Rusland en Oekraïne

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Rusland en Oekraïne

Bericht door Rereformed »

Ik krijg een tweede video te zien van zo'n thermobarische explosie, ditmaal in Cherkasy Oblast (in het midden van Oekraïne, ten zuiden van Kiev).

Born OK the first time
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Thermobarische bommen gebruiken om troepen in steden uit te schakelen, is het wreedste dat er in oorlogsvoering bestaat. Al het leven in een circel van een paarhonderd meter wordt vernietigd. Longen exploderen en niets kan tegen de plotselinge druk en hitte. Ze horen bij de wapens die als oorlogsmisdaden tegen de mensheid worden gerekend. Zoiets in een stad doen waar onschuldige burgers wonen, daar zijn geen woorden voor; het is absurt. Poetin is een absoluut monster;.
Zionist
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Deze video is interessant. Het blijkt dat de Russische soldaten geen idee hadden van steeds hoger oplopende spanning en oorlogsdreiging. Ze dachten tot aan de oorlog toe dat het om oefeningen ging.
Eén soldaat vertelt dat toen ze de oorlog in werden gestuurd niemand (tenminste in zijn eenheid) wilde gaan, maar de legerleiding dreigde door te zeggen dat ze in dat geval zullen worden beschouwd als vijanden van het volk en waarschijnlijk de doodstraf zullen krijgen aangezien het oorlog is.
Hier een tweede soortgelijke video van krijgsgevangenen.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

ChaimNimsky schreef: 03 mar 2022 06:39Thermobarische bommen gebruiken om troepen in steden uit te schakelen...Poetin is een absoluut monster;.
Hij is op basis van die eerste video nu een oorlogsmisdadiger.

Hier is een video waar een jonge vluchteling uit Charkov vertelt dat de stad vernietigd wordt met vacuumbommen.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Generaal McCaffrey ziet geen alternatief voor het Russische leger dan dat ze manschappen Kiev in moeten sturen en daar de stadsoorlog moeten aangaan, waar ze mogelijkerwijs wel een maand tegenstand kunnen ondervinden, grote verliezen zullen lijden en de stad vernietigd wordt. Het is daarmee niet afgelopen, het aantal Oekraïense vluchtelingen zal aangroeien tot miljoenen en het totaal verarmde en kapotgemaakte land zal onmogelijk te besturen zijn: "Poetin heeft zich ingeschreven voor een tienjarig conflict."
McCaffrey ziet ook geen uitweg voor Poetin en volgens hem lijkt het erop dat Poetin de militaire gang van zaken in de oorlog niet eens meer onder zijn controle heeft. Wanneer hij gevraagd wordt om het uit te leggen wijst hij erop dat die inmiddels beroemde colonne van 65 km lang nu op vele plaatsen het zichzelf volkomen onmogelijk gemaakt heeft om nog orders op te volgen. Ze staan soms in drie rijen naast elkaar, daarmee de gehele wegbreedte in beslag nemend. Het is voor hen onmogelijk om om te keren of een andere richting op te gaan. Het is voor hen namelijk onmogelijk om de weg te verlaten en het veld in te rijden omdat de velden net ontdooid zijn, maart is daar juist de enige tijd van het jaar dat legervervoer onmogelijk is door het open land. De colonne uit deze bizarre opstopping te halen is bijzonder moeilijk en verloopt uitermate traag. McCaffrey wijst op video's die hij gezien heeft die laten zien dat de opstopping zelfs zo volkomen is dat die plaatsen laten zien waar een rij van de kolonne van de weg is afgevallen, half omgekeerd naast de weg ligt en die legereenheden onbruikbaar zijn geworden. Eén video laat een in de steek gelaten tank zien die zigeuners naast de weg vonden en besloten in mee rond te rijden. De generaal verbaast zich erover dat niets lijkt op een wekenlang uitgedokterde blitzkrieg die uitgevoerd wordt, maar alles lijkt op een rommeltje en geknoei. Zijn verbazing is des te groter omdat hij weet dat de officieren van het leger ruime oorlogservaring hebben. Het is voor hen al de vijfde invasie. Hij verbaast zich er ook over dat het blijkbaar nog steeds mogelijk is om vanuit Europa wapentuig naar Oekraïne te verzenden en van daaruit te verspreiden naar waar ze nodig zijn. Hij ziet iedere dag dat de Oekraïeners stand houden als strategische winst voor hen. "Time is their ally."
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Het aantal Oekraïense vluchtelingen in Europa is inmiddels al gegroeid tot boven 1 miljoen. We kunnen nu al weten dat dit cijfer iedere dag groter zal worden en geen tijdelijke vlucht zal zijn. Een miljoen vrouwen en kinderen die niet meer terug kunnen naar hun vaderland. En volgende week misschien twee miljoen.
Het is mij vandaag duidelijk geworden dat de oorlog uitgroeit tot de grootste tragedie in Europa sinds de tweede wereldoorlog.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

lanier schreef: 02 mar 2022 10:26 Biden zei tijdens The State of the Union dat hij van de oligarchen de jachten, huizen en privéjets gaat innemen. Hoe denkt hij dat juridisch voor elkaar te gaan krijgen? Ik wil een juridische onderbouwing zien.
Duitsland heeft als eerste al meteen uitgevoerd waar Biden mee dreigde, https://www.youtube.com/watch?v=X16thvKQmLE.
Lawrence O'Donnell vraagt een deskundige (" former Russia Sanction Lead at the State Department") naar de juridische onderbouwing, maar krijgt die niet. Het blijft voorlopig een interessante vraag.
Gezien het antwoord lijkt het er sterk op dat niemand de vraag zelfs maar het overdenken waard vindt. Het wordt wellicht gezien als iets wat automatisch onderdeel van de sankties is en gedaan móet worden om die sankties gewicht te geven.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Weer een uitermate interessante video. Het Pentagon staat voor raadsels hoe het nu eigenlijk zit met dat reusachtige leger uit de noordelijke richting dat enkel stilstaat. Er worden allerlei redenen voor gegeven, hetgeen juist bewijst dat niemand het weet. De eerste reden die genoemd wordt klinkt zelfs als de meest absurde: "We geloven dat ze opzettelijk bezig zijn met hergroepering". Zoals generaal McCaffrey liet weten kan van hergroepering allang helemaal geen sprake meer zijn. De woordvoerder voor het Pentagon maakt het nog doller en dwazer door erachteraan te zeggen: "En ze maken de balans op van de tijd die ze verloren hebben en hoe ze deze verloren tijd kunnen compenseren". De volgende reden is de tot nu toe meest genoemde reden, dat ze logistieke problemen hebben met brandstof en voedselvoorziening, "iets wat ze niet voorzien hebben". Dit leek mij dagen geleden een mogelijke verklaring, mij herinnerend dat ze voor de oorlog al bijna niets te eten hadden en brandstof verkochten aan de plaatselijke bevolking om het eten zelf maar te kunnen kopen. Maar deze uitleg kan moeilijk nu nog serieus genomen worden. Een kolonne die op vele plaatsen zelfs de weg verspert heeft het zich onmogelijk gemaakt om bevoorraad te worden. De volgende reden die genoemd wordt is dat ze weerstand van de Oekraïeners ondervinden. Lijkt me sterk, want tot nu toe heb ik er geen enkel bericht over gehoord. De woordvoerder zegt niets met zekerheid te kunnen zeggen, maar "er zijn indicaties dat de Oekraïeners de voortgang van de kolonne hebben weten te vertragen". Ok, perhaps.

Gisteren opperde ik in de sauna met Finse gesprekspartners wat ik ook hier in een bijdrage neerzette als absurde alternatieven voor iedere generaal: Kiev uithongeren zoals de nazi's deden in Leningrad, of Kiev, de historische hoofdstad van een broedervolk, platbombarderen en voor eeuwig de haat van 43 miljoen Oekraïeners op hun hals halen. En zei tegen hen, half als een grapje: "Aangezien het ondenkbare geëist wordt zou ik, als ik de generaal was, gewoon blijven staan en helemaal niets doen en aan Moskou een ingewikkeld verhaal verzinnen met logistieke problemen te zitten die moeilijk opgelost kunnen worden". Vandaag begin ik de mogelijkheid serieus te nemen dat het legeronderdeel zich bewust is geworden dat de realiteit volkomen anders is dan hun van tevoren aangezegd is, en dat ze niet bereid zijn om op te volgen wat van hen gevraagd wordt. Dat zou voor Rusland het mooiste einde van deze waanzinnige oorlog zijn.
Maar het is vooralsnog enkel een wensdroom.

In Finland spreken velen uit dat de Oekraïeners nu hun eigen winteroorlog hebben. De situatie lijkt op vele manieren op die van 1939. Eén commentaar op bovengenoemde video laat The Battle of Raate Road voorbijgaan, waar ik een paar dagen geleden over heb geschreven. De Finnen vernietigden een hele lange colonne die niets anders kon doen dan op een weg staan volkomen met enkel lichte wapens, en behaalde daarmee de grootste overwinning in de winteroorlog. Nu heeft Oekraïne misschien de kans hetzelfde te doen.
Born OK the first time
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Ik heb er even behoefte aan nog weer een open deur in te trappen.
Die eis van Putin en dat andere sujet in Witrusland dat de Navo teruggetrokken moet worden uit Oost-Europa blijkt dus ook een schande voor altijd. Nooit doen. Putin is het monster, dat blijkt dus helder en klaar.. Niks genie, meneer Trump. Hoe zal Putin ooit berecht kunnen worden. Geen straf zal voldoende zijn naar mijn idee.
** Heb engelen-geduld, begrip en compassie en wanhoop(t) niet **
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Op het moment dat ik haat begin te voelen kijk ik hiernaar en probeer ik te onthouden dat voor dit alles één man verantwoordelijk is. En tezelfdertijd besef ik weer hoe waardevol het is om in een democratie te leven en die met man en macht te verdedigen. De Russin die als laatste aan het woord komt in het korte filmpje beseft dat zij ook schuldig is omdat ze heeft berust in het regeringssysteem en niet meer gedaan heeft dan niet op Poetin stemmen. Zo zou ik me ook voelen. Ik voel me één met haar en zou haar een zoen willen geven.
Born OK the first time
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

En tot mijn eeuwige verbijstering zitten die Russen nog steeds in de VN-Vraad. Mét het recht op veto, dat ze voortdurend gebruiken als het om Veiligheid in de wereld gaat. Die kant op (oorlog, dood, verderf) kan prima in de VN, de andere kant op niet vanwege dergelijke onzin.

Wat zijn goed bedoelende mensen tot ongeloooooflijk dom, goedgelovig, naief etc. etc..

O ja... even terug in de tijd https://www.trouw.nl/nieuws/militaire-g ... ~bf3ec328/
Volgens Piotrowski (Poolse historicus) hadden de Polen echter wel degelijk kennis van de bredere aanvalsplannen. Dankzij de gemeenschappelijke oefeningen van het Warschaupact wisten ze dat totale vernietiging van Europa dreigde.
Laatst gewijzigd door Gerard R. op 03 mar 2022 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Gerard R. schreef: 03 mar 2022 13:45 En tot mijn eeuwige verbijstering zitten die Russen nog steeds in de VN-Vraad. Mét het recht op veto, dat ze voortdurend gebruiken als het om Veiligheid in de wereld gaat. Die kant op (oorlog, dood, verderf) kan prima in de VN, de andere kant op niet vanwege dergelijke onzin.

Wat zijn goed bedoelende mensen tot ongeloooooflijk dom, goedgelovig, naief etc. etc..
Dat zelfde vind ik van de VS.
Een land dat wereldwijd dood en verderf zaait.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 03 mar 2022 13:49
Gerard R. schreef: 03 mar 2022 13:45 En tot mijn eeuwige verbijstering zitten die Russen nog steeds in de VN-Vraad. Mét het recht op veto, dat ze voortdurend gebruiken als het om Veiligheid in de wereld gaat. Die kant op (oorlog, dood, verderf) kan prima in de VN, de andere kant op niet vanwege dergelijke onzin.

Dat praat niets goed, hoor.. :idea:
Maar ik geef toe, dat Poetin met vuur speelt... :idea: Letterlijk en figuurlijk dus.
Daar is de VN niet voor bedoeld.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Gerard R. schreef: 03 mar 2022 13:52
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 03 mar 2022 13:49

Dat praat niets goed, hoor.. :idea:
Maar ik geef toe, dat Poetin met vuur speelt... :idea: Letterlijk en figuurlijk dus.
Daar is de VN niet voor bedoeld.
De VN was ook niet bedoeld om de Koreaanse oorlog te starten.
Toch hebben de VS de VN daar voor gebruikt.
(Door er iets door te jassen toen de Sowjet Unie er niet bij was en het niet kon blokkeren)
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Dat neemt niet weg, dat de VN zo af en toe verkracht wordt door vuile monsters.
Doe dat ding dan weg als het onzin blijkt.
Het is weer het bekende lieg, bedrieg en treitergedoe van deze planeet.
Plaats reactie