De nieuwe Trump-periode

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.
Gerard R.
Superposter

Re: De nieuwe Trump-periode

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 15 apr 2026 22:23
dikkemick schreef: 15 apr 2026 22:05 Een PRESIDENT van Amerika:

De Amerikaanse president Trump heeft op zijn Truth Social-account een door AI gegenereerde afbeelding van zichzelf en Jezus gedeeld. Zij staan in een omhelzing samen voor de Amerikaanse vlag.

Washington en het Vaticaan zijn de afgelopen dagen in een oplopende strijd beland.

Trump schrijft bij zijn post: "De radicale linkse gekken zullen dit misschien niet leuk vinden, maar ik vind het best wel leuk!!!
Alweer iets met hemzelf en Jezus?

[img]ttps://static-assets-1.truthsocial.com/tmtg:prime-ts-assets/media_attachments/files/116/408/742/395/122/122/original/63b1dee8d8fb19ec.jpg[/img]
Ik denk dat Meloni nu uit haar vel springt van woede. En zij niet alleen.... :lol:
Ongeveer 21% van de bevolking van de Verenigde Staten behoorde in 2021 tot de Katholieke Kerk.
Wat is die man in feite toch een dieptrieste loser :angel12:
Dat je als Amerikaanse president.. eh.... Zonnekoning zo diep gaat...
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 14 apr 2026 19:28 Nog een klap op de neus van Trump:

https://www.nu.nl/buitenland/6392567/sp ... lenen.html
De Spaanse regering heeft plannen goedgekeurd om ongeveer een half miljoen ongedocumenteerde migranten een legale status te verlenen. Daarmee kunnen zij formeel in de beroepsbevolking worden opgenomen. De Spaanse premier omschreef het als zowel "een daad van rechtvaardigheid" als "een noodzaak". (..)
Ook goed voor hun econmie.
Geheel tegen de overtuiging van Trump, die vond dat de EU verloren is als wij ons teveel bekommeren om vluchtelingen.
Een reden voor hem temeer om zich van de Navo af te keren. Zwakte. (Putin-stijl)
De betrekkingen tussen Spanje en de VS zijn na een snelle afkalving slecht.
Hoe dit een "klap op de neus" van Donald Trump zou zijn, ontgaat mij.
Als zijn inzet is om verdeeldheid binnen de EU zichtbaar te maken,
dan werkt dit soort nationale solo-acties hem eerder in de hand dan tegen.

Wat hier feitelijk gebeurt, is dat Spanje een groot binnenlands vraagstuk unilateraal oplost door een omvangrijke groep ongedocumenteerden te legaliseren, zonder zichtbaar Europees kader of afstemming. Dat heeft onvermijdelijk grensoverschrijdende effecten binnen de EU.

Binnen de Europese interne markt betekent een verblijfsstatus in één lidstaat immers ook bewegingsruimte richting andere lidstaten. Daarmee is dit niet alleen een Spaans besluit, maar een maatregel met bredere Europese implicaties.

De vraag is dus minder of dit "rechtvaardig" of "economisch nuttig" is voor Spanje zelf, maar vooral hoe verhoudt dit soort nationale besluitvorming zich tot gezamenlijk Europees migratiebeleid en solidariteit tussen lidstaten?

Nationale oplossingen met Europese gevolgen vragen om Europese afstemming:
  • anders organiseer je verdeeldheid!
. . . . . . . . . . . . .
Niet van antisemitisme te onderscheiden uitingen
aankaarten:
. . helpt om antisemitisme te bestrijden!. . . . . . . .
ChaimNimsky:"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
. . . . . . . . . . de voorwaarde is voor alle andere waarden."
.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

HierEnNu schreef: 16 apr 2026 02:46 ...
De vraag is dus minder of dit "rechtvaardig" of "economisch nuttig" is voor Spanje zelf, maar vooral hoe verhoudt dit soort nationale besluitvorming zich tot gezamenlijk Europees migratiebeleid en solidariteit tussen lidstaten?

Zoals Hongarije, ook met de "regime change", de deur dicht zal blijven houden? Waarbij Hongarije ook nog eens last heeft van snelle vergrijzing (reproductiecijfer 1,5 waar 2,1 nodig is) die niet wordt afgeremd door allerlei maatregelen om het aantal kinderen te verhogen.

Het lijkt mij dat een immigratiebeleid gericht op een ook naar de toekomst toe goede bevolking samenstelling voor de EU en de individuele landen belangrijk is. Ik weet niet of deze maatregel van Spanje daarin past maar ik weet wel dat het niet alleen Spanje is die een eigen beleid voert.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Mullog schreef: 16 apr 2026 07:38

Zoals Hongarije, ook met de "regime change", de deur dicht zal blijven houden? Waarbij Hongarije ook nog eens last heeft van snelle vergrijzing (reproductiecijfer 1,5 waar 2,1 nodig is) die niet wordt afgeremd door allerlei maatregelen om het aantal kinderen te verhogen.

Het lijkt mij dat een immigratiebeleid gericht op een ook naar de toekomst toe goede bevolking samenstelling voor de EU en de individuele landen belangrijk is. Ik weet niet of deze maatregel van Spanje daarin past maar ik weet wel dat het niet alleen Spanje is die een eigen beleid voert.
Wat Trump wil is niet wet hier in de EU.
Ook al denk hij dat hij de hele kosmos bestuurt omdat hij heilig is...
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Zoals Hongarije inderdaad ook een eigen koers vaart op dit soort dossiers.
Maar dat bevestigt juist mijn punt:
  • meerdere lidstaten nemen nationale besluiten met grensoverschrijdende gevolgen, zonder duidelijke Europese afstemming.
De vraag blijft dan dezelfde:
versterkt dit de samenhang binnen de EU, of zet het die juist verder onder druk?

En los daarvan zie ik nog steeds niet hoe dit als een "klap op de neus" van Donald Trump kan worden uitgelegd. Zonder die koppeling blijft het een EU-discussie, geen analyse van Trumps positie.
aankaarten:
.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

HierEnNu schreef: 16 apr 2026 10:19

• meerdere lidstaten nemen nationale besluiten met grensoverschrijdende gevolgen, zonder duidelijke Europese afstemming.
versterkt dit de samenhang binnen de EU, of zet het die juist verder onder druk?

En los daarvan zie ik nog steeds niet hoe dit als een "klap op de neus" van Donald Trump kan worden uitgelegd. Zonder die koppeling blijft het een EU-discussie, geen analyse van Trumps positie.
We hebben in de Europese Unie een behoorlijke mate van vrijheid betreffende bestuur binnen- en buitenland. Als een land wat anders wil dan de EU wordt dat niet toegejuigd maar er is veel mogelijk. Er wordt hier gewerkt met compromissen, duurt wat langer, maar dan is iedereen een beetje tevreden ipv. de dictator. Zie Spanje of Hongarije, waar Orban toch vrij lang vrij veel kon doen.

Juist mede dát maakt de EU van buitengewoon grote waarde, ook in het streven naar vreedzame coëxistentie van staten.

Dat is anders dan Trump met zijn extreem-rechtse dictaten en oorlogen en dreiging, proxy-genocide en chaos in binnen en buitenland.
Die mengt zich zeer on-Westers zelfs in de binnenlandse aangelegenheden van de EU met het kapittelen van Spanje, Frankrijk als Macron niet oplet, Italië van Meloni enz. Het vroeger toejuigen van Orban die meer Russisch dan EU was/is/handelde wat besluitvorming in de EU sterk heeft gestoord, het zeer negatief kletsen over onze immigratie (die soms/vaak heeeel nuttig blijkt), het verraden van Ukraine waar de EU een oogje op heeft enz. enz..

Immigratie: nooit vergeten: als de VS niet zou bestaan uit immigranten en de nazaten van allerlei nationaliteit dan was de VS nu nog Indiaans. Trump zegt tegen dat soort 'verdrijving' te zijn in de EU, "Dan verlies je je land"... Jahoor. Schoenmaker... nee, vastgoed..
Dan zijn abjecte uitlatingen over immigranten van hier, net als die uit Zuid-Amerika: allemaal misdadigers, moordenaars en drugdealers...

Dát is nou extreem-rechtse nonsens, kwaadaardigheid etc. en al dit soort dingen schetst het totaalplaatje.
Er is vroeger een leider geweest, die hier nog wat van had kunnen leren. Maar ik denk dat het wederzijds is. Bah!
En nu kalft het extreeem-rechtse blok wat af, dat is niet prettig voor de neus van het genie. Dat weet ik wel zeker. Prima.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 16 apr 2026 12:39
HierEnNu schreef: 16 apr 2026 10:19:scissors:

We hebben in de Europese Unie een behoorlijke mate van vrijheid betreffende bestuur binnen- en buitenland. Als een land wat anders wil dan de EU wordt dat niet toegejuigd maar er is veel mogelijk. Er wordt hier gewerkt met compromissen, duurt wat langer, maar dan is iedereen een beetje tevreden ipv. de dictator. Zie Spanje of Hongarije, waar Orban toch vrij lang vrij veel kon doen.

Juist mede dát maakt de EU van buitengewoon grote waarde, ook in het streven naar vreedzame coëxistentie van staten.

Dat is anders dan Trump met zijn extreem-rechtse dictaten en oorlogen en dreiging, proxy-genocide en chaos in binnen en buitenland.
Die mengt zich zeer on-Westers zelfs in de binnenlandse aangelegenheden van de EU met het kapittelen van Spanje, Frankrijk als Macron niet oplet, Italië van Meloni enz. Het vroeger toejuigen van Orban die meer Russisch dan EU was/is/handelde wat besluitvorming in de EU sterk heeft gestoord, het zeer negatief kletsen over onze immigratie (die soms/vaak heeeel nuttig blijkt), het verraden van Ukraine waar de EU een oogje op heeft enz. enz..

Immigratie: nooit vergeten: als de VS niet zou bestaan uit immigranten en de nazaten van allerlei nationaliteit dan was de VS nu nog Indiaans. Trump zegt tegen dat soort 'verdrijving' te zijn in de EU, "Dan verlies je je land"... Jahoor. Schoenmaker... nee, vastgoed..
Dan zijn abjecte uitlatingen over immigranten van hier, net als die uit Zuid-Amerika: allemaal misdadigers, moordenaars en drugdealers...

Dát is nou extreem-rechtse nonsens, kwaadaardigheid etc. en al dit soort dingen schetst het totaalplaatje.
Er is vroeger een leider geweest, die hier nog wat van had kunnen leren. Maar ik denk dat het wederzijds is. Bah!
En nu kalft het extreeem-rechtse blok wat af, dat is niet prettig voor de neus van het genie. Dat weet ik wel zeker. Prima.
De waarde van de EU als compromismodel staat wat mij betreft hier niet ter discussie hoor, integendeel. Mijn punt is juist dat Donald Trump er belang bij heeft dat die samenhang onder druk komt te staan. Nationale, unilaterale keuzes met Europese impact, zoals die van Spanje, maken dat niet sterker, maar juist kwetsbaarder.

Daarom zie ik nog steeds niet hoe dit als een "klap op de neus"
van Trump kan worden uitgelegd. Eerder het tegenovergestelde.
aankaarten:
.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

HierEnNu schreef: 16 apr 2026 15:24
Gerard R. schreef: 16 apr 2026 12:39
HierEnNu schreef: 16 apr 2026 10:19:scissors:

De waarde van de EU als compromismodel staat wat mij betreft hier niet ter discussie hoor, integendeel. Mijn punt is juist dat Donald Trump er belang bij heeft dat die samenhang onder druk komt te staan. Nationale, unilaterale keuzes met Europese impact, zoals die van Spanje, maken dat niet sterker, maar juist kwetsbaarder.
Ach, dat kán je zo zien. Maar hij kijkt, leeft en denkt oppervlakkig en als een Camelion.
Nu is Spanje een soort naar China als lid van de EU.
(De EU is kritisch op China, maar de verhouding is niet slecht te noemen.)
Kijk, bij dié man Trump is het 'als je niet doet zoals ik wil/of ben.. dan ben je even mijn vijand'. Zó simpel en plat.
Maar de wereld begint zich wat af te keren van extreem-rechts en de helse wereld die dat oplevert.
Hij had het fijn gevonden als Orban (extreem-rechts) min of meer de dienst blijvend had uitgemaakt bij bepaalde zaken (als een soort splijtzwam of rem in de EU en in ieder geval als vertegenwoordiger van het mondiale extreem-rechtse blok), denk ik in mijn eenvoud. (Zou hij ook Vrijmetselaar zijn? Zomaar even tussendoor..) Verder blijft Trump een zacht plekje voor Putin (ook extreem-rechts) houden ondanks een klap op zijn neus van dié kant. Ondanks de 'Rusland-Iran drone-connectie'.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

HierEnNu schreef: 16 apr 2026 15:24 ..
Trump, maar ook Vance, hebben de pest aan de EU en Orban deed precies wat die heren graag zien namelijk dwarsliggen, verstoren, traineren en vertragen. Kortom de toch al broze eenheid van de EU verstoren.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Trump memes. Bekijk de plaatjes bij dit CNN artikel (het artikel lezen mag natuurlijk ook)
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Mullog schreef: 16 apr 2026 18:46 Trump memes. Bekijk de plaatjes bij dit CNN artikel (het artikel lezen mag natuurlijk ook)
:har:
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.ndtv.com/opinion/can-donald ... =newsstand
Velen in Amerika en over de hele wereld proberen nog steeds de schok van de waarschuwing van president Donald Trump aan Iran vorige week af te schudden dat "een hele beschaving zal sterven" tenzij Teheran instemt met een deal om de oorlog te beëindigen en de Straat van Hormuz te heropenen. Sommigen noemden hem "losgeslagen", anderen zeiden dat hij "ongeschikt was voor zijn ambt", en enkelen voerden zelfs aan dat een dergelijke verklaring grensde aan de taal van een oorlogsmisdaad.

Niemand in levende herinnering stelde zich een moment voor waarop de wereld serieus zou debatteren over de mogelijkheid dat een Amerikaanse president voor het Internationaal Strafhof zou worden gesleept. George W. Bush kwam dicht bij een dergelijk onderzoek, maar het gesprek kwam nooit helemaal in de mainstream terecht zoals het nu is gebeurd (..)
Boeiend artikel van New Delhi tv.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Even president Lula van Brazilië tussendoor (volgens mij niet off-topic; het moet volgens mij hier):

https://www.straitstimes.com/world/hitl ... ident-lula
BARCELONA - De Braziliaanse president Luiz Inacio Lula da Silva heeft vandaag gewaarschuwd dat het toestaan van “afkalving” van de democratie autoritaire regimes zoals die van Hitler aan de macht zou brengen. Hij zei dit voorafgaand aan een bijeenkomst van linkse wereldleiders in Spanje.

Lula en de Spaanse premier Pedro Sanchez zullen de headliner zijn van de bijeenkomst van 18 april in Barcelona in een poging een alliantie van progressieve krachten te leiden tegen opkomend rechts en extreemrechts.

“Wat we willen is praten en kijken of we een oplossing kunnen vinden om het democratische proces in de wereld te versterken, dus geen afkalving toestaan, stelde Lula op een gezamenlijke persconferentie met Sanchez in Barcelona. (..)
Mooi plan, mijn sympatie heeft hij, maar het proces is al heel ver heen. Extreem-rechts is nog lang niet gedecimeerd. En dat is zichtbaar voor eenieder. Voor mij wel in ieder geval. Trump en Putin in ieder geval 'bakken [naar mijn idee] er wel heel donkerbruine korstjes aan'... En er is zóveel ellende, die maar heel weinig in de media terecht komt... -->

https://www.rodekruis.nl/nieuwsbericht/ ... onflicten/
24 nov 2025 ... Wereldwijd zijn er op dit moment ongeveer 130 gewapende conflicten. Een triest aantal, dat in 15 jaar tijd is verdubbeld. (..)
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://today.rtl.lu/news/world/in-trum ... -697482125
In een bosrijk gebied buiten de hoofdstad van Virginia, Richmond, resoneren de geluiden van geweerschoten. Collin leert hoe hij een vuurwapen moet gebruiken.

Het semi-automatische wapen in de hand van de 38-jarige is het eerste dat hij ooit heeft gehad.

Hij is een van de vele linkse Amerikanen die wapens omarmen vanwege hun angst voor de regering van president Donald Trump, waardoor de conventionele wijsheid over wie vuurwapens bezit in de Verenigde Staten op zijn kop wordt gezet.

“Ik voel me veel meer bedreigd door mijn regering dan de burgers om mij heen, zei Collin, die vroeg om alleen geïdentificeerd te worden met zijn voornaam vanwege privacykwesties.

(..)

“We hebben een door de overheid geëmpowerd, in wezen een privéleger, dat rondrent, mensen aanvalt en neerschiet. Dat maakt me veel meer bang dan het feit dat er, ja, ook sprake is van een persoonlijke misdaad, zegt hij tegen AFP. (..)
Er zijn er velen zoals hij...
Ik hoop voor de Amerikanen dat dit niet uit de hand loopt want burgeroorlog is niet de weg uiteraard.
En er zijn daar zó ontzettend veel wapens onder de burgers...
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Gerard R. schreef: 17 apr 2026 16:36 https://www.ndtv.com/opinion/can-donald ... =newsstand
Velen in Amerika en over de hele wereld proberen nog steeds de schok van de waarschuwing van president Donald Trump aan Iran vorige week af te schudden dat "een hele beschaving zal sterven" tenzij Teheran instemt met een deal om de oorlog te beëindigen en de Straat van Hormuz te heropenen. Sommigen noemden hem "losgeslagen", anderen zeiden dat hij "ongeschikt was voor zijn ambt", en enkelen voerden zelfs aan dat een dergelijke verklaring grensde aan de taal van een oorlogsmisdaad.

Niemand in levende herinnering stelde zich een moment voor waarop de wereld serieus zou debatteren over de mogelijkheid dat een Amerikaanse president voor het Internationaal Strafhof zou worden gesleept. George W. Bush kwam dicht bij een dergelijk onderzoek, maar het gesprek kwam nooit helemaal in de mainstream terecht zoals het nu is gebeurd (..)
Boeiend artikel van New Delhi tv.
En dan kijk je even niet naar het nieuws en dan is alles weer anders en heeft het genie een slaapje gedaan en slecht gedroomd. Hij heeft nu weer gedreigd alle Iraanse energiecentrales en bruggen te vernielen als ze niet meewerken.
De uitlatingen van 'de president' zijn simpelweg niet consistent naar mijn bescheiden waarneming op afstand...
En volgens mij is dat onmogelijk bij een persoon van dié signatuur... Gemeld wordt dat Iran Trump niet vertrouwt. "Hij zegt steeds wat anders", is de verzuchting.
Hij heeft deze keer nog niet gedreigd een civilisatie uit te wissen of zoiets.. Zou dat winst zijn?? #-o #-o
Laatst gewijzigd door Gerard R. op 19 apr 2026 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie