Reïncarnatie in de diverse vormen.

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Mus
Diehard

Re: Reïncarnatie serieus genomen bij de NPO

Bericht door Mus »

dikkemick schreef: 21 okt 2024 10:54
Maar stel dat je intern via je gevoel doorkrijgt van je God dat je je eigen kind moet ombrengen, dan is nadere beschouwing wel gewenst lijkt me
In vaktermen noemen we bovenstaande psychotisch wat meestal wel tot de consequentie leid dat iemand wordt opgenomen in het psychiatrische setting waar die nadere beschouwing dan vervolgens plaats vind.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Yours schreef: 21 okt 2024 11:09
Dag Mus,

Wellicht is het Forum Geloofsgesprek iets voor jou. Alhoewel reïncarnatie daar als zodanig, gezien de christelijke achtergrond, wel op weerstand stuit, kun je er toch vrij over spreken.
Wat mij betreft ook Welkom!
Dank voor de uitnodiging Yours.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Mus schreef: 21 okt 2024 11:27
dikkemick schreef: 21 okt 2024 10:54
Maar stel dat je intern via je gevoel doorkrijgt van je God dat je je eigen kind moet ombrengen, dan is nadere beschouwing wel gewenst lijkt me
In vaktermen noemen we bovenstaande psychotisch wat meestal wel tot de consequentie leid dat iemand wordt opgenomen in het psychiatrische setting waar die nadere beschouwing dan vervolgens plaats vind.
Wat verschilt dit gevoel dan met het gevoel van bv reïncarnatie? De overeenkomst is persoonlijke overtuiging nav een gevoel.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Yours schreef: 21 okt 2024 11:09 ...
Wellicht is het Forum Geloofsgesprek iets voor jou. Alhoewel reïncarnatie daar als zodanig, gezien de christelijke achtergrond, wel op weerstand stuit, kun je er toch vrij over spreken.
Wat mij betreft ook Welkom!
Het vet onderstreepte suggereert dat je er hier niet vrij over kunt spreken. Dat lijkt mij niet. Dat je hier mogelijk kritischer bevraagd wordt wil ik wel geloven, maar dat tast de vrijheid niet aan.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Mus schreef: 21 okt 2024 10:48 :scissors:
als deze mensen prooi ruiken gaan ze er op af als een stelletje hongerige piranha’s. Je kunt het ze overigens niet eens kwalijk nemen want dat is hoe deze mensen in elkaar gestoken zijn.
Met 'deze mensen' bedoel je de Wetenschappelijk onderlegde medeforummers? Hoe kom je daar toch bij? Ik ervaar 'deze mensen' over het algemeen juist als discussiërend met sterke argumenten op basis van de rede en informatief erg leerzaam.

Mensen die andere mensen als prooi ruiken en er op af gaan als een stelletje hongerige piranha’s,
zulke mensen ga ik bij voorkeur niet mee om. Over welke concrete mensen heb je het eigenlijk, of bedoel je alle Wetenschappelijk onderlegde medeforummers? Nee toch?
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

dikkemick schreef: 21 okt 2024 11:53
Wat verschilt dit gevoel dan met het gevoel van bv reïncarnatie? De overeenkomst is persoonlijke overtuiging nav een gevoel.
Allereerst heeft de term reïncarnatie niks met gevoel te maken. De term op zichzelf geeft aan dat een geïdentificeerd bewustzijn, ook wel ziel genoemd, van het ene lichaam overgaat naar een ander lichaam in de vorm van een nog ongeboren vrucht.

Dit geïdentificeerde bewustzijn draagt elke ervaring opgedaan in de verschillende levens in principe met zich mee, je kan dat vergelijken met dagen uit bv je leven met dit verschil dat de meeste mensen niet meer weten wat ze de vorige dag gedaan hebben, of überhaupt weten dat er een vorige dag was. Wanneer je je de vorige dag wel herinnert voelt dat dus heel eenvoudig als een herinnering.

Verder mbt de zgn opdracht van God om bv je kind te vermoorden. Als je al iets weet van wat “God” is dan weet je ook dat “God” geen opdrachten geeft. Wanneer de mens ervaart dat er een “God” is die ergens opdracht voor zou geven dan kan je er vanuit gaan dat die opdracht uit het onderbewustzijn van die mens zelf komt. Verder heeft “God” niks van doen met iets wat men reïncarnatie noemt, reïncarnatie is puur iets dat plaats heeft op het terrein van het alom vertegenwoordigd geïdentificeerd bewustzijn. “God heeft überhaupt niks te maken met welke vorm van identificatie dan ook. Een geïdentificeerde God is puur en alleen een verzinsel van de mens, we willen hem nog wel eens tegenkomen in vooral het oude testament uit de bijbel en zelfs meer dan eens in de tegenwoordige tijd.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Mus, mijn persoonlijke God geeft wel opdrachten en hoe verschilt deze god van 1 die geen opdrachten geeft?

Als reïncarnatie niets met een gevoel (ik geloof in reïncarnatie) te maken heeft maar met een ziel die van het ene naar het andere lichaam overgaat, dan is dat nogal een statement.
Een statement die imo een flink verklaring vereist.
Sommige mensen 'herinneren' zich een vorig leven of onderdelen daarvan, maar dan zijn we toch weer terug bij

Gevoel? Een persoonlijke ervaring/overtuiging/gevoel?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

dikkemick schreef: 21 okt 2024 14:37 Mus, mijn persoonlijke God geeft wel opdrachten en hoe verschilt deze god van 1 die geen opdrachten geeft?
Je zegt het zelf al jou god geeft je opdrachten.
Als reïncarnatie niets met een gevoel (ik geloof in reïncarnatie) te maken heeft maar met een ziel die van het ene naar het andere lichaam overgaat, dan is dat nogal een statement.
Een statement die imo een flink verklaring vereist.
Welke verklaring verwacht je?
Sommige mensen 'herinneren' zich een vorig leven of onderdelen daarvan, maar dan zijn we toch weer terug bij

Gevoel? Een persoonlijke ervaring/overtuiging/gevoel?
Exact, het is een persoonlijke ervaring waar wel wat gevoel bij komt kijken, maar niet meer of minder gevoel dan jij zelf mogelijk zal ervaren mbt gebeurtenissen in jou leven.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Mus,
1 opmerking/vraag over: Welke verklaring ik verwacht.

Verklaar mij ziel. En hoe dit overgaat van het ene naar andere leven(svorm)?
Einstein/Mick
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

dikkemick schreef: 21 okt 2024 16:41 Mus,

welke verklaring zou je zelf aan het woord ‘ziel’ geven dikkemick?

Mbt je tweede vraag: het is een kwestie van aantrekking, zoals zout water naar zich toetrekt zeg maar.
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

HierEnNu schreef: 21 okt 2024 12:46Met 'deze mensen' bedoel je de Wetenschappelijk onderlegde medeforummers? Hoe kom je daar toch bij? Ik ervaar 'deze mensen' over het algemeen juist als discussiërend met sterke argumenten op basis van de rede en informatief erg leerzaam.

Mensen die andere mensen als prooi ruiken en er op af gaan als een stelletje hongerige piranha’s,
zulke mensen ga ik bij voorkeur niet mee om. Over welke concrete mensen heb je het eigenlijk, of bedoel je alle Wetenschappelijk onderlegde medeforummers? Nee toch?
Als je in de "archieven" duikt dan kom je o.a. wel wat discussies met een specifiek 'soort' Christenen tegen (met een zeer sterke fundamentalistische of sektarische insteek, o.a. Jehova's en echte evangelisten): in de late noughties (zeg maar in 2006 .. ~2016) doken "we" dan met z'n allen op zoiemand :mrgreen: vanuit dat perspectief kan ik de karakterisatie van Mus wel plaatsen, maar diegenen wagen zich uiteraard in het hol van de leeuw (als je de forum-doelstellingen respecteert). In het verleden hebben we veel meer actieve leden gehad die juist deze confrontaties wensten vanuit het atheïstische of sceptische standpunt. En... mensen die in het hol van de leeuw wilden kruipen.

Wat betreft reïncarnatie: de wetenschappelijke insteek komt name om de hoek kijken zodra men zich gaat richten op de welbekende claims; de "sterke verhalen"; verhalen die het concept trouwens vanuit een zeer populaire Westerse (Christelijk meta-fysische?) "interpretatie" neerzetten. Maar al te vaak wordt/werd dit (op fora zoals dit) besproken omdat mensen met name overtuigd wilden worden (of anderen willen overtuigen) omwille van een onderliggende persoonlijke existentiële kwestie. Dat is "andere koek" dan over ervaringen (of uitdagingen) praten — of om bevestiging te zoeken vanwege zulke ervaringen c.q. herinneringen — zoiets bespreken is volgens mij niet verboden, maar vragen zullen hier vroeg of laat waarschijnlijk wel gesteld worden, en ik kan me voorstellen dat dit niet per definitie leuk is inderdaad.

Wat betreft die zeer populaire Westerse (Christelijk meta-fysische?) "interpretatie": de fysicalistische/materialistische insteek, de Christelijke insteek maar ook de populaire "interpretatie" van reïncarnatie veronderstellen allemaal een "ik" of een "ziel" terwijl de 'substantie' verschilt (materie of geest) en wat er na de dood gebeurt (helemaal niets, straf of hemel of een "reboot"). Vanuit die insteek is de "reboot" te voorkomen door het bereiken van verlichting. Maar dat alles veronderstelt een "jij" :) gezien je ook Advaita e.d. noemt: het licht gaat van kaars naar kaars, identificeer je je met het licht of met de kaars?
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Mus schreef: 21 okt 2024 17:02
dikkemick schreef: 21 okt 2024 16:41 Mus,

welke verklaring zou je zelf aan het woord ‘ziel’ geven dikkemick?

Mbt je tweede vraag: het is een kwestie van aantrekking, zoals zout water naar zich toetrekt zeg maar.
Een vraag met een tegenvraag beantwoorden....

Ik heb geen idee wat ziel is. Nooit van gehoord.
En dan snap ik je 2e uitleg natuurlijk ook niet. Zout water trekt naar zich toe?
Einstein/Mick
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

dikkemick schreef: 21 okt 2024 17:10 Een vraag met een tegenvraag beantwoorden....

Ik heb geen idee wat ziel is. Nooit van gehoord.
Je heb er vast wel eens van gehoord en je kent vast ook de betekenis van het woord, dat je niet iets dergelijks ervaart als een ziel is een ander verhaal.
En dan snap ik je 2e uitleg natuurlijk ook niet. Zout water trekt naar zich toe?
Ah, zo, zout heeft een aantrekking met water. Dus zet een bakje zout in een ruimte, kijk een poosje later en het zout is vochtig geworden.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Sorry, maar wat jij met ziel bedoeld is me niet duidelijk. Ik kan definities opzoeken maar kom dan ook niet verder. Een vaag multi-interpretabel begrip. Niet concreet voor mij
Einstein/Mick
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Mus schreef: 21 okt 2024 17:30 ...
Je heb er vast wel eens van gehoord en je kent vast ook de betekenis van het woord, dat je niet iets dergelijks ervaart als een ziel is een ander verhaal.
...
Dit integreert mij. Je impliceert hier dat jij je ziel ervaart. Kun en wil je die ervaring beschrijven? Hoe dat in zijn werk gaat of hoe dat voelt en hoe de relatie gelegd wordt van ziel naar ervaring.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Plaats reactie