Rusland en Oekraïne

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: Rusland en Oekraïne

Bericht door Gerard R. »

B.S. schreef: 01 jun 2025 20:26 Een Speciale Militaire Operatie, dat is hoe Rusland het noemt.

Ik ben er achter waarom ik zo aanhik tegen de Jeremiade-stijl die je hanteert Gerard R.
Ben je bereid om een oorlog van 'ons' met Rusland te accepteren als consequentie om de grieven/tekortkomingen die je tegen 'ons' constateert tegemoet te komen? Misschien is dat het 'juiste' maar...
Dat voel je zo doordat voor jou mensenlevens en alles dat daarmee samenhangt (maatschappij, opbouw van van alles enz. enz., wat het allemaal kost e.d.) niet de hoofdzaak zijn en voor mij wel (denk ik maar zo hoor).
Ik splits zaken altijd in de menskant en in de geopolitieke kant. Net een zeef. En de menskant is zeer van belang voor mij.
Ik weet uit de oneindige verhalen van mijn ouders wat oorlog was. In Duitsland (mijn vader) en in Amsterdam (moeder) o.m. in de hongerwinter.

Wat niet wegneemt dat ik ook wel kan praten/schrijven in geopolitieke zin, mocht je dat missen. Maar als ik waarschuw voor oorlogen doe ik dat vanuit empathie met velen. Dat kan je dan best Jeremiadestijl noemen hoor, maar dat is kul uiteraard.

En autonome staten dienen niet binnengevallen te worden.
Nu we dat laten plaatsvinden zullen we het weten ook.
** Gedenk immer ons doel op 't schip naar nergens en heb engelen-geduld, begrip en compassie... oh ja.. en wanhoop niet **
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Volgens mij praat u zichzelf een beetje in de knoop.
Mensenlevens - maar autonome landen dienen niet binnenvallen te worden - dan moet er gevochten worden.

Sport wordt ingezet door Defensie om jongeren 'weerbaarheid' bij te brengen - hier wordt het toekomstig kannonenvoer (m/v) rijpgemaakt om te sterven voor Lviv, Talinn, Riga, Białystock...? https://www.instagram.com/defensiemin/reel/DJ_7RgHITjn/
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

B.S. schreef: 01 jun 2025 23:29 Volgens mij praat u zichzelf een beetje in de knoop.
Mensenlevens - maar autonome landen dienen niet binnenvallen te worden - dan moet er gevochten worden.
Knoop?
Simpeler stellen voor B.S.? -> Kasteeltje veroveren, wat de Russen in het modern doen is idioot en een slecht voorbeeld voor andere staten ter wereld. Jamaar de Navo. Iemand komt te dicht in mijn buurt, sla ik hem op zijn smoel. Ja hoor.
Als iemand oorlog verzorgt hebben alle partijen, soms de hele wereld, daar last van. Oorlog is een reken van extreme zwakte. En in deze tijd knap stupide.
En eigenlijk zouden ze eenvoudig gewoon uit Ukraine geknuppeld moeten worden, ongeacht de middelen. Maar ja, de planeet moet nog verder heh? En er zijn bij ons mensen met weke knieën.. Wat een ras...
Sport wordt ingezet door Defensie om jongeren 'weerbaarheid' bij te brengen - hier wordt het toekomstig kannonenvoer (m/v) rijpgemaakt om te sterven voor Lviv, Talinn, Riga, Białystock...? https://www.instagram.com/defensiemin/reel/DJ_7RgHITjn/
Ja, stupide op die manier op zijn minst, al dat talent... Maar als een agressor 'de sfeer loopt te verpesten op een continent'... wat doe je dan? :roll:
** Gedenk immer ons doel op 't schip naar nergens en heb engelen-geduld, begrip en compassie... oh ja.. en wanhoop niet **
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

U hoeft niet steeds denigrerender te doen Gerard R. Met deze laatste reactie bevestigd u juist weer de spagaat waar ik zo tegenaan hik. Oh gewapende conflicten zijn zo dom, oh waarom de mensheid er zijn urgerterere zaken, kasteeltje pikken hoe barbaars, maar ze moeten wel Oekraïne uit geknuppeld worden (over simplistisch taalgebruik gesproken...)
Accepteer dan dat er geweld moet worden gebruikt maar ga niet a la Prediker 'oh die mensheid...'

En in het algemeen: willen we dat onze jeugd, jongens en meisjes nu, langzaam wordt klaargestoomd om open einde aan de 'Oostgrens' te gaan patrouilleren...?
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

B.S. schreef: 02 jun 2025 17:13:scissors:
En in het algemeen: willen we dat onze jeugd, jongens en meisjes nu, langzaam wordt klaargestoomd om open einde aan de 'Oostgrens' te gaan patrouilleren...?
Jazeker! Maar ja, die van mij hoeft toch niet in dienst en ik ben met pensioen! :wink:

Ik zal dat vast ook wel ergens geschreven hebben in dit topic:
  • ik ben er al lang en uitgesproken voorstander van dat wij actief binnen de
    Oekraïnse grens met name de luchtverdediging op ons nemen met eigen personeel.
Dan gaat er minder tijd verloren met opleiden van Oekraïeners. Die opleiding kan dan effectief in Oekraïne zelf plaatsvinden zonder dat al dat kosbaar materiaal verloren gaat door onkunde en gebrek aan ervaring. Bovendien zouden onze mannen en vrouwen dan meteen ervaring opdoen in echte oorlogssituaties: zeer leezaam!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

B.S. schreef: 02 jun 2025 17:13 U hoeft niet steeds denigrerender te doen Gerard R. Met deze laatste reactie bevestigd u juist weer de spagaat waar ik zo tegenaan hik. Oh gewapende conflicten zijn zo dom, oh waarom de mensheid er zijn urgerterere zaken, kasteeltje pikken hoe barbaars, maar ze moeten wel Oekraïne uit geknuppeld worden (over simplistisch taalgebruik gesproken...)
Accepteer dan dat er geweld moet worden gebruikt maar ga niet a la Prediker 'oh die mensheid...'

Waar doe ik denigrerend? :lol:

Dat laatste zal wel moeten met een Russische dodelijke boevenbende, die maar landen binnenvalt zonder meer.
Waarom niet vredig naast elkaar leven ipv. hysterisch bang te zijn voor elkaar, die Sovjet Unie was weg, verhoudingen
verbeterden, militairen Oost-West deden zelfs al dingen met elkaar, Warschaupact wilde Navo worden en dat mag
van het Navo-handvest. Dat is nu wel heel anders geworden met deze opbloeiende agressie in Europa.

Het hele gedoe is buitengewoon stupide, dat kasteeltje pikken, die oorlogen zoals in het verre verleden gebruikelijk waren. Dit soort gewapende conflikten kosten velen het leven. En het smeekt om keiharde antwoorden. Verder heb ik wel eens eerder geschreven, dat we echt wel wat beters te doen hebben op aarde dan elkaar eeuwig naar het leven te staan.

Ik wist niet dat je Russisch was?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... omkeerbaar
Auteur: Mark van Harreveld
Het politieke engagement voor het toekomstige NAVO-lidmaatschap van Oekraïne blijft onveranderd, ook al wordt het niet expliciet genoemd in het slotcommuniqué van de komende top in Den Haag, aldus NAVO-secretaris-generaal Mark Rutte op 9 juni tegen een journalist na zijn lezing voor de Britse denktank Chatham House. (..)
Dat zal Putin niet willen.
Kijken door de jaren heen hoe dát zal lopen.
Ik denk dat je anders inderdaad de Russen over langere tijd niet duurzaam op hun plek zal kunnen houden in de Donbas en omstreken.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Dit berichtje kan volgens mij best hier omdat het veel eminente draden naar Europa, Ukraine en naar Trump heeft.

https://www.dw.com/en/poland-pm-tusks-p ... _ln=298799
Poland: PM Tusk's pro-EU government wins confidence vote
Richard Connor | Shakeel Sobhan with Reuters, AFP, dpa
Tusk's call for a confidence vote came after right-wing nationalist Karol Nawrocki was elected president, narrowly beating the Tusk-backed candidate. The opposition had said the lost election would be Tusk's downfall. (..)

Polish Prime Minister Donald Tusk won a parliamentary vote of confidence in his pro-European government on Wednesday, just days after a stinging presidential election defeat. (..)

Nawrocki, who Nawrocki has promised to continue outgoing president Andrzej Duda's policy of blocking Tusk's reformist agenda, also has the backing of US President Donald Trump. (..)
Tsja.. Trump heeft nou eenmaal toch bijzondere banden met Putin?!? en hij kan daar Tusk eigenlijk niet bij gebruiken.
Hij is ook uit op de grondstoffen van Ukraine. Tusk is een belangrijke hulp voor Ukraine en staat beslist niet afwijzend
tegenover de EU. Valt Trump tegen denk ik. Polen gaf al heel veel geld uit aan defensie toen de oorlog Rusland-Ukraine
nog niet aan de orde was. Zij hebben steeds gewaarschuwd voor de aspiraties van de toen al sterk rechts-extremiserende Russen. Logisch, zij konden het alles weten als ex-Warschaupact-land.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Rusland zou over de miljoen 'Casualties' (dood, gewond, vermist, krijgsgevangenen) zijn.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

B.S. schreef: 13 jun 2025 18:06 Rusland zou over de miljoen 'Casualties' (dood, gewond, vermist, krijgsgevangenen) zijn.
Ik heb niet de indruk dat het Putin interesseert.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Dit is wel wat hij gedaan heeft.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

B.S. schreef: 13 jun 2025 21:04 Dit is wel wat hij gedaan heeft.
Waar?
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Ik bedoel, met deze oorlog heeft hij die slachtoffers gemaakt. Of hem dat nou interesseert of niet.

Kanaal Enforcer zegt dat Vladimir Poetin in een tv gesprek heeft verklaart dat Rusland 'ieder territorium waar ooit een Russische soldaat voet op heeft gezet' als Russisch territorium beschouwd. (Een oude Russische vuistregel overigens). Doorgetrokken tot de ultieme consequentie zou dat onder meer betekenen dat Nederland daaronder valt - de Brits-Russische inval in de Bataafse Republiek in 1799 en de aanwezigheid van Kozakken en Basjkieren tijdens de Bevrijdingsoorlog tegen Napoleon na de slag bij Leipzig in 1813 - wat tot het herstel van de Nederlandse onafhankelijkheid leidde. Denk daar eens over na.
Oorlog komt ook naar 'ons' als dit zo doorgaat.
Die vermeende oude Chinese verwensing 'Moge u leven in interessante tijden'.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

B.S. schreef: 21 jun 2025 06:45 Ik bedoel, met deze oorlog heeft hij die slachtoffers gemaakt. Of hem dat nou interesseert of niet.

Kanaal Enforcer zegt dat Vladimir Poetin in een tv gesprek heeft verklaart dat Rusland 'ieder territorium waar ooit een Russische soldaat voet op heeft gezet' als Russisch territorium beschouwd. (Een oude Russische vuistregel overigens). Doorgetrokken tot de ultieme consequentie zou dat onder meer betekenen dat Nederland daaronder valt - de Brits-Russische inval in de Bataafse Republiek in 1799 en de aanwezigheid van Kozakken en Basjkieren tijdens de Bevrijdingsoorlog tegen Napoleon na de slag bij Leipzig in 1813 - wat tot het herstel van de Nederlandse onafhankelijkheid leidde. Denk daar eens over na.
Oorlog komt ook naar 'ons' als dit zo doorgaat.
Die vermeende oude Chinese verwensing 'Moge u leven in interessante tijden'.
Oooowww.... Nederland mag wel oppassen. Wij zijn ook nog een regenboogland en daar moet Putin helemaal niets van hebben, al lustte hij best een biertje met koning Willem Alexander, vroeger prins Pils, wij zijn een Russisch doel...
En hij wil nog naar de Noordzee al zegt hij de Navo met rust te willen laten...
Hij is volgens zijn familie ook een :^o Pinokkio net als zijn (vroegere?) vriend Trump.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Dit kwam ik tegen op https://tass.com/politics/1978285
21 Jun, 11:48
Nazi elements within Ukrainian leadership must be eliminated — Putin
Putin noted that in order to achieve a resolution to the conflict, Ukraine must recognize the results of the referendums held in Donbass and Novorossiya
DUBAI, June 21. /TASS/. Russian President Vladimir Putin reaffirmed the necessity of the denazification of Ukraine in an interview with Sky News Arabia.

"It is essential to eliminate the Nazi character of Ukraine and the Nazi elements within the Ukrainian leadership," the Russian leader said.

He noted that in order to achieve a resolution to the conflict, Ukraine must recognize the results of the referendums held in Donbass and Novorossiya.

"It is essential that Ukraine recognize the results of the referendums conducted in the four well-known regions. Ukraine must also acknowledge its interest in maintaining long-term friendly relations with Russia," he said.
Ik bedoel het volgende niet als stekelig of satirisch e.d. maar het lijkt wel of Putin in een andere wereld leeft.
Zou hij gemanipuleerd kunnen worden door 'iemand'?? Het heeft er voor mij veel van.
Ik kan me niet bedenken wat er in Ukraine zo 'Nazi' is?? Ze vermoorden er geen Joden in gaskamers bv..
Ik weet wel dat de Russen zich nogal Hitleriaans gedragen met die oorlog.
Of worden wij in het Westen zinsbegoogeld? Heel intrigerend..

Nederlandse link met nog wat andere insteekjes:
https://frontpage.fok.nl/nieuws/883957/ ... s-toe.html
Jippie 21-06-2025 11:24 print
Tijdens het Economisch Forum van Sint-Petersburg herhaalde Poetin de maximale eisen van Rusland in de oorlog tegen Oekraïne. Gevraagd naar de gevechten tussen Israël en Iran, riep hij op tot diplomatie.
Plaats reactie