een direct en duidelijk verband tussen het dierenactivisme bij Van der Graaf en zijn moord op Fortuyn?
Laatst gewijzigd door Zonde op 05 apr 2008 19:07, 2 keer totaal gewijzigd.
(\__/) (\__ /) (\__/)
(O.o ) (x.O ) (0.o )
(> < ) ( > < ) (> < )
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Theoloog, mee eens dat er in de atheistische denkrichting extremen zijn. Je weet goed hoe het niet moet.

Hoe moet het dan wel? Wat is volgens jou het beste?
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Zonde,

Er is dus geen verschil, tussen moslims aan de ene kant, en de islam aan de andere? (sorry voor de suggestieve vraagstelling ;) Psychologische spelletjes zijn leuk. Vraag maar aan Vuurtje ;) )
Zonde
Forum fan

Bericht door Zonde »

Kevin schreef:Er is dus geen verschil, tussen moslims aan de ene kant, en de islam aan de andere?
Waar doel je precies op met je vraag?
(\__/) (\__ /) (\__/)
(O.o ) (x.O ) (0.o )
(> < ) ( > < ) (> < )
Theoloog

Bericht door Theoloog »

cluny schreef:
Theoloog schreef:
Dat hangt ervan af welke richting in het atheisme
Doe maar gemiddeld (zoals het gemiddelde van de hedendaagse nederlandse atheïst).
En dan, Theoloog: 1,2 of 3?
Hoe ziet 'het gemiddelde van de hedendaagse Nederlandse atheist' eruit.

Ik mis een optie.

* - Alle moslims worden agnost (zoals de gemiddelde Nederlander agnost is, met ouders of grootouders die nog hervormd of katholiek zijn).

Dat kan ik me namelijk goed voorstellen en ik verwacht ook dat dit gaat gebeuren. De meeste moslims bezoeken de moskee nu al auwelijks en houden de gebedstijden niet in het oog. Men rommelt maar wat aan.

Een deel zal islamitisch-humanistisch worden (voor zover men het al niet is); een deel agnostisch-islamitisch (op de wijzen waarop Brabanders katholiek zijn) en een deel zal een bepaalde vorm van vroomheid kiezen, hetzij soefitistisch, hetzij vrijzinnig-islamitisch, hetzij zwartekousensalafistisch, hetzij Hizb-ut-Tahrir-achtig)
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Zonde schreef:
Kevin schreef:Er is dus geen verschil, tussen moslims aan de ene kant, en de islam aan de andere?
Waar doel je precies op met je vraag?
Ik doel op het verschil tussen moslims aan de ene kant en de islam aan de andere kant. In de islam staan nogal wat dingen die seculiere of traditionele moslims niet naleven. Daarom vind je ze wss gewoon even gezellig als bijv. traditionele katholieken of protestanten. Hun geloof heeft alleen op oppervlakkige gebieden van hun leven een betekenis.

Ik zelf maak onderscheid tussen de ideologie van een bepaalde religie, en mensen die de religie op hun eigen manier beleven. Jij niet? :)
Gesloten