De nieuwe Trump-periode

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.
Gerard R.
Superposter

Re: De nieuwe Trump-periode

Bericht door Gerard R. »

https://www.rt.com/news/638714-colombia ... mpaign=RSS
Gepubliceerd 19 april 2026 14:46
Colombiaanse leider waarschuwt VS voor Latijns-Amerikaanse ‘-opstand’
Gustavo Petro, president van Colombia, spreekt het publiek toe tijdens het Global Gateway Forum van de EU op 9 oktober 2025 in Brussel, België. © Omar Havana/Getty Images
Latijns-Amerika zou kunnen ontploffen in een “-opstand” tegen de VS als het zijn benadering van de regio niet heroverweegt, waarschuwde de Colombiaanse president Gustavo Petro, daarbij verwijzend naar de aanval op Caracas en de ontvoering van de Venezolaanse leider Nicolas Maduro.

In een zaterdag gepubliceerd interview met El Pais haalde Petro uit naar de Amerikaanse sancties tegen hem, waarbij hij deze afschilderde als een instrument van politieke afpersing, waarbij hij de benadering van Washington ten opzichte van het kolonialisme vergeleek. (..)
Gek, ik moet aan wat hij zegt ook steeds aan denken, een enkele keer wordt het hier ook wel geschreven.
Als ik tegenwoordig denk aan Trump (en overigens ook aan de Israëlische premier Netanyahu) denk ik aan geweld.
Zelfs de Paus krijgt er van Trump van langs. Die verdedigt zich nu.
https://nos.nl/l/2611086
Tijdens de bewuste [gewraakte red.] toespraak bekritiseerde de paus leiders die "de ogen sluiten voor de miljarden dollars die worden uitgegeven aan moord en verwoesting, terwijl de middelen die nodig zijn voor genezing, onderwijs en herstel nergens te vinden zijn". Ook zei hij dat er wereldleiders zijn die de naam van God misbruiken voor politiek en economisch gewin. (..)
Dat klopt toch wel... :idea: ?!
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.telesurenglish.net/trumps-w ... uspicions/
On Monday, the BBC reported that unusual trading has repeatedly occurred in financial markets ahead of major public statements by U.S. President Donald Trump during his second term, raising concerns over possible insider trading.

An analysis of trading data across several markets found a pattern of spikes in trading volumes hours or even minutes before the president made market-moving remarks via social media or media interviews. These movements were often followed by sharp price fluctuations.

Related
Trump Says Ground Combat Operations in Iran Unnecessary
Analysts said the pattern bears the hallmarks of illegal insider trading, in which transactions are made based on non-public information. Some suggested that certain traders may have become more adept at anticipating the president’s policy signals. (..)
Ja, voorkennis. Extreem strafbaar als 'normale' mensen dat doen.
Ik heb er wel eens eerder over gerept. Ook ik heb patronen gezien.
Kan ook via 'bekenden' waarvan (wellicht) niet bekend is dat het 'bekenden' zijn. Kan je miljarden opleveren.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Dit (afbraak vrijheid en democratie) gaat ook steeds door onder het motto 'van kwaad tot erger':

https://www.instagram.com/p/DWH1tlRAcK1/
nytimes

De beperkingen van het Pentagon op nieuwsmedia zijn in strijd met het Eerste Amendement, oordeelde een federale rechter, en vaardigde een bevel uit om delen van het beleid van het departement te verwerpen. Het is een overwinning voor The New York Times, die in december een aanklacht heeft ingediend wegens de beperkingen.

[Wat vooraf ging red.]
Journalisten van meerdere nieuwsmedia over het Pentagon hebben hun perspasjes ingeleverd en deze week het gebouw uitgelopen. In plaats van in te stemmen met een nieuwe reeks beleidsmaatregelen lijkt de vereniging die hen vertegenwoordigt “naar hun idee in strijd te zijn met het Eerste Amendement.”

De vijf grote omroepnetwerken een gezamenlijke verklaring uitgevaardigd, waarin stond: “Vandaag sluiten we ons aan bij vrijwel elke andere nieuwsorganisatie en weigeren in te stemmen met de nieuwe eisen van het Pentagon, die journalisten zouden beperken in het vermogen om de natie en de wereld op de hoogte te houden van belangrijke nationale veiligheidsproblemen.’(..)
De vraag is tegenwoordig hoe goed er naar rechters wordt geluisterd.
Zou de Trump 'administratie' die grondwet geheel of gedeeltelijk kunnen stoppen zonder voldoende meerderheid in het Huis??

We hebben dat wel eens eerder gezien in de geschiedenis... :roll:

Hadden de Iraki's, Arabieren en andere door de VS bevoogde volken wellicht toch gelijk??.. dat ze niet zomaar onze democratie wilden of kunnen overnemen. Wat de VS en de z.g. 'vrije wereld' wél altijd probeerde door te drukken... zie de Amerikanen nu... #-o
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Het moet maar eens gezegd worden lijken de Russen te denken, wat de VS aan't doen is:

https://timesofindia.indiatimes.com/wor ... 510067.cms
De Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergei Lavrov heeft de Verenigde Staten ervan beschuldigd openlijk prioriteit te geven aan de dominantie van olie en energie in hun buitenlands beleid, waarbij hij beweert dat de militaire acties van Washington in landen als Iran en Venezuela worden gedreven door belangen op het gebied van hulpbronnen.
In een interview met de Russische staatstelevisie zei Lavrov dat de VS “alleen om zijn eigen welzijn geeft” en bereid is het op welke manier dan ook te verdedigen “staatsgrepen, ontvoeringen of moorden op leiders van landen (..)
Jammer dat Lavrov ook aardig wat bloed aan zijn handen heeft (bv. Ukraine). Maar 'dat is alleen maar oefenen'...
Maar ik denk, dat hij best gelijk zou kunnen hebben. Het past in de huidige VS-politiek.

Afbeelding
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://today.rtl.lu/news/world/crunch- ... 1891509052
De ondertekenaars van het baanbrekende nucleaire VN non-proliferatieverdrag zullen vanaf maandag bijeenkomen bij de VN, omdat de hoop vervaagt dat ze tot overeenstemming kunnen komen en de spanningen tussen de atoommachten enorm toenemen.

In 2022, tijdens de laatste herziening van het verdrag dat wordt beschouwd als de hoeksteen van non-proliferatie, waarschuwde VN-secretaris-generaal Antonio Guterres dat de mensheid "één misverstand, één misrekening verwijderd van nucleaire vernietiging" was

Sindsdien is de situatie alleen maar verslechterd. (..)
Het zal 'de hand van god' zijn.... eh... de hand van Trump... ? Die heeft het in een dag voor elkaar zegt hij altijd.
"Zeeer vlakbij een deal...." is zijn credo.

:roll: :roll: :roll:
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 27 apr 2026 04:50
De wereld aan gruzelementen.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

ChaimNimsky schreef: 27 apr 2026 04:50 youtube]Hh3QMHbY-XY[/youtube]
Een video vol vuilspuiterij.
Maar ik kan niet anders dan de spreker gelijk geven.
We hebben het allemaal kunnen zien en horen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Doet me denken aan die gedichtentovenaar van De Wereld Draait Door
die tegenwoordig af en toe opduikt bij Vandaag Inside: Nico Dijkshoorn.
Die kan iemand ook echt vakkundig verbaal fileren en shredderen.

Ik kijk nu al uit naar een filmpje waarin dit met concrete voorbeelden wordt onderbouwd, terwijl de uitspraken uit deze video als voice-over dienen. Dat wordt gegarandeerd een viraal hitje…
… misschien maak ik die zelf wel. Maar dan wel onder pseudoniem:
niet omdat ik bang ben voor Trump, maar omdat ik de 100 wil halen! :lol:
. . . . . . . . . . . . .
Niet van antisemitisme te onderscheiden uitingen
aankaarten:
. . helpt om antisemitisme te bestrijden!. . . . . . . .
ChaimNimsky:"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
. . . . . . . . . . de voorwaarde is voor alle andere waarden."
.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

HierEnNu schreef: 27 apr 2026 12:10
Doet me denken aan die gedichtentovenaar van De Wereld Draait Door
die tegenwoordig af en toe opduikt bij Vandaag Inside: Nico Dijkshoorn.
Die kan iemand ook echt vakkundig verbaal fileren en shredderen.

Ik kijk nu al uit naar een filmpje waarin dit met concrete voorbeelden wordt onderbouwd, terwijl de uitspraken uit deze video als voice-over dienen. Dat wordt gegarandeerd een viraal hitje…
… misschien maak ik die zelf wel. Maar dan wel onder pseudoniem:
niet omdat ik bang ben voor Trump, maar omdat ik de 100 wil halen! :lol:
Ik weet nog niet of ik dat laatste ook wel zou willen. Het kan van kwaad tot veel erger.....
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 27 apr 2026 14:22
HierEnNu schreef: 27 apr 2026 12:10:scissors:
omdat ik de 100 wil halen! :lol:
Ik weet nog niet of ik dat laatste ook wel zou willen. Het kan van kwaad tot veel erger.....
Ik laat dat hier meestal niet merken, maar net als jij vrees ik het ergste, op veel gebied overigens. En dat deed ik al vóór de eeuwwisseling. Ik ging zelfs ver in mijn 'gave van voorzienigheid' geloven dat ik besloot geen 45 meer te worden, laat staan 100!

Sinds de eeuwwisseling is het er in de boze buitenwereld niet beter op geworden. Maar er is wel veel veranderd in mijn benadering, beschouwing en interpretatie van die [nog steeds!] prachtige buitenwereld, voor zover ik die twee nog als apart beschouw.

Wat komt, komt. En zelfs als de komende 30 jaar die vermaledijde zondvloed verschijnt,
houd ik toch goede moed: ik wil de 100 halen! Maar ja ... dat schrijf ik hier en nu ... :wink:
  • "Ik wil het monster in de bek kijken" is makkelijk gezegd ...
. . . . . . . . . . . . .
Niet van antisemitisme te onderscheiden uitingen
aankaarten:
. . helpt om antisemitisme te bestrijden!. . . . . . . .
ChaimNimsky:"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
. . . . . . . . . . de voorwaarde is voor alle andere waarden."
.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

HierEnNu schreef: 27 apr 2026 15:18
Gerard R. schreef: 27 apr 2026 14:22
HierEnNu schreef: 27 apr 2026 12:10:scissors:
omdat ik de 100 wil halen! :lol:
Ik laat dat hier meestal niet merken, maar net als jij vrees ik het ergste, op veel gebied overigens. En dat deed ik al vóór de eeuwwisseling. Ik ging zelfs ver in mijn 'gave van voorzienigheid' geloven dat ik besloot geen 45 meer te worden, laat staan 100!

Sinds de eeuwwisseling is het er in de boze buitenwereld niet beter op geworden. Maar er is wel veel veranderd in mijn benadering, beschouwing en interpretatie van die [nog steeds!] prachtige buitenwereld, voor zover ik die twee nog als apart beschouw.

Wat komt, komt. En zelfs als de komende 30 jaar die vermaledijde zondvloed verschijnt,
houd ik toch goede moed: ik wil de 100 halen! Maar ja ... dat schrijf ik hier en nu ... :wink:
  • "Ik wil het monster in de bek kijken" is makkelijk gezegd ...
Ik kan niet veel anders doen dan alles hier geduldig aan te zien, mét grote kritiek weliswaar, jou sterkte en succes toe te wensen en te hopen dat het mij, als het eenmaal zover is 'aan de andere kant' beter zal bevallen dan hier (als ik het zo mag stellen). In de tussentijd amuseer ik mij gepast.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Buitengewoon boeiend en al vele jaren min of meer gevreesd en aan de orde:

https://www.youtube.com/watch?v=g_QAOWTaq34

Een beetje populair gesteld anders wordt het heel ingewikkeld:
China verkoopt stilletjes Amerikaanse leningen (Bonds e.d.) om geen emotionele toestanden te veroorzaken.
Het gaat hierbij om honderden miljarden dollars. Van 1.3 biljoen dollar tot bijna 700 miljard. China heeft de VS veel geleend.
Verkoop van die dingen laat de koers dalen, maar de rente die moet worden betaald over leningen aan de VS gaat omhoog. Daar komt ook nog een op zich niet zo ernstige afwaardering van een poosje terug (2025) van de VS bij.
En het politiek zigzaggen van de VS (Trump, Biden, Trump) in de wereld en nu dus ook de oorlog met Iran.
Trumptarieven, die de Amerikaan direkt of indirekt via koopwaar mag ophoesten.

De VS heeft echter een giga staatsschuld waarover al jaren rente wordt betaald die niet mis is voor het land. Dat wordt steeds erger. En de Chinezen, die kopen al vrij lang goud in.
Dit proces is niet goed voor de dollar, het maakt de Chinezen minder afhankelijk van de dollar. (Zij willen de dollar ook wel weg hebben, en daar zijn er meer van.)
Er moet dus een vervanger worden gevonden voor deze bulk leningen aan de VS. En dat valt niet mee, nu het vertrouwen bij de grote belegger niet bepaald enorm is...
Het verschuift de mondiale fin. macht richting China.

Inflatie kan dit proces verzachten. Allan Greenspan was in de jaren 80 e.d. zeer fel op inflatie, Bernanke, Yellen en Powell ook wel, nu kan dat wellicht toch onverhoopt anders worden.
Trump zou zelfs het liefste (zeer ugent) zien dat de rente omlaag gaat, wat iedereen wel begrijpt-> meer economische groei. Want... die is niet zo enorm als steeds rondgetoeterd wordt en de VS heeft giga-geld nodig.
Meer inflatie zou dat kunnen geven, wat de staatsschuld als bijproduct ook laat ontwaarden en dus verminderen...

Maar de Fed heeft dit tot nu weten te voorkomen, tot nu vooral door de sturing van Jerome Powell. De voornaamste taak van de Fed is naast andere belangrijke zaken namelijk: de inflatie binnen de perken houden onafhankelijk van het beleid van de regering of president.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Afbeelding

https://gulfnews.com/amp/story/world/am ... .500523016

Van kwaad tot erger..

:lol: :cry:

En... weet je... ik denk dat hij zichzelf mogelijk echt zo ziet...
Of.. de ineenvloeiing van de VS met de grootste president ooit.. Het genie.. tegen het kwaad..
Gestuurd en gefluisterd door de goddelijkheid. Waar je goed extra miljarden mee kan verdienen.
En waar je erg beroemd van wordt...
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

'Democratie' in de VS (speelt al enige tijd):

https://www.bbc.com/news/articles/c5y9w ... mpaign=rss
Autoriteiten die zich bezig houden met de wet in Florida hebben nieuwe plannen goedgekeurd die de Republikeinen zouden kunnen helpen de controle over het dun verdeelde Amerikaanse Huis van Afgevaardigden te behouden bij de tussentijdse verkiezingen dit jaar.

De gouverneur van Florida, Ron DeSantis, zal naar verwachting de maatregel voor de wet ondertekenen, waardoor de Republikeinen maar liefst vier zetels in het Huis van Afgevaardigden kunnen behalen.

Deze stap komt uren nadat het Amerikaanse Hooggerechtshof de mogelijkheden van wetgevers heeft beperkt om bij het opstellen van stemkaarten rekening te houden met de raciale samenstelling van een staat.

Florida is de laatste die zich heeft aangesloten bij een nationale herverdelingswapenwedloop die begon nadat president Donald Trump er bij conservatieve staten op had aangedrongen de stemkaarten opnieuw te onderzoeken om de Republikeinen te helpen de meerderheid in het Congres te behouden.
Echter: de Democraten kunnen dit ook en ze dóen het. Maar wát een systeem toch.... :shock:
Het is, dat de rechter het goed vindt, maar het lijkt toch zeer op een ernstig vergrijp.
"Ja hallo, kan jij mij nog 123.523 stemmen leveren? Maakt niet uit hoe...".
Plaats reactie