caprys schreef:Nee, dat moet niet inhouden dat de andere vrijheden worden afgepakt. Daar kan je de grens trekken. Al zullen er altijd wel mensen zijn die zich daar niet aan houden.
Het is heel simpel: geloof is slechts een mening, zij het een nogal uitgebreide die meestal tot uiting komt middels allerlei teksten en tradities. Deze teksten en tradities hebben echter geen enkele juridische status. Gebeurtenissen die jij ziet als het 'afpakken' of 'inperken' van een geloof, zijn vaak het gevolg van statische religieuze tradities die botsen met de huidige normen en waarden, die zich wél met het tijdsbeeld mee ontwikkelen. Als de rijksoverheid een beslissing neemt die geloofsuitingen in zekere mate beperken, is dat simpelweg een geval van 'pech gehad.' Je lijkt de klassieke fout te maken door vrijheid van meningsuiting en vrijheid van godsdienst als absolute rechten te beschouwen, maar dat zijn ze geenszins. Wetgeving is een evoluerende entiteit - in tegenstelling tot religies, die statisch en onbuigzaam zijn.
caprys schreef:De islam kan niet veranderd worden om aan de democratische vrijheid van geloof te voldoen.
Natuurlijk wel! Typisch geval van
argumentum ad antiquitatem. De reden dat dit niet gebeurt, is dat aanhangers van religies van mening zijn dat hun religieuze teksten onfeilbaar, en dus onaantastbaar, zijn. Dat mogen ze vinden, maar daar hebben anderen uiteraard geen boodschap aan. Aanhangers van religies moeten eens ophouden met te denken dat er ook maar enige autoriteit uitgaat van hun mythologieën. Als ze hun eigen denkbeelden niet willen aanpassen, waarom verwachten ze dan wél dat anderen hén tegemoet komen? Dat is met twee maten meten.
Om te kunnen samenleven onder democratische voorwaarden kan de islam niet volledig uitgevoerd worden. Het is hier geen islamstaat en ik zie dat niet veranderen.
Je zegt dat vrijheid van geloof tweerichtingsverkeer is, op welke manier kom jij de islam tegenmoed? [sic]
Moslims hebben in Nederland het recht om hun levensvisie uit te dragen, vrijheid van meningsuiting dus. Dat is meer dan we van zo ongeveer elk moslimland kunnen zeggen. Persoonlijk kom ik de islam ook alleen op dat gebied tegemoet: ik respecteer iemands recht om te geloven wat hij wil, maar voor dat geloof zélf heb ik verder geen respect. Daar vind ik het te ridicuul voor. Dat is slechts mijn mening, en ik ben blij dat ik die in dit land mag uitdragen.