Nederland zou gezelliger zijn zonder islam.

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Nederland zou gezelliger zijn zonder islam.

Ja
55
52%
Nee
29
27%
Weet niet
11
10%
Geen mening
5
5%
Schande, je mag daar niet over nadenken.
6
6%
 
Totaal aantal stemmen: 106

Gebruikersavatar
Cluny
Banned
Berichten: 7575
Lid geworden op: 29 apr 2006 20:58

Re: Nederland zou gezelliger zijn zonder islam.

Bericht door Cluny »

Nietweten en Geweten schreef: Ik broedt nog op meerdere plannen om de islamkritiek te verbeteren.
Kom, kom.
Niet zo trots doen over jezelf, er is geen reden voor.
Jouw eigen 'islamkritiek' is voor normalen niet te pruimen en zal de door jou zo verfoeide islamkritiek van anderen echt niet veranderen.
Overigens, niet te veel off topic a.u.b.
Of wil je plan C gebruiken?
Nederland zou een stuk gezelliger zijn zonder het slachtofferisme van de islamieten?
wordt nu plan C: het cultiveren van het slachtofferisme uit de kast gehaald?

Plan C gaat ook niet lukken omdat de inspanningen van de autochtone bevolking om zich aan te passen aan de islamitische nieuwkomers al decennia lang geen vrucht afgeworpen hebben. De toegevingen bleken contraproductief uit te pakken: elke aanpassing werd beantwoord met nog meer eisen, nog meer segregatie en nog meer druk en inmenging van de landen van herkomst.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Nietweten en Geweten
Ervaren pen
Berichten: 827
Lid geworden op: 22 nov 2008 18:09

Re: Nederland zou gezelliger zijn zonder islam.

Bericht door Nietweten en Geweten »

Ik breng de vraag on-topic en jij dreigt met plan C de boel off-topic te maken en mij te verwijten dat ik off-topic raak?

De door mij verfoeide 'islamkritiek' wil niet leren van fouten en waant zich onfeilbaar.
Als dat zou veranderen, dan zou deze tenminste kunnen veranderen.
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens
Gebruikersavatar
Cluny
Banned
Berichten: 7575
Lid geworden op: 29 apr 2006 20:58

Re: Nederland zou gezelliger zijn zonder islam.

Bericht door Cluny »

Nietweten en Geweten schreef:Ik breng de vraag on-topic en jij dreigt met plan C de boel off-topic te maken en mij te verwijten dat ik off-topic raak?

De door mij verfoeide 'islamkritiek' wil niet leren van fouten en waant zich onfeilbaar.
Als dat zou veranderen, dan zou deze tenminste kunnen veranderen.
Goed zo! Dan hebben we nu hier de stelling.

Nederland zou een stuk gezelliger zijn zonder het slachtofferisme van de islamieten!
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Nietweten en Geweten
Ervaren pen
Berichten: 827
Lid geworden op: 22 nov 2008 18:09

Re: Nederland zou gezelliger zijn zonder sociale uitsluiting

Bericht door Nietweten en Geweten »

Slachtofferisme = moslimgevoel van sociale uitsluiting door verfoeilijke islamkritiek?
Laatst gewijzigd door Nietweten en Geweten op 15 jan 2011 07:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens
Gebruikersavatar
Cluny
Banned
Berichten: 7575
Lid geworden op: 29 apr 2006 20:58

Re: Nederland zou gezelliger zijn zonder islam.

Bericht door Cluny »

Nietweten en Geweten schreef:Slachtofferisme = moslimgevoel van sociale uitsluiting door verfoeilijke islamkritiek?
Nederland zou gezelliger zijn zonder slachtofferistisch moslimgevoel?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Gebruikersavatar
gerard_m
Superposter
Berichten: 5464
Lid geworden op: 21 mei 2010 15:49

Re: Nederland zou gezelliger zijn zonder islam.

Bericht door gerard_m »

Slachtofferisme = moslimgevoel van sociale uitsluiting door verfoeilijke islamkritiek?
Dit argument wordt uitsluitend gebruikt als het om moslims gaat, terwijl in Nederland iedere groep kritiek krijgt. Is het niet vreemd dat "verfoeilijke kritiek" op atheisme, socialisme, christendom, het koningshuis, etc. niet tot sociale uitsluiting van de betrokkenen leidt?


En nogmaals voor NW & G, de stelling is: Nederland zou gezelliger zijn "zonder ISLAM", niet "zonder moslims". Zonder de ideologie van Mohammed waren onze Marokkaanse en Turkse medeburgers misschien een stuk gezelliger dan ze nu zijn? Maar daarnaast brengt de islam diverse indirecte effecten. Te denken valt aan o.a.: veel meer beveiliging uit angst voor terrorisme, zelfcensuur bijvoorbeeld onder cabaretiers, straatbeeld met jurken en hoofddoekjes in sommige buurten, gescheiden zwemuurtjes, angst onder een deel van de bevolking, de opkomst van de PVV. Niet al deze verschijnselen vind ik even gezellig.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Nietweten en Geweten
Ervaren pen
Berichten: 827
Lid geworden op: 22 nov 2008 18:09

Re: NL zou gezelliger zijn zonder de islam zonder moslims

Bericht door Nietweten en Geweten »

Ik mag zelf bepalen hoe ik die stelling opvat, gerard_m.
Zonder moslims is er geen islam.

Blijft toch merkwaardig dat sommige islamkritici
een islam zonder moslims fabriceren en in de werkelijkheid propageren
en de islam van gematigde moslims uit de werkelijkheid wegdenken,
zodat er moslims zijn zonder islam en een islam zonder moslims.
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens
siger

Re: NL zou gezelliger zijn zonder de islam zonder moslims

Bericht door siger »

Nietweten en Geweten schreef:en de islam van gematigde moslims uit de werkelijkheid wegdenken...
Hoeveel islamieten schat je zijn zo gematigd dat ze menen dat je je vrouw niet mag slaan, dat lijfstraffen ten allen tijde onaanvaardbaar zijn en dat minderheden als bvb. homo's gelijk behandeld moeten worden? (herhaling.)
Gebruikersavatar
Cluny
Banned
Berichten: 7575
Lid geworden op: 29 apr 2006 20:58

Re: NL zou gezelliger zijn zonder de islam zonder moslims

Bericht door Cluny »

gerard_m schreef:
Slachtofferisme = moslimgevoel van sociale uitsluiting door verfoeilijke islamkritiek?
Dit argument wordt uitsluitend gebruikt als het om moslims gaat, terwijl in Nederland iedere groep kritiek krijgt. Is het niet vreemd dat "verfoeilijke kritiek" op atheisme, socialisme, christendom, het koningshuis, etc. niet tot sociale uitsluiting van de betrokkenen leidt?


En nogmaals voor NW & G, de stelling is: Nederland zou gezelliger zijn "zonder ISLAM", niet "zonder moslims". Zonder de ideologie van Mohammed waren onze Marokkaanse en Turkse medeburgers misschien een stuk gezelliger dan ze nu zijn? Maar daarnaast brengt de islam diverse indirecte effecten. Te denken valt aan o.a.: veel meer beveiliging uit angst voor terrorisme, zelfcensuur bijvoorbeeld onder cabaretiers, straatbeeld met jurken en hoofddoekjes in sommige buurten, gescheiden zwemuurtjes, angst onder een deel van de bevolking, de opkomst van de PVV. Niet al deze verschijnselen vind ik even gezellig.
Nietweten en Geweten schreef:Ik mag zelf bepalen hoe ik die stelling opvat, gerard_m.
Zonder moslims is er geen islam.

Blijft toch merkwaardig dat sommige islamkritici
een islam zonder moslims fabriceren en in de werkelijkheid propageren
en de islam van gematigde moslims uit de werkelijkheid wegdenken,
zodat er moslims zijn zonder islam en een islam zonder moslims.
Volgens mij heeft gerard_m net één van je vele stropoppen in de hens gezet.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Jinny

Re: NL zou gezelliger zijn zonder de islam zonder moslims

Bericht door Jinny »

Nietweten en Geweten schreef:Ik mag zelf bepalen hoe ik die stelling opvat, gerard_m.
Zonder moslims is er geen islam.
Nw&G, dit is niet juist.
Er kan wel degelijk een Islam zijn zonder moslims.

Voorbeeld, de verering van Ra in het oude Egypte.
Dit bestaat nog altijd door de overlevering van de hiërogliefen.
Maar bij mijn weten is er niemand meer die het aanhangt.

Als je zegt, 'zonder Islam geen moslims' ben ik het wel met je eens.
Gebruikersavatar
gerard_m
Superposter
Berichten: 5464
Lid geworden op: 21 mei 2010 15:49

Re: Nederland zou gezelliger zijn zonder islam.

Bericht door gerard_m »

@ NW&G:
Je blijft moslims en islam op een hoop gooien, en dit als argument gebruiken tegen deze stelling.
Religie of ideologie is iets dat mensen kan beinvloeden.

1) De meeste Duitsers zijn gezellige mensen (vind ik). Ik heb de 2e wereldoorlog niet meegemaakt, maar ik vermoed dat in die tijd sommige Duitsers minder gezellig waren. De oorzaak voor dit verschil is de ideologie die destijds invloed had en nu niet meer.

Als we nu Mein Kampfen gaan uitdelen aan Schotten en zij massaal die ideologie gaan volgen, worden ze vast ook minder gezellig.

2) De ideologie uit Mein Kampf bestond al in het hoofd van meneer Hitler voordat deze aanhangers kreeg. Religie kan ook bestaan als er geen aanhangers zijn, zie het voorbeeld van Jim.

Zoals bij elke ideologie, filosofie of religie, gaan aanhangers er uiteindelijk een eigen invulling aan geven en vermengen ideeen zich met andere filosofieen. Er ontstaan meerdere stromingen. Gematigde aanhangers heb je altijd. Een geweldloze nazi doet weinig kwaad (al draagt hij misschien wel bij aan het verspreiden van de ideologie). Maar Mein Kampf blijft een verwerpelijk boek en het nazisme blijft een verwerpelijk gedachtegoed.

3) Zouden " gezellige " moslims niet moeten kunnen leven met islamkritiek, net als ik moet kunnen leven met kritiek op bijvoorbeeld de partij die ik aanhang of de God waar ik al of niet in geloof? Als ik me sociaal buitengesloten voel bij een grap of kritiek over iets dat ik aanhang, ligt dat dan aan de kritiek of misschien aan mijzelf?

Je kunt een ideologie keihard afwijzen, maar de mensen blijven respecteren. Als je mensen serieus neemt, mag je ervan uitgaan dat ze ook tegen kritiek kunnen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Jinny

Re: Nederland zou gezelliger zijn zonder islam.

Bericht door Jinny »

Zie mijn voorbeeld eerder ergens, m'n 4 collega's.
2 kunnen prima leven met kritiek op de Islam en snappen dat dat geen betrekking heeft op hun zelf.
Eentje vind het wat lastig, maar kan er mee leven.
Eentje, die van die Soera's, vat het persoonlijk op.
Uncle Rat
Ervaren pen
Berichten: 949
Lid geworden op: 05 jun 2006 00:49

Re: Nederland zou gezelliger zijn zonder islam.

Bericht door Uncle Rat »

Nietweten en Geweten schreef:
Uncle Rat: Nadat plan A: het promoten van het idee dat er twee stromingen in de islam zijn, de fundamentalistische en liberale (of gematigde, of b-islam of hoe het ding ook mocht heten) mislukt is bij gebrek aan substantie van de 'verlichte islam'
Nee hoor, nog altijd fier overeind staat het onderscheid tussen de twee stromingen binnen de Islamitische cultuur na Mohammed's ontvangen en doorgeven van de «Koran» dat zich aftekent tussen de 'gesloten' conservatieve denkstroming van de orthodox-politiserende islam en de 'open' progressieve denkstroming van de rationalistisch-humanistische islam. In diverse islamitische landen in het verleden hebben zich binnenculturele conflicten of 'clashes' voorgedaan tussen de orthodoxe machthebbers en progressieve, vaak soefi-geïnspireerde islamhervormers, waarin de laatsten door de eersten als' 'afvalligen van de islam' en 'vervuilers van de zuivere islam' werden bekritiseert en behandeld, en dezelfde binnenculturele botsing-en hebben zich in de huidige tijd voorgedaan en doen zich nog voor met dezelfde diskwalificaties. De teksten die tot de islamitische cultuurtraditie behoren zijn de na te lezen getuigen van deze oude strijd of botsing tussen twee stromingen met onderscheiden wezenskarakteristieken/substanties. Het plan van de westerse essentialistische islamkritici om de islamitische cultuurgeschiedenis te herschrijven, door de gesloten oerconservatieve stroming tot de enige essentieel ware islam te verklaren en de open progres-sieve stroming uit de geschiedenis te wissen, om zo ook eenzijdig naar het heden en de toekomst van de islamitische cultuur te kunnen bekijken die clasht met de westerse cultuur dient andere belangen en ambi-ties dan in genuanceerde taal de waarheid spreken over de cultuur waaraan zoveel verschillende moslims deelnemen.
Dat de open progressieve stroming bestaat en bestaan heeft heb ik nooit ontkend. Dus pak je stropop-drogreden maar weer in.

Het trieste van die open progressieve stroming is juist de lange traditie van mislukking. Als de progressieve stroming iets nieuws, iets verfrissends, iets tot dusver ongekends was geweest, dan had het nog enigszins kansrijk over kunnen komen. Nu blijft die open progressieve stroming het eeuwige, maar nooit tot ontplooiing gekomen, talent dat gedoemd is een belofte te blijven. Natuurlijk blijft de open progressieve stroming het lot in eigen handen houden en kan elk moment, op het tijdstip dat hen het beste uitkomt, voor zichtbaarheid kiezen.
Nietweten en Geweten schreef:
en plan B: het aanbrengen van een strikte scheiding tussen de religie islam en de politieke ideologie islam (ook wel 'islamisme' genoemd) eveneens mislukt is omdat vooral de mohammedanen zelf die scheiding helemaal niet hanteren,
Het identificeren van islam en islamisme typeert de ene (jouw) positie van de essentialisten in het kritische islamdebat en de andere (mijn) debatpositie typeert zich door het scherp onderscheiden van de religie islam en de politieke ideologie van het islamisme. Er is nog geen enkele poging gelukt om de religie islam die Abu Zayd in zijn teksten beschrijft te identificeren met het islamisme en geen enkele poging die de waarheid dient zal hier in kunnen slagen om de eenvoudige reden, dat deze progressieve islamhervormer er zijn religie (enerzijds) kritisch uiteenzet met de orthodoxe religie die in dienst staat van de islamistische ideologie en (anderzijds) humanistisch herinterpreteert in overeenstemming met democratie en mensenrechten.
Hoeveel Abu-Zaydisten zijn er inmiddels? Onder de mohammedanen dan, wel te verstaan.
Nietweten en Geweten schreef:Het onderscheid tussen de 'open' religie islam en de 'gesloten' islamistische ideologie bevestigt zich niet alleen in de theologische conflicten binnen de islamitische cultuur, maar het dient ook te worden gemaakt op politieke basis van de grondwet(ten) van de open samenleving(en). De religie islam kan aanspraak maken op de grondwettelijke vrijheid van godsdienst in de open samenleving, het islamisme kan dat niet en valt buiten de grondwet als 'gesloten' (vijandig) alternatief voor de 'open' politieke ideologie van de democratische rechtstaat. In de open tolerante samenleving van vrijdenkende en theïstische burgers dienen de te tolereren vormen van religie, waaronder de islam, in de godsdienstvrijheid onderworpen te worden aan vrije religiekritische meningsuitingen, terwijl het niet te tolereren islamisme in de vrije meningsuitingen bestreden dient te worden met ideologiekritiek. De essentialistische islamkritiek die islam met islamisme identificeert staat terecht intolerant tov het intolerante islamisme, maar is in intolerantie doorgeslagen omdat het de met intolerant islamisme verwarde tolerante islam niet tolereert of anders nauwelijk tot geen meningsuitingen geeft van tolerantie tov de te tolereren religievormen van islam naast de andere religievormen in de godsdienstvrijheid van de open samenleving.
Mocht het onderscheid bestaan, dan is het aan de aanhangers van de 'religie islam' om zich van de politieke ideologie 'islamisme' te ontdoen. Het is op zijn minst verontrustend dat de islamieten zich nog niet van de 'islamisten' gedistantieerd hebben, terwijl die 'islamisten' toch verantwoordelijk zijn voor het slechte imago van de islam. Hoe ver moeten de 'islamisten' gaan tot hen een halt toegeroepen wordt door de islamieten? Door welke verdere actie van de 'islamisten' zou de gemoedsgesteldheid van de islamieten van anti-westers in anti-'islamistisch' kunnen veranderen? Door het beschadigen van een islamitisch heiligdom, misschien?
Nietweten en Geweten schreef:
wordt nu plan C: het cultiveren van het slachtofferisme uit de kast gehaald?
Plan C gaat ook niet lukken omdat de inspanningen van de autochtone bevolking om zich aan te passen aan de islamitische nieuwkomers al decennia lang geen vrucht afgeworpen hebben. De toegevingen bleken contraproductief uit te pakken: elke aanpassing werd beantwoord met nog meer eisen, nog meer segregatie en nog meer druk en inmenging van de landen van herkomst.
De reden waarom dit topic na bijna drie maanden nieuw leven is ingeblazen was omdat Cluny de vraag van mij (uit het islamofobie-topic) quotte of de topic-stelling "Nederland zou gezelliger zijn zonder islam" een 'antimoslimistische' stelling is die aanzet tot denken over sociale uitsluiting van moslims (zonder welke geen islam is) uit Nederland. Nu die vraag uit de kast is gehaald: wat is daarop uw antwoord?
Meer dan een feitelijke constatering is de topic-stelling niet. Die stelling zou heel wat fermer kunnen. Bijvoorbeeld: "In Nederland is geen plaats voor verwerpelijke ideologieën."

De stelling is er niet een die aanzet tot denken over sociale uitsluiting van moslims. De stelling zet aan tot denken over de islam. De conclusies die mogelijk uit dit denkproces voortspruiten (bewustwording heet dat proces), zouden in het uiterste geval aan kunnen zetten tot denken over sociale uitsluiting van moslims. Maar dat ligt dan aan de islam, niet aan de stelling.
Nietweten en Geweten schreef:
Hoe zal plan D eruit gaan zien? :)
Ik broedt nog op meerdere plannen om de islamkritiek te verbeteren.
Dan kun je, mits je de hamvraag weet te vermijden, nog wel even vooruit..
Nietweten en Geweten
Ervaren pen
Berichten: 827
Lid geworden op: 22 nov 2008 18:09

Re: NL zou gezelliger zijn zonder de islam zonder moslims

Bericht door Nietweten en Geweten »

Jim: Nw&G, dit is niet juist.
Er kan wel degelijk een Islam zijn zonder moslims.

Voorbeeld, de verering van Ra in het oude Egypte.
Dit bestaat nog altijd door de overlevering van de hiërogliefen.
Maar bij mijn weten is er niemand meer die het aanhangt.

Als je zegt, 'zonder Islam geen moslims' ben ik het wel met je eens.
Beste Jim, ik zou je graag gelijk willen geven maar het voorbeeld klopt niet.
Er bestaat een verschil tussen
de levende eredienst aan Ra in het oude Egypte die Ra-vererende mensen praktiseerden
en
de mensen van nu die door overgeleverde hiëroglyphen kennis hebben van de uitgestorven Ra-eredienst.

Het uitgangspunt is de mens die zijn/haar innerlijke ervaring van nature veruitwendigt in cultuur.
Dit was zo bij mensen in het oude Egypte en dat is bij mensen nu nog zo.
De oude Egyptenaren verhielden zich in hun innerlijk geloofsleven tot Ra en veruitwendigden dit geloof.
De modernen verhouden zich in hun innerlijk leven vanuit wereldhistorische interesse tot een dode eredienst waarvan we dankzij overlevering weten en veruitwendigen deze interesse.
Zonder mensen die in hun bewustzijn geloven in Ra en dit in hen levende geloofsdenken veruitwendigen in heilige daden gewijd aan Ra, bestaat er geen levende Ra-verering.
Zonder mensen die in hun bewustzijn interesse hebben in de dode Ra-verering en deze in hun denken levende historische interesse veruitwendigen in het kennisvergaren van alles wat los en vast zich aan die eredienst, bestaat er geen historische kennis(overlevering) over de dode Ra-verering in het oude Egypte.

Zonder mensen die in hun bewustzijn geloven in Allah en en dit in hen levende geloofsdenken conform de in dat (moslim)denken levende heilige teksten (met handelingsvoorschriften) veruitwendigen in heilige rituele handelingen gewijd aan Allah, bestaat er in een bepaalde tijd geen levende islam.
gerard_m: Je blijft moslims en islam op een hoop gooien, en dit als argument gebruiken tegen deze stelling. Religie of ideologie is iets dat mensen kan beinvloeden.
Nee, ik blijf kritisch strijden tegen een denkfout met kwalijke gevolgen, namelijk de begrippelijk islamroof van gematigde moslims door het bestaan van gematigde moslims te erkennen en het bestaan van de in hun bewustzijn levende religie islam die ze veruitwendigen te ontkennen omdat de islam enkel een (sharia)politieke ideologie zou zijn. Zo wordt 'de islam' als begrip voor de religie waarmee gematigde moslims zich identificeren afgewezen en weggelaten uit het islamkritische begrippenkader en enkel gebruikt als begrip voor de politieke ideologie van (ultra)orthodoxe moslims. Het gevolg van deze begripskeuze voor het openbare kritische kernproces van de open samenleving is dat de islam van moslims uitsluitend als gesloten shariapolitieke ideologie van het islamisme dmv kritiek dient te worden bestreden naast de andere gesloten politieke ideologieën (nazisme, fascisme, communisme, ea) buiten de wet. Het kwalijke gevolg is dat voor de gematigde moslims die Wilders 'goedwillend' noemt er geen naam/begrip is voor de levende religie in hun bewustzijn die geen onwettige politieke ideologie wil zijn (goedwillend niet?) en die ze willen veruitwendigen in de godsdienstvrijheid gewettigd door de open politieke ideologie van de democratische rechtstaat. Een ander kwalijk gevolg is dat er geen vergelijking wordt gemaakt met de andere religievormen die aanspraak maken op godsdienstvrijheid en die onderworpen dienen blijven te worden aan religiekritische meningsuitingen. Religie en politiek zijn twee onderscheiden culturele fenomenen die verschillende invloeden hebben op de mensen die zich ertoe verhouden in hun bewustzijn, en deze dienen niet op een hoop te worden gegooid mbt religieuze mensen die de moderne scheiding van politiek en religie erkennen en de fundamentalistische of premoderne vermenging van tempel en staat verwerpen.
1) De meeste Duitsers zijn gezellige mensen (vind ik). Ik heb de 2e wereldoorlog niet meegemaakt, maar ik vermoed dat in die tijd sommige Duitsers minder gezellig waren. De oorzaak voor dit verschil is de ideologie die destijds invloed had en nu niet meer. Als we nu Mein Kampfen gaan uitdelen aan Schotten en zij massaal die ideologie gaan volgen, worden ze vast ook minder gezellig.
Een groot verschil tussen «Mein Kampf» en de «Koran» is dat Hitler's boek duidelijk een politieke ideologie verwoordt en de lezer (ook de Schotse lezer) geen aanzet geeft om te denken over een nazistische religie en dat de woorden in Mohammed's boek die in lezers tot leven komen zowel de grondslag is van de politieke religie of religieus-politieke ideologie van orthodoxe moslims als van een religie van gematigde moslims (die de open ideologie erkennen en niet de gesloten islamistische ideologie zonder democratische godsdienstvrijheid).
2) De ideologie uit Mein Kampf bestond al in het hoofd van meneer Hitler voordat deze aanhangers kreeg. Religie kan ook bestaan als er geen aanhangers zijn, zie het voorbeeld van Jim.
Zoals bij elke ideologie, filosofie of religie, gaan aanhangers er uiteindelijk een eigen invulling aan geven en vermengen ideeen zich met andere filosofieen. Er ontstaan meerdere stromingen. Gematigde aanhangers heb je altijd. Een geweldloze nazi doet weinig kwaad (al draagt hij misschien wel bij aan het verspreiden van de ideologie). Maar Mein Kampf blijft een verwerpelijk boek en het nazisme blijft een verwerpelijk gedachtegoed.
Inderdaad bestond de ideologische inhoud al in Hitler's bewustzijn voordat hij het opschreef en de ideologische inhoud tot leven kwam in het bewustzijn van de lezers van «Mein Kampf». Hetzelfde geldt voor de religieuze inhoud in het bewustzijn van Mohammed. Religie en politiek zijn beide culturele fenomenen die door mensen zijn gemaakt. (Het voorbeeld van Jim heb ik al weerlegd.)

Ik vat volgens algemeen gebruik 'gematigd' op in de tegenstelling met 'radicaal' of 'extreem' mbt de verhouding van een mens tot cultureel fenomenen als religie, filosofie en politieke ideologie. Je hebt gelijk in wat je zegt over gematigde aanhangers die zich verenigen in een stroming waarin mensen zich gematigd verhouden tot bijv de nazistische ideologie (al hoewel ik door diep afgrijzen van de verwerpelijkheid van nazisme er eerlijk gezegd wel zo nu en dan last van heb dat mn armharen overeind gaan staan bij 'gematigde nazi'). Hetzelfde geldt voor de politieke ideologie van het islamisme: er zijn gematigde orthodoxe moslims en er zijn radicaal/extremistische/ultra-orthodoxe moslims die zich op verschillende wijzen (gematigd vs radicaal) instemmend verhouden tot die islamistische ideologie. De goedwillende gematigde moslims in NL verhouden zich in hun politieke bewustzijn echter ontkennend tot de gesloten islamistische ideologie en instemmend tot de open ideologie van de democratische rechtstaat die godsdienstvrijheid wettigt en verhouden zich in hun islamitische bewustzijn als moslim tot de religie islam.
Het is niet voor niets dat Fortuyn er in zijn politieke islamkritiek eerst op aandrong dat moslims in NL de moderne centrale norm & waarde van de scheiding van politiek en religie van onze cultuur en samenleving erkennen en de fundamentalistische vermenging van de orthodoxie uit hun cultuur verwierpen in het debat dat hij met hen wilde aangaan. Zulks is niet te vinden in Wilders' islamkritiek.
3) Zouden " gezellige " moslims niet moeten kunnen leven met islamkritiek, net als ik moet kunnen leven met kritiek op bijvoorbeeld de partij die ik aanhang of de God waar ik al of niet in geloof? Als ik me sociaal buitengesloten voel bij een grap of kritiek over iets dat ik aanhang, ligt dat dan aan de kritiek of misschien aan mijzelf?
Ja, de gezellige gematigde moslims met de islam in hun religieuze bewustzijn en de democratie in hun politieke bewustzijn zouden moeten kunnen leven met islamkritiek, net als de christenen en joden en andere theïsten met democrati(sch)e (godsdienstvrijheid) in hun politiek bewustzijn moeten kunnen leven met religiekritiek. Ik ben geen beschermer van de lange tenen van theïsten met een religieus taboe op kritiek en spot. Indien een theïst zich sociaal buitengesloten voelt door bepaalde religiekritische uitingen, dan kan dat liggen aan de eigen langtenigheid en aan de geuite religiekritiek.
Indien terechte religiekritiek wordt geuit omdat er onwettige woorden of daden van een religievorm in de wettige godsdienstvrijheid plaatsvinden en de religieuze uiters van die ontoelaatbare woorden of religieuze uitvoerders van die niet te tolereren daden voelen zich door die kritiek in hun langtenigheid sociaal uitgesloten, dan is het verwijt van de langtenigen aan de religiekritici onterecht.
Zijn we het er over eens dat die religiekritiek de fout van sociale uitsluiting maakt als die de aanhangers van een bepaalde religievorm neerzet als tweederangs burgers en stelt dat die religievorm geen aanspraak maakt op godsdienstvrijheid, maar de aanhangers van andere religievormen die het wel godsdienstvrij-heid vergund weergeeft als volwaardige burgers? Zo niet, geef een betere beschrijving van deze fout. Zo ja, ligt het dan aan de langtenigheid van de sociaal buitengesloten religieuze mensen dat ze zich door de geuite religiekritiek sociaal uitgesloten tweederangs burgers voelen?
Je kunt een ideologie keihard afwijzen, maar de mensen blijven respecteren. Als je mensen serieus neemt, mag je ervan uitgaan dat ze ook tegen kritiek kunnen.
Ja, je kunt de politieke ideologie van het islamisme keihard afwijzen in de kritische verdediging van de gezellige open samenleving en in die kritiek de menselijke waardigheid van gematigde en zelfs radicale orthodoxe moslims blijven respecteren. Maar, nogmaals, waarin ligt dan het respect dat Wilders' islam-kritiek toont aan goedwillende gematigde moslims die de islam in hun religieuze bewustzijn hebben en de democratie in hun politieke bewustzijn buiten dat hij hun goedwillende burgerbestaan erkend?
Hij erkent/respecteert niet de gematigde islam in hun religieuze bewustzijn die hun moslimidentiteit constitueert en aanspraak maakt op godsdienstvrijheid naast andere religievormen;
hij respecteert niet de democratie in hun politieke bewustzijn (terwijl dat toch logisch volgt uit het erkennen/respecteren van goedwillende burgers) want dat zou het onmogelijk maken deze er te vervangen door allahcratie;
hij erkent enkel de te bestrijden islam als de theo-politieke ideologie zodat alle moslims de moslim-identiteit krijgen toegewezen van gematigde of radicale aanhangers met de islam in hun religieus-politieke bewustzijn - ook de gematigde moslims die in hun politieke bewustzijn de moderne scheiding van hun religie islam en de democratische politiek van hun open samenleving erkennen.
Jim: Zie mijn voorbeeld eerder ergens, m'n 4 collega's.
2 kunnen prima leven met kritiek op de Islam en snappen dat dat geen betrekking heeft op hun zelf.
Eentje vind het wat lastig, maar kan er mee leven.
Eentje, die van die Soera's, vat het persoonlijk op.
Dat is mooi dat ze niet het persoonlijk opvatten. Wat denk je is voor hen de islam: hun religie of hun politieke ideologie? En wat vinden ze van de islamkritische stelling dat de islam die ze aanhangen geen wettige aanspraak maakt op godsdienstvrijheid en een onwettige politieke ideologie is waardoor de «Koran» moet worden verboden in NL?
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens
Gebruikersavatar
Cluny
Banned
Berichten: 7575
Lid geworden op: 29 apr 2006 20:58

Nederland zou gezelliger zijn zonder islam.

Bericht door Cluny »

De stelling was, is en blijft:

Nederland zou gezelliger zijn zonder islam.

Het verzoek van stroppoppendhimmie NW&W om de stelling te wijzigen, is bij deze definitief afgewezen.
Gezien de niet ophoudende en niet verminderende praats en de voortdurende initiatieven om discussie met een stiekem veranderde stelling (za jan 15, 2011 1:35 pm) te openen, adviseer ik een eigen topic met een eigen stelling naar eigen wens ergens anders op dit forum te openen.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Gesloten