Rusland en Oekraïne

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

gerard_m
Superposter

Re: Rusland en Oekraïne

Bericht door gerard_m »

appelfflap schreef: 09 feb 2022 12:58 samengevat
de navo is eigenlijk een organisatie waarbij de kleintjes zich tegen pestkoppen verenigen ende pestkop is ertegen dat kleintjes dit doen
Mooie vergelijking.
Waarbij de pestkop sommige mensen ervan weet te overtuigen dat hijzelf slachtoffer is van de kleintjes.

Het feit dat Rusland een deel van Oekraïne heeft geannexeerd, doet daar blijkbaar weinig aan af.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Gerard R. schreef: 09 feb 2022 20:32 Dat is in jóúw ogen zo en formeel is het ook nog eens zo. Putin, de Taliban, Xi Jinping, Noord-Korea en meer denken daar heeel anders over.
uiteraard
Rusland en China zijn in deze nu eenmaal de pestkoppen die ertegen zijn dat al die kleintjes samenspannen
hun argumenten zijn drogredenen al maakt dat voor hen uiteraard niets uit.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

appelfflap schreef: 10 feb 2022 10:54
Gerard R. schreef: 09 feb 2022 20:32 Dat is in jóúw ogen zo en formeel is het ook nog eens zo. Putin, de Taliban, Xi Jinping, Noord-Korea en meer denken daar heeel anders over.
uiteraard
Rusland en China zijn in deze nu eenmaal de pestkoppen die ertegen zijn dat al die kleintjes samenspannen
Ik schreef al: dat is in jouw ogen zo. :)
Er wordt meer samengespannen dan je zou denken. Door alle landen, machtsblokken en andere partijen..
Beginnend met iets lulligs als Maggi waar strijd om is 'of we het kunnen kopen voor een prijs'. Of wat de NPO uitzendt aan nuttige kanalen of niet (waarom dan ook). Tot aan geopolitiek en atoombom-arsenalen, name it.
Ik sluit niets uit. Boefjes...En zéker als de belangen Giga-groot worden.
** Gedenk immer ons doel op 't schip naar nergens en heb engelen-geduld, begrip en compassie... en tracht niet te wanhopen **
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

appelfflap schreef: 10 feb 2022 10:54
uiteraard
Dit is een goed voorbeeld van het koude oorlog denken.
We are the only good guys all the others are the bad guys.

PS.
Het is Biden die deze confrontatie zoekt.
Hij heeft dat nodig om te verdoezelen dat er in de VS zelf niets van een verbetering valt te bespeuren.

Dat kan werken:
Het werkte voor Karel de Grote om het debacle in Noord Spanje te verdoezelen.
Het kan ook slecht uit pakken:
Napoleon III verloor er zijn troon door.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Poetin voelt zich bedreigd als er plotseling NAVO raketten bij wijze van spreken op een paar meter van de Russische grens komen te staan gericht op zijn land.
Mag hij zich dan bedreigd voelen? Jazeker.
Heeft hij een punt? Ik denk van wel.
Kan Poetin die situatie uitleggen aan de Russische bevolking? Ik denk van niet.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

lanier schreef: 10 feb 2022 12:39 Poetin voelt zich bedreigd als er plotseling NAVO raketten bij wijze van spreken op een paar meter van de Russische grens komen te staan gericht op zijn land.
Mag hij zich dan bedreigd voelen? Jazeker.
Heeft hij een punt? Ik denk van wel.
Kan Poetin die situatie uitleggen aan de Russische bevolking? Ik denk van niet.
Maar waarom kiezen buurlanden van Rusland zoals Georgia en Oekraïne toenadering tot het Westen?

Mogen die zich bedreigd voelen door Rusland?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Oekraïne zoekt al jaren toenadering tot de EU en de NAVO maar die toenadering is altijd afgewezen. Plotseling kan het allemaal wel?
Iedereen mag zich bedreigd voelen.
Wij zouden ons ook bedreigd voelen als in Duitsland op enkele meters van de grens raketten op ons zouden staan gericht.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 10 feb 2022 12:19 PS.
Hij heeft dat nodig om te verdoezelen dat er in de VS zelf niets van een verbetering valt te bespeuren.
Kom ik eens kijken of er wat zinnigs gezegd wordt op Freethinker en kom ik meteen dit tegen. :shock:

1) Blijkbaar is het je ontgaan dat Poetin de confrontatie zocht. Hij rekende er duidelijk op dat Biden passief blijft. Biden heeft de confrontatie echter met kracht beantwoord. Iets wat Poetin duidelijk verraste en er nu voor zorgt dat hij de Oekraïne niet binnenvalt.
2)Het is je blijkbaar ook ontgaan dat de economie van de VS het zelden zo goed gedaan heeft als nu:
https://www.bloomberg.com/opinion/artic ... unbeatable
Born OK the first time
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Rereformed schreef: 10 feb 2022 13:32
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 10 feb 2022 12:19 PS.
Kom ik eens kijken of er wat zinnigs gezegd wordt op Freethinker en kom ik meteen dit tegen. :shock:

1) Blijkbaar is het je ontgaan dat Poetin de confrontatie zocht. Hij rekende er duidelijk op dat Biden passief blijft. Biden heeft de confrontatie echter met kracht beantwoord. Iets wat Poetin duidelijk verraste en er nu voor zorgt dat hij de Oekraïne niet binnenvalt.
2)Het is je blijkbaar ook ontgaan dat de economie van de VS het zelden zo goed gedaan heeft als nu:
https://www.bloomberg.com/opinion/artic ... unbeatable
Dat is niet de volgorde die ik heb gezien.

Dat van die economie is het na ijlen van het Trump beleid.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Biden zei 2 dagen geleden dat North Stream 2 direct van de baan is als Rusland Oekraïne binnenvalt. Hoezo heeft Amerika iets te zeggen over een gaspijplijn tussen Rusland en Duitsland??
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

lanier schreef: 10 feb 2022 14:57 Biden zei 2 dagen geleden dat North Stream 2 direct van de baan is als Rusland Oekraïne binnenvalt. Hoezo heeft Amerika iets te zeggen over een gaspijplijn tussen Rusland en Duitsland??
Je snapt het niet, lijkt het.
Wat Putin graag zou doen met Ukraine (+ Krim) en Witrusland is de Amerikanen al lang geleden gelukt met West-Europa en omstreken. Of zoiets. :)
En als ze dan boos worden op elkaar doen ze het spel 'Koude Oorlog in Coronatijd'...
** Gedenk immer ons doel op 't schip naar nergens en heb engelen-geduld, begrip en compassie... en tracht niet te wanhopen **
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

lanier schreef: 10 feb 2022 14:57 Biden zei 2 dagen geleden dat North Stream 2 direct van de baan is als Rusland Oekraïne binnenvalt. Hoezo heeft Amerika iets te zeggen over een gaspijplijn tussen Rusland en Duitsland??
Omdat wij hier niet meer zijn als wat veredelde vazalstaten van de VS.
In naam onafhankelijk maar als puntje bij paaltje komt dan beslist Biden.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Volgens de Amerikanen worden we in Europa met NS2 te onafhankelijk van Rusland wat de gaslevering betreft. Dat is bullshit. We halen nu al 40% van ons gas uit Rusland, dat verandert niet met NS2. Ook al zouden we meer gas afnemen uit Rusland, is 40% al niet onafhankelijk zijn?
De NS2 is namelijk ter vervanging van een pijplijn die door Oekraïne loopt. Waarom willen we daar vanaf?
Ten eerste omdat Oekraïne 1 miljard krijgt als doorvoerland. Hoewel de aanleg van NS2 redelijk duur was (9.5 miljard) verdienen we dat geld weer terug. Op termijn krijgen we dus goedkoper gas geleverd.
Ten tweede is Oekraïne een corrupt land, bijna net zo corrupt als Rusland. De gaspijp door Oekraïne is aangelegd door Gazprom en Shell. Laat nu net ik goedbevriend zijn met één van de ingenieurs van Shell die deze pijplijn heeft ontworpen (nee, dat is geen grap). Een pijplijn is heel simpel; wat je erin stopt aan de ene kant moet eruit komen aan de andere kant. Laat dat nu niet altijd het geval zijn. Een heel team van ingenieurs is uiterst nauwkeurig gaan controleren, zowel de invoer, uitvoer als de tussenstations. Wat blijkt? Oekraïne tapt illegaal gas af.
Dus op zich ben ik niet tegen de NS2 als alternatief voor de pijplijnen door Oekraïne. NS1 is al in gebruik en NS2 ligt er pal naast.
De Amerikanen willen blijkbaar graag dat Oekraïne geld blijft verdienen aan de doorvoer van gas. Ook willen ze graag dat wij op termijn geen goedkoper gas krijgen want dan kunnen zij nooit concurreren met hun vloeibaar gas.
Het is gewoon een economisch spelletje wat er wordt gespeeld.
Overigens lopen er ook nog twee pijplijnen via Wit-Rusland, bondgenoot van Rusland. Zie de kaart hieronder.
Major_russian_gas_pipelines_to_europe.png
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

lanier schreef: 10 feb 2022 16:59 Volgens de Amerikanen worden we in Europa met NS2 te onafhankelijk van Rusland wat de gaslevering betreft. Dat is bullshit. We halen nu al 40% van ons gas uit Rusland, dat verandert niet met NS2. Ook al zouden we meer gas afnemen uit Rusland, is 40% al niet onafhankelijk zijn?
De NS2 is namelijk ter vervanging van een pijplijn die door Oekraïne loopt. Waarom willen we daar vanaf?
Ten eerste omdat Oekraïne 1 miljard krijgt als doorvoerland. Hoewel de aanleg van NS2 redelijk duur was (9.5 miljard) verdienen we dat geld weer terug. Op termijn krijgen we dus goedkoper gas geleverd.
Ten tweede is Oekraïne een corrupt land, bijna net zo corrupt als Rusland. De gaspijp door Oekraïne is aangelegd door Gazprom en Shell. Laat nu net ik goedbevriend zijn met één van de ingenieurs van Shell die deze pijplijn heeft ontworpen (nee, dat is geen grap). Een pijplijn is heel simpel; wat je erin stopt aan de ene kant moet eruit komen aan de andere kant. Laat dat nu niet altijd het geval zijn. Een heel team van ingenieurs is uiterst nauwkeurig gaan controleren, zowel de invoer, uitvoer als de tussenstations. Wat blijkt? Oekraïne tapt illegaal gas af.
Dus op zich ben ik niet tegen de NS2 als alternatief voor de pijplijnen door Oekraïne. NS1 is al in gebruik en NS2 ligt er pal naast.
De Amerikanen willen blijkbaar graag dat Oekraïne geld blijft verdienen aan de doorvoer van gas. Ook willen ze graag dat wij op termijn geen goedkoper gas krijgen want dan kunnen zij nooit concurreren met hun vloeibaar gas.
Het is gewoon een economisch spelletje wat er wordt gespeeld.
Overigens lopen er ook nog twee pijplijnen via Wit-Rusland, bondgenoot van Rusland. Zie de kaart hieronder.

Major_russian_gas_pipelines_to_europe.png
Dat illegaal aftappen doen ze al van af het begin.
Als Rusland er tegen optrad (door de boel af te sluiten) kregen zij en niet de illegale aftappers de wind van voren.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Wat grappig hier. Ziggo sleutelt weer eens aan het (enig beschikbare digitale netwerk, radio, tv).
"Het wordt" zoals altijd wordt gesteld, "heel prachtig" allemaal. En sorry voor het ongemak.
De Russische tv. was al weken weg, nu is ook het Chinees/Engelse kanaal voor dit moment pleite.

(Themakanaal NPO nieuws overigens ook, en 2e Kamer net zo. Maar dat was, geloof ik al langer de bedoeling.
Het zal toch niet heel ver weg wat met met Ukraine te maken hebben...? Neee.. vast niet.)

Goed, áls ik dan al zou willen kijken doe ik het wel via het internet, toch..?
Kijken of dát doorgaat.. :?
Plaats reactie