Kabinet-Schoof: wedervaardigheden

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Kabinet-Schoof: wedervaardigheden

Bericht door HierEnNu »

Wat mij betreft kreeg dit kabinet, samen met alle andere politici, voor elkaar

dat ik op weg ben a-politiek te worden.
Terwijl ik toch al vanaf heel jong politiek activist was.

Ik stop met mijn betalend SP-lidmaatschap en stem ook niet meer op hen.
Mijn voornemen om Ingrid Coenradi te steunen laat ik varen, en
mijn betalend JA21-lidmaatschap gaat ook de deur uit.
Blanco stemmen? Dat was ff mijn zwevende voornemen, maar vergeet ook dat maar.
Ik heb hier en nu besloten mijn stem gewoon verloren te laten gaan
door op 50+ te gaan stemmen. Waarom? Gewoon: omdat ik een ouwe lul ben. :wink:

Kortom, dank je wel Kabinet-Schoof en collega’s. Dit vooruitzicht is namelijk
verrassend rustgevend. Nog nooit eerder wist een kabinet dat voor elkaar te krijgen.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

HierEnNu schreef: 12 sep 2025 14:46
Wat mij betreft kreeg dit kabinet, samen met alle andere politici, voor elkaar

dat ik op weg ben a-politiek te worden.
Terwijl ik toch al vanaf heel jong politiek activist was.

Ik stop met mijn betalend SP-lidmaatschap en stem ook niet meer op hen.
Mijn voornemen om Ingrid Coenradi te steunen laat ik varen, en
mijn betalend JA21-lidmaatschap gaat ook de deur uit.
Blanco stemmen? Dat was ff mijn zwevende voornemen, maar vergeet ook dat maar.
Ik heb hier en nu besloten mijn stem gewoon verloren te laten gaan
door op 50+ te gaan stemmen. Waarom? Gewoon: omdat ik een ouwe lul ben. :wink:

Kortom, dank je wel Kabinet-Schoof en collega’s. Dit vooruitzicht is namelijk
verrassend rustgevend. Nog nooit eerder wist een kabinet dat voor elkaar te krijgen.
Ik snap jouw roerselen en je mag het helemaal zelf weten. Je bent in dit opzicht vrij als een vogel.
Ik zal gewoon blijven stemmen, zelfs als het tegen beter weten in is. Democratie.
Zeer zelden heb ik wel eens niet gestemd. Als iets me te banaal werd. Bv. dat referendum over Ukraine.
Ik zoek wel een partijtje. 8*)
¥¥ O ja lastig.. bij de maat nemen bestens 1 en dezelfde maat gebruiken... niet twee of meer.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://news.sky.com/story/netherlands- ... t-13429291
(Vertaald) Nederland heeft samen met Ierland en andere landen gedreigd zich terug te trekken uit het Eurovisie Songfestival van 2026 als Israël meedoet.

De Nederlandse omroep AvroTros zei vandaag het standpunt in te nemen als reactie op het verlies aan mensenlevens in Gaza.

Het komt een dag nadat de Ierse omroep RTE zei dat het land hetzelfde standpunt innam en zei dat het "gewetenloos" was om deel te nemen, gezien het "aanhoudende en verschrikkelijke verlies aan levens in Gaza". Slovenië en IJsland behoren tot andere landen die hebben gezegd dat hun deelname afhankelijk is van de vraag of Israël al dan niet mag concurreren.
Ik heb nooit begrepen waarom Israël bij dat feestje is. En inderdaad: nu helemaal niet meer.
¥¥ O ja lastig.. bij de maat nemen bestens 1 en dezelfde maat gebruiken... niet twee of meer.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 12 sep 2025 16:34:scissors:
Ik zal gewoon blijven stemmen, zelfs als het tegen beter weten in is.
Het verschil tussen jouw en mijn gewoon is dat het mijne niet tegen beter weten is, ik tot nu toe altijd gestemd heb, ik geen partijtje ga zoeken, maar gewoon op 50+ stem, ik gewoon open ben waar ik op stem en tijdens referendum over Ukraine tegen stemde omdat ik vond dat een dermate corrupt land niet in de EU hoort want daar is al veel te veel corruptie.
.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

HierEnNu schreef: 12 sep 2025 17:14
Gerard R. schreef: 12 sep 2025 16:34:scissors:
Ik zal gewoon blijven stemmen, zelfs als het tegen beter weten in is.
Het verschil tussen jouw en mijn gewoon is dat het mijne niet tegen beter weten is, ik tot nu toe altijd gestemd heb, ik geen partijtje ga zoeken, maar gewoon op 50+ stem, ik gewoon open ben waar ik op stem en tijdens referendum over Ukraine tegen stemde omdat ik vond dat een dermate corrupt land niet in de EU hoort want daar is al veel te veel corruptie.
Je bent vrij om op welke partij dan ook te stemmen.
Dat is zo mooi van een min of meer 'vrije wereld'. :roll:
En politiek is een vluchtig fenomeen, dus dat kán even zoeken worden voor sommigen.
Ik ben niet van de dogma's.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 12 sep 2025 17:18:scissors:
OMG? Heeft 50+ ook al dogma's?
Dan heb ik hun verkiezingsprogramma slecht gelezen ...
.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

HierEnNu schreef: 12 sep 2025 17:24
Als HierEnNu op 50+ wilt stemmen is mij dat prima, iets anders mag van mij ook. Mij maakt het niet zo uiit waar hij op stemt.
Ik stem naar aanleiding van wat ik in partijprogrammen en de voorliggende politieke situatie zie.
Mooi toch?
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 12 sep 2025 17:31
HierEnNu schreef: 12 sep 2025 17:24
Als HierEnNu op 50+ wilt stemmen is mij dat prima, iets anders mag van mij ook. Mij maakt het niet zo uiit waar hij op stemt.
Ik stem naar aanleiding van wat ik in partijprogrammen en de voorliggende politieke situatie zie.
Mooi toch?
Kweetnie! Mooi of niet lgt wat mij betreft niet meer aan partijprogrammen die na
de verkiezingen meteen in de vuilbak verdwijnen. En wat de voorliggende politieke
situatie is/wordt/zal zijn? Momenteel is meer en meer de waan van de dag leidend,
tewijl men elkaar de tent uitvecht en eigenbelang belangrijker is dan landsbelang.

Mij valt vooral de stoelendans op van politici die van de ene naar de andere partij
fladderen afhankelijk van hun plaats op de kieslijst. Ik vind daar iets van.

.
Schaamteloos.jpg
Schaamteloos.jpg (34.66 KiB) 746 keer bekeken
.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

@HierEnNu
Mooi of niet lgt wat mij betreft niet meer aan partijprogrammen die na de verkiezingen meteen in de vuilbak verdwijnen.
Ja, daar zou eens wat aan gedaan moeten worden. Het holt democratie uit.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Gerard R. schreef: 12 sep 2025 18:21 @HierEnNu
Mooi of niet lgt wat mij betreft niet meer aan partijprogrammen die na de verkiezingen meteen in de vuilbak verdwijnen.
Ik lees ze daardoor (net als verkiezingsprogramma's) niet meer.

Soms bekruipt me het gevoel, dat het binnen de partij een soort werkverschaffing is.

De enige die er misschien iets aan kunnen doen zijn journalisten, die er tot vervelends aan toe op zouden moeten hameren dat de daden anders zijn dan dat wat partijen op papier beweren.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 13 sep 2025 18:27

Soms bekruipt me het gevoel, dat het binnen de partij een soort werkverschaffing is.

De enige die er misschien iets aan kunnen doen zijn journalisten, die er tot vervelends aan toe op zouden moeten hameren dat de daden anders zijn dan dat wat partijen op papier beweren.
Ik heb al eens voorgesteld geen parlementair kabinet meer, maar een gekozen minister president, die zij eigen programma nastreeft zodat partijen geen compromissen hoeven te vormen, maar gewoon elk wetsvoorstel konden vergelijken met hun plannen en alleen voor stemmen als dat hun eigen programma dichterbij bracht (dan tegenstemmen).
Ik wens u alle goeds
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Peter van Velzen schreef: 14 sep 2025 02:16 Ik heb al eens voorgesteld geen parlementair kabinet meer, maar een gekozen minister president, die zij eigen programma nastreeft zodat partijen geen compromissen hoeven te vormen, maar gewoon elk wetsvoorstel konden vergelijken met hun plannen en alleen voor stemmen als dat hun eigen programma dichterbij bracht (dan tegenstemmen).
Wilders? Hij heeft de meeste stemmen en is ook nu weer veruit de populairste in de peilingen.
Laatst gewijzigd door ChaimNimsky op 14 sep 2025 07:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Zionist
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

ChaimNimsky schreef: 14 sep 2025 07:21
Peter van Velzen schreef: 14 sep 2025 02:16 Ik heb al eens voorgesteld geen parlementair kabinet meer, maar een gekozen minister president, die zij eigen programma nastreeft zodat partijen geen compromissen hoeven te vormen, maar gewoon elk wetsvoorstel konden vergelijken met hun plannen en alleen voor stemmen als dat hun eigen programma dichterbij bracht (dan tegenstemmen).
Wilders?
Ik denk niet dat Geert door meer dan de helft van de kiezers zou worden geprefereerd. Maar de fractie die door hem op de lijst PVV is geplaatst zou net als andere (echte) partijen alleen voor voorstellen kunnen stemmen die het programma Geert dichterbij brengt.
Ik wens u alle goeds
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Peter van Velzen schreef: 14 sep 2025 07:45
ChaimNimsky schreef: 14 sep 2025 07:21
Wilders?
Ik denk niet dat Geert door meer dan de helft van de kiezers zou worden geprefereerd. Maar de fractie die door hem op de lijst PVV is geplaatst zou net als andere (echte) partijen alleen voor voorstellen kunnen stemmen die het programma Geert dichterbij brengt.
Geert wordt door meer kiezers geprefereerd dan enige andere lijsttrekker. In jouw model – met een direct gekozen minister-president – zou Wilders direct premier worden zodra hij de meeste stemmen heeft gekregen omdat hij meer stemmen haalt dan elke andere kandidaat. Dan hoeft hij niet te wachten op coalitiepartners die hem al dan niet gedogen.

Israel heeft eind jaren 90 kort geëxperimenteerd met het direct kiezen van de premier. Het leidde tot meer fragmentatie in de Knesset, omdat mensen voor een premier stemden en tegelijk een kleine partij kozen. Dat systeem is weer afgeschaft.
Zionist
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Peter van Velzen schreef: 14 sep 2025 02:16
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 13 sep 2025 18:27

Ik heb al eens voorgesteld geen parlementair kabinet meer, maar een gekozen minister president, die zij eigen programma nastreeft zodat partijen geen compromissen hoeven te vormen, maar gewoon elk wetsvoorstel konden vergelijken met hun plannen en alleen voor stemmen als dat hun eigen programma dichterbij bracht (dan tegenstemmen).
Ik heb daar op geantwoord dat we dan misschien een soort De Gaulle krijgen of erger een Nederlandse Trump.
Daarnaast gat het niet werken, al dit soort presidenten hebben een om gekozen te worden een partij achter zich staan.
Ik zie niet in waarom we ons niet zo goed werkend systeem moeten inruilen voor een veel slechter systeem als de VS en Frankrijk hebben.

Ik zou zeggen meer bindende referenda en hele goede overzichten hoe volksvertegenwoordigers stemmen.
Maar daar heb ik al het een en ander over geschreven.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Plaats reactie