HierEnNu schreef: 16 apr 2026 10:19
Mullog schreef: 16 apr 2026 07:38
HierEnNu schreef: 16 apr 2026 02:46
...
De vraag is dus minder of dit
"rechtvaardig" of
"economisch nuttig" is voor Spanje zelf, maar vooral hoe verhoudt dit soort nationale besluitvorming zich tot gezamenlijk Europees migratiebeleid en solidariteit tussen lidstaten?
Nationale oplossingen met Europese gevolgen vragen om Europese afstemming:
- anders organiseer je verdeeldheid!
Zoals Hongarije, ook met de "regime change", de deur dicht zal blijven houden? Waarbij Hongarije ook nog eens last heeft van snelle vergrijzing (reproductiecijfer 1,5 waar 2,1 nodig is) die niet wordt afgeremd door allerlei maatregelen om het aantal kinderen te verhogen.
Het lijkt mij dat een immigratiebeleid gericht op een ook naar de toekomst toe goede bevolking samenstelling voor de EU en de individuele landen belangrijk is. Ik weet niet of deze maatregel van Spanje daarin past maar ik weet wel dat het niet alleen Spanje is die een eigen beleid voert.
Zoals Hongarije inderdaad ook een eigen koers vaart op dit soort dossiers.
Maar dat bevestigt juist mijn punt:
- meerdere lidstaten nemen nationale besluiten met grensoverschrijdende gevolgen, zonder duidelijke Europese afstemming.
De vraag blijft dan dezelfde:
versterkt dit de samenhang binnen de EU, of zet het die juist verder onder druk?
En los daarvan zie ik nog steeds niet hoe dit als een
"klap op de neus" van Donald Trump kan worden uitgelegd. Zonder die koppeling blijft het een EU-discussie, geen analyse van Trumps positie.
We hebben in de Europese Unie een behoorlijke mate van vrijheid betreffende bestuur binnen- en buitenland. Als een land wat anders wil dan de EU wordt dat niet toegejuigd maar er is veel mogelijk. Er wordt hier gewerkt met compromissen, duurt wat langer, maar dan is iedereen een beetje tevreden ipv. de dictator. Zie Spanje of Hongarije, waar Orban toch vrij lang vrij veel kon doen.
Juist mede dát maakt de EU van buitengewoon grote waarde, ook in het streven naar vreedzame coëxistentie van staten.
Dat is anders dan Trump met zijn extreem-rechtse dictaten en oorlogen en dreiging, proxy-genocide en chaos in binnen en buitenland.
Die mengt zich
zeer on-Westers zelfs in de binnenlandse aangelegenheden van de EU met het kapittelen van Spanje, Frankrijk als Macron niet oplet, Italië van Meloni enz. Het vroeger toejuigen van Orban die meer Russisch dan EU was/is/handelde wat besluitvorming in de EU sterk heeft gestoord, het zeer negatief kletsen over onze immigratie (die soms/vaak heeeel nuttig blijkt), het verraden van Ukraine waar de EU een oogje op heeft enz. enz..
Immigratie:
nooit vergeten: als de VS niet zou bestaan uit immigranten en de nazaten van allerlei nationaliteit dan was de VS nu nog Indiaans. Trump zegt tegen dat soort 'verdrijving' te zijn in de EU, "Dan verlies je je land"... Jahoor. Schoenmaker... nee, vastgoed..
Dan zijn abjecte uitlatingen over immigranten van hier, net als die uit Zuid-Amerika: allemaal misdadigers, moordenaars en drugdealers...
Dát is nou extreem-rechtse nonsens, kwaadaardigheid etc. en al dit soort dingen schetst het totaalplaatje.
Er is vroeger een leider geweest, die hier nog wat van had kunnen leren. Maar ik denk dat het wederzijds is. Bah!
En nu kalft het extreeem-rechtse blok wat af, dat is niet prettig voor de neus van het genie. Dat weet ik wel zeker. Prima.