Rusland en Oekraïne

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: Rusland en Oekraïne

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 29 dec 2025 18:25 Rusland legt bom onder vredesgesprekken met bewering over aanval op woning Poetin | Oorlog in Oekraïne | NU.nl https://share.google/dZDp6hi9PB79zMwMV

Tsja, dit is natuurlijk wel een heel goede en legitieme reden om een vredesplan op te blazen. Natuurlijk is dit gebeurd. Wie twijfelt er aan de goede intenties en betrouwbare berichtgevingen uit Rusland?

Trump heeft zich wederom laten naaien door Poetin en wordt weer voor schut gezet. Poetin trekt geheel zijn eigen plan.

Ik had zoiets op 12 december al.
Gerard R. schreef: 12 dec 2025 21:09 Ik ga ervan uit, dat het volgende wel klopt. Het wordt meer genoemd op het web.

En ik vind dat Ukraine na 4 jaar gekoeioneer door de Russen dit kan doen.
¨Zó gevaarlijk." Jazeker, maar men kan niet eeuwig over zich laten lopen door Putin cc..
Ukrainers zijn geen Palestijnen. Zij hebben nog altijd een reuze sterk leger en ze zijn goed in militaire hardware.

Goeie presentatie hoor.
Maar de videolink werd door YT weggehaald.

Dit is 'm weer:

https://www.youtube.com/watch?v=NmuS4LDg-cU

Raai raai, hoe zit dat?... :wink:

Hopen dat ie nu goed blijft. :D
¥¥ O ja lastig.. bij de maat nemen bestens 1 en dezelfde maat gebruiken... niet twee of meer.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Gerard R. schreef: 29 dec 2025 19:08

¨Zó gevaarlijk." Jazeker, maar men kan niet eeuwig over zich laten lopen door Putin cc..
Ukrainers zijn geen Palestijnen. Zij hebben nog altijd een reuze sterk leger en ze zijn goed in militaire hardware.

Goeie presentatie hoor.

Dit is 'm weer:

National Pulse met 151 Abonnenten, en dan vraag je je af hoe dat kan? :? Werkelijk? :(

Dat iemand na na al die AI accounts nog in dat soort superduidelijke truuks trapt, is mij een raadsel. Zelfs een kind weet dat claims van twijfelachtige kanaalnamen met opvallend weinig abonnees die herhaaldelijk worden verspreid met relatief kleine aanpassingen om algoritmes te omzeilen, AI zijn. De video staat niet eens op MSNBC's officiële YouTube‑kanaal met verificatie‑badge!
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 29 dec 2025 18:25 Rusland legt bom onder vredesgesprekken met bewering over aanval op woning Poetin | Oorlog in Oekraïne | NU.nl https://share.google/dZDp6hi9PB79zMwMV

Tsja, dit is natuurlijk wel een heel goede en legitieme reden om een vredesplan op te blazen. Natuurlijk is dit gebeurd. Wie twijfelt er aan de goede intenties en betrouwbare berichtgevingen uit Rusland?

Trump heeft zich wederom laten naaien door Poetin en wordt weer voor schut gezet. Poetin trekt geheel zijn eigen plan.
Exact.
Niets geloofwaardigs van Russen te verwachten, schat ik in. De vraag is nog of niet hetzelfde geldt voor de Amerikaan.
¥¥ O ja lastig.. bij de maat nemen bestens 1 en dezelfde maat gebruiken... niet twee of meer.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 30 dec 2025 13:51
Gerard R. schreef: 29 dec 2025 19:08

Goeie presentatie hoor.

Dit is 'm weer:

National Pulse met 151 Abonnenten, en dan vraag je je af hoe dat kan? :? Werkelijk? :(

Dat iemand na na al die AI accounts nog in dat soort superduidelijke truuks trapt, is mij een raadsel. Zelfs een kind weet dat claims van twijfelachtige kanaalnamen met opvallend weinig abonnees die herhaaldelijk worden verspreid met relatief kleine aanpassingen om algoritmes te omzeilen, AI zijn. De video staat niet eens op MSNBC's officiële YouTube‑kanaal met verificatie‑badge!
Ik keek even op het web en zag https://www.google.com/search?q=attack+ ... e&ie=UTF-8
Voor mij genoeg cross.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Nog wat detail van de Russen over die aanval:
https://www.rt.com/russia/630277-putin- ... mpaign=RSS
Vertaald: Het Moskouse ministerie van Defensie heeft een kaart vrijgegeven waarop de route staat van de Oekraïense langeafstandsdrones die zich maandag vroeg op de residentie van de Russische president Vladimir Poetin in de regio Novgorod richtten.

Volgens Moskou lanceerde Kiev in de nacht van 28 op 29 december 91 UAV's op de compound. Alle drones werden vernietigd voordat ze de woning konden bereiken. (..)

Kaartje van hun:

Afbeelding
Voor wat het waard is, moeten we dan even schrijven.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Voor wat het waard is, Xi heeft al goede voornemens voor 2026:

De Chinese president Xi Jinping heeft woensdag in zijn nieuwjaarsboodschap gezegd dat "de hereniging van het moederland" niet te stoppen is. Daarmee doelde hij op Chinese controle over Taiwan. China voerde maandag en dinsdag een grote militaire operatie rond het eiland uit

Nu Poetin nog.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Ukraine heeft nu gedacht "Wat jullie Russen kunnen, kunnen wij op z'n minst net zo goed":

https://tass.com/politics/2067571
MOSKOU, 1 januari. /TASS/. De aanval van het Oekraïense leger op burgers in de regio Cherson is een opzettelijke terreurdaad, zei Rodion Miroshnik, ambassadeur van het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken, belast met het toezicht op de misdaden van het regime in Kiev.

"De drone-aanval op burgers in de Kherson-regio is een opzettelijke terreurdaad en een andere schakel in de keten van gruwelijke moorden gepleegd door Oekraïense nazi’s", schreef hij op Telegram.

"De massale drone-aanval die Oekraïense militanten op nieuwjaarsnacht uitvoerden, gericht op een civiele faciliteit waar tientallen burgers verblijven, maakt duidelijk dat ze niet in staat zijn de mogelijkheid te accepteren om het bloedvergieten met politieke en diplomatieke middelen te beëindigen", voegde Miroshnik eraan toe. (..)
Het is afschuwelijk (want onschuldigen zijn weer de klos), maar wie kaatst moet de bal verwachten.
Ik heb de mogelijkheid hier al eens eerder aangetipt.
Waarom zouden Russen mensen in Ukraine elke dag mogen platbombarderen en Ukraine niet zoiets terug mogen doen?
Waarom zou dat niet op een 1 op 1 basis kunnen...? Bommen op Kiev, dan bommen op Moskou e.d.?
Maar het mooiste zou natuurlijk zijn Russen uit soeverein Ukraine weg en naar huis, geen bommen meer en vrede. Happy Newyear...
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Vriendelijk verhaal van Rachel Maddows over ons. Over Nederland in Ukraine, hoe gedramatiseerd dit is weet ik niet:

Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Gerard R. schreef: 04 jan 2026 19:41 Vriendelijk verhaal van Rachel Maddows over ons. Over Nederland in Ukraine, hoe gedramatiseerd dit is weet ik niet:
Weer wat over Nederland geleerd wat niet elke dag in ons nieuws komt.
Gedramatiseerd of niet; het roept wel een zekere trots op.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Maria schreef: 06 jan 2026 18:00
Gerard R. schreef: 04 jan 2026 19:41 Vriendelijk verhaal van Rachel Maddows over ons. Over Nederland in Ukraine, hoe gedramatiseerd dit is weet ik niet:
Weer wat over Nederland geleerd wat niet elke dag in ons nieuws komt.
Gedramatiseerd of niet; het roept wel een zekere trots op.
Ja.. en een beetje zorg. Ik wil niet nervositeit zaaien, maar..
'Wij' zijn niet vies van de regenboog en dat vindt Putin al lang volkomen fout.
'Wij' zijn Ukraine sowieso zeer behulpzaam met bepaalde zaken, al vanaf het begin van de Russische inval.
'Wij' roepen hard onder de paraplu van de Navo van Rutte, maar of die Navo wel blijft, dat weet ik nog niet zo zeker
(Trump Groenland).
Als hij zou kunnen doorlopen met zijn leger dan weet hij Nederland perfect te vinden, vermoed ik maar zo. :?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Gerard R. schreef: 31 dec 2025 11:01 Nog wat detail van de Russen over die aanval:
https://www.rt.com/russia/630277-putin- ... mpaign=RSS
Vertaald: Het Moskouse ministerie van Defensie heeft een kaart vrijgegeven waarop de route staat van de Oekraïense langeafstandsdrones die zich maandag vroeg op de residentie van de Russische president Vladimir Poetin in de regio Novgorod richtten.

Volgens Moskou lanceerde Kiev in de nacht van 28 op 29 december 91 UAV's op de compound. Alle drones werden vernietigd voordat ze de woning konden bereiken. (..)

Kaartje van hun:

Afbeelding
Voor wat het waard is, moeten we dan even schrijven.
Behoorlijk geraakt Ukraine o.m. met een Oriznikraket (meer koppen) en veel drones. Kiew zit in de kou -15, waterproblemen, aangeraden is de stad maar te evacueren.
https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... che-aanval
De grootschalige nachtelijke aanval op Oekraïne is een represaille voor de vermeende Oekraïense aanval op een buitenverblijf van president Vladimir Poetin eind december. Dat stelde het Kremlin. Volgens Moskou werd bij de aanval onder meer de moderne, hypersonische Oresjnik-raket ingezet. Doelwit van de aanval waren onder andere de energie-infrastructuur en plekken waar drones werden geproduceerd.

Moskou beweerde eind december dat Oekraïne had geprobeerd met 91 drones een buitenverblijf van Poetin in Novgorod aan te vallen. Die claim werd direct door Kyiv ontkend. Hoewel Rusland aanvankelijk geen bewijs wilde leveren voor de bewering, kwam het later op de proppen met een video van vermeende droneresten. Die zouden te herleiden zijn tot de aanslag die het Kremlin zei te hebben afgeslagen. Wereldwijd klonk veel kritiek op de aantijging. Onder meer Europese leiders veroordeelden de onbewezen claim. Later spraken ook de VS hun twijfel uit over de waarachtigheid daarvan.
Dat Rusland bij de meest recente aanval in Oekraïne mogelijk de hypersonische Oreshnik-raket heeft ingezet, is 'bedoeld als waarschuwing aan Europa en de VS', schrijft EU-buitenlandchef Kaja Kallas op X.

'Poetin wil geen vrede, Ruslands antwoord op diplomatie is meer raketten en vernietiging', schrijft Kallas. 'Het dodelijke patroon van steeds maar weer grootschalige Russische aanvallen zal zich herhalen totdat we Oekraïne helpen dit patroon te doorbreken.'

Bij de aanval van vrijdag zouden honderden drones en zeker 36 raketten zijn ingezet, aldus Oekraïne. De Oreshnik-raket zou zijn gebruikt in het westelijke Lviv, in de buurt van de grens met EU-land en NAVO-lidstaat Polen. In hoofdstad Kyiv vielen vier doden door de aanval.

EU-landen moeten meer doen om de wapenvoorraden voor luchtafweer op peil te houden, zowel voor de EU als Oekraïne, schrijft ze. Ook wil Kallas strengere sancties, 'om de kosten van deze oorlog voor Moskou verder te verhogen.'
Nou.... die zijn door het dolle heen hoor, zou mijn oma gezegd hebben.
ChaimNimsky
Superposter

Bijna de hele week is Oekraine in het nieuws. Vandaag heeft de burgemeester van Kiev inwoners zelfs verzocht tijdelijk naar elders te gaan.

De oorlog in Oekraine heeft het meest uitgebreide westerse sanctiepakket ooit tegen een land geïntroduceerd, met mondiale gevolgen voor handel, energieprijzen en geopolitieke allianties. Het ongekende aantal sancties tegen Rusland - vooral door de VS, de EU en andere westerse landen - hebben geleid tot enorme economische beperkingen opgelegd aan Russische banken en financiële instellingen, waaronder uitsluiting van Russische banken van SWIFT, exportbeperkingen op technologie, chips en hightechproducten, en in veel sectoren geldt een verbod op de import van olie, gas en andere Russische grondstoffen. Russische tegoeden zijn bevroren en op industrieel vlak gelden embargo's, en grote beperkingen op scheepsvaart, haventoegang en onderhoud van Russische schepen.

Oekraine moet doorgaan met de oorlog, want de Russische economie haalt het geen 3 jaar meer, waarna Rusland wel is gedwongen zich terug te trekken.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef: 10 jan 2026 11:54 Oekraine moet doorgaan met de oorlog, want de Russische economie haalt het geen 3 jaar meer, waarna Rusland wel is gedwongen zich terug te trekken.
Ook hier geldt, makkelijk praten vanaf een andere superieure troon. Op gegeven moment breekt ook deze taaie bevolking en ook hier geldt dan het recht van de sterkste met de langste adem.
Ik meende te begrijpen dat ook jij hier gevoelig voor was/bent. Rusland moet alleen de aandacht nog even verleggen naar een ander gebied. Trump doet het met Groenland.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
ChaimNimsky
Superposter

Ik ben alleen voor Israel en Europa.

Normalisatie betekent niet dat de aandacht naar iets anders verschuift; het is de strategische vaardigheid waarbij een situatie, ook al wordt deze ernstiger, zó vertrouwd of ingeburgerd raakt dat urgentie, media-aandacht en externe druk verdwijnen, terwijl de feiten ter plaatse onverminderd doorgaan, nadat de doelen bereikt zijn. Rusland is daar duidelijk erg slecht in, aangezien we er bijna elke week over horen -- vandaag heeft de burgemeester van Kiev inwoners zelfs verzocht tijdelijk naar elders te gaan. Tevens heeft het een waardeloos leger dat nu zelfs met ezels en paarden aan het oorlogvoeren is.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 10 jan 2026 13:29 Ik ben alleen voor Israel en Europa.

Normalisatie betekent niet dat de aandacht naar iets anders verschuift; het is de strategische vaardigheid waarbij een situatie, ook al wordt deze ernstiger, zó vertrouwd of ingeburgerd raakt dat urgentie, media-aandacht en externe druk verdwijnen, terwijl de feiten ter plaatse onverminderd doorgaan, nadat de doelen bereikt zijn. Rusland is daar duidelijk erg slecht in, aangezien we er bijna elke week over horen -- vandaag heeft de burgemeester van Kiev inwoners zelfs verzocht tijdelijk naar elders te gaan. Tevens heeft het een waardeloos leger dat nu zelfs met ezels en paarden aan het oorlogvoeren is.
Ik denk dat Putin zijn 'leger' als het moet het kruipend zal laten voortzetten. En springstof nog steeds genoeg...
Plaats reactie