Volledig offtopic. Daar bestaat al een ander topic over, al is dat momenteel nog gesloten.
Stevent Israël op een burgeroorlog af?
Moderator: Moderators
-
ChaimNimsky
- Superposter
Re: Stevent Israël op een burgeroorlog af?
Zionist
Twee berichten naar de Prullenbak.
Waarom doe je dat nu Lanfy? Je schrijft er nog bij dat het in het gesloten topic hoort.
En waarom duik je er meteen weer bovenop dikkemick?
En direct erop nog een bericht van dikkemick.
Waarom doe je dat nu Lanfy? Je schrijft er nog bij dat het in het gesloten topic hoort.
En waarom duik je er meteen weer bovenop dikkemick?
En direct erop nog een bericht van dikkemick.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
- Peter van Velzen
- Site Admin
berichten die niet on topic zijn in de prullebgekieperd
Ik wens u alle goeds
ALS Netanyahu op deze voet doorgaat,
DAN denk ik dat er echt een kans op enorme interne onvrede gaat ontstaan. Dan is een burgeroorlog wellicht 1 stap te ver, maar ook dat heeft N in de hand. Sla protesten hardhandig neer en je hebt de poppen aan het dansen.
Tenminste, dat is wat ik zou verwachten in een democratische (!) maatschappij.
DAN denk ik dat er echt een kans op enorme interne onvrede gaat ontstaan. Dan is een burgeroorlog wellicht 1 stap te ver, maar ook dat heeft N in de hand. Sla protesten hardhandig neer en je hebt de poppen aan het dansen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
-
ChaimNimsky
- Superposter
Er is altijd interne onrust in Israel -- zoals het gezegde luidt: "Twee Joden, drie meningen". Iedereen wil dat Hamas wordt vernietigd, maar een deel geeft de voorkeur aan het vrijkomen van de gijzelaars; die laatsten demonstreren. Dit gaat nooit een burgeroorlog worden. Als gezegd, de sterke nationale eenheid door gedeelde identiteit en focus op veiligheid, de goed georganiseerde veiligheidsdiensten die eenvoudig interne conflicten beheersen, het ontbreken van grote georganiseerde interne tegenstanders en het richten op externe dreigingen, maken de kans op een burgeroorlog vrijwel nihil. Maar, als eveneens gezegd: voor de niet-Israelische Arabieren ziet het er aanzienlijk somberder uit -- in Gaza en ook op de Westbank zou een burgeroorlog niet ondenkbaar zijn als de druk binnenkort na Pesach erg groot wordt.dikkemick schreef: ↑02 apr 2025 13:22 ALS Netanyahu op deze voet doorgaat,
Zionist
We gaan het zien Nimsky, hoe ver Netanyahu kan gaan. Wellicht vertrekt hij ooit met stille trom, misschien komt hij vast te zitten of....hij blijft maar op t pluche zitten en de boel traineren .
Links versus rechts:
https://www.israelnieuws.nl/post/isra%C ... e-de-joods
Korte samenvatting
Israël vecht al bijna 18 maanden op meerdere fronten: tegen Hamas in Gaza, Hezbollah in het noorden en de vazallen van Iran in de regio. Maar er ontvouwt zich intern een diepere, sluipendere strijd: een oorlog om leiderschap, om identiteit, om de ziel van de natie.
De eenheid die in de vuren van 7 oktober is gesmeed, breekt. En dus is de vraag niet langer alleen of Israël de oorlog tegen zijn vijanden zal overleven, maar of het zichzelf kan overleven. Op het punt van falen als staat, hangt het soort Israël dat uit de interne chaos zal opstaan niet alleen af van de overwinning op zijn vijanden, maar ook van het helen van de wonden van verdeeldheid.
Links versus rechts:
Korte samenvatting
Israël vecht al bijna 18 maanden op meerdere fronten: tegen Hamas in Gaza, Hezbollah in het noorden en de vazallen van Iran in de regio. Maar er ontvouwt zich intern een diepere, sluipendere strijd: een oorlog om leiderschap, om identiteit, om de ziel van de natie.
De eenheid die in de vuren van 7 oktober is gesmeed, breekt. En dus is de vraag niet langer alleen of Israël de oorlog tegen zijn vijanden zal overleven, maar of het zichzelf kan overleven. Op het punt van falen als staat, hangt het soort Israël dat uit de interne chaos zal opstaan niet alleen af van de overwinning op zijn vijanden, maar ook van het helen van de wonden van verdeeldheid.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
-
ChaimNimsky
- Superposter
Israel is altijd verdeeld. En nu is het zeker niet zo erg als toen Premier Ari'el Sjaron besloot om de Israelische bevolking uit de Gazastrook te ontruimen en het gebied aan de Palestijnen te geven. Rechts en alle religieuze groepen zagen dit als verraad, terwijl de stap door veel seculiere Israeliers juist werd gesteund. De felste protesten ooit vonden toen plaats. Ook leidde de eerste Libanon-oorlog van 1982 tot zeer hevigere protesten en uiteindelijk de oprichting van vredesbewegingen zoals Peace Now, het leidde tot muiterij-achtige situaties, waarbij soldaten weigerden bevelen uit te voeren en massaal openlijk hun onvrede uitten, de beweging "Soldaten tegen de Stilte" ontstond, waarbij soldaten publiekelijk protesteerden tegen de oorlog en Premier Menachem Begin trad toen af.dikkemick schreef: ↑02 apr 2025 16:35 We gaan het zien Nimsky, hoe ver Netanyahu kan gaan. Wellicht vertrekt hij ooit met stille trom, misschien komt hij vast te zitten of....hij blijft maar op t pluche zitten en de boel traineren .
Links versus rechts:
Korte samenvatting
Nu valt het eigenlijk wel mee: iedereen wil dat Hamas wordt vernietigd, en gezien de sterke nationale eenheid door gedeelde identiteit en focus op veiligheid altijd aanzienlijk sterker is gebleken dan de onderlinge onenigheid - zelfs in echte zware tijden - komt er zeker door het huidige gedoe geen burgeroorlog in Israel.
Zionist
Nimsky, in het stuk las ik dat de soldaten ook MOE waren! Hoe lang moeten ze nog door flyeren?
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- lost and not found yet!
- Bevlogen
In een ander stuk las ik dat de Gazanen ook MOE zijn! Hoe lang moeten ze nog als schild voor Hamas dienen? Uit eerdere posts die ik heb geplaatst blijkt dat de kans op een burgeroorlog in Gaza veel groter is dan dat het in Israël zal gebeuren! Ik zie, net als Chaimnimsky echt niet snel een burgeroorlog in Israël ontstaan. Dat het in Israël altijd een soort van klein kruidvat is weet ik al jaren! Twee Israelisch en drie meningen klopt gewoon. Ze zijn het nooit met elkaar eens, kijk alleen al naar het aantal politieke partijen, maar als volk waren en zijn ze altijd één!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
-
ChaimNimsky
- Superposter
En dat heeft weer niets met het topic te maken. Bovendien is er een wapenstilstand geweest en worden er pas na Pesach 400.000 militairen opgetrommeld om het karwei af te maken. Daarnaast is er in het IDF telkens sprake van frontlijn-rotatie. Er komt geen burgeroorlog omdat iedereen Hamas vernietigd wil zien en iedereen de gijzelaars of hun lichamen terug wil. De ene groep geeft de voorkeur aan het vernietigen van Hamas, terwijl de andere groep (degenen die demonstreren) de voorkeur voor het vrijkomen de gijzelaars heeft -- maar de twee groepen begrijpen elkaar zeer goed.
Ik ben erg tegen flyeren en roof-knocking. Op die manier duurt de oorlog langer omdat terroristen dan ook gewaarschuwd worden. Maar noch flyeren, noch roof-knocking heeft enig effect op een burgeroorlog in het mooie Israel, want ondanks de eeuwige onenigheid voelen de Israeli's zich diep verbonden.Hoe lang moeten ze nog door flyeren?
Zionist
- lost and not found yet!
- Bevlogen
Chaimnimsky schreef:
Mazzeltov!Maar noch flyeren, noch roof-knocking heeft enig effect op een burgeroorlog in het mooie Israel, want ondanks de eeuwige onenigheid voelen de Israeli's zich diep verbonden.
We will dance again!
Nimsky, het was wel degelijk on topic want als soldaten EN burgers oorlogsmoe worden is de onvrede groot en de opmaat naar interne protesten niet ondenkbaar. En voor je het weet heb je een verdeeld ontevreden volk dat de bezetters uit de regering weg willen hebben.
Ik vergelijk het maar een klein beetje met Nederland. Daar doet onze regering op dit moment hele stupide dingen en het kabinet (de coalitie) presteert niets.
En hoewel ze België niet bezetten of vluchtelingen bombarderen neemt de interne onvrede onder burgers in dit land toe. Dit zorgt al voor interne spanningen, kun je nagaan wat er gebeurt als ze wel België gaan annexeren of vluchtelingen die wat uitvreten doodschieten. Dan gaan voor-en tegenstander met elkaar op de vuist denk ik of 'we' maken ons hard om die regering te laten vallen.
Maar het Israëlische volk blijft dus achter de annexaties en het moorden staan? Die komt niet in opstand? Want in dat geval is het een moorddadig volkje. En zelfs als een klein deel in opstand komt (hetgeen volgens mij gebeurt) klopt dit niet. Ee moeten grenzen zijn voor mensen (letterlijk EN figuurlijk) in wat een regering (je volksvertegenwoordiger) mag en kan uitvreten in jouw naam!
Want als ik onderstaande in mijn land zou lezen, zouden vele, vele Nederlanders in opstand komen.
Het Israëlische leger heeft zoals je weet zijn genocidale oorlog in de bezette Gazastrook hervat en sinds 18 maart meer dan duizend Palestijnen gedood. In filmpjes vragen Gazanen wanhopig waar de hulp blijft: niet alleen van het Westen, maar óók van Arabische buurlanden.
De wrange realiteit is natuurlijk dat die Arabische landen het momenteel afleggen tegen de botte Israëlische dadendrang. Gaza wordt ontvolkt en dat is ook bij jullie een flagrante schending van het internationaal recht. Iedere dag tienduizend Palestijnen verwijderen en het duurt bij elkaar zes maanden. Dat was de conclusie van de extremistische minister Bezalel Smotrich.
Degenen die zich het meest zorgen maken zijn de families van de gijzelaars. Maar dat zijn er nog 'maar' zo'n 25 dus die zullen de opstanden niet aangaan.
Moet een minister hier eens zoiets uitbraken, dan breekt de pleuris uit. Bij jullie dus niet? Ook Turkije staat op een kantelpunt. Burgers worden het een keer zat.
Ik vergelijk het maar een klein beetje met Nederland. Daar doet onze regering op dit moment hele stupide dingen en het kabinet (de coalitie) presteert niets.
En hoewel ze België niet bezetten of vluchtelingen bombarderen neemt de interne onvrede onder burgers in dit land toe. Dit zorgt al voor interne spanningen, kun je nagaan wat er gebeurt als ze wel België gaan annexeren of vluchtelingen die wat uitvreten doodschieten. Dan gaan voor-en tegenstander met elkaar op de vuist denk ik of 'we' maken ons hard om die regering te laten vallen.
Maar het Israëlische volk blijft dus achter de annexaties en het moorden staan? Die komt niet in opstand? Want in dat geval is het een moorddadig volkje. En zelfs als een klein deel in opstand komt (hetgeen volgens mij gebeurt) klopt dit niet. Ee moeten grenzen zijn voor mensen (letterlijk EN figuurlijk) in wat een regering (je volksvertegenwoordiger) mag en kan uitvreten in jouw naam!
Want als ik onderstaande in mijn land zou lezen, zouden vele, vele Nederlanders in opstand komen.
Het Israëlische leger heeft zoals je weet zijn genocidale oorlog in de bezette Gazastrook hervat en sinds 18 maart meer dan duizend Palestijnen gedood. In filmpjes vragen Gazanen wanhopig waar de hulp blijft: niet alleen van het Westen, maar óók van Arabische buurlanden.
De wrange realiteit is natuurlijk dat die Arabische landen het momenteel afleggen tegen de botte Israëlische dadendrang. Gaza wordt ontvolkt en dat is ook bij jullie een flagrante schending van het internationaal recht. Iedere dag tienduizend Palestijnen verwijderen en het duurt bij elkaar zes maanden. Dat was de conclusie van de extremistische minister Bezalel Smotrich.
Degenen die zich het meest zorgen maken zijn de families van de gijzelaars. Maar dat zijn er nog 'maar' zo'n 25 dus die zullen de opstanden niet aangaan.
Moet een minister hier eens zoiets uitbraken, dan breekt de pleuris uit. Bij jullie dus niet? Ook Turkije staat op een kantelpunt. Burgers worden het een keer zat.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
-
ChaimNimsky
- Superposter
Voorafgaand aan de oorlog leek het volstrekt onmogelijk voor Netanjahoe om politiek te overleven: veruit de meeste Israeli’s waren heel erg tegen hem vanwege de corruptiezaken en rechtszaken tegen hem, zijn pogingen om aan de macht te blijven, de controversiële justitiële hervormingen die als een aanval op de democratie werden gezien (en die hij dus nu erg heeft afgezwakt), zijn coalitievorming en rol in het vergroten van de verdeeldheid binnen de Israelische samenleving. Het is juist de oorlog die Netanjahoe politiek heeft gered.
En nogmaals, iedereen is het eens dat Hamas vernietigd moet worden en de gijzelaars of hun lichamen terug moeten komen. Echter, sommigen vinden het vernietigen van Hamas belangrijker dan de gijzelaars, terwijl anderen - degenen die demonstreren - de gijzelaars belangrijker vinden dan de vernietiging van Hamas.
En nogmaals, iedereen is het eens dat Hamas vernietigd moet worden en de gijzelaars of hun lichamen terug moeten komen. Echter, sommigen vinden het vernietigen van Hamas belangrijker dan de gijzelaars, terwijl anderen - degenen die demonstreren - de gijzelaars belangrijker vinden dan de vernietiging van Hamas.
Zionist
Ik begrijp, dat het heel lastig is nog een Israel topic open te houden en toch on topic te blijven.
Wat voorspelbaar was ondertussen:
Het blijkt onmogelijk te zijn voor sommigen om weg te blijven van de Midden Oosten oorlog onderwerpen, die zijn gesloten.
Tweemaal in een paar dagen dit topic opschonen lijkt me genoeg.
Zij die wel on topic konden blijven kunnen de laatste paar deelnemers bedanken.
Ook dit topic gaat dicht.
Wat voorspelbaar was ondertussen:
Het blijkt onmogelijk te zijn voor sommigen om weg te blijven van de Midden Oosten oorlog onderwerpen, die zijn gesloten.
Tweemaal in een paar dagen dit topic opschonen lijkt me genoeg.
Zij die wel on topic konden blijven kunnen de laatste paar deelnemers bedanken.
Ook dit topic gaat dicht.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.