Mijn vroegste irrationele angst was "de arm in de gordijnen" Het was geen schaduw zoals mijn ouders meerdere malen trachten uit te leggen, maar een werkelijke arm waar ik doodsbenauwd voor was.Verdi schreef:Mijn prilste herinneringen gaan terug tot de leeftijd van 15 en een halve maand , tijdstip van de geboorte van een zus . Geboorte die aanleiding gaf tot logeren bij een tante , en overnachten in een tot dan toe onbekende, vreemde omgeving . Ik herinner me een nacht waarin ik wakker lag door geluiden op de gang . Ik weet zeker dat ik die geluiden niet toeschreef aan goden of demonen , noch aan kabouters of elfen . Als ik bang was zal dat eerder geweest zijn voor de komst van “vreemde mensen” .
Ditzelfde fenomeen , de zelfde angst voor vreemde soortgenoten en andere diersoorten , manifesteert zich ook bij andere jonge dieren , zonder dat wij ons afvragen of die angst religieus geïnspireerd is .
(a)theïstisch geboren?
Moderator: Moderators
Re: (a)theïstisch geboren?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Helemaal niet want een agnost is iemand die van oordeel is dat een onze werkelijkheid geen uitsluitsel kan geven over het bestaan van god. Dat lijkt me een veel te complex besluit om aan een pasgeborene toe te schrijven.Henk schreef:Word een mens atheïstisch geboren? Strikt genomen hangt het antwoord op die vraag of van de definitie van atheïst. Als atheïst wordt gedefinieerd als iemand, die niet gelooft dat er een god bestaat dan zou je met recht kunnen zeggen dat een net geboren kind inderdaad een atheïst is. Zo'n kind kan inderdaad nog niets geloven en van niets overtuigd zijn, dus ook niet van het bestaan van (een) god. Maar dan is atheïst wel een heel formele omschrijving. Je zou in di fase dan beter van een agnost kunnen spreken.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Heb jij nu een bepaalde overtuiging over de Klonkerbee? Waarschijnlijk niet. Heb jij nu ook niet bijgeleerd sinds je geboorte?Henk schreef:Dus een atheïst is iemand, die sinds zijn/haar geboorte niets nieuws heeft geleerd?![]()
Een atheïst heeft als persoon misschien wel bepaalde overtuigingen maar het zijn niet die overtuigingen die bepalen dat hij een atheïst is. Zijn atheïsme wordt bepaald door het ontbreken van een geloof in een god.Henk schreef:Een atheïst is toch iemand, die bepaalde overtuigingen heeft? Hoe kan een baby aan die voorwaarde voldoen?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Hou zelf dat contact zelf maar. Ik hoop dat mijn inschatting klopt, en je broer een gelukkige mens is!Jin schreef:Zal ik je in contact brengen met mijn broer?De vraag is interessanter wat je kunt zeggen van een volwassene die nog nooit over goden heeft nagedacht. Mocht je er een tegenkomen. Bestudeer hem of haar dan aandachtig. Dat is iemand met een levensvisie die in de toekomst vaker zal voorkomen, maar nu nog zeer zeldzaam is.
Ik wens u alle goeds
Is die dood?Jin schreef:Zal ik je in contact brengen met mijn broer?