ChaimNimsky schreef: ↑22 okt 2025 12:24
Gerard R. schreef: ↑21 okt 2025 23:29
ChaimNimsky schreef: ↑21 okt 2025 23:08
Het Westen heeft Rusland economisch en politiek gigantisch hard aangepakt: grote Russische banken werden van het internationale SWIFT-betalingssysteem gezet en westerse regels blokkeren sindsdien transacties met de Russische financiële sector. Vele honderden miljarden dollars en euro's zijn bevroren en worden gebruikt om Oekraine te steunen.
Op energiegebied hebben de EU, G7 en partners de invoer van Russische olie en gas zeeeeer sterk teruggedrongen: er geldt zelfs een verbod op bepaalde zeegebonden leveringen en een G7-prijscap plus aanvullende maatregelen om Moskou's inkomstenstroom af te knijpen terwijl de wereldmarkt stabiel blijft. Bovendien proberen EU- en G7-landen het omzeilen van die restricties aan te pakken.
Militair gezien heeft het Westen Oekraine honderden miljarden aan substantiële hulp en wapens geleverd, en bondgenoten blijven reeksen uitleveringen en nieuwe hulpprogramma's opzetten.
Tot slot zijn gerichte keiharde sancties ingesteld, zoals vermogensblokkades en exportcontroles voor technologie. Economische isolatie, energieboycot/prijsmaatregelen, bevroren staatsmiddelen en brede militaire steun aan Oekraine vormen samen het wapenarsenaal waarmee het Westen probeert Rusland te verslaan. Veel van dit alles gaat flink ten koste van het westen zelf, maar men heeft het er blijkbaar voor over.
Ja maar...
Ik kan er kort over zijn. Tot nu redden die Russen zich goed al is dat niet 'de wereld'.
Zij zijn niet vol afhankelijk van wat het Westen ze afneemt of verstoort.
En het Westen zwalkt militair en politiek. Volgens mij een belangrijke reden van waarom ze gewoon doorgaan.
Rusland heeft economische problemen, maar of de Russen zich al dan niet goed zouden redden, was niet het onderwerp. Je claimde onterecht dat je ook hier zou zien dat het Westen voor min of meer zwakkere partijen in een conflikt nauwelijks te vertrouwen is als een agressor aanvalt. Het tegendeel is waar: het Westen heeft Rusland economisch en politiek gigantisch hard aangepakt en grotendeels ten koste van zichzelf.
Moreel de juiste beslissing, al heeft het Westen daarbij honderden miljarden verloren aan steun, sancties, inflatie, het wegvallen van Russisch gas en olie, en het zoeken naar enigszins betaalbare alternatieven.
Ja, sanctie van het Westen komt hier in dat zelfde Westen gewoon keihard terug.
Ik denk ook dat dit een van de redenen is waarom het Westen zwalkt. En Putin gewoon doorgaat.
Putin heeft het aan het begin van dit geklooi, dit 'ge-oefen' (Lavrov 4 jaar geleden)

, ook gezegd: ¨wij zullen er last van hebben, maar we zullen er ook sterker van worden, wij passen ons aan". Hij stelde ook, dat het Westen de sancties in het gezicht terug zou krijgen. Ik heb het idee (ik kan ook niet alles zien) dat hij gelijk heeft. Brics gaat ook goed. En dat is toenemend een niet onaanzienlijk economisch blok.
Wat nú gebeurt is overigens volgens mij ook zeer van belang: Ukraine heeft zelf een oorlogsindustrietje opgebouwd, (zoals de Navo ook aan't opbouwen is) en bombardeert de Russen regelmatig bommen met drones en ballistische wapens. Het mag uiteindelijk van Trump. Vooral energie raken ze zoals de Russen dat met Ukraine ook en massaler doen. Rereformed had het daar al over toen hij hier nog schreef. Maar het Wésten opereert in mijn ogen gewoon abominabel, onstabiel en traag in mijn ogen en dat is niet alleen vandaag, dat is al jaren, zoals je zou hebben kunnen lezen van mij. Het is ook niet alleen met Ukraine.. Het Westen lijkt.. een papieren tijger.
De Russen hadden snel naar hun grens teruggemoeten, niet ze eerst 1/5 van Ukraine laten veroveren, waar je niet veel meer aan doet. In míjn ogen een koei van een misser. Ze gaan echt niet meer weg daar.
** Gedenk immer ons doel op 't schip naar nergens en heb engelen-geduld, begrip en compassie... en tracht niet te wanhopen **