Ik weet dat ik hiermee het duistere, mistige moeras van complottheorieën betreed maar soms heb ik het idee dat zoiets als 7 oktober in overleg plaatsvindt. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de staatsgreep in Turkije die Erdogan stokken gaf om mee te slaan en een kapot oor van Trump. Maar het is een moeras.ChaimNimsky schreef: ↑28 mar 2025 13:24 Gezien zijn justitiële hervormingen en corruptieschandalen die al een tijd spelen, ben ik altijd een tegenstander van Netanjahoe's beleid geweest en het zag er heel erg naar uit dat dit beleid zijn politieke einde betekende. De meeste Israeliërs zagen en zien hem als een bedreiging voor de democratie, maar de oorlog heeft zijn imago grotendeels gered. De aanval van Hamas op 7 oktober heeft het politieke speelveld volledig veranderd, al neemt men het hem kwalijk dat hij 7 oktober heeft laten gebeuren -- dat was een grote veiligheidsfout die te voorkomen was geweest.
Stevent Israël op een burgeroorlog af?
Moderator: Moderators
Re: Stevent Israël op een burgeroorlog af?
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Daar zou ik inderdaad niet instappen. aLS het al zo is, zou het heeeel geraffineerd zijn! Beetje zaken (signalen)negeren en hopen op een aanslag om terug te kunnen SLAAN.Mullog schreef: ↑28 mar 2025 14:48Ik weet dat ik hiermee het duistere, mistige moeras van complottheorieën betreed maar soms heb ik het idee dat zoiets als 7 oktober in overleg plaatsvindt. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de staatsgreep in Turkije die Erdogan stokken gaf om mee te slaan en een kapot oor van Trump. Maar het is een moeras.ChaimNimsky schreef: ↑28 mar 2025 13:24 Gezien zijn justitiële hervormingen en corruptieschandalen die al een tijd spelen, ben ik altijd een tegenstander van Netanjahoe's beleid geweest en het zag er heel erg naar uit dat dit beleid zijn politieke einde betekende. De meeste Israeliërs zagen en zien hem als een bedreiging voor de democratie, maar de oorlog heeft zijn imago grotendeels gered. De aanval van Hamas op 7 oktober heeft het politieke speelveld volledig veranderd, al neemt men het hem kwalijk dat hij 7 oktober heeft laten gebeuren -- dat was een grote veiligheidsfout die te voorkomen was geweest.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Waarom staat niemand stil bij: als Netanyahu sinds 2024 aan krediet gewonnen heeft bij het Israëlische publiek moet je ergens iets goed doen. Niet honderd procent moreel misschien, maar toch.
Mocht die indruk zo onderhand zijn ontstaan: ik ben geen toegewijde 'fan' van de man of zo. Het is een arrogant overkomende man, die bij zichzelf een onmisbaarheidscomplex heeft ontwikkeld. Hij werkt enorm polariserend binnen Israël en daarbuiten duidelijk. Toch denk ik dat hij niet binnen de categorie Erdogan of Poetin valt, vooralsnog. Sorry alvast.
Mocht die indruk zo onderhand zijn ontstaan: ik ben geen toegewijde 'fan' van de man of zo. Het is een arrogant overkomende man, die bij zichzelf een onmisbaarheidscomplex heeft ontwikkeld. Hij werkt enorm polariserend binnen Israël en daarbuiten duidelijk. Toch denk ik dat hij niet binnen de categorie Erdogan of Poetin valt, vooralsnog. Sorry alvast.
Sorry maar ik.zie de verschillen niet. Alle 3 hebben ze een geheel eigen agenda en alle 3 willen kost wat kost aan de macht blijven. Alle 3 willen de grondwet (al heet dat dan soms anders) aanpassen zodat ze nog meer macht krijgen.
Ik zie weinig verschil. Vandaar ook dat ik het vanzelfsprekend vond dat Oscarwinnaar Hamdan Ballal mishandeld en gearresteerd werd. Ook worden mensen met kritiek op beleid ontslagen (ondanks protest van het Hooggerechtshof).
In Turkije heeft president Erdogan zijn belangrijkste rivaal gevangengezet. In Israël probeert premier Benjamin Netanyahu af te rekenen met het hoofd van de inlichtingendienst Shin Bet en de procureur-generaal. In Hongarije verbiedt premier Viktor Orbán de Pride in Boedapest en praat hij over zijn tegenstanders als bedwantsen.
Als laatste gaat de agressie overal weer door. Gaza, westelijke Jordaan oever en nu ook weer Beiroet.
En de bevolking? Die heeft daar soms moeite mee! Maar goed, dat kun je de kop indrukken natuurlijk.
Ik zie weinig verschil. Vandaar ook dat ik het vanzelfsprekend vond dat Oscarwinnaar Hamdan Ballal mishandeld en gearresteerd werd. Ook worden mensen met kritiek op beleid ontslagen (ondanks protest van het Hooggerechtshof).
In Turkije heeft president Erdogan zijn belangrijkste rivaal gevangengezet. In Israël probeert premier Benjamin Netanyahu af te rekenen met het hoofd van de inlichtingendienst Shin Bet en de procureur-generaal. In Hongarije verbiedt premier Viktor Orbán de Pride in Boedapest en praat hij over zijn tegenstanders als bedwantsen.
Als laatste gaat de agressie overal weer door. Gaza, westelijke Jordaan oever en nu ook weer Beiroet.
En de bevolking? Die heeft daar soms moeite mee! Maar goed, dat kun je de kop indrukken natuurlijk.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Volgens mij heb jij daar gelijk in en bovendien is Netanyahu geen dictator, want hij isB.S. schreef: ↑29 mar 2025 04:35 Waarom staat niemand stil bij: als Netanyahu sinds 2024 aan krediet gewonnen heeft bij het Israëlische publiek moet je ergens iets goed doen. Niet honderd procent moreel misschien, maar toch.
de premier van een democratie in werking. Ik denk dat degenen die aangeven geen
verschil te zien tussen Netanyahu en Putin hun visie te eenzijdig baseren op emotie
in plaats van feiten. Veel mensen die Netanyahu nu reeds dictator noemen, doen dat
vaak vanuit de zelfde bias waarom ze bijvoorbeeld Wilders een dictator noemen.
Ik vermoed zelfs dat Netanyahu op dit moment één van de krachten binnen
Isaël is, die juist voorkomt dat er daadwerkelijk een burgeroorlog uitbreekt.
Neemt niet weg dat zijn extreemrechtse coalitiegenoten,
- die nogal neigen naar autoritaire en nationalistische politiek,
ik beschouw hen als fascisten,
rondom Israël, de zogenaamde 'Palestijnse gebieden' te annexeren en daarmee
de rest van de wereld voor een voldongen feit te stellen.
Los daarvan, de wat meer in Netanyahu's schaduw opererende Yariv Levin, de
Israëlische minister van Justitie en een prominent lid van de Likud-partij, en mijns
inziens de gedoodverfde opvolger of zelfs kroonprins van premier Benjamin Netanyahu,
zou wel eens bezig kunnen zijn met de voorbereiding van zijn eigen meer autocratische
vorm van regeren. Mij is sowieso duidelijk dat Levins primaire focus momenteel ligt op
het doorvoeren van juist die controversiële juridische hervormingen die Israël momenteel
politiek zo polariseren. Kennelijk is zulks de missie die Levin als zijn levenswerk beschouwt.
Wat mij daarbij extra wantrouwend maakt, is dat Levin ondanks diens grote populariteit
binnen de Likud-partij, zelf heeft aangegeven geen ambitie te hebben om Netanyahu op
te volgen. Dit wekt bij mij de indruk dat hij zijn ambities bewust probeert te verhullen.
Vaak is zulks de politiek correcte wijze om aan te geven dat men, zodra men gevraagd
wordt voor een bepaalde positie, daar gretig op in zal gaan.
- Ik denk daarbij aan Rutte die aangaf weer leraar te willen worden,
zodat hij weer fietsend en appelbijtend naar zijn werk kon gaan ...
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
.
.
Misschien in woord en definitie geen dictator, maar dat is Trump ook niet. Maar ook onze oranje held vertoont op zn minst dictatoriale trekken. En dat geldt ook zeker voor Netanyahu. De bevolking komt dan ook niet voor niets in opstand. Ook zij zien Israël steeds verder afglijden.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Ik voorzie geen burgeroorlog.dikkemick schreef: ↑29 mar 2025 15:16 Misschien in woord en definitie geen dictator, maar dat is Trump ook niet. Maar ook onze oranje held vertoont op zn minst dictatoriale trekken. En dat geldt ook zeker voor Netanyahu. De bevolking komt dan ook niet voor niets in opstand. Ook zij zien Israël steeds verder afglijden.
Wel zou het eens tot een uittocht kunnen komen van Zionisten met een Westerse achtergrond.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Hoezo dat? Omdat die fatsoenlijk zijn?TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑29 mar 2025 15:18Ik voorzie geen burgeroorlog.dikkemick schreef: ↑29 mar 2025 15:16 Misschien in woord en definitie geen dictator, maar dat is Trump ook niet. Maar ook onze oranje held vertoont op zn minst dictatoriale trekken. En dat geldt ook zeker voor Netanyahu. De bevolking komt dan ook niet voor niets in opstand. Ook zij zien Israël steeds verder afglijden.
Wel zou het eens tot een uittocht kunnen komen van Zionisten met een Westerse achtergrond.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Ze zijn anders, dan de latere Zionisten.dikkemick schreef: ↑29 mar 2025 15:43Hoezo dat? Omdat die fatsoenlijk zijn?TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑29 mar 2025 15:18Ik voorzie geen burgeroorlog.dikkemick schreef: ↑29 mar 2025 15:16 Misschien in woord en definitie geen dictator, maar dat is Trump ook niet. Maar ook onze oranje held vertoont op zn minst dictatoriale trekken. En dat geldt ook zeker voor Netanyahu. De bevolking komt dan ook niet voor niets in opstand. Ook zij zien Israël steeds verder afglijden.
Die latere zijn gekomen uit landen die geen democratische traditie kennen, het verlies van de ' Zionistisch Apartheid' democratie is voor de meesten van geen enkel belang.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
-
ChaimNimsky
- Superposter
Hoewel er altijd sprake is geweest van politieke en sociale polarisatie in Israel, blijft de sterke nationale eenheid door gedeelde identiteit en focus op veiligheid, de goed georganiseerde veiligheidsdiensten die eenvoudig interne conflicten beheersen, het ontbreken van grote georganiseerde interne tegenstanders en het richten op externe dreigingen, de kans op een burgeroorlog vrijwel nihil. Voor de niet-Israelische Arabieren ziet het er aanzienlijk somberder uit -- in Gaza en ook op de Westbank zou een burgeroorlog niet ondenkbaar zijn als de druk binnenkort na Pesach erg groot wordt.
Zionist
Cru.
Een land dat zo op veiligheid gericht is dat het tegelijkertijd in buurlanden totaal onveilig en onleefbaar maakt.
De interne onvrede is volgens mij vooral gericht op de extreem rechtse politieke toestand op het moment. De signalen die er afgegeven worden die rieken naar dictatuur.
Een land dat zo op veiligheid gericht is dat het tegelijkertijd in buurlanden totaal onveilig en onleefbaar maakt.
De interne onvrede is volgens mij vooral gericht op de extreem rechtse politieke toestand op het moment. De signalen die er afgegeven worden die rieken naar dictatuur.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
.. en naar de dood...dikkemick schreef: ↑29 mar 2025 22:11 Cru.
** Gedenk immer ons doel op 't schip naar nergens en heb engelen-geduld, begrip en compassie... en tracht niet te wanhopen **
Je geeft een beknopte maar duidelijke analyse van de huidige situatie, want je brengt
helder in kaart waarom volgens jou de kans op een burgeroorlog in Israël zelf gering
blijft, ondanks de interne polarisatie. De kwetsbare situatie van niet-Israëlische Arabieren,
met name in Gaza en op de Westelijke Jordaanoever, schets je scherp en realistisch.
Gezien de opstand van de Gazanen tegen Hamas lijkt het daar al bijna op een burgeroorlog.
Maar wat gebeurt er zodra de juridische hervormingen misbruikt worden om politieke
tegenstanders de mond te snoeren of zelfs kalt zu stellen? Waarom gebruikt Ganz die
grote woorden anders dat Israël op de rand van een burgeroorlog staat?
Kijk eens naar Turkije, waar politieke repressie uit de hand loopt. Waarom zou iets
vergelijkbaars in Israël niet kunnen gebeuren als bijvoorbeeld Gantz vlak vóór de
verkiezingen in 2026 zou worden vastgezet en het hem juridisch onmogelijk wordt
gemaakt om aan de verkiezingen deel te nemen?
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
.
.
.
Vraag me af hoe de bevolking (een verstandig deel dan) hier over denkt:
https://www.nu.nl/buitenland/6350935/ne ... afhof.html
De Israëlische premier Benjamin Netanyahu gaat woensdag op bezoek bij de Hongaarse premier Viktor Orbán. Dat heeft zijn kantoor zondag gemeld. De ontmoeting vindt plaats ondanks het arrestatiebevel dat het Internationaal Strafhof (ICC) tegen Netanyahu heeft uitgevaardigd.
Lekker 1 EU met een eigenwijze eigengereide dictator erin die zich nergens iets van aantrekt (bedoel nu Orban)
De Israëlische premier Benjamin Netanyahu gaat woensdag op bezoek bij de Hongaarse premier Viktor Orbán. Dat heeft zijn kantoor zondag gemeld. De ontmoeting vindt plaats ondanks het arrestatiebevel dat het Internationaal Strafhof (ICC) tegen Netanyahu heeft uitgevaardigd.
Lekker 1 EU met een eigenwijze eigengereide dictator erin die zich nergens iets van aantrekt (bedoel nu Orban)
Einstein/Mick
Einstein/Mick
In dit soort zaken zijn veel landen, waar ook ter wereld papieren tijgers.dikkemick schreef: ↑30 mar 2025 14:36 Vraag me af hoe de bevolking (een verstandig deel dan) hier over denkt:
'Het internationaal recht en slecht', maar nu de daden nog.
Je ziet het overal, het internationaal recht is kul geworden. Nou ja... een enkele keer niet.
Het hoort bij de janboel van dit moment.
** Gedenk immer ons doel op 't schip naar nergens en heb engelen-geduld, begrip en compassie... en tracht niet te wanhopen **