Rusland en Oekraïne

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Ronaldus67
Ervaren pen

Re: Rusland en Oekraïne

Bericht door Ronaldus67 »

Peter van Velzen schreef: 01 mar 2025 06:08
Rereformed schreef: 01 mar 2025 05:03
Peter van Velzen schreef: 01 mar 2025 04:01

Wat ben je toch een pessimist
In 2050 is Trump al lang verdwenen.
De techniek staat voor niets !
Zieliger reageren dan je hier doet heb ik je nooit eerder zien doen.
Zo zielig ben ik niet hoor! Ik blijf hoop koesteren:
Er is niets mis met een gezonde dosis optimisme. Maar dan wel realistisch optimisme graag.
Ik zou mijn vertrouwen in elk geval nooit snel in een gospelsong stellen. Wat zei Voltaire ook alweer?
"Alles wat te idioot is om uitgesproken te worden, wordt gezongen." :)

Bedenk hoe oud dit lied is en waar we momenteel staan in de wereld.
Dan krijg ik niet het idee dat dit lied ook maar iets aan een betere wereld heeft bijgedragen. Maar blijf vooral zingen hoor lieve mensen!
Vandaag ben ik somber. Vergeef me mijn gemoedstoestand voor vandaag. Morgen is het hopelijk weer iets beter.

Uiteraard zal Trump in 2050 allang weer van het podium verdwenen zijn. Maar wat zegt dat? Dat het in 2050 weer koek en ei zal zijn daar?
Daar ben ik niet bepaald optimistisch over. Lijkt me eerder een vorm van wensdenken. Amerika heeft met Trump een afslag genomen waarvan het mogelijk nooit meer helemaal zal herstellen. De polarisatie neemt toe met de dag. De voedingsbodem voor haat die nu wordt gelegd, zal het land nog heel lang tot op het bot verdelen. En welk onheil gaat dit het land (en de wereld) op korte termijn allemaal nog brengen?

Het enige positieve voor nu is dit:
De waarheid is vaak heel lelijk. We weten nu in elk geval wat de waarheid is.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Wonderlijk eigenlijk, dat Putin feitelijk via Ukraine een beetje een soort de VS bestuurt in deze. Hij heeft succes.
Dat heb je als je als 'n Triumpf te veel toegeeft in crises aan een agressor. Maar ja.. Trump wil zooooo graag die delfstoffen.. en Canada en Groenland en .... $$$ in oogjes en zooo veilig.
Én hij hunkert naar een (veel) betere verhouding sowieso met de Russen. Dag Ukraine, dag doden, dag uitgegeven miljarden, dag Europa, dag Navo. Zelensky gaat níét buigen (Nog niet? Of persistent?). Dag wereld onder sancties en tarieven. Dag VS.

Pak lijm! En schoon op, zoiets als wat Trump met Gaza zou willen doen... Maar de Riviera wordt het niet meer, denk ik.
Wel spannender dan een film naar mijn mening.
** Schip naar nergens met al die mensen.. heb engelen-geduld, begrip en compassie en wanhoop(t) niet **
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Gerard R. schreef: 01 mar 2025 11:08 Wel spannender dan een film naar mijn mening.
Geen scriptschrijver die dit absurde scenario had kunnen bedenken!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... jn-geweest
Ook voor BNR’s Amerika-correspondent Jan Postma was de ontmoeting opvallend, niet in de laatste plaats omdat de ruzie bijna vooropgezet leek. ‘Ik heb het idee dat dit geen toeval was.’
Ik vond het ook raar, gevoelsmatig, maar er waren gewoon opvallendheden, die Postma ook aantipt.
Och.. Zelensky in het hol van de boosaardigheid..??
Met grondstoffen-snaai-Maffia weet je het maar nooit.
** Schip naar nergens met al die mensen.. heb engelen-geduld, begrip en compassie en wanhoop(t) niet **
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Rereformed schreef: 01 mar 2025 08:52
Mullog schreef: 01 mar 2025 08:03 Voorlopig is vanuit mijn perspectief de "as van het kwaad"
uitgebreid met een nieuw lid, zijnde de VS.

Een beetje vreemd voelt het wel,
dat de bedenker van het concept het concept is geworden.
Dat is een hele scherpe waarneming.
Dan mag ik vast wel nog wat scherper 'waarnemen'?

Toen ik Mullogs reactie las voelde ik :shock:

Maar goed, een geruststellende gedachte daarbij is dan wel weer
dat de "as van het kwaad" middels de VS
geen manschappen en materieel in Europa zelf heeft. [-X :^o

Nou ja, geen? Afgezien dan van slechts ongeveer 100.000 militairen en
een breed scala aan militair materieel, waaronder gevechtsvliegtuigen, tanks,
gepantserde voertuigen en artilleriesystemen. Daarnaast zijn er Amerikaanse
kernwapens aanwezig op verschillende locaties in Europa.

Hoeveel kernwapens? Een verwaarloosbare duizend? Of 2, 3?
Het cadeau van de VS aan Europa na WO II blijkt achteraf een Trojaans paard?

Had vicepresident Vance het daarover, toen hij opperde dat de dreiging
voor Europa niet van buiten komt, maar juist van binnenuit? Brrr ...

Reddit - 10 dgn geleden schreef:
Trump, het Trojaanse Paard van Poetin:
Hoe Europa de Deuren Openzette voor Eigen Instabiliteit

Donald Trump en het Trojaanse Paard passen perfect in de manier waarop Europa, zonder het te beseffen, de weg heeft gebaand naar de destabilisatie die Poetin altijd al wilde. Net zoals de Trojanen het Griekse geschenk accepteerden zonder de gevolgen te vermoeden, verwelkomden veel Europese leiders de retoriek van Trump zonder zich te realiseren wat de werkelijke impact van hun daden op de veiligheid van het continent was.

Tijdens zijn presidentschap viel Trump de NAVO constant aan, dreigde hij de Verenigde Staten uit het bondgenootschap te halen en eiste hij dat de Europese landen hun militaire uitgaven drastisch zouden verhogen. Deze verklaringen waren precies wat Poetin wilde horen. De Russische leider probeerde al jaren de cohesie van de NAVO te verzwakken en zag in het presidentschap van Trump een unieke kans om verdeeldheid te zaaien onder de westerse bondgenoten.

Europa, dat decennialang op de VS als een verdedigingspijler had gerekend, zag zich plotseling geconfronteerd met de mogelijkheid van een Amerikaanse terugtrekking, wat Moskou alleen maar ten goede kwam. Met een verzwakte NAVO en een door populistische bewegingen verzwakte Europese Unie die Trump openlijk steunde (zoals de Brexit, die Poetin ook hielp promoten), besefte Poetin dat het terrein klaar was voor zijn volgende zet: de invasie van Oekraïne.

Toen Trump werd gekozen, intensifieerde Poetin zijn agressie in Oekraïne, wetende dat de VS onder de Republikeinse regering moeilijk met dezelfde vastberadenheid zouden ingrijpen als onder eerdere regeringen. De Amerikaanse steun aan Oekraïne werd grillig, en de boodschappen van Trump waren vaak dubbelzinnig, waarbij hij Poetin prees en Zelenski bekritiseerde. Ondertussen, terwijl Rusland troepen opbouwde aan de Oekraïense grens, probeerde Europa nog steeds de gevolgen van de instabiliteit te verwerken die werd veroorzaakt door het door Trump en het Kremlin aangejaagde populisme. Toen de invasie in 2022 eindelijk plaatsvond, moest Europa reageren zonder de zekerheid van een stevige steun van de VS, een direct gevolg van de politieke chaos die Trump hielp installeren.

Net zoals de Trojanen te laat beseften dat ze hun eigen ondergang binnen de muren hadden gebracht, duurde het lang voordat Europa het gevaar inzag van het toestaan dat figuren als Trump en Poetin hun instellingen en bondgenootschappen ondermijnden. Het moderne Trojaanse Paard kwam niet in de vorm van hout, maar in de vorm van desinformatie, populisme en verdeeldheid, wat de weg baande voor de oorlog en de instabiliteit die vandaag de dag het hele continent treffen.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Als zelfs Rereformed zijn optimisme kwijt raakt, moet iemand anders het maar doen....

Voor Europa is het erg gezond om wakker geschud te worden. Al veel langer was duidelijk dat we militair niet van de VS afhankelijk moeten blijven. Voor het eerst in jaren lijkt enig Europees leiderschap op te staan. En dat was heel hard nodig.

Verder is de belangrijkste constante bij Trump zijn onvoorspelbaarheid. Volgende week kan alles weer anders zijn.
Hij wil die grondstoffen heel graag hebben, dus zou zomaar een rare draai kunnen maken.

En last but not least: hoe meer Amerikanen absurde scenes zien, hoe groter de kans dat de oppositie tegen Trump op gang gaat komen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik denk dat we als consument ook ons er maar eens mee moeten gaan bemoeien. Laten we maar eens wat minder spullen uit de VS kopen.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Bonjour schreef: 01 mar 2025 15:24 Ik denk dat we als consument ook ons er maar eens mee moeten gaan bemoeien. Laten we maar eens wat minder spullen uit de VS kopen.
En hoe wereldwijder hoe beter.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 01 mar 2025 10:09 Nog iets waaraan we ons vast kunnen houden:
Brian Tyler Cohen somt de staatshoofden op die onvoorwaardelijk achter Oekraïne staan.

Vanwege hier off-topic reageerde ik in topic
  • 'Onvoorwaardelijk achter iets of iemand staan'
zie eventueel:
.
.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

dikkemick schreef: 01 mar 2025 11:55
Gerard R. schreef: 01 mar 2025 11:08 Wel spannender dan een film naar mijn mening.
Geen scriptschrijver die dit absurde scenario had kunnen bedenken!
Ik denk dat jullie allebei daarin gelijk hebben, vooral dikkemick. De VS zet in tijd van een paar weken een streep door 80 jaar bondgenootschap met Europa en kiest ervoor met Rusland te gaan samenwerken dat bezig is met een veroveringsoorlog. Dat is zo'n beetje het toppunt van wat men ongeloofwaardig zou noemen. Absurd.

En dan nog te bedenken dat Trump eigenlijk al tien jaar lang niets anders doet dan telkens het absurde representeren. Zo verschilt de strekking van hoe hij vandaag in het wereldnieuws komt niet van hoe hij in 2018 in de beruchte Helsinki (meeting met Poetin) verklaarde eerder Poetin te geloven dan de Amerikaanse inlichtingendiensten. Een scriptwriter die vervolgens verzint dat hij desondanks door Amerikanen op handen gedragen zal worden zou uitgelachen zijn. Evenals de scriptwriter die na de beruchte januaridag hem eenvoudig gerechtelijke vervolging en schande laat ontlopen, maar hem zonder moeite weer laat uitgroeien tot de kandidaat die alle anderen verslaat. Hij hoeft eenvoudig maar te zeggen dat hij de Oekraïne oorlog in één dag oplost, of de prijs van eieren zal laten dalen, of opdracht zal geven de wc's met meer water te laten doorspoelen, of de branden in Californië kan oplossen door die domoren te vertellen dat ze "de bossen van California moeten aanharken, zoals ze in Finland doen" of dat de immigranten onze honden en katten opeten. En niet enkel verslaat hij zijn tegenstanders, hij is zelfs in staat al zijn tegenstanders tot schoothondjes om te turnen. Het lukt hem zelfs om de persoon die hem Hitler noemde tot vice president aan te stellen en brave lakei van hem te zijn. Hoezeer hij zich ook als een duivel gedraagt, de christenen zijn er enkel des te tevredener mee. En dan te bedenken dat de scriptwriter deze persoon niets anders laat uitkramen dan leugens en domheden. En terwijl ze meteen door velen wereldwijd ontmaskerd worden deert het hem niet in het minst. Hij verslaat er zijn miljoenen mee. En dan presteert de scriptwriter het nog scènes te verzinnen zoals dat deze president geen idee heeft wat Pearl Harbor is, denkt dat wellicht een slokje of geïnjekteerde bleekmiddel ons zou kunnen helpen om te genezen van covid, of tegen de premier van India opmerkt "dat jullie gelukkig geen grens met China hebben", of dat deze president niet de tekst van de constitutie hardop kan voorlezen omdat "it's like a foreign language". Wie neemt zo'n lawine aan belachelijke scenario's serieus? Het is allemaal té absurd om mee aan te komen in een verzonnen film of tv-serie. Het zou enkel kunnen dienen als een soort Monty Python comedy show, oftewel om mensen te laten lachen omdat het juist zo volkomen onmogelijk is in the real world.

En toch gebeurt dit allemaal onder onze ogen. De psychologie van hoe wat in de mensenwereld onmogelijk toeschijnt de gewoonste zaak van de wereld blijkt te zijn is iets waar men deze hele eeuw nog over zal praten en schrijven.
Born OK the first time
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Nou...er kan blijkbaar nog over Iets anders gepraat worden dan Israël...🤔

Ietsje minder koel lijkende Scandinaviër Anders Puck Nielsen met eerste reactie https://youtu.be/SaCbUtTuLhA?si=hSfakwm3_ny_Fnfc
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

B.S. schreef: 01 mar 2025 17:03 Nou...er kan blijkbaar nog over Iets anders gepraat worden dan Israël...🤔

Ietsje minder koel lijkende Scandinaviër Anders Puck Nielsen met eerste reactie https://youtu.be/SaCbUtTuLhA?si=hSfakwm3_ny_Fnfc
Zie dat daar maar niet al te los van.
Dat zou Iran misschien nog wel eens kunnen merken.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

'Onze' NAVO baas Mark Rutte ziet het anders

NOS Nieuws - vandaag, 16:27 schreef:
NAVO-baas Rutte: Zelensky moet relatie met Trump herstellen

De Oekraïense president Zelensky moet ervoor zorgen dat de relatie met de Amerikaanse president snel hersteld wordt. Dat zegt NAVO-baas Rutte na de harde botsing gisteren tussen Zelensky en Trump in het Witte Huis. Rutte noemt de confrontatie in de Oval Office 'ongelukkig': "Trump was denk ik niet uit op een ruzie."

VIDEO duurt twee minuten

:shock:
.
.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Het beste wapen tegen Rusland is de wereld in een recessie te werken, en dat zal Trump doen zonder het te willen. Ruslands economie staat er veel te zwak voor om dat te overleven.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 01 mar 2025 18:45 Het beste wapen tegen Rusland is de wereld in een recessie te werken, en dat zal Trump doen zonder het te willen. Ruslands economie staat er veel te zwak voor om dat te overleven.
Dan neemt Trump Rusland over en dan maakt hij er een heel groot feestterrein van.
Plaats reactie