Rusland en Oekraïne

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

B.S.
Bevlogen

Re: Rusland en Oekraïne

Bericht door B.S. »

Gerard R. - het punt is niet, herhaal niet, dat Europa Oekraïne niet zou moeten steunen. Ik suggereer dat ook nergens. Wat ik zeg is dat Europa zich in de huidige constellatie, de bizarre (bizar overkomende? 8-[ ) (onder-)handelingswijze van de VS, zich niet in een val moet laten lokken om zonder de VS opgezadeld moet worden met 'vredeshandhaving' die onder de constellatie/voorwaarden nooit goed kan uitpakken.
Verder filosofeer ik waarom om zo'n 'macht' niet zo'n goed idee is.

'Rusland wil sowieso geen Westerse 'macht' in Oekraïne' (voor een hypothetische bestands - of zelfs 'vredeshandhaving' in oologszone Oekraïne.) Daarop schrijft Gerard R. iets als 'Rusland is een agressieve expansionistische macht die gestopt moet worden' Ja, maar je begrijpt duidelijk het punt niet dat ik hier maak. Niet met een louter Europese 'macht' die binnen afzienbare tijd een doelwit zou worden voor Rusland (en ook nog frictie met Oekraïne kan krijgen.)
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

B.S. schreef: 22 feb 2025 20:16 Gerard R. - het punt is niet, herhaal niet, dat Europa Oekraïne niet zou moeten steunen. Ik suggereer dat ook nergens. Wat ik zeg is dat Europa zich in de huidige constellatie, de bizarre (bizar overkomende? 8-[ ) (onder-)handelingswijze van de VS, zich niet in een val moet laten lokken om zonder de VS opgezadeld moet worden met 'vredeshandhaving' die onder de constellatie/voorwaarden nooit goed kan uitpakken.
Verder filosofeer ik waarom om zo'n 'macht' niet zo'n goed idee is.

'Rusland wil sowieso geen Westerse 'macht' in Oekraïne' (voor een hypothetische bestands - of zelfs 'vredeshandhaving' in oologszone Oekraïne.) Daarop schrijft Gerard R. iets als 'Rusland is een agressieve expansionistische macht die gestopt moet worden' Ja, maar je begrijpt duidelijk het punt niet dat ik hier maak. Niet met een louter Europese 'macht' die binnen afzienbare tijd een doelwit zou worden voor Rusland (en ook nog frictie met Oekraïne kan krijgen.)
Wij krijgen sowieso (meer) te maken met Russen in de EU, militair, IT, verbindingen, gemanipuleerde verkiezingen enz..
En die 'frictie met Ukraine', daar heb ik in het begin van die oorlog daar al eens een zinnetje gewijd.
Het kan in politiek raar lopen. Je vrienden kunnen zomaar je tegenstander worden. :^o
Denk aan Saddam Husein, dat was in den beginne een vriend van de VS, Osama Bin Laden ook.
** Heb engelen-geduld, begrip en compassie en wanhoop(t) niet **
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Deze is ook 'grappig': Trump-war against the worlds:

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... eal-tekent
De Verenigde Staten hebben gedreigd de toegang van Oekraïne tot Starlink-satellietinternetterminals af te sluiten als Kyiv geen deal met de VS sluit over kritieke minerale hulpbronnen. Dat meldt Reuters, met verwijzing naar drie bronnen die bekend zijn met de onderhandelingen.
Maffia-chantage. "Als jij niet onze dealtjes wil laten we jou de oorlog verliezen." Zoiets, zo simpel...
Ukraine gebruikt het netwerk voor de broodnodige communicatie.

Dit is ook schokkend, ietsje minder actueel:
Trump begint nu ook te vreten aan het VS militaire apparaat, de leiding van het Pentagon is ook vervangen.
https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... roegtijdig
Auteur: ANP
De Amerikaanse president Donald Trump heeft vrijdag aangekondigd dat hij de Amerikaanse topmilitair Charles ‘CQ’ Brown vroegtijdig vervangt. De aankondiging komt slechts anderhalf jaar nadat de termijn van de luchtmachtgeneraal als voorzitter van de Joint Chiefs of Staff startte. Normaal duurt zo'n termijn vier jaar.
Ik ben benieuwd of het Amerikaanse militaire apparaat dat alles zomaar accepteert... :idea:
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Gerard R. schreef: 22 feb 2025 21:40 Deze is ook 'grappig': Trump-war against the worlds:

De Verenigde Staten hebben gedreigd de toegang van Oekraïne tot Starlink-satellietinternetterminals af te sluiten als Kyiv geen deal met de VS sluit over kritieke minerale hulpbronnen. Dat meldt Reuters, met verwijzing naar drie bronnen die bekend zijn met de onderhandelingen.
Maffia-chantage. "Als jij niet onze dealtjes wil laten we jou de oorlog verliezen." Zoiets, zo simpel...
Ukraine gebruikt het netwerk voor de broodnodige communicatie.
Zonder Starlink zijn ze nergens. Sterker: Rusland gebruikt Starlink ook aan het front, maar daar hoort men Trump niet over.
Dit is ook schokkend, ietsje minder actueel:
Trump begint nu ook te vreten aan het VS militaire apparaat, de leiding van het Pentagon is ook vervangen.
https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... roegtijdig
Auteur: ANP
De Amerikaanse president Donald Trump heeft vrijdag aangekondigd dat hij de Amerikaanse topmilitair Charles ‘CQ’ Brown vroegtijdig vervangt. De aankondiging komt slechts anderhalf jaar nadat de termijn van de luchtmachtgeneraal als voorzitter van de Joint Chiefs of Staff startte. Normaal duurt zo'n termijn vier jaar.
Ik ben benieuwd of het Amerikaanse militaire apparaat dat alles zomaar accepteert... :idea:
Ze zullen het wel moeten accepteren -- het is een recht dat de president heeft. Hij vervangt ze met loyalisten; wellicht ter voorbereiding op een aanval op Groenland en Panama.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Ja.. het zijn feestelijke dagen voor Russen, Chinezen en Noord-Koreanen. Schat ik maar zo hoor..
Het Westen breekt zich af door een eigen president en gaat daarna iets heel bijzonders maken..?!
(Trump-denken: oorlog en crisis zijn goed, daarna komt er iets beters).
Helaas is dat een avontuur en in de tussentijd heb je niet veel..
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Tandenknarsende Amerikaanse duiding https://youtu.be/FXgEr0yTkGo?si=qQxcnB6jZsDpuNHs

Wat betreft het centraal stellen van die 'Rare Earth Minerals' - daar worden vragen over opgeworpen. Veel ervan zijn helemaal niet 'Rare', ze liggen door heel Oekraïne, niet alleen in het oosten en bij de Russische aanwezigheid, en als het allemaal echt zo begerenswaardig zou zijn hadden de Oekraïnse oligarchen er toch al decennia geleden werk van gemaakt. Misschien is ook het Poetin wijs gemaakt om ze te overschatten?
De Rare Earth Minerals zijn al vorig jaar door Zelensky naar voren geschoven - strategie om Trump een worst voor te houden...? Zelensky pokert op hoog niveau...

Gerard R. - men zou de indruk kunnen krijgen de dat de oorlog met Rusland u niet gauw genoeg kan beginnen...
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

B.S. schreef: 22 feb 2025 22:28 Tandenknarsende Amerikaanse duiding

:scissors:
In de duiding ontbreekt het wegvallen van gebruik van Starlink
en zonder Starlink is Oekraïne zo goed als blind.
Als Trump het daadwerkelijk zo hard speelt, dan is het klaar en over ... toch?
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Gisteren bracht een goede Thaise vriend 2 russen meer naar de herdenking van onze zoon.
De Thai zei: "I love Putin", waarop een van de russen antwoorden. "Go to Russia and Putin will hand you a nice gun".
Ik denk dat hij blij was momenteel in Thailand te verblijven, en geen "Nice gun" in zijn handen te hoeven houden.
Ik wens u alle goeds
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Die video is opgenomen voor 'Starlink'. Musk ontkent overigens https://kyivindependent.com/musk-denies ... rals-deal/
Over een paar weken zal er wel een wat aangepaste 'deal' uitkomen https://kyivindependent.com/ukraines-wo ... aker-says/

Die Thaise vriend dacht zeker laat ik aardig doen? (Want waar ga je anders mee om dan, Peter van Velzen...🤔).
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

HierEnNu schreef: 23 feb 2025 00:44
B.S. schreef: 22 feb 2025 22:28 Tandenknarsende Amerikaanse duiding

:scissors:
In de duiding ontbreekt het wegvallen van gebruik van Starlink
en zonder Starlink is Oekraïne zo goed als blind.
Als Trump het daadwerkelijk zo hard speelt, dan is het klaar en over ... toch?
Ja, en dat is wat Putin graag wil. En Trump ook, schat ik zo'n beetje, want dan denkt hij heel Ukraine leeg te kunnen roven zonder een syllabe onderhandelingnen. En er is heel wat te roven van speciaal spul. Dan is het klaar. Land kapot en VS weg.
Vroeger deden ze dat heel veel zo met bedrijven. Bedrijf kopen/overnemen in een niet zo rijk land, bijvoorbeeld bij ons, kijken of het rendeert, zo niet bedrijf weg en failliet. Klaar.

Starlink nog eens:

Verder:
heeft Zelensky gezegd, dat hij best wil aftreden als dat vrede zou betekenen en Navo-lidmaatschap.
https://timesofindia.indiatimes.com/wor ... 508379.cms
Putin en na-aap Trump hebben gezegd dat hij al lang weg had moeten zijn gezien zijn termijn.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 23 feb 2025 16:30:scissors:
Ja, en dat is wat Putin graag wil. En Trump ook, schat ik zo'n beetje, want dan denkt hij heel Ukraine leeg te kunnen roven zonder een syllabe onderhandelingnen. En er is heel wat te roven van speciaal spul. Dan is het klaar. Land kapot en VS weg.
Vroeger deden ze dat heel veel zo met bedrijven. Bedrijf kopen/overnemen in een niet zo rijk land, bijvoorbeeld bij ons, kijken of het rendeert, zo niet bedrijf weg en failliet. Klaar.
De zoon van Biden was toch ook met iets dergelijks obscuurs bezig in Oekraïne destijds?

Gerard R. schreef: 23 feb 2025 16:30:scissors:

Verder:
heeft Zelensky gezegd, dat hij best wil aftreden
als dat vrede zou betekenen en Navo-lidmaatschap.
https://timesofindia.indiatimes.com/wor ... 508379.cms
Putin en na-aap Trump hebben gezegd dat hij al lang weg had moeten zijn gezien zijn termijn.
Geweldig voorstel! Zodra de vrede dan goed is doorgedrongen in die regio, regelen we
voor Rutte een baantje als leerkracht en kan Zelensky alweer een mooie acteursrol
op zich nemen, dit maal als secretaris-generaal van de NAVO!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

VS en Oekraïne bereiken dan toch grondstoffendeal https://kyivindependent.com/breaking-ky ... rals-deal/
VS gaat niet voor vijfhonderdmiljard dollar, maar krijgt uiteraard wel een hoop en geeft Oekraïne geen expliciete veiligheidsgaranties.
Zelensky gaat de overeenkomst zelf ondertekenen in Washington.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

En het zou zo'n 50 jaar gaan duren om alles daar op te gaan bouwen en te delven. Dan is Trump 130.
Hopelijk voor die tijd weer een fatsoenlijke regering.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

B.S. schreef: 25 feb 2025 23:59 VS en Oekraïne bereiken dan toch grondstoffendeal https://kyivindependent.com/breaking-ky ... rals-deal/
VS gaat niet voor vijfhonderdmiljard dollar, maar krijgt uiteraard wel een hoop en geeft Oekraïne geen expliciete veiligheidsgaranties.
Zelensky gaat de overeenkomst zelf ondertekenen in Washington.
Tsja... de klem is niet te negeren.
Maffia is nou eenmaal Maffia en dit is van het hoogste niveau.
Maar het is weer godgeklaagd op de planeet.
Ik weet wel op welke twee luitjes de klem eigenlijk zou moeten worden toegepast.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Oekraïne blijft wel militaire steun van de VS ontvangen.

Advocaat van de duivel spelen: een duider heeft geopperd dat dit een betere basis is voor continue steun dan constant partijpolitiek 'gehaggle' over steunpaketten in het Amerikaanse Congres (steun voor het één aan het andere koppelen, maandenlang inertie.)
Ik weet het ook allemaal niet meer.
Plaats reactie