Stevent Israël op een burgeroorlog af?

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Stevent Israël op een burgeroorlog af?

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

appelfflap schreef: 04 apr 2024 00:42 Ik snap niet hoe men durft stellen dat netanyahu een dictator is
netzanyahu is premier van een parlementaire democratie.
al zijn beslissingen en daden worden gesteund door oa de knesset en zijn regering
Dat zegt niet zoveel.

De geschiedenis staat bol van dictators die een parlement naast zich hadden.

Keizer Augustus was er zo eentje, maar als de volksvertegenwoordiging iets besloot wat hem niet aan stond, dan stuurde hij een briefje (nam niet eens de moeite zelf te gaan) dat ze niet zo mal moesten doen waarop het besluit werd bijgesteld.
(Zijn opvolger schafte het orgaan af, in mijn ogen een grote fout, maar dat is een andere discussie.)

Tijdens de Sowjet Periode was er een parlement, dat was erkend door de internationale parlementaire unie.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

De topic titel is een VRAAGstelling en dus geen VASTstelling.

Een [militiaire] staatsgreep wordt ook wel gepleegd om een burgeroorlog en/of [fluwelen] revolutie te voorkomen, maar juist op een staatsgreep volgt vervolgens ook wel eens een burgeroorlog, ik denk daarbij bijvoorbeeld aan Oekraïne 2013/2014.

Hoewel Israël nog steeds een Democratie in werking is ondanks de aparte staat van oorlog, is het eveneens nog steeds een Democratie zonder grondwet. Israël heeft basiswetten die de kern vormen van het constitutionele kader van Israël, maar er is geen enkel document dat formeel als de grondwet van Israël wordt erkend. Dit gegeven op zich maakt de Israëlische Democratie kwetsbaar voor de Tiranieke trekjes van Netanyahu, te meer vanwege de rechtzaken die hem te wachten staan als hij de immuniteit kwijt raakt die hem als MP enigszins beschermt.

De pogingen van Netanyahu&Co om de macht van het Israëlische High Court of Justice, het hoogste gerechtelijke orgaan in Israël, te beperken zodat Netanyahu&Co minder gehinderd bepaalde wetswijzingen door zouden kunnen voeren heeft vanaf begin vorig jaar tot en met 6 oktober geleid tot een breed gedragen grote volksoproer in de Israëlische samenleving.

Sinds eind maart laait die volksoproer weer in alle hevigheid op waarbij zelfs duizenden mensen het complex van de premier binnen waren gedrongen en nu de IDF terugtrek beweging maakt uit Zuid Gaza rondom RafaH [om zich te hergroeperen?], nu roepen zowel links als rechts, zelfs ultra rechts, openlijk om Netanyahu's vertrek. Voor Netanyahu waarschijnlijk alle reden om stevig door te pakken richting HezboAllah in Libanon zodat hij als oorlogsMP nog aan de macht kan blijven.

De vraag is of het Israëlische volk daar in mee gaat zonder verkiezingen,
want verkiezingen is de eis en het doel van de breed gedragen volksoproer.

===============>
NOS 12:22
Minister Ben-Gvir:
Netanyahu moet weg als hij Rafah niet binnenvalt

De radicaalrechtse Israëlische minister Itamar Ben-Gvir vindt dat premier Netanyahu niet kan aanblijven als hij zijn plannen om Rafah binnen te vallen niet doorzet. Er is al langer onrust binnen het oorlogskabinet in Israël en de uitspraken van de minister van Nationale Veiligheid op X zijn nieuwe olie op het vuur.

De ultranationalistische Ben-Gvir is zeer omstreden. Hij is niet in dienst geweest omdat zijn opvattingen daarvoor te radicaal werden bevonden. Hij is meerdere keren veroordeeld, onder meer vanwege het aanzetten tot racisme. Oud-premier Olmert noemde hem begin dit jaar "een staatsvijand".
BRON: Midden-Oostenblog NOS Nieuws vandaag, 14:31
Minister Ben-Gvir:
Netanyahu moet weg als hij Rafah niet binnenvalt

<===============
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

HierEnNu schreef: 08 apr 2024 16:29 Voor Netanyahu waarschijnlijk alle reden om stevig door te pakken richting HezboAllah in Libanon zodat hij als oorlogsMP nog aan de macht kan blijven.

De vraag is of het Israëlische volk daar in mee gaat zonder verkiezingen,
want verkiezingen is de eis en het doel van de breed gedragen volksoproer.
Dan is het logischer dat juist niet te doen.
Immers als de vijand verslagen is stopt de oorlog.
Dus de oorlog aan de gang houden of uit te breiden is logischer.
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

...........knip...........
Off topic bericht over GAZA verwijderd. Maria
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

HierEnNu schreef: 08 apr 2024 16:29 want verkiezingen is de eis en het doel van de breed gedragen volksoproer.
en waarom zou de uitslag vd volgende verkiezing zo fundamenteel anders zijn als de uitslag vd vorige verkiezing?
waarom is de huidige regering niet gewoon een correcte representatie vd wil vd Israelische bevolking?

tiberius
dictators hebben de neiging om zichzelf democratische legitimiteit te geven, bv verkiezingen winnen met 80 à 90%.
hoe bepalen we nu in welke categorie een staat valt (democratisch of dictatoriaal)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

appelfflap schreef: 13 apr 2024 10:44 tiberius
dictators hebben de neiging om zichzelf democratische legitimiteit te geven, bv verkiezingen winnen met 80 à 90%.
hoe bepalen we nu in welke categorie een staat valt (democratisch of dictatoriaal)
Er is er zelfs een keertje eentje in Afrika gekozen met meer dan 100% :lol:

Het is een oude vraag waar je mee komt en ik heb er geen sluitend antwoord op.
Hij is verwant aan de vraag: "Mag de meerderheid de democratie afschaffen?"

Ik denk dat een goed criterium voor alle gevallen gewoon niet bestaat.

PS.
Het houdt denk ik verband met:
Een (zelfstandige) Staat heeft geen natuurlijke legitimiteit, die verleent ze zichzelf.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

appelfflap schreef: 13 apr 2024 10:44
HierEnNu schreef: 08 apr 2024 16:29 want verkiezingen is de eis en het doel van de breed gedragen volksoproer.
en waarom zou de uitslag vd volgende verkiezing zo fundamenteel anders zijn als de uitslag vd vorige verkiezing?
waarom is de huidige regering niet gewoon een correcte representatie vd wil vd Israelische bevolking?
Ik 'weet' alleen hetgeen ik in het hier en nu constateer en
ook dat blijkt regelmatig dermate 'gekleurd' door mijn eigen waarneming,
dat anderen diezelfde 'werkelijkheid' diametraal anders blijken te zien.

Ik kom er tot mijn eigen verbazing ook steeds meer achter dat hetgeen ik 10 jaar geleden nog voor historische feiten hield omdat ik zulks bijna life meemaakte en destijds bij wijze van spreken met een druk op de knop geloofwaardig kon onderbouwen met behulp van een link naar reguliere/betrouwbare nieuwssites, zulks tegenwoordig moet herzien OF diep in WEBarchieven moet gaan ploeteren en uitpluizen wat destijds nog als waarheid werd gebracht.

Het herschrijven van geschiedenis is van alle tijden, waarbij de overwinnaars meestal de geschiedschrijvers leveren, maar tegenwoordig wordt bij wijze van spreken wat morgen nog moet gebeuren gisteren al als geschiedenis opgetekend ... :mrgreen:

Wat het gaat worden in Israël ga ik niet voorspellen, maar dat Netanyahu&Co op een Democratische manier aan de macht zullen blijven kan ik me niet voorstellen daar ze op alle fronten door de mand zijn gevallen en het Israëlische volk voortdurend demonstrerend luidkeels roept dat Netanyahu&Co op moeten stappen.
.
.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

appelfflap schreef: 13 apr 2024 10:44
Dat is al vele malen in dit draadje aan de orde gekomen. Nog maar zo'n 15% wil dat Netanjahoe na de oorlog aanblijft, omdat hij na te zijn gekozen het binnenlandse rechtssysteem wilde aanpassen, hetgeen de mensen massaal tegen hem op de been bracht. Daar komt nog bij dat hij later 7 oktober evenmin heeft voorkomen, ook al waren er voldoende aanwijzingen bij de Mossad aanwezig -- ook dat neemt men hem kwalijk. Dan zijn er nog degenen die nu eerst over de gijzelaars willen onderhandelen alvorens verder te gaan met de strijd en vice versa. Dat alles heeft ervoor gezorgd dat zijn partij flink aan populariteit heeft ingeboet.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Stevent Israël op een burgeroorlog af?

Voorlopig dus niet. Israël heeft de handen vol aan bijna alle buurlanden waar Israël wel iets van meent te moeten vinden (Syrië, Libanon, Irak)
Ze zal eerst het hele midden oosten in brand zetten en dan blijven er, vrees ik, weinig burgers over.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

:roll:

Israël wordt aangevallen met honderden drones en raketten
door aartsvijand Iran en wat lees ik hierboven?

Israël krijgt de schuld dat ze het hele midden oosten in brand zet
zodat daar geen burgers meer over zullen blijven ... triestig dieptepunt!

Zulk soort 'vrij'[?]denken kan ik slechts benoemen als:
  • Zelfcensuur.
Dat de discussie rondom het geëeiste vertrek van Netanyahu&Co tijdelijk zal verstommen en Israël zich rondom de IDF zal verenigen jegens IRAN lijkt me vanzelfsprekend. Ik zie het als een uitgelezen kans voor Israël om de aspiraties van Iran om een kernmacht te worden
tientallen jaren terug te bombarderen ...
.
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 14 apr 2024 10:54 :roll:

• Zelfcensuur.
Dat de discussie rondom het geëeiste vertrek van Netanyahu&Co tijdelijk zal verstommen en Israël zich rondom de IDF zal verenigen jegens IRAN lijkt me vanzelfsprekend. Ik zie het als een uitgelezen kans voor Israël om de aspiraties van Iran om een kernmacht te worden
Wie had de eerste steen geworpen in Syrië?
https://www.parool.nl/wereld/israel-raa ... oogle.com/

Israël heeft geen tijd voor een burgeroorlog
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 14 apr 2024 11:06Wie had de eerste steen geworpen in Syrië?
Die steen was staatsterreur!

Maar nu Iran zo hard als het kan terugslaat,
niet gericht op militaire doelen maar openljk gericht op alle Israëlische burgers
onder het publiekelijk geschreeuw door de leiders:
  • "Dood aan alle Israëliërs!"
nu krijgt Israël ook daar de schuld van van jou...
... maar er dreigde geen collateral damage volgens jou?

Je hebt gelijk, er dreigde geen collateral damage, de Israëilische burgers doden was het doel, dan is zulks inderdaad geen collateral damage. Applausje voor Iran dan maar?

Wat die eerste steen betreft, is dat echt wat jouw hersencel denkt,
dat zulks de eerste steen betrof oftewel dat Iran onschuldig is?

dikkemick schreef: 14 apr 2024 11:06Israël heeft geen tijd voor een burgeroorlog
:roll:
Morgen komt de zon weer op ...

Iran krijgt veel tijd voor een burgeroorlog!
.
.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Een land dat zoveel burgers doodt in allerlei conflicten, mag niet klagen dat er eigen burgers omkomen. Een land dat zelf conflicten zoekt door in een aangrenzend land waar het niet mee in oorlog is, toch een aanval doet, mag niet klagen dat er teruggeslagen wordt.

De wereld zou waarschijnlijk veel rustiger worden als andere landen Israël niet meer als bevriende natie zouden beschouwen.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Sinds wanneer weet jij wat collateral damage is, HierEnNu?
Ik bedoel: Wat is jouw definitie van dit begrip?
Wanneer spreek je van collateral damage, wanneer van terreur, moord-en doodslag?
Zo is er ook weer Palestijns bezit op de westelijke Jordaan oever afgebrand, dus even te druk om een burgeroorlog te beginnen

O ...de link natuurlijk: https://www.nu.nl/307693/video/kolonist ... oever.html

Veels te druk om een burgeroorlog te initiëren. Er zijn immers nog Palestijnen genoeg waarop je je onvrede kunt botvieren.
Einstein/Mick
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

HierEnNu schreef: 14 apr 2024 10:54 :roll:

• Zelfcensuur.
Volg je de situatie wel, of doe je expres zo?

Israel begon met het bombarderen van een ambassade (!). En iedereen weet dat een ambassade immuniteit heeft.

Maar goed, kom maar op voor de pesters in plaats van voor de gepeste.

IDf is trouwens erg zwak, daar hoef je niks van te verwachten.. Zo heb ik gisteren een filmpje gezien over spec ops. Die gordijnen ophingen in de kamers waar zij zaten. Een Hamas terrorist schoot een RPG erop af, en het gaf zes doden en zestien zwaargewonden.. Omdat de spec ops niet wisten dat ze bij de ramen weg moesten blijven EN niet met zoveel man in een kamer zitten..
Bijna lachwekkend als het niet zo treurig was.
Gesloten