Nederland zou gezelliger zijn zonder islam.

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Nederland zou gezelliger zijn zonder islam.

Ja
55
52%
Nee
29
27%
Weet niet
11
10%
Geen mening
5
5%
Schande, je mag daar niet over nadenken.
6
6%

Totaal aantal stemmen: 106

Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Re: Nederland zou gezelliger zijn zonder islam.

Bericht door Nietweten en Geweten »

gerard_m: Zonder moslims bestaat de koran en de ahadith nog steeds, met de daarin verkondigde ideologie.
Stel je het meest radicaal ideologische boek ter wereld voor met een zo besmettelijk meesleepende schrijfstijl dat elke lezer om gaat voor de ideologische boodschap, maar dat het in een doos op de zolder staat van een oude vrouw die nooit meer boven komt en van het bestaan van het boek van haar (aan radicalisme) overleden man niets weet. Hoe gevaarlijk is dan het gevaarlijkst denkbare boek? Het is nog leesbaar, de hele ideologie wordt nog altijd catchy verkondigd, maar niemand die het leest. Dan is die ideologie dood, pas als iemand het leest komen de woorden tot leven in de lezer. Zonder lezers blijft zelfs het ideologisch gevaarlijkste boek ongevaarlijk.
Maar ook dan kun je een visie op de ideologie hebben, net als we kunnen vaststellen dat de dode religie van de Azteken niet erg vredelievend was.
Tuurlijk, maar het hebben van een visie op een onvredelievende ideologie uit het verleden is niet hetzelfde als het gemeenschappelijk belevendigen van die ideologie destijds. Trouwens, ik meen te bespeuren dat je ideologie en religie zowat aan elkaar gelijk stelt. Ik houdt politiek(e ideologie) en religie uit elkaar als twee verschillende culturele fenomenen. Zijn voor jou dan politiek en religie nagenoeg hetzelfde?
Nee, je kunt mensen respecteren maar hun ideologie verwerpen. Wellicht doe jij dit zelf met aanhangers van de PVV.
Dat streef ik wel na bij PVVers ja. Maar als de jokkebrokstukken van de PVV-ideologie door een onzichtbaar groepje PVVers nog nauwelijks een rol zou spelen in media en politiek zou het niet urgent meer zijn deze te bekritiseren. Vind je het van respect getuigen wanneer je religieuze mensen zegt te respecteren maar het bestaan van hun religie, die geen politieke ideologie is, te ontkennen en bij hoog en laag vol te houden dat de naam die zij aan hun religie verbinden de naam is voor een ware politieke ideologie in religieuze schijngedaante?
Ik erken het bestaan van gematigde moslims ook, net als er bijvoorbeeld gematigde fascisten zullen bestaan. Het al of niet bestaan van gematigde aanhangers is echter irrelevant voor het al of niet verwerpen van een ideologie of religie.
Ik erken het bestaan van gematigde moslims ook, net als er bijvoorbeeld gematigde christenen, joden, hindoeïsten ect zijn die op uiteenlopende wijze invulling geven aan de godsdienstvrijheid die de democratische ideologie garandeert. Gematigde aanhangers van religies zijn in open samenlevingen gematigd omdat ze geen andere politieke ideologie aanhangen dan die van de democratische rechtstaat. Het verwerpen en kritiseren van de politieke islamideologie heeft dus eigenlijk niet te maken met de politieke ideologie van gematigde moslims voor wie de islam een religie is, want anders zou de ideologische strijd worden aangebonden met pro-democratische opvattingen van die moslims.
NW&GW: Vind je het opmerkelijk als ik zeg dat men niet op een racistische, xenofobe en antisemitistische manier behoort te denken? Antimoslimistisch denken valt in dezelfde categorie.
gerard_m: Nee, een rascist of xenofoob, verwerpt geen ideologie maar verwerpt mensen op basis van hun afkomst. Misschien zou jij Nederland wel gezelliger vinden zonder de PVV. Ben je dan ineens vergelijkbaar met rascisten en sluit je mensen sociaal uit?
Ik deed de uitspraak dat je bepaalde verwerpelijke manieren van denken beter kunt vermijden (dan omarmen), en geen inhoudelijke uitspraak over die verwerpelijke denkwijzen. Zulke uitspraken over het buitenspel zetten van een specifieke groep burgers uit de samenleving doen me gruwelen en weerspreken mijn voortdurende vertrekpunt van het pogen te denken van de open samenleving van theistische en vrijdenkende burgers, waarbij alle burgers sociaal zijn ingesloten en geen buitengesloten.
Als ik jouw redenering volg, mag je nooit meer een ideologie of religie radicaal verwerpen. Er zouden wel eens gematigde aanhangers kunnen bestaan.
Dan heb je je eigen versie gemaakt van wat mijn redenering zou zijn, maar niet mijn redenering gevolgd want anders was je daar niet op uit gekomen. Ik verwerp de nazistische, fascistische, communistische, islamistische, (indoeuropese-tripartite) ideologieën radicaal en verkies daarboven de open politieke ideologie van de democratische rechtstaat die ik tegen de andere gesloten ideologieën verdedig indien nodig. De eerste keren dat ik mocht gaan stemmen interesseerde politiek me eigenlijk geen zier en deed wat testjes vooraf bij verkiezingen, that's it. Ik was toen maar een gematigd aanhanger van democratie en beschouwde het de minst slechte van allemaal slechte staatsvormen. Maar dat is verandert en nu verdedig ik de democratie als de beste op individuele menselijke vrijheid ingerichte staatsvorm omdat die uitgaat van de feilbare mens. Behalve vriend ben ik ook kritische verdediger geworden van de open samenleving tegen haar ideologische vijanden (Popper, Soros).
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens
Uncle Rat
Ervaren pen

Bericht door Uncle Rat »

Nietweten en Geweten schreef:Dat streef ik wel na bij PVVers ja. Maar als de jokkebrokstukken van de PVV-ideologie door een onzichtbaar groepje PVVers nog nauwelijks een rol zou spelen in media en politiek zou het niet urgent meer zijn deze te bekritiseren. Vind je het van respect getuigen wanneer je religieuze mensen zegt te respecteren maar het bestaan van hun religie, die geen politieke ideologie is, te ontkennen en bij hoog en laag vol te houden dat de naam die zij aan hun religie verbinden de naam is voor een ware politieke ideologie in religieuze schijngedaante?
Als ik het goed begrijp dienen de PVV-ers zich dus zorgvuldiger uit te drukken.

De PVV-ers moeten dus voortaan zeggen:
"De islam - de religie - deugt niet, is verwerpelijk." (religie-kritiek is immers toegestaan)
en meteen er achteraan:
"het islamisme - de politieke ideologie - deugt ook niet, is verwerpelijk." (kritiek op een politieke ideologie mag immers ook).

Het enige wat de PVV-ers blijkbaar niet mogen is het in twee stukken gehakte rottende kadaver als één geheel beschouwen. De PVV-ers moeten dus niet dezelfde fout maken als de mohammedanen door de grenslijn tussen de islam en het islamisme niet te willen zien.

De mohammedanen hebben zich namelijk nooit gedistantieerd van de 'islamisten', maar hun toorn steeds gericht op Amerika, Israël, het Westen..
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Trouwens, ik meen te bespeuren dat je ideologie en religie zowat aan elkaar gelijk stelt. Ik houdt politiek(e ideologie) en religie uit elkaar als twee verschillende culturele fenomenen. Zijn voor jou dan politiek en religie nagenoeg hetzelfde?
Wel in het geval van de islam, omdat de islam dit zelf stelt. De islam komt met een stelsel van wetgeving en in de meeste islamitische landen zie je dan ook dat politiek en religie geheel verweven zijn. Bij het beoordelen van de islam is het zinloos te doen alsof dat niet bestaat.
Vind je het van respect getuigen wanneer je religieuze mensen zegt te respecteren maar het bestaan van hun religie, die geen politieke ideologie is, te ontkennen en bij hoog en laag vol te houden dat de naam die zij aan hun religie verbinden de naam is voor een ware politieke ideologie in religieuze schijngedaante?
Je moet maar eens aantonen dat het GEEN politieke ideologie is dan, want je stelling druist volledig in tegen de leer van de islam zelf + de praktijk in islamitische landen.

De mogelijkheid dat sommige moslims de islam anders aanhangen, doet niets af aan dit feit. Het heeft niets met respect te maken om dit te benoemen. Een PVV' er die voor méér asielzoekers is, mag je ook best wijzen op de partij ideologie.

Er is ook geen sprake van " religieuze schijngedaante". Het politieke deel: de wereld inrichten naar de wil van Allah, is gewoon integraal onderdeel van deze religie.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Je moet maar eens aantonen dat het GEEN politieke ideologie is dan, want je stelling druist volledig in tegen de leer van de islam zelf + de praktijk in islamitische landen.

De mogelijkheid dat sommige moslims de islam anders aanhangen, doet niets af aan dit feit.
Sur is hiervan een mooi (zelfs wat aandoenlijk) voorbeeld van.

Hij is het eigenlijk niet eens, dat vrouwen geslagen mogen worden, handen afgehakt, mensen gestenigd.
Maar hij kan niet zeggen, dat we dat niet meer doen in deze tijd, want dat zou de eeuwigheidswaarde van de Islam en Koran en het woord van Mohammed aantasten.

Dus wordt het: Slaan is symbolisch met een zacht twijgje, stenigen is symbolisch, want de voorwaarden zijn zo streng, dat het nooit kan voorkomen, handen afhakken wordt alleen gedaan bij herhaalde, onverbeterlijke dieven en die komen in een kalifaat niet voor.

Het blijft dus, naast religie, een starre, onveranderlijke ideologie, die alles in het leven voor iedereen bepaald.

(En ik blijf me verbazen, dat het voorschrijft hoeveel WC papier je mag gebruiken per keer, dat je niet op je buik mag liggen, met welke voet je het eerst het toilet moet instappen en ga zo maar door.
Het doet me afvragen, hoe lang de Islam het nog volhoudt. Soms denk ik, het zal, net als het communisme in Oost-Europa, op een dag totaal instorten).
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Vilaine schreef:Het doet me afvragen, hoe lang de Islam het nog volhoudt. Soms denk ik, het zal, net als het communisme in Oost-Europa, op een dag totaal instorten.
Het zal, vrees ik, alleen wel veel langer gaan duren, want communisten beloven immers geen hemel, en die denkbeeldige hemel is voor veel mensen een sterke drijfveer om allerlei dwaze regeltjes te willen volgen, en soms zelfs om er andere mensen voor te willen martelen of vermoorden.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
siger

Bericht door siger »

vegan-revolution schreef:
Vilaine schreef:Het doet me afvragen, hoe lang de Islam het nog volhoudt. Soms denk ik, het zal, net als het communisme in Oost-Europa, op een dag totaal instorten.
Het zal, vrees ik, alleen wel veel langer gaan duren...
Ook al omdat het aantal communisten niet gepaard ging met een nog groter aantal vurige verdedigers die zelf geen moment van plan waren onder het communisme te gaan leven.
Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Wel in het geval van de islam, omdat de islam dit zelf stelt. De islam komt met een stelsel van wetgeving en in de meeste islamitische landen zie je dan ook dat politiek en religie geheel verweven zijn. Bij het beoordelen van de islam is het zinloos te doen alsof dat niet bestaat.
Dat ontkennen zou zinloos zijn. Maar wat is voor jou het belangrijkste bij de beoordeling? Wat de islam is in islamitische landen? Of wat de islam is in democratische landen waar politiek en religie zijn gescheiden? Herinner je nog waar Fortuyn op aanstuurde in zijn islamkritiek? Hij wilde NLse moslims zover krijgen om oa de moderne kernnormen en kernwaarden van de 'scheiding van kerk en staat' en het individualisme te omarmen. Voor moslims in NL die dat weigeren is de islam fundamentalistisch (religie en politiek zijn vermengd) en collectivistisch, voor de moslims die deze moderne culturele normen & waarden accepteren is de islam een religie in NL die is gescheiden van politiek en waar individuele burgers hun godsdienstvrij-heid mee invulling kunnen geven. Ik schrijf in het Nederlands en kan me toch wel afvragen of wat ik schrijf ooit in het Arabisch wordt vertaald zodat mensen in die Islamitische landen het kunnen lezen. Mijn taalgebruik alleen al maar ook mijn uitgangspunt van het proberen te denken van de NLse samenleving vereist voor mij om in de beoordeling eerst te kijken naar de islam van moslims in NL en in hoeverre deze aanspraak maakt op het recht op godsdienstvrijheid, en dat betekent dus beoordelen of de islam van NLse moslims een religie is die modern is gescheiden van democratische politiek of een fundamentalistische religie/politieke ideologie in een religieus jasje.
Nogmaals, voor mij (net als oa Fortuyn) staat de leer en praktijk van de islam van moslims in NL voorop. Door de islam consequent een politieke ideologie te noemen die (volgens het PVV-programma) geen aanspraak maakt op de vrijheid van religie in NL wordt de kwestie die Fortuyn naar voren bracht van het erkennen van de moderne scheiding van moskee en staat al bij voorbaat van de discussietafel geveegd want dat pleit is al beslecht. Op dit punt zet de politieke islamkritiek in NL met de PVV na de LPF een stap terug ipv vooruit. Mijn stelling is dat de islam van bijv de moslimfilosoof Soroush in Iran geen politieke ideologie is zoals de orthodoxe staatsreligie van zijn land aangezien hij die islam, juist op grond van zijn persoonlijke ervaring met de gruwelijke praktische uitwerking ervan in zijn land (!), verwerpt en bekriti-seert ten favoure van de religie islam die individuele moslims in democratische godsdienstvrijheid (ook vrij van opgedrongen staatsreligie) wordt beoefend. Soroush is een islamitische vriend en verdediger van (Popper's) open samenleving (omwille van oa de individuele godsdienstvrijheid) tegen de islamitische ideologie van de gesloten shariasamenleving en zijn islamvorm druist volledig in tegen de stelling dat de islam een politieke ideologie is. Wie consequent is in het eigen theoretische begrippenkader reserveert voor het benoemen van de islam van zulke moslims een religieus islambegrip in het kritische waarheid-spreken over de islam, wie dat niet doet houdt vast aan een theoretisch begrippenkader dat tekortschiet en stelt andere belangen boven het nauwkeurig spreken van waarheid over de islam van deze moslim-filosoof. Wie beweert dat de islam van bijv Soroush en Abu Zayd een politieke ideologie is, is een jokkebrok. De politieke ideologieën van de democratische rechtstaat en de islamistische shariastaat sluiten elkaar uit (mee eens?) en voor moslims als Soroush en Abu Zayd die de eerste erkennen en dmv kritiek verdedigen tegen de tweede kan de islam enkel een religie voor individuele moslimvrienden van de open samenleving zijn en geen gesloten politieke ideologie.
De mogelijkheid dat sommige moslims de islam anders aanhangen, doet niets af aan dit feit. Het heeft niets met respect te maken om dit te benoemen. Een PVV' er die voor méér asielzoekers is, mag je ook best wijzen op de partij ideologie.
Klopt ja, de politieke islam die in islamitische landen in de (politieke) praktijk wordt gebracht door de moslims in verweggistan is een feit net als de religieuze islam in democratische landen in de praktijk wordt gebracht door moslims in NL en Europa die de moderne scheiding van moskee en staat erkennen omwille van de godsdienstvrijheid. Dat laatste dient eerst benoemd te worden indien de islam van moslims in NL voorop staat. Door in het politieke en publieke debat de islam consequent een politieke ideologie te noemen en de mogelijkheid van een islamitische religiebeoefening in godsdienstvrijheid bij voorbaat uit te sluiten wordt onder de theïstische NLers één bepaalde groep monotheïsten die vrijheid ontzegt en aan andere (mono)theïstische geloofsgroepen toegekend. Als ik deze onwenselijke conse-quentie onvriendelijk bejegen heet dat religieuze discriminatie van de islam die moslimburgers sociaal uitsluit en andere religieuze burgers sociaal insluit.
Er is ook geen sprake van " religieuze schijngedaante". Het politieke deel: de wereld inrichten naar de wil van Allah, is gewoon integraal onderdeel van deze religie.
Dat is de gevoltrekking als je met wilderiaanse terminologie blijft volhouden dat de islam wezenlijk een politieke ideologie is en niet wezenlijk een religie is die net als andere modern toelaatbare religievormen van politiek gescheiden kan en mag bestaan in de moderne open samenleving. Indien de politieke ideo-logie primair wordt gedefinieerd als de ware essentie of wezenlijke kern van de islam dan is het religi-euze aspect secundair en zo wordt de religie dan ook door essentialistische islamkritici een gewaad of omhulsel genoemd van de politieke ideologie en krijgt de islam die claimt slechts een religie te zijn zonder shariapolitiek de beoordeling van 'schijn' (vs 'zijn') of 'islam zonder islam' oid. Teruggebracht naar de NLse situatie betekent dit voor de gematigde/goedwillende moslimburgers dat hun religie de onware schijnis-lam tov de ware politieke islamideologie is en niet de moeite waard van bestaanserkenning noch kritische bespreking naast andere toelaatbare bestaande religievormen in de democratische godsdienstvrijheid.
Laatst gewijzigd door Nietweten en Geweten op 14 jan 2011 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens
siger

Bericht door siger »

Nietweten en Geweten schreef:
Nogmaals, voor mij (net als oa Fortuyn) staat de leer en praktijk van de islam van moslims in NL voorop. Door de islam consequent een politieke ideologie te noemen die...
Het gaat er in de eerste plaats om hoe islamieten in NL/Europa zichzelf profileren, niet wat wij over hen zeggen.
Luck
Ervaren pen

Bericht door Luck »

Ik vind het een eng idee dat er 49% van de mensen hier op Ja heeft gestemd.

Overigens heb ik een een moslima in mijn klas, en die zou een stuk minder gezellig zijn zonder haar.
Wanneer de kokende bol afkoelt, wordt de vurige magma bedekt met een vaste,onbeweeglijke korst- het dogma. Wat tot dogma verheven is, kan niet meer doen ontvlammen,verwarmt alleen nog- is even later zo goed als koud.Totdat een nieuwe ketterij de korst van het dogma doet exploderen, hoe hecht en solide ook.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Luck schreef:Overigens heb ik een een moslima in mijn klas, en die zou een stuk minder gezellig zijn zonder haar.
Zonder haar misschien wel.
Maar als op haar plaats een willekeurig ander meisje zou gaan zitten dan is de kans dat het over een maand in jouw klas gezelliger is dan nu ongeveer 50%.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Siger: Het gaat er in de eerste plaats om hoe islamieten in NL/Europa zichzelf profileren, niet wat wij over hen zeggen.
En wat nu indien islamieten in NL of Europa, omdat ze nog niet in die mate zijn geïntegreerd/gemoder-niseerd dat ze in het publieke debat hun mening hoorbaar uiten, zich door wat door niet-moslims wordt gezegd over de islam en moslims zo laten intimideren dat ze zich sociaal uitgesloten voelen en dit remmend werkt op hun integratie in moderniteit en samenleving? Is het dan niet duidelijk dat beide met elkaar samenhangen en op elkaar inwerken? En dient dan die wisselwerking in het kritische islamdebat niet te worden bevorderd, ook door ons niet-moslimse islamkritici? Wordt het dan niet belang om de kwestie van sociale insluiting of uitsluiting van moslims in de open samenleving aan de orde te stellen in onze islamkritiek?
Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Luck: Overigens heb ik een een moslima in mijn klas, en die zou een stuk minder gezellig zijn zonder haar.
Cluny: Zonder haar misschien wel. Maar als op haar plaats een willekeurig ander meisje zou gaan zitten dan is de kans dat het over een maand in jouw klas gezelliger is dan nu ongeveer 50%.
En dat het dan minder gezellig zou wordens dan nu in Luck's klas is de andere helft van het glas halfvol water. Ik ben trouwens wel met je eens, Luck, dat het geen bemoedigende tussenstand is voor de gezel-schappelijkheid van NL - gelet op de gouden regel van de moraal: behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden.
Laatst gewijzigd door Nietweten en Geweten op 14 jan 2011 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Luck
Ervaren pen

Bericht door Luck »

Cluny schreef:
Luck schreef:Overigens heb ik een een moslima in mijn klas, en die zou een stuk minder gezellig zijn zonder haar.
Maar als op haar plaats een willekeurig ander meisje zou gaan zitten dan is de kans dat het over een maand in jouw klas gezelliger is dan nu ongeveer 50%.
Je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel. :) Ik vind de gemiddelde moslim(a) niet minder gezellig dan andere Nederlanders (voor zover dat meetbaar is). Ik vraag me echt af waarop de 49% Ja stemmers baseren dat de gemiddelde moslim die zij kennen minder gezellig is, misschien kunnen ze wat over hun ervaringen vertellen?

Voordat mensen mij ervan gaan overtuigen dat de islam een vreselijke ideologie is zou ik graag willen weten welke invloed wrede en bloederige teksten hebben op de gezelligheid in Nederland. Zolang de gemiddelde moslim even gezellig is als de gemiddelde Nederlander, heeft dat er vermoedelijk niet zo veel invloed op.
Wanneer de kokende bol afkoelt, wordt de vurige magma bedekt met een vaste,onbeweeglijke korst- het dogma. Wat tot dogma verheven is, kan niet meer doen ontvlammen,verwarmt alleen nog- is even later zo goed als koud.Totdat een nieuwe ketterij de korst van het dogma doet exploderen, hoe hecht en solide ook.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Luck schreef:
Cluny schreef:
Je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel. :) Ik vind de gemiddelde moslim(a) niet minder gezellig dan andere Nederlanders (voor zover dat meetbaar is). Ik vraag me echt af waarop de 49% Ja stemmers baseren dat de gemiddelde moslim die zij kennen minder gezellig is, misschien kunnen ze wat over hun ervaringen vertellen?

Voordat mensen mij ervan gaan overtuigen dat de islam een vreselijke ideologie is zou ik graag willen weten welke invloed wrede en bloederige teksten hebben op de gezelligheid in Nederland. Zolang de gemiddelde moslim even gezellig is als de gemiddelde Nederlander, heeft dat er vermoedelijk niet zo veel invloed op.
De stelling is: Nederland zou gezelliger zijn zonder islam.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Luck
Ervaren pen

Bericht door Luck »

Het lijkt mij dat het de inwoners zijn die het meeste invloed op de gezelligheid in Nederland hebben.
Gesloten