Rusland en Oekraïne

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

B.S.
Bevlogen

Re: Rusland en Oekraïne

Bericht door B.S. »

ChaimNimsky: interessant, maar doen die diensten ook concrete slagveldanalyses? Het een kleine week stopzetten van het delen van Amerikaanse inlichtingen met Oekraïne zou de Oekraïnse positie in Koersk beslissend ondermijnt hebben.

Bekt lekker, Agent Krasnov. Reageert ook lekker af.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ondertussen in Rusland

Ik volg op verschillende sites de economie van Rusland. Dit is wat ik ervan opgestoken heb:

Vorig jaar juli is de subsidie op hypotheken afgeschaft. Dit betekent dat het rentepercentage op een nieuwe hypotheek nu 21% is. Dit zal de woningmarkt wel ongeveer lamleggen met alle gevolgen voor de bouw, interieur winkels etc

Banken zijn verplicht om leningen te verschaffen tegen een laag tarief aan defensie gerelateerde bedrijven. Dat percentage zit op 8% geloof ik. Dat geld moeten ze zelf lenen tegen 21%. Op deze manier kloppen de staatjes van de financiën van de overheid niet. De kosten voor het leger zijn daar veel lager dan wat er echt besteed wordt.

Trump heeft met zijn tarieven de olieprijs aardig doen zakken. Laatste stand was onder de 51 dollar. De kostprijs voor een vat olie is iets van 40 dollar. Inkomsten uit de oliehandel zijn waarschijnlijk meer dan gehalveerd.

Banken hebben steeds meer te maken met wanbetalers en het faillissement van bedrijven. Dat betekent dat ze in zwaar weer terecht kunnen komen. Er is een index voor het risico op een bankrun. Beneden de 0,3 is er weinig aan de hand. Tussen de 0,3 en 0,5 is er een gemiddelde kans. Rusland is van 0,27 naar 0,6 gegaan van februari in april (https://www.express.co.uk/news/world/20 ... un-warning). Als ik een Russische vluchteling in het westen zou zijn en ik zou dit lezen, zou ik naar huis bellen om te zeggen dat ze het geld van de bank moeten halen.

Een soldaat die sterft is aanzienlijk goedkoper dan een soldaat die gewond raakt. De kosten voor sociale en medische voorzieningen zullen aanzienlijk stijgen. Terwijl alle mannen die gesneuveld zijn niet meer voor nageslacht zullen zorgen en een behoorlijke dip in de bevolkingspiramide veroorzaken. En al deze mannen zullen geen belasting gaan betalen in de komende jaren. Net zo min als alle Russen die naar het buitenland zijn gevlucht.

Dit alles maakt de economie zo zwak dat zelfs als er vrede uitbreekt Poetin er problemen mee krijgt. De economie draait om de wapenindustrie en voor de rest is er niet veel meer. Stop je met de wapenindustrie, gaat het land kapot aan werkloosheid. Ga je door met tanks bouwen bereik je de bodem van de schatkist als er ook reddingsacties voor banken nodig zijn. Ondertussen is Poetin al in een wapenwedloop met Europa terechtgekomen. Dus eigenlijk heeft hij geen keuze. Het voordeel van oorlog voeren is dat hij in ieder geval nog een afleiding heeft.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Oekraine haalt een Russische straaljager neer met een drone =D>. Bron: Hoofddirectoraat van Inlichtingen (Головне управління розвідки).

Dat is nog nooit eerder gebeurd.
Zionist
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

De Navo zou de boot bij de 'Drone-revolutie' tot nu toe behoorlijk gemist hebben, wordt gezegd...
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

B.S. schreef: 03 mei 2025 19:26 De Navo zou de boot bij de 'Drone-revolutie' tot nu toe behoorlijk gemist hebben, wordt gezegd...
Traag orgaan wellicht.
Zou me niet verbazen. In Ukraine kwam hulp altijd heel laat bv..
** Gedenk immer ons doel op 't schip naar nergens en heb engelen-geduld, begrip en compassie... oh ja.. en wanhoop niet **
ChaimNimsky
Superposter

B.S. schreef: 03 mei 2025 19:26 De Navo zou de boot bij de 'Drone-revolutie' tot nu toe behoorlijk gemist hebben, wordt gezegd...
Tot aan de oorlog in Oekraine liepen veel NAVO-landen inderdaad achter op het gebied van militaire drones, zeker in vergelijking met pioniers als Israel en Turkije, al was de VS ook flink bezig.

Veel Europese NAVO-landen waren terughoudend met het ontwikkelen van bewapende drones door politieke discussies, ethische vragen en juridische beperkingen -- veel regels en een traag aanbestedingsproces, waardoor de ontwikkeling van drones langzaam verliep. Veel NAVO-landen waren afhankelijk van bondgenoten zoals de VS, Israel en Turkije en kochten hun drones daar in plaats van zelf systemen te bouwen. Slechts een paar Europese landen hadden voor 2022 hun eigen drones, en die waren meestal bedoeld voor verkenning, niet voor aanvallen.

Israel was trouwens al lang voor de oorlog in Oekraine in 2022 een pionier op het gebied van drone-technologie en de toepassingen en gebruikte ze volop in de Jom Kipoeroorlog en tijdens de Libanonoorlog.
Zionist
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Ethische dilemma's rond drones, zoiets als bij clustermunitie...

Oekraïne heeft nu miljoenen drones (in productie), daar komen Europese landen nog bij lange na niet aan. (VS en Israël ook niet, schat ik. En dat is ook zo - de VS heeft er iets meer dan 13.000, Israël iets meer dan 1000. Rusland zou er maar zo'n eigen drones 500 bezitten (en dan nog de Iraanse Shaheeds, die wel tegenvallen, schijnt)).
ChaimNimsky
Superposter

B.S. schreef: 03 mei 2025 20:03 Ethische dilemma's rond drones, zoiets als bij clustermunitie...
Ja, en landmijnen. Nu allemaal belangrijker dan ooit.
Oekraïne heeft nu miljoenen drones (in productie), daar komen Europese landen nog bij lange na niet aan.
Voornamelijk commerciële drones die aangepast zijn voor militaire doeleinden. Weinig die de kwaliteit hebben van de Heron of de IAI Eitan.
Zionist
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Als het zo'n aangepaste commerciële drone was waarmee die Russische straaljager neergehaald werd zou ik daar niet zo denigrerend over doen.
ChaimNimsky
Superposter

B.S. schreef: 03 mei 2025 21:41 Als het zo'n aangepaste commerciële drone was waarmee die Russische straaljager neergehaald werd zou ik daar niet zo denigrerend over doen.
Voornamelijk commerciële drones die aangepast zijn voor militaire doeleinden. Weinig die de kwaliteit hebben van de Heron of de IAI Eitan. Overigens vermoed ik dat Oekraine ook wel wat geluk zal hebben gehad, aangezien geen drone de snelheid van een straaljager heeft.
Zionist
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Je hoeft niet steeds te roepen dat Israël alles fantastisch doet.

Waar het om gaat is dat die drones de Oekraïners voor een belangrijk deel in staat stellen het immense front beheersbaar en overzichtelijk te houden, relatief. Als dat is hoe een toekomstige landoorlog gevoerd gaat worden heeft Europa nog een hoop werk te doen.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

ChaimNimsky schreef: 03 mei 2025 19:57
Tot aan de oorlog in Oekraine liepen veel NAVO-landen inderdaad achter op het gebied van militaire drones, zeker in vergelijking met pioniers als Israel en Turkije, al was de VS ook flink bezig.

Veel Europese NAVO-landen waren terughoudend met het ontwikkelen van bewapende drones door politieke discussies, ethische vragen en juridische beperkingen -- veel regels en een traag aanbestedingsproces, waardoor de ontwikkeling van drones langzaam verliep. Veel NAVO-landen waren afhankelijk van bondgenoten zoals de VS, Israel en Turkije en kochten hun drones daar in plaats van zelf systemen te bouwen. Slechts een paar Europese landen hadden voor 2022 hun eigen drones, en die waren meestal bedoeld voor verkenning, niet voor aanvallen.

Israel was trouwens al lang voor de oorlog in Oekraine in 2022 een pionier op het gebied van drone-technologie en de toepassingen en gebruikte ze volop in de Jom Kipoeroorlog en tijdens de Libanonoorlog.
NB De enige twee oorlogen die ze niet echt wisten te winnen! Lijkt me geen aanbeveling. . .
Ik wens u alle goeds
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

De Jim Kippoer oorlog niet gewonnen door Israël? Nou...
En verder niet weer een item vern*ken jongens...
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

B.S. schreef: 04 mei 2025 03:47 De Jim Kippoer oorlog niet gewonnen door Israël? Nou...
En verder niet weer een item vern*ken jongens...
meningen verschillen
Het was niet mijn bedoeling om off topic te raken, maar bedankt voor de waarschuwing!
Ik wens u alle goeds
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Rusland blijft alleen willen 'praten' over wat blijft neerkomen op een Oekraïnse capitulatie. Alle vier (vijf met de Krim erbij) Oblasts volledig overdragen en verder een neutraal gedemillitariseerde rest van het land.
Dat zegt Oekraïne.
https://www.reuters.com/world/russia-uk ... 025-05-16/
Plaats reactie