dikkemick schreef: ↑20 dec 2025 10:23
Ja hoor! Oom Donald keurt genocide goed. Ik lees
VS plaatsen opnieuw twee rechters van het Internationaal Strafhof (ICC) op de sanctielijst. Aanleiding is een gerechtelijk vonnis over een onderzoek naar oorlogsmisdaden in de Palestijnse gebieden
En een intern berichtje over zionisten.
Als tegenstander van Israël als Joodse staat - 'een apartheidsstaat die genocide pleegt' - heeft Levinger al jaren een moeizame relatie met veel andere Joden. Sinds 7 oktober is de kloof verdiept. 'Sommige zionisten zeggen dingen die ik niet kan horen. Ze verheerlijken wat het leger in Gaza doet. Dat heeft me vriendschappen gekost. En ook de banden met mijn familie in Israël zijn verslechterd.'
Ook zij wijst op het belang van woorden. Toen het Concertgebouw aanvankelijk weigerde de Israëlische legerzanger een podium te bieden, stonden er pro-Israëlische demonstranten met banners die suggereerden dat de tijd van de bordjes 'Verboden voor Joden' terug was. 'Dat is zo demagogisch', zegt Levinger. 'Helemaal niemand beweerde dat hij niet welkom was omdat hij Joods is.'
Het sanctioneren van ICC-rechters is een machtskwestie tussen staten en rechtsordes. Dat kan men bekritiseren, maar het is iets anders dan een inhoudelijk moreel oordeel over wat er in Gaza gebeurt.
Ook interne kritiek verdient precisie. Dat er Joodse en Israëlische tegenstanders van Zionisme zijn, zegt iets over diversiteit binnen die groep, niet over “Zionisten” als moreel collectief.
En ja, woorden doen ertoe. Dat antisemitisme soms te snel wordt ingeroepen, maakt het begrip niet leeg. Misbruik en ontkenning zijn niet hetzelfde.
Zonder die onderscheidingen blijft vooral framing over.
En daarbij, waarom heb jij een andere mening over genocide dan de algemene mening en uitleg?
Nog maar een keer:
Je kunt het blijven roepen, maar als ik je vraag hoeveel mensen er voor 7 oktober 2023 in Gaza woonden en hoeveel er nu wonen moet je met een hoger aantal komen! Voelt niet goed hè? Maar het toch, ziende blind en horende doof, genocide blijven noemen!