Stevent Israël op een burgeroorlog af?

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: Stevent Israël op een burgeroorlog af?

Bericht door Gerard R. »

HierEnNu schreef: 28 jul 2024 20:53
Gerard R. schreef: 28 jul 2024 20:26
HierEnNu schreef: 28 jul 2024 19:45

Waarom zo pessimistisch apocalyptisch fatalistisch?
Er IS [nog] geen revolutie in Israël en al breekt die Hel wel uit,
zulks hoeft sowieso niet persé tot terreur te leiden en
kan zelfs uitmonden in een fluwelen revolutie waarmee
een gewelddadige burgeroorlog voorkomen wordt!
Complete moordpartij en ontzegging van leefmogelijkheid in Gaza, wat mij betreft.
Zie ik zeker verkeerd volgens jou?
Ik schreef met betrekking tot 'Stevent Israël op een burgeroorlog af?' ...
... niet over de Gazaoorlog, jij kennelijk wel.
Achter de essentie van wat ik schrijf sta ik echter achter.
Gerard R. schreef:Wat conflict, soms heel dodelijk:
AI-Debat: https://deepai.org/chat
.Tot oktober 2023 zijn er verschillende gewapende conflicten en oorlogen gaande in de wereld. Enkele van de meest significante conflicten zijn:

Oorlog in Oekraïne: Dit conflict begon in 2014 en escalacie met de Russische invasie in februari 2022. Het heeft geleid tot zware vechtpartijen, enorme humanitaire gevolgen en geopolitieke spanningen.

Syrische Burgeroorlog: Dit conflict duurt al sinds 2011 en heeft geleid tot een complexe situatie met verschillende betrokken partijen, waaronder de Syrische regering, opstandelingen en terroristische groeperingen, evenals buitenlandse machten.

Conflict in Jemen: Begon in 2014 en heeft geleid tot een van de ergste humanitaire crises ter wereld, met een grote betrokkenheid van regionale machten zoals Saudi-Arabië en Iran.

Afghanistan: Na de terugtrekking van de Verenigde Staten en de terugkeer van de Taliban in 2021, zijn er nog steeds conflicten en spanningen in het land.

Ethnische conflicten en geweld in verschillende regio's, zoals in de Democratische Republiek Congo, de Centraal-Afrikaanse Republiek en Ethiopië (in het bijzonder de Tigray-regio), blijven aanzienlijke humanitaire crises veroorzaken.

Sudan...

Dit is geen uitputtende lijst, en er zijn ook andere conflicten en spanningen over de wereld die impact hebben op de lokale bevolking en de internationale betrekkingen. De situatie is dynamisch en kan snel veranderen.
Dat vanuit een mijns inziens naïeve specifieke visie de strijd tegen terroristen als [staats]terreur beschouwd wordt is heel begrijpelijk vanweg het hoge aantal slachtoffers welk veroorzaakt wordt door Collateral Damage, met name tijdens deze oorlog omdat Hamas&Co zulks op geniale wijze door middel van PR weten uit te buiten, maar zelfs al wordt bewezen dat er oorlogsmisdaden en/of genocide en/of staatsterreur gepleegd werd en/of nog gaat worden, waarom bij voorbaat het kopje laten hangen alsof Vrijdenkers in apocalyptische oorlogen geloven? Ik blijf vooralsnog overtuigd van de kracht van de moderne Democratie en dat betekent ook dat ik er op vertrouw dat bewezen oorlogsmisdadigers vervolgd zullen worden.
Prachtig, maar het alles van wat we zien brengt slechts onzettend veel leed en het laat zien hoe triest het op deze bol is volgens mij.
Natuurlijk kunnen we wel degelijk een andere conclusie trekken dan dat terreur heerst, we hoeven maar te kijken naar waar mensen wel in coëxistentie naast elkaar leven en naar daar waar liefde heerst, want zulks bestaat nog steeds en juist op plekken waar veel leed heerst wordt zulks vaak zichtbaar ... maar ja, beauty is in the eye of the beholder!
Het is ook in het klein. Bedreiging, geweld, moord- en doodslag... in ons landje, maar elders ook hoor.
Vuiligheid bij verkiezingen in bv. een land als de VS N.B...
Normen en waarden verwateren lokaal veelal in een haatklimaat. En internationaal? Een VN of een internationaal gerechtshof kan roepen wat het wil maar dat maakt allemaal toch niet meer uit. Dat noemen ze papieren tijgeers.
Israël bv. legt ALLES naast zich neer, maakt niet uit wat het is.
Zie je echt overal krijgsheren en verval? Wordt het dan niet hoog tijd je aandacht te verleggen? Dat wat het meeste aandacht krijgt heeft vaak de neiging om meer te groeien ...
Ik denk dat ik scherp zie, ik wordt een beetje flauw van, en ik ben niet de enige, blijkt ook hier op het forum, en dus blijf ik maar scherp kijken met goedvinden van HierEnNu.
Met of zonder jouw goedvinden: ik vind jouw schrijfsel OffTopic.

Met mijn goed vinden? Nee: jouw deprimerende fatalistische geschrijf doe jij zonder mijn goedvinden, zulks is geheel jouw eigen verantwoordelijkheid, EN nogmaals:
  • beauty is in the eye of the beholder!

Beauty.jp
Toch is het zo volgens mij, dat waar normen, waarden, menselijkheid en empathie verloren gaan, daar waar geweld
ook militair geweld de norm wordt, er ook heel gemakkelijk burgeroorlog uit zou kunnen breken. En dat is zo met Israël in mijn ogen. Het is met Ukraine, Syrië, het is met Sudan geweest en nog steeds.
Zaken (Bibi cc.) moeten niet te ver gaan, zou ik willen schrijven. Het leven voor velen IS al zo moeilijk. Zo wordt het nog
moeilijker. En dan druk ik mij heel gematigd uit.
** Gedenk immer ons doel op 't schip naar nergens en heb engelen-geduld, begrip en compassie... en tracht niet te wanhopen **
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Het was een antwoord op jouw vraag. die was dus ook al off topic.
Ik wens u alle goeds
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 29 jul 2024 01:45
Het was een antwoord op jouw vraag. die was dus ook al off topic.
Je bent het kennelijk eens dat Gerards schrijfsel OffTopic was? Mooi!
Dan leg maar eens uit wat jij OffTopic vindt aan mijn vraag? Ik ben benieuwd!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Sde Teiman base in Israel’s Negev desert bestormt

• Extreem-rechtse Knesset member Zvi Sukkot voerde de meute aan!
    Rechts-extremistische wetgevers en demonstranten hebben maandag de omheining van een controversiële Israëlische detentie-inrichting voor Palestijnen doorbroken, nadat het Israëlische leger had bevestigd dat het soldaten onderzocht wegens vermeende mishandeling van een gevangene.

Een Israëlische militaire functionaris vertelde CNN dat de leiding van de Israëlische strijdkrachten (IDF) de inbraken als zeer schadelijk voor de veiligheid van het land beschouwt en als een afleiding terwijl het leger zijn opties in Libanon afweegt, nu de angst voor verdere escalatie na de dodelijke aanval op Majdal Shams van zaterdag toeneemt.

Gerelateerd artikel: Vastgebonden, geblinddoekt, in luiers gehouden: Israëlische klokkenluiders onthullen misbruik van Palestijnen in schimmig detentiecentrum

Minister van Defensie Yoav Gallant zei op X dat het incident "in de kaart speelt van onze vijanden tijdens oorlogstijd."
BRON: CNN - Mon July 29, 2024 - 6 minute read
Far-right lawmakers break into Israeli detention camp,
protesting probe into soldiers’ alleged abuse of prisoner

BRON onderstaande foto's: Times of Israël

Right-wing Israelis demonstrate next to the Sde Teiman military base near Beersheba, against the detention of military reservists suspected of abusing a Palestinian terror suspect, July 29, 2024. (Menahem Kahana / AFP)

MK Zvi Sukkot (Religious Zionism) pictured after breaking into the IDF's Sde Teiman detention center, July 29, 2024. (X screenshot)

Israeli soldiers and police clash with far-right protesters, after they broke into the Beit Lid army base over the detention for questioning of military reservists who are suspected of abuse of a Palestinian terror suspect detained there, on July 29, 2024 (Oren Ziv / AFP):

Far-right demonstrators, some of them wearing military uniforms and face masks and carrying weapons, gather outside the Beit Lid army base as they protest over the detention for questioning of military reservists who are suspected of abuse of a Palestinian terror suspect detained there, on July 29, 2024. (Oren Ziv / AFP)

IDF Chief of Staff Lt. Gen. Herzi Halevi (center) meets with soldiers at the Beit Lid base in central Israel, July 29, 2024. (Israel Defense Forces)

.
.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Gerard R. schreef: 28 jul 2024 21:23 Toch is het zo volgens mij, dat waar normen, waarden, menselijkheid en empathie verloren gaan, daar waar geweld
ook militair geweld de norm wordt, er ook heel gemakkelijk burgeroorlog uit zou kunnen breken. En dat is zo met Israël in mijn ogen. H

Israel heeft paar Israëlische soldaten gearresteerd voor oa verkrachting en wat zien we?
extremisten die de legerbasis binnendringen waar de soldaten gevangen gehouden worden, zelfs Israelische ministers en leden vd knesset doen blijkbaar mee.
dit belooft weinig goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

appelfflap schreef: 31 jul 2024 08:22
Gerard R. schreef: 28 jul 2024 21:23 Toch is het zo volgens mij, dat waar normen, waarden, menselijkheid en empathie verloren gaan, daar waar geweld
ook militair geweld de norm wordt, er ook heel gemakkelijk burgeroorlog uit zou kunnen breken. En dat is zo met Israël in mijn ogen. H

Israel heeft paar Israëlische soldaten gearresteerd voor oa verkrachting en wat zien we?
extremisten die de legerbasis binnendringen waar de soldaten gevangen gehouden worden, zelfs Israelische ministers en leden vd knesset doen blijkbaar mee.
dit belooft weinig goeds
Er was al heel weinig goeds van die kant te melden.
Men ziet de Palestijnen eenvoudig niet als mensen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Zetten Netanyahu&Co de stap naar dictatuur toch door?

Ik had toch weer goede hoop dat de opstand van de Gazanen tegen Hamas&Co,
hoewel dat eigenlijk meer een opstand tegen de oorlog is, zou leiden tot een
aftocht van de terroristische Islamisten uit Gaza en dus tot een einde van de
oorlog, waarna verkiezingen in Israël ook daar orde op zaken zou kunnen stellen.
Maar juist nu proberen Netanyahu&Co de stap naar dictatuur toch door te zetten.
  • Ik ben benieuwd en optimistisch, maar vrees toch het ergste ...
Voorzitter van Nationale Eenheid, Benny Gantz, heeft kennelijk gewaarschuwd
  • dat Israël 'op de rand van een burgeroorlog' staat.
.
Times of Israel - 26 March 2025, 6:43 pm schreef:
Israel ‘on the brink of civil war’:
Gantz tries to convince Levin to abandon controversial judicial appointments bill

• *!!*
    Mijn vertaling, voor Engelse versie zie origineel.
    *!!*
Voorzitter van Nationale Eenheid, Benny Gantz, heeft eerder vandaag een
ontmoeting gehad met minister van Justitie Yariv Levin in een ultieme poging
om hem te overtuigen een zeer omstreden wetsvoorstel te laten vallen, dat
de politieke controle over de benoeming van rechters aanzienlijk zou vergroten.

De ontmoeting vond plaats voorafgaand aan de laatste twee stemrondes in
het Knesset-plenum, die nodig zijn voor de goedkeuring van de wetgeving.

Tijdens de bijeenkomst zei Gantz tegen Levin dat hij een 'fout' zou maken door het
wetsvoorstel ter stemming te brengen, meldt Channel 12, terwijl Ynet aangeeft dat
Gantz Levin waarschuwde dat Israël 'op de rand van een burgeroorlog' staat.

Levin antwoordde daarop dat de wetgeving bedoeld was om de verdeeldheid
in het land te herstellen. Hij benadrukte dat het wetsvoorstel, dat door hem
en minister van Buitenlandse Zaken Gideon Sa’ar was ingediend, een vermeend
compromis was ten opzichte van eerdere voorstellen die de coalitie bijna
volledige controle over rechterlijke benoemingen zouden hebben gegeven.

Volgens berichten schreef Gantz, voorafgaand aan zijn ontmoeting met
Levin, ook een brief aan premier Benjamin Netanyahu, waarin hij hem
opriep de wetgeving niet verder door te zetten.
  • "Ik richt mij tot u als iemand die de verantwoordelijkheid
    draagt om namens alle burgers van dit land te handelen,"
schreef Gantz aan Netanyahu, volgens citaten gepubliceerd door Channel 12.
  • "Onze samenleving is gewond en bloedt, verdeeld op een manier
    die we sinds 6 oktober [2023] niet meer hebben gezien. Negenenvijftig
    van onze broeders en zusters zijn nog steeds gegijzeld in Gaza, en onze
    soldaten, uit alle politieke stromingen, vechten op meerdere fronten."
Gantz vervolgt in zijn brief met een waarschuwing aan Netanyahu dat
terugkeren naar de controversiële justitiële hervorming, die in 2023 het
nationale draagvlak ernstig verdeelde, een verraad aan het volk zou zijn.
  • "De manier waarop u te werk gaat, waarbij een parlementaire meerderheid één
    zijdig wetgeving goedkeurt die door het volk wordt afgewezen, zal het vermogen
    om brede hervormingen door te voeren schaden, zal leiden tot polarisatie en zal
    het wantrouwen in zowel de wetgevende als uitvoerende macht vergroten,"
schrijft Gantz.
.
.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Ik wil er geen nieuw topic over openen, ik denk dat het hier wel past!

Stevent Gaza op een burgeroorlog af.

Dit plaatste ik eerder maar topic is gesloten terwijl ik denk dat het belangrijk goed nieuws was/is over Gaza:
Goed nieuws over Gaza:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/4235203 ... -met-hamas
Met daarin:
In de door Hamas gecontroleerde Gazastrook zijn woensdag honderden Palestijnen de straat opgegaan met de roep om vrede en een einde aan de heerschappij van de islamitische terreurorganisatie. Sommige deelnemers droegen witte vlaggen bij zich en er klonken leuzen als “weg met Hamas!” Dat meldt de Jerusalem Post.

Beelden van de protesten in de door oorlog verwoeste kuststrook, onder meer bij een ziekenhuis, gaan massaal rond op sociale media. Hoe groot de demonstraties precies zijn, is nog onduidelijk. Israëlische media en het Amerikaanse CNN spreken wel van een zeldzame volksoproer. Hamas staat er bekend om politieke tegenstanders op gewelddadige wijze aan te pakken of monddood te maken.

Volgens de Amerikaanse nieuwssite, die een verslaggever ter plaatse had bij een protest, eisten de deelnemers een einde aan de oorlog met Israël. De persbureaus AFP en dpa spraken met ooggetuigen.

Op een van de doeken, omhoog gehouden door kinderen, staat in het Arabisch 'wij weigeren dood te gaan'. Een van de grotere protesten vond plaats in het noorden van de strook, in Beit Lahiya. De afgelopen week werd Gaza weer opgeschrikt door zware luchtaanvallen van het Israëlische leger, dat burgers evacuatiebevelen heeft gegeven voor bepaalde gebieden.
Pfffft, eindelijk goed nieuws!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Kanttekeningen: waarom gaat een Hooggerechtshof over het ontslag van een overheidsfunctionaris ook wel ambtenaar genoemd? De 'Attorney General' - in Nederland zouden we dat de Landsadvocaat noemen, maar die neemt een totaal andere apolitieke functie in hier. Waarom gaat een oppositieleider zo onverantwoordelijk te werk in een meerfrontenoorlog?
Iedereen valt maar voor het frame dat juridische hervorming meteen 'dictatuur' betekent. Er is nog steeds een parlementair systeem met kiessysteem volgens evenredige vertegenwoordiging dat altijd coalitievorming betekent. 'Links' vreest vooral gegeven de demografische ontwikkelingen nooit meer een dominante politieke rol te kunnen spelen. Het juridische systeem is een soort laatste strohalm, waardoor de kwestie zo existentieel wordt opgedreven. Verregaande onverantwoordelijkheid...?

Wat er nu door de Knesset is gekomen voor de procedure voor benoemingen in het Hooggerechtshof https://m.jpost.com/israel-news/article-847639
In een andere context zou dit niet catastrofaal geïnterpreteerd worden.

Moeten we in Nederland ook maar de straat op trouwens?

De bestuursleden van de gerechten worden in Nederland gekozen door de Raad voor de rechtspraak. Deze raad bestaat uit vijf leden, die worden benoemd en ontslagen door de minister van Justitie. Sinds het aantreden van het kabinet-Schoof is dat David van Weel (VVD). Een overheid die kwaad wil, staat in Nederland dus weinig in de weg om gerechten politiek aan te sturen.
(N.b. Dit is niet perse om te suggereren er is ďús niets aan de hand in Israël.)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik lees dat het Israëlische parlement heeft ingestemd met een fijne wet, waardoor politici meer invloed krijgen bij de benoeming van rechters. De wet brengt de democratie in Israël verder in gevaar en dat vinden de tienduizenden Israëliërs die bij de Knesset protesteren ook!

Wanneer zijn de eerste arrestaties?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Israël heeft geen grondwet maar in plaats daarvan een Basiswet (die misschien ooit de status van grondwet gaat krijgen). In 2018 is de 14e Basiswet aangenomen, de Wet op de Natiestaat. Deze wet omschrijft de staat Israël als een staat waarin alleen het joodse volk recht op nationale zelfbeschikking heeft, die open staat voor "joodse vestiging" en waarin het Arabisch niet langer een officiële taal is.

Als je de Basiswet een beetje doorneemt dan wordt er praktisch gezien geen enkele rekening gehouden met andere bevolkingsgroepen of minderheden in het land en eigent de staat Israël zich de gebieden van de Palestijnen gewoon toe. In wezen gebruikt de huidige regering van Israël de daden van Hamas op 7 oktober als excuus om datgene te doen wat sinds 1958 (eerste versie Basiswet) als juridisch proces allang in gang is gezet. Naar mijn mening is hier door Europa altijd een oogje dicht geknepen door een naoorlogse wolk van schuldgevoel over wat de joden door Nazi Duitsland is aangedaan. Ik heb de indruk dat dit sentiment richting de staat Israël toch wat aan het veranderen is maar waar dat toe leidt en in welk tempo is koffiedik kijken.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

B.S. schreef: 28 mar 2025 01:16:scissors:
Iedereen valt maar voor het frame dat juridische hervorming meteen 'dictatuur' betekent. Er is nog steeds een parlementair systeem met kiessysteem volgens evenredige vertegenwoordiging dat altijd coalitievorming betekent.
ff Ter zijde:
  • Ik hoop dat het me lukt niet al te provocerend over te komen, en het me aldus beter lukt om mijn zorgen omtrent het democratische verval van Israël voor het voetlicht te brengen. Daartoe heb ik alvast, naast andere tekstuele aanpassingen, zelfcensuur toegepast door het reeds geplaatste zwaaiende vingertje [-X na herlezing te verwijderen,
    omdat ik me herinnerde dat zulks jou nogal kan triggeren. :wink:

Je geeft aan dat niet iedereen vindt dat juridische hervorming meteen dictatuur betekent, en dat klopt. Er zijn inderdaad mensen die dit anders zien. Tegelijkertijd zijn er velen, ook binnen Israël zelf, die bezorgd zijn dat deze hervormingen een belangrijke stap in de richting van dictatuur kunnen vormen. De overweldigende protesten getuigen daarvan en het is begrijpelijk dat mensen waakzaam zijn. Mijn eenvoud van denken stelt in deze:
  • voorkomen is beter dan genezen, zeker in dit geval, want zodra de dictatuur
    eenmaal is gevestigd kan die niet meer democratisch worden vookomen! :idea:
De juridische hervorming waar het nu over gaat betekent op zichzelf dus niet onmiddellijk dictatuur, maar velen, ook in Israël zelf, beseffen wel degelijk dat dit het begin kan zijn van een proces waarbij de democratische controle langzaam wordt uitgehold. De zorgen richten zich vooral op het feit dat de nieuwe wet de democratische rechtsorde verzwakt door de rechterlijke macht, momenteel in Israël de laatste controle op de overheidsmacht, sterk te beperken. Daarbij komt dat Israël nog steeds geen grondwet heeft om nieuwe wetgeving aan te toetsen en dat ook de staat van oorlog van invloed is op de politieke context.

Ontkennen gaat verdere afbraak van de democratie zeker niet voorkomen, maar onderkennen hopelijk wel en als op democratische wijze verdere afbraak van de democratie daadwerkelijk wordt voorkomen, en de democratie juist verder wordt versterkt met bijvoorbeeld een grondwet die democratisch tot stand komt in plaats van over een tijdje per decreet, zal ook kunnen worden voorkomen dat er een burgeroorlog uitbreekt.

Hoewel ook dan het gevaar op de loer ligt dat de extreemrechtse fascisten in Israël dan gewapemder hand de macht proberen te grijpen. Ik sluit zulks niet uit want ze hebben ook de burgerbevolking die tot hun achterban behoort tot de tanden toe bewapend.

De oppositie, en met name Gantz, bepaald geen linkse maar juist een centrumrechtse politicus en voormalig stafchef van de IDF, is fel tegen deze wet. Gantz waarschuwde zelfs dat Israël 'op de rand van een burgeroorlog' staat. Dit geeft volgens mij aan dat de zorgen breed gedragen worden, ook onder mensen die niet direct in het linkse kamp vallen.

Het gaat hier dus ook niet alleen om het woord 'dictatuur',
maar om het risico van een geleidelijke verschuiving richting autoritaire macht.

Ik lees graag jouw geruststellende woorden dat Israël een democratie zal blijven en verder zal democratiseren, ondanks haar geografische ligging tussen dictaturen die haar vijandig gezind zijn en op haar vernietiging uit zijn. Ik hoor daarbij graag een grondige analyse zoals ik van jou gewend ben, gebaseerd op feiten en niet op persoonlijke voorkeuren. :wink:
.
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Regering wordt regime en premier wordt heerser.

Onder verwijzing naar de voormalige premier Menachem Begin
over het belang van de rechtsstaat, verklaarde Gantz:
  • "Democratieën vallen langzaam of sterven
    wanneer ze lijden aan een kwaadaardige ziekte
    genaamd de tirannie van de meerderheid,
    die langzaam voortschrijdt totdat het gordijn van duisternis
    langzaam over de samenleving neerdaalt.

Zo wordt een regering een regime, en
    wordt de premier een heerser."

BRON: Times of Israel - 27 March 2025, 12:11 pm
Knesset passes law greatly boosting political control over appointment of judges
.
.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Gezien zijn justitiële hervormingen en corruptieschandalen die al een tijd spelen, ben ik altijd een tegenstander van Netanjahoe's beleid geweest en het zag er heel erg naar uit dat dit beleid zijn politieke einde betekende. De meeste Israeliërs zagen en zien hem als een bedreiging voor de democratie, maar de oorlog heeft zijn imago grotendeels gered. De aanval van Hamas op 7 oktober heeft het politieke speelveld volledig veranderd, al neemt men het hem kwalijk dat hij 7 oktober heeft laten gebeuren -- dat was een grote veiligheidsfout die te voorkomen was geweest.
Zionist
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Waar men vaak echt bang voor is - dat een beperking van het Hooggerechtshof de deur openzet voor het opleggen van 'harde' Joodse wetgeving, minder dan 'dictatuur' perse. Netanyahu is halverwege de zeventig en heeft gezondheidsklachten.
Politici als Gantz zijn als 'links' gaan gelden, in de algemene begripsverwarring die de moderne tijd sowieso teistert. Er zijn genoeg politici uit die hoek die eerder juist zelf om inperking van het Hooggerechtshof riepen.
Gesloten