Nederland zou gezelliger zijn zonder islam.

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Nederland zou gezelliger zijn zonder islam.

Ja
55
52%
Nee
29
27%
Weet niet
11
10%
Geen mening
5
5%
Schande, je mag daar niet over nadenken.
6
6%

Totaal aantal stemmen: 106

HenkM
Superposter

Re: Nederland zou gezelliger zijn zonder islam.

Bericht door HenkM »

Uncle Rat schreef:
HenkM schreef:Wat hier al vaker voorbij kwam: het is niet de bedoeling dat 'wij' ons tot hun niveau verlagen.
Dat hield Marc Dutroux de politie ook voor toen hij opgepakt en opgesloten werd. Of misschien deed hij dat niet. Maar hij had het gezegd kunnen hebben: "jullie verlagen je tot mijn niveau."
Over valse verbanden gesproken?!

Ik ga hier ff niet op in.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Zonder de islam zou Nederland een stuk minder schijnheilig worden.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2269 ... tie__.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mohamed Azahaf, de initiatiefnemer van de actie tegen de benoeming van Guido van Woerkom als Nationale Ombudsman blijkt zelf een uiterst omstreden verleden te hebben. Azahaf was vroeger een radicale moslim en zou zich onder meer vlak na de moord op Theo van Gogh jubelend hebben uitgelaten.
Afbeelding
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Cluny schreef:Zonder de islam zou Nederland een stuk minder schijnheilig worden.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2269 ... tie__.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mohamed Azahaf, de initiatiefnemer van de actie tegen de benoeming van Guido van Woerkom als Nationale Ombudsman blijkt zelf een uiterst omstreden verleden te hebben. Azahaf was vroeger een radicale moslim en zou zich onder meer vlak na de moord op Theo van Gogh jubelend hebben uitgelaten.
Ik neem dus aan dat hij zichzelf ook als ombudsman zou afwijzen :) !
Ik wens u alle goeds
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Peter van Velzen schreef: Ik neem dus aan dat hij zichzelf ook als ombudsman zou afwijzen :) !
Misschien niet want uit het artikel (er waren zorgen omtrent hem):
Verder liet hij weten enkele jaren daarvoor radicaal te hebben gebroken met zijn extremistische verleden en zijn denkbeelden te hebben aangepast.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Maar datzelfde geldt wellicht ook voor van Woerkom.
Van Woerkom zei in 2010 dat hij zijn vrouw liever niet met de taxi liet gaan omdat „er nog wel eens een Marokkaan achter het stuur zou kunnen zitten”. Hij bood direct excuus aan, ging in gesprek met
Marokkaanse organisaties en dacht dat de kwestie was afgehandeld
Het is vreemd dat iemand die met zijn verleden zegt te breken, een ander op zijn verleden beoordeelt.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Nee gestemd.
Ik zie de connectie nl. niet tussen (on)gezelligheid en Islam. Ik ken hele gezellige Moslims, maar ook een aantal zuurpruimen. Het zal om het even zijn...
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

gerard_m schreef:Maar datzelfde geldt wellicht ook voor van Woerkom.
Van Woerkom zei in 2010 dat hij zijn vrouw liever niet met de taxi liet gaan omdat „er nog wel eens een Marokkaan achter het stuur zou kunnen zitten”. Hij bood direct excuus aan, ging in gesprek met
Marokkaanse organisaties en dacht dat de kwestie was afgehandeld
Het is vreemd dat iemand die met zijn verleden zegt te breken, een ander op zijn verleden beoordeelt.
Ik vindt het nog vreemder dat je geen nationale ombudsman zou mogen zijn omdat je een uitspraak hebt gedaan over je vrouw, zelfs als je daar dan later je excuses voor aanbiedt. (ook aan zijn vrouw hoop ik1) Ik heb nergens gelezen dat van Woerkom de angst van zijn vrouw voor Marokkaanse taxichauffeurs zou hebben gedeeld.Dat kan uiteraard best zo zijn geweest maar dat hoeft niet. Mijn eigen ervaring met Marokkaanse taxichauffeurs is uiteraard hoogstens anecdotisch interessant, maar volgens mij waren ze beleefder dan gemiddeld. (of was hij beleefder, de meeste keren dat ik een taxi nam, had ik ruim een liter bier op, dus misschien heb ik gemist dat het telkens dezelfde man was. :)
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

DiMensie schreef:
dikkemick schreef:Nee gestemd.
Ik zie de connectie nl. niet tussen (on)gezelligheid en Islam. Ik ken hele gezellige Moslims, maar ook een aantal zuurpruimen. Het zal om het even zijn...
Islam is een ideologie en 'jouw' Moslims zijn mensen ...
Maar identificeren deze mensen zich niet met Islam? Op verschillende wijze uiteraard, maar in de kern zijn ze islamiet.
Ik ben wel van mening dat de wereld er zonder (bekrompen boek)religie beter uit zou zien. Maar of dat ook gezelliger wordt...Bij het begrip gezelligheid stel ik me iets anders voor.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

DiMensie schreef:
Regelrechte onzin.

Boeddhisme is een ideologie. Taoïsme/Zen/nudisme/veganisme allemaal voorbeelden ervan.

Islam is, net als christendom, Judeïsme, Hindoeisme, en vele andere, gewoon een religie.
Een religie die aangeeft dat er goden bestaan, dat die ons 'besturen', dat die ons regels opleggen.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

DiMensie schreef:
dikkemick schreef:Maar identificeren deze mensen zich niet met Islam?
Blijkbaar distantiëren zij zich ver genoeg van de Islam
om toch nog gezellige Moslims te kunnen zijn. :wink:
Het is als met alle heilige boeken. Je kunt er gezellig mee zijn omdat het er in staat en...je kunt in flatgebouwen vliegen omdat het erin staat. Gezelligheid en Islam zijn 2 begrippen die niet in relatie met elkaar staan. Moslims daarentegen kunnen gezellig of zuur zijn. Maar of ze die zuur-of gezelligheid uit het boek halen...
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HenkM schreef:
DiMensie schreef:
Regelrechte onzin.

Boeddhisme is een ideologie. Taoïsme/Zen/nudisme/veganisme allemaal voorbeelden ervan.

Islam is, net als christendom, Judeïsme, Hindoeisme, en vele andere, gewoon een religie.
Een religie die aangeeft dat er goden bestaan, dat die ons 'besturen', dat die ons regels opleggen.
Maar je wilt toch niet beweren dat die goden de gezelligheid van de mensen oplegt of bestuurt?? Iedere Molsim interpreteert de Koran toch anders? En iedere Moslim is toch een persoonlijkheid apart?
Maar misschien lees ik je bericht verkeerd.
Einstein/Mick
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

dikkemick schreef: Maar je wilt toch niet beweren dat die goden de gezelligheid van de mensen oplegt of bestuurt?? Iedere Molsim interpreteert de Koran toch anders? En iedere Moslim is toch een persoonlijkheid apart?
Zeg ik ook niet.

Maar:
a. religies vertellen je wel dat mensen van een ander geloof dan het jouwe (zelfs moslims onderling, zelfs christenen onderling) minderwaardig zijn, de hel verdienen, en, waar mogelijk, dienen te worden omgebracht.

b. wanneer het op HUN religie aankomt, vormt men 1 blok, en is het wij tegen allen.
Zie de opstelling van 'gematigde' moslims.

c. het is moslims toegestaan tegen niet geloofsgenoten te liegen.

Nu vraag ik jou waar je de gezelligheid uit moet distilleren.

Ik heb hier ook nee gestemd, omdat ik vind dat de stelling te veel isoleert. De stelling zou moeten zijn:
Nederland zou gezelliger zijn zonder religie.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HenkM schreef:
dikkemick schreef: Maar je wilt toch niet beweren dat die goden de gezelligheid van de mensen oplegt of bestuurt?? Iedere Molsim interpreteert de Koran toch anders? En iedere Moslim is toch een persoonlijkheid apart?
Zeg ik ook niet.
Maar:
a. religies vertellen je wel dat mensen van een ander geloof dan het jouwe (zelfs moslims onderling, zelfs christenen onderling) minderwaardig zijn, de hel verdienen, en, waar mogelijk, dienen te worden omgebracht.
Nou zelfs DAT is per gelovige verschillend. Zoals ik al zei: De ene Moslim vliegt met het boek een toren in, de ander zal een rustig en vredig en gezellig bestaan leiden met dit zelfde boek in de hand. Het zijn de overtuigingen die de dienst uitmaken. Generaliseren houd ik niet zo van.
b. wanneer het op HUN religie aankomt, vormt men 1 blok, en is het wij tegen allen.
Zie de opstelling van 'gematigde' moslims.
Daar ben ik het wel gedeeltelijk mee eens. Ik ervaar te weinig blok tegen de fundi's. Maar of ze het er werkelijk mee eens zijn??? Misschien durven ze niet op straffe van....
c. het is moslims toegestaan tegen niet geloofsgenoten te liegen.
Is mij niet bekend.
Nu vraag ik jou waar je de gezelligheid uit moet distilleren.
Uit de persoon zelf. Religie is onderdeel van de persoon, niet de persoon zelf. Ik kan me niet voorstellen dat de Moslims die ik ken, aardig tegen mij doen uit leugen en bedrog. Dat gaat er zelfs bij mij niet in.
Laatst gewijzigd door dikkemick op 05 jun 2014 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Einstein/Mick
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Gelukkig zijn er nog genoeg forummers over die de stelling wel begrijpen en dan ja stemmen.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

@ Dickemick:

de stelling is: Nederland zou gezelliger zijn zonder islam.
Niet: Nederland zou gezelliger zijn zonder moslims.

De vriendelijke moslims die jij kent, zouden ook vriendelijk zijn als ze atheist waren geweest.
De minder vriendelijke broeders die cabaretiers bedreigen of niet-gesluierde vrouwen lastig vallen, zijn ongezellig dankzij de islam die hen inspireert.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Gesloten