Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Bericht door HierEnNu »

Het zijn niet slechts woorden: Chanoekah vieren

helpt juist om op waardige wijze mee te leven, niet mee te lijden, met de joodse gemeenschap in Sidney.
Vele Joden zullen zelfs gestimuleerd worden om de gedachte achter Chanoekah te vieren.

Net als Pesach en Poeriem, verwijst Chanoekah naar de zoete opbrengsten van de vernietiging van de vijanden van het Joodse volk: bevrijding om uiteindelijk weer openlijk zichzelf te zijn zonder die dreiging door verijdelen van de telkens terugkerende dreiging van vernietiging van het Joodse volk.

BTW:
Ter voorkoming van gebruikelijke mislezing:
  • wie dit duidt los van mijn eerder benoemde historische context van Chanoekah,
    reageert niet op mijn betoog maar op een herkadering daarvan
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Maria schreef: 16 dec 2025 16:59
ChaimNimsky schreef: 16 dec 2025 13:17
Mus schreef: 16 dec 2025 12:51Oh, je laat geen traantje vanwege de door terreur omgebrachte Joodse gelovigen in Sidney? Nu, dat zal ik dan maar in jouw plaats doen want ik krijg er geen hap van door mijn keel.
Ook in Sidney en elders ter wereld vieren de Joden gewoon Chanoekah ondanks wat er plaats heeft gevonden, want we laten onze feestvreugde en ons licht niet dimmen door duistere kwaadaardigen. Chanoekah gaat over het zich niet laten veslaan van vreugde en traditie, juist ondanks tegenspoed. Nee, we dansen dan nog meer en massaler.
Dit zijn slechts woorden.
Wat in de harten speelt weet je dan niet.
Verschikkelijk.
De Australische stad Sydney werd zondag opgeschrikt door een "verwoestende terroristische aanslag" gericht op de Joodse gemeenschap.
Heb trouwens absoluut niet gezegd dat we niets voelen. Toen ik schreef, "Aardig van je. Ik wens ook jou een warme Chanoekah vol licht, gezelligheid en lekkernijen!" Suggereerde Mus om de ene of andere reden dat ik geen traantje zou laten vanwege de door terreur omgebrachte Joodse gelovigen in Sidney.

Het feit dat de joden ook in Sidney en elders ter wereld gewoon Chanoekah vieren ondanks wat er plaats heeft gevonden, en we laten onze feestvreugde en ons licht niet laten dimmen door duistere kwaadaardigen, betekent nergens dat we niet hebben gehuild. Integendeel.

Toen ze nogmaals om de ene of andere reden suggestief vroeg of een traantje laten over door terreur gevallen mensen een schande zou zijn in de Joodse cultuur, reageerde ik expliciet dat dit niet zo was. En over mijn eigen lijden - in tegenstelling tot andere emoties - laat ik me niet publiekelijk uit.
Meeleven met de joodse gemeenschap in Sidney zullen velen, die het hart op de juiste plaats hebben, wel doen.
Zij zullen nu meer moeite hebben om de gedachte achter Chanoekah te vieren.
Dat heb ik velen inderdaad al horen zeggen.
Zionist
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Een feitelijk persoonlijk bericht van Mus aan Chaim Nimsky uit het topic verwijderd en in de prullenbak geparkeerd.
Evenzo een bericht van Dikkemick aan Chaim Nimsky
en een bericht van HierEnNu aan Tiberius Claudius.
Eenieder die dergelijke berichten wil sturen dient dat niet in het topic te doen. Maar de persoon een PB te sturen.
Wie dat nu nog niet begrijpt krijgt twee weken forumvakantie.
Ik wens u alle goeds
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://tass.com/world/2062347
Vertaald: ROME, 19 december. /TASS/. Volgens de laatste Integrated Food Security Phase Classification (IPC)-analyse voor Gaza, gepubliceerd in een gezamenlijke verklaring van de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO), UNICEF, de Wereldorganisatie, worden momenteel geen gebieden in de Gazastrook nog geclassificeerd als gebieden waar nog hongersnood heerst. (Voedselprogramma (WFP) en de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).)

Ze hebben wel waarschuwden dat de situatie die verbeterde na het staakt-het-vuren van oktober en de uitgebreide humanitaire en commerciële toegang kwetsbaar is en kan terugvallen als er niet meer en aanhoudende steun komt. "Deze zeer welkome vooruitgang is uiterst kwetsbaar omdat de bevolking blijft worstelen met massale vernietiging van de infrastructuur en ingestorte bestaansmiddelen en lokale voedselproductie. En ook gezien de beperkingen op humanitaire operaties", is meegedeeld.

Volgens het laatste IPC-rapport worden minstens 1,6 miljoen mensen, oftewel 77% van de bevolking, waaronder meer dan 100.000 kinderen en 37.000 zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, nog steeds geconfronteerd met een hoge mate van acute voedselonzekerheid in de Gazastrook. (..)
Het is en blijft een ramp. Een 'man-made' ramp van de hoogste orde. Velen zien het als wraak. Israël ziet het als bijverschijnsel van de operaties tegen Hamas, zo wordt het tenminste voortdurend aan de wereld gepresenteerd. Op de West Bank is het ook niet best. Llbanon herstelt zich enigermate.
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ja hoor! Oom Donald keurt genocide goed. Ik lees
VS plaatsen opnieuw twee rechters van het Internationaal Strafhof (ICC) op de sanctielijst. Aanleiding is een gerechtelijk vonnis over een onderzoek naar oorlogsmisdaden in de Palestijnse gebieden

En een intern berichtje over zionisten.

Als tegenstander van Israël als Joodse staat - 'een apartheidsstaat die genocide pleegt' - heeft Levinger al jaren een moeizame relatie met veel andere Joden. Sinds 7 oktober is de kloof verdiept. 'Sommige zionisten zeggen dingen die ik niet kan horen. Ze verheerlijken wat het leger in Gaza doet. Dat heeft me vriendschappen gekost. En ook de banden met mijn familie in Israël zijn verslechterd.'

Ook zij wijst op het belang van woorden. Toen het Concertgebouw aanvankelijk weigerde de Israëlische legerzanger een podium te bieden, stonden er pro-Israëlische demonstranten met banners die suggereerden dat de tijd van de bordjes 'Verboden voor Joden' terug was. 'Dat is zo demagogisch', zegt Levinger. 'Helemaal niemand beweerde dat hij niet welkom was omdat hij Joods is.'
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Oom Donald lijkt wel vrijwel ALLES goed te keuren wat vroeger als fout of misdadig werd beschouwd. Het kan verkeren...
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Gerard R. schreef: 20 dec 2025 11:37 Oom Donald lijkt wel vrijwel ALLES goed te keuren wat vroeger als fout of misdadig werd beschouwd. Het kan verkeren...
Wel Nee.

Dat deed men vroeger ook, ben je de misdaden in Vietnam vergeter, om maar eens wat te noemen?
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Je hebt gelijk.
Maar dat werd voeger zeker als FOUT gezien en toen kwamen de tegendemonstraties van 'het langharig werkschuw tuig' en toen gingen ze de oorlog beëindigen. Nixon was dat. Toch? En Trump gaat het een soort weer doen met Venezuela en de bootjes, waarlangs overigens niet de bulk van drugs gaat. :shock: In Syrië laat hij ook zo hier en daar wat bombarderen.

En Oom Donald moet ook niets van veteranen hebben. "Allemaal losers".
Ook dát kan verkeren. #-o
Je zult daar maar militair zijn daar...

Alles heel verwarrend... ik hou het bijna niet meer bij :roll: #-o

En daarbij nog dat Midden Oosten... ook niet kosher al zeggen sommigen dat dat moet. :roll: 'Fijne Kerst..!' :roll:
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.bnr.nl/nieuws/economie/1058 ... zeven-jaar
Auteur: Thijs Baas
Langzaam maar zeker dringt de omvang van de puinhopen als gevolg van het conflict in Gaza door tot de internationale gemeenschap. Voordat er ook maar een begin kan worden gemaakt met de wederopbouw zal hoe dan ook 68 miljoen ton puin moeten worden opgeruimd – wat volgens The Wall Street Journal gelijkstaat aan het gewicht van bijna tweehonderd Empire State Buildings. (..)
Dat is een jaar of zeven opruimen.
Israël heeft toch 'goed geboerd' bij die Amerikanen ($2 miljard/jaar springstof of zoiets) en de Amerikanen hebben lekker verdiend. Vergeet mensen maar even bij zo'n bespiegeling.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

dikkemick schreef: 20 dec 2025 10:23 Ja hoor! Oom Donald keurt genocide goed. Ik lees
VS plaatsen opnieuw twee rechters van het Internationaal Strafhof (ICC) op de sanctielijst. Aanleiding is een gerechtelijk vonnis over een onderzoek naar oorlogsmisdaden in de Palestijnse gebieden

En een intern berichtje over zionisten.

Als tegenstander van Israël als Joodse staat - 'een apartheidsstaat die genocide pleegt' - heeft Levinger al jaren een moeizame relatie met veel andere Joden. Sinds 7 oktober is de kloof verdiept. 'Sommige zionisten zeggen dingen die ik niet kan horen. Ze verheerlijken wat het leger in Gaza doet. Dat heeft me vriendschappen gekost. En ook de banden met mijn familie in Israël zijn verslechterd.'

Ook zij wijst op het belang van woorden. Toen het Concertgebouw aanvankelijk weigerde de Israëlische legerzanger een podium te bieden, stonden er pro-Israëlische demonstranten met banners die suggereerden dat de tijd van de bordjes 'Verboden voor Joden' terug was. 'Dat is zo demagogisch', zegt Levinger. 'Helemaal niemand beweerde dat hij niet welkom was omdat hij Joods is.'
Het sanctioneren van ICC-rechters is een machtskwestie tussen staten en rechtsordes. Dat kan men bekritiseren, maar het is iets anders dan een inhoudelijk moreel oordeel over wat er in Gaza gebeurt.

Ook interne kritiek verdient precisie. Dat er Joodse en Israëlische tegenstanders van Zionisme zijn, zegt iets over diversiteit binnen die groep, niet over “Zionisten” als moreel collectief.

En ja, woorden doen ertoe. Dat antisemitisme soms te snel wordt ingeroepen, maakt het begrip niet leeg. Misbruik en ontkenning zijn niet hetzelfde.

Zonder die onderscheidingen blijft vooral framing over.

En daarbij, waarom heb jij een andere mening over genocide dan de algemene mening en uitleg?

Nog maar een keer:
Je kunt het blijven roepen, maar als ik je vraag hoeveel mensen er voor 7 oktober 2023 in Gaza woonden en hoeveel er nu wonen moet je met een hoger aantal komen! Voelt niet goed hè? Maar het toch, ziende blind en horende doof, genocide blijven noemen!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

lost and not found yet! schreef: 20 dec 2025 22:54 Je kunt het blijven roepen, maar als ik je vraag hoeveel mensen er voor 7 oktober 2023 in Gaza woonden en hoeveel er nu wonen moet je met een hoger aantal komen! Voelt niet goed hè? Maar het toch, ziende blind en horende doof, genocide blijven noemen!
Genocide.....genocidaal geweld. It's all in the name. En als we genocide van een getalletje laten afhangen.
Stel 100 mensen gedood is genocide, maar het waren er slechts 99.
Kan dan wat jou betreft de vlag uit?

Geldt een dergelijke definitie ook voor het begrip: bestand?
Lees even mee.

Ruim 380 mensen zijn tijdens dit bestand door Israël gedood, waardoor aan Palestijnse kant de indruk is ontstaan dat Israël het staakt-het- vuren hoe dan ook wil laten klappen. Tot overmaat van ramp hebben sommige Palestijnen die dichtbij de 'gele lijn' leefden, opnieuw moeten vluchten vanwege luchtaanvallen. 'We weten niet of dit een bestand is of een leugen', zei een 40-jarige moeder tegen nieuwssite +972 Magazine.

Eind deze maand zullen alle ogen gericht zijn op Trump als hij Netan- yahu ontvangt in zijn buitenverblijf in Mar-a-Lago. De Amerikaanse president zou de Israëlische premier onder druk kunnen zetten om zijn vredesplan te redden, schetst analist Iraqi. 'Maar er bestaat ook een kans dat hij erop een bepaald moment genoeg van heeft en zegt: laat Israël de oorlog maar hervatten.'

Is het nog een bestand als 380, maar NIET 400 mensen gedood zijn?

En de slachtoffers in Syrië (waar Israël ook nog steeds huishoud) horen er natuurlijk niet bij?

In het Syrische grensdorp Beit Jinn zijn onlangs dertien inwoners gedood door Israël. Ook Abdo, de verloofde van Sajah. Zij ontsnapte aan dat lot
Abdo bleek gedood door het Israëlische leger, net als zijn broer Mohammed, diens vrouw Hadiyeh en twee van hun kinderen, een zoon van 12 en een dochtertje van 3. In totaal zijn in Beit Jinn die nacht dertien inwoners omgekomen.

Het moorden gaat maar door maar gelukkig voldoet het niet aan de definitie van genocide en blijft de term "meest humaan" (idf) gelukkig overeind.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

GEEN GENOCIDE!! Voldoet nl niet aan de definitie.

Live Midden-Oosten | Israël doodt zes Palestijnen in schoolopvang Gaza - NU.nl https://share.google/sgynw9VntlTaIiii3

Het Israëlische leger heeft vrijdag zes Palestijnen gedood die werden opgevangen in een school in de Gazastrook. Onder hen was ook een baby. Dat melden ziekenhuisbronnen aan persbureau FP. Dat brengt het aantal doden in Gaza op 401 sinds het staakt-het-vuren in oktober van kracht ging, schrijft The Guardian.

De baby wilde waarschijnlijk een aanslag over de gele lijn plegen!
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Hoe betrouwbaar zijn zelfs de grootste persbureaus, als het nieuws dat zij verspreiden volledig onder controle staat van een regering, die alleen hen welgevallige gegevens door laat?

Wat als het IDF denkt mensen uit te moeten schakelen, die duidelijk nog HAMAS adepten zijn en persoonlijk geen boodschap hebben aan het bestand en met natuurlijk ook collateraal damage?
Waarom wordt er bij de meeste meldingen van Palestijnse doden niet gemeld over de zonder twijfel voor komende rellen, waarbij IDF mensen zich bedreigd voelen? En de reden daarvoor.
Want dat die er nog steeds zijn mag duidelijk zijn. Daar hoef je geen helderziende voor te zijn.
Waarom krijgen we geen details te horen en te lezen van de redenen van het te betreuren doden van deze adepten en dat temidden van burgers?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maria

1. Verdenk je nu a-la-Trump dat de grotere persbureaus corrupt zijn of continu misleid worden?

2. Zie je zelf niet dat IDF wel heel makkelijk Hamas-verdenking uitspreekt? Een legitieme manier om zo o.a kinderen af te schieten.
3. Hoe kan het superieure geavanceerde militair uitstekend uitgeruste IDF zich bedreigd voelen door stenen gooiende Palestijnen?
4. Hoe WEET IDF dat Palestijnen Hamas adept zijn? Dragen ze een pet met Make Hamas Great Again?
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Bijna 6 - 7

Israël keurt 19 nederzettingen op illegaal bezette Westoever goed https://share.google/mz7FcNwHHHukrLCGc

Israël keurt de oprichting van negentien nieuwe nederzettingen van Israëlische kolonisten op de illegaal bezette Westelijke Jordaanoever goed. Hiermee komt het aantal goedgekeurde nederzettingen van de afgelopen drie jaar uit op 69.

Met absolute totale schijt aan de Palestijnen natuurlijk. Syrië, Libanon, pas ook maar op.
Einstein/Mick
Plaats reactie