(a)theïstisch geboren?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Krautsjo

Re: (a)theïstisch geboren?

Bericht door Krautsjo »

Ik raad jullie allemaal het boek" Religie verklaard" aan van Pascal Boyer en het boek van Jesse Bering http://www.nieuwamsterdam.nl/het-godsinstinct" onclick="window.open(this.href);return false;, zeer leesbare boeken. Het laatste is nog gewoon te koop en het eerste alleen nog maar tweedehands jammer genoeg of te leen van de bieb .
Daar wordt precies verklaard volgens de laatste inzichten waarom mensen gelovig zijn en ook dat er niet echt een eenduidige verklaring te geven is omdat het zich op allerlei niveaus afspeelt.

Verklaart een hoop en haalt een aantal hardnekkige misverstanden overhoop .
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

gerard_m schreef:Bij mijn weten hebben nagenoeg alle culturen vormen van religie ontwikkelt. Strookt dit met het idee dat religie alleen maar aangepraat is? Als de natuurlijke staat atheisme zou zijn, zou dit zeer wijdverbreid, nu en door de eeuwen heen.

Zoals Bob terecht zegt: onze hersenen zijn sterk in het leggen van allerlei verbanden, of deze er nu zijn of niet.

Waar is er nog een mens in natuurlijke staat ? http://en.wikipedia.org/wiki/Pirah%C3%A3_people" onclick="window.open(this.href);return false;.
Deze Pirahã kennen geen religie , want die hebben een taal waar alleen het heden een rol in speelt, geen verleden en geen toekomst en dus ook geen reden om in goden te geloven of religieus te zijn. Tellen gaat ook maar tot 5 en niet verder dan dat .
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Krautsjo schreef:Ik raad jullie allemaal het boek" Religie verklaard" aan van Pascal Boyer en het boek van Jesse Bering http://www.nieuwamsterdam.nl/het-godsinstinct" onclick="window.open(this.href);return false;, zeer leesbare boeken. Het laatste is nog gewoon te koop en het eerste alleen nog maar tweedehands jammer genoeg of te leen van de bieb .
Daar wordt precies verklaard volgens de laatste inzichten waarom mensen gelovig zijn en ook dat er niet echt een eenduidige verklaring te geven is omdat het zich op allerlei niveaus afspeelt.

Verklaart een hoop en haalt een aantal hardnekkige misverstanden overhoop .
En het nut van god van Hans Jansen plus natuurlijk de betovering van het geloof van DC Dennett :idea:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

appelfflap schreef:[ je kunt een kind gewoon alles aanleren, de vraag of het ingebakken zit lijkt me irrelevant
Ik denk wel dat de een meer aanleg heeft om gelovig te zijn/worden dan de ander.
En dat de een een meer sceptische geest heeft dan de ander.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
siger

Bericht door siger »

doctorwho schreef:In de voormalige sovjet unie werden ze communistisch geboren :)
hihi!
siger

Bericht door siger »

Fish schreef:Ik denk wel dat de een meer aanleg heeft om gelovig te zijn/worden dan de ander.
Maar iedereen laat zich wel eens wat wijsmaken, en iedereen heeft het moeilijk dat achteraf toe te geven.

Ik zou een bijzondere aanleg om gelovig te worden gewoon lichtgelovigheid noemen.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

siger schreef:Maar iedereen laat zich wel eens wat wijsmaken, en iedereen heeft het moeilijk dat achteraf toe te geven.
Maar al te waar.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

Lord of the Flies....
wie heeft dat boek niet gelezen op school vroeger? Voor mij alweer een tijdje geleden, maar ik meen me te herinneren dat de jongens zo'n beetje hun eigen religie uitvinden op het eiland. Zou dat in het echt ook zo gaan? En waarom wel of niet?
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
Jinny

Bericht door Jinny »

Zo gaat het ook, in de Stille Oceaan zijn na de WOII religies ontstaan (onder eilandbewoners) rond Mr John, een (voor ons) fictieve persoon die met een zilveren vogel komt en zorgt dat alle problemen ineens opgelost zijn.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Jim schreef:Zo gaat het ook, in de Stille Oceaan zijn na de WOII religies ontstaan (onder eilandbewoners) rond Mr John, een (voor ons) fictieve persoon die met een zilveren vogel komt en zorgt dat alle problemen ineens opgelost zijn.
Ik moest hier ook al aan denken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cargocult
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Jinny

Bericht door Jinny »

Cargocult, dat was het inderdaad.
Dank voor de link docter.
siger

Bericht door siger »

Blackadder schreef:Lord of the Flies....
Mooi boek. De gestrande scholieren starten een religie rond het lijk van een parachutist dat grote indruk maakt. Maar levert dit helderheid over de topictitel?
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Ik ben van mening dat je jezelf (of een ander) pas een atheist kan noemen als die persoon zich bewust is van het feit (of idee) dat er geen god(en) bestaan. Pas geboren kinderen zijn dan hooguit ongelovig, niet atheist.

Dat mensen geboren zouden worden als atheist, vind ik dan ook onzinnig. Mensen worden ook niet geboren als communist, christen of putjesschepper. Dat komt allemaal later.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
aton

Bericht door aton »

The Prophet schreef: Dat mensen geboren zouden worden als atheist, vind ik dan ook onzinnig. Mensen worden ook niet geboren als communist, christen of putjesschepper. Dat komt allemaal later.
De Dalai lama is hier dan toch een uitzondering op. :lol:
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

En ik ben geboren als profeet, maar dat lijkt me duidelijk. Follow me or die.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Plaats reactie