Rusland en Oekraïne

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: Rusland en Oekraïne

Bericht door Gerard R. »

Het enige dat wij dienen te doen is goed, wakker kijken naar het kwaad.
En zorgen dat licht wint over misdadige duisternis. De mensheid is er gelukkig snel bij.
Alle verhaaltjes zullen MIJ verder een biet zijn.
** Heb engelen-geduld, begrip en compassie en wanhoop(t) niet **
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

lanier schreef: 01 mar 2022 12:45Maar het kan best zijn dat Poetin en zijn staf de militairen hebben voorgelogen en dat ze als helden zouden worden onthaald in Oekraïne. Dat zou een kapitale blunder zijn, die kon ik ook niet voorzien. Ok, liegen tegen je eigen bevolking snap ik. Maar je moet je leger tot op het bot zien te motiveren, en daarvan lijkt geen sprake te zijn geweest.
Deze speech van Poetin van blijkbaar gisteren of eergisteren maakt het voor mij nóg moeilijker om te begrijpen. Poetin moet in die speech aangeven dat het niet allemaal op rolletjes verloopt. Hij verzint daarvoor het verhaal dat het komt omdat het leger van Oekraïne zich niet laat zien, maar zoals hij had verwacht, wordt het Russische bevrijdingsleger opgewacht door de extreme nationalisten die de genocide op de Russische bevolking in de Donbass hebben uitgevoerd, en zich nu in kleine groepjes van neonazi's, bandieten en drugsgebruikers, zich in de steden verschuilen achter vrouwen en kinderen die als hun schild dienen, terwijl ze daar midden in de stad zelf met antitank raketten bewapend zijn. Hoe laf en oneerlijk! Op deze manier dagen ze onophoudelijk het Russische leger uit om terug te schieten, om zich er vervolgens over te kunnen verheugen dat de boel kapot gaat en Rusland de schuld krijgt. Oftewel ze gaan geheel te werk zoals terroristen overal op de wereld te werk gaan. Voor een deel hebben deze extremisten ook het reguliere leger geïnfiltreerd en hitsen die dat leger op om niet alleen de oorlog aan te gaan, maar zorgen ze er ook nog voor dat dat Oekraiense leger zich niet kan terugtrekken (blijkbaar net zoals dat in het Rode Leger van WOII werd gedaan).
Poetin vervolgt dat het heel belangrijk is te beseffen dat deze hele taktiek is uitgedokterd door voornamelijk Amerikaanse adviseurs.

Hierna haalt hij diep zuchtend adem, en vervolgt hij met een smeekbede gericht aan het reguliere Oekraiense leger om zich niet langer door deze laffe terroristen die vrouwen en kinderen als schild gebruiken te laten ringeloren, maar het heft in eigen handen te nemen. "Het schijnt mij toe dat het tussen ons gemakkelijker is om tot een overeenkomst te komen, dan met deze boevenbende van neo-nazi's en drugaddicten die zich in Kiev verscholen hebben en de Oekraiense bevolking in gijzeling genomen hebben." Hij eindigt met de hoogste lof voor de strijdende Russische soldaten. Ze zijn moedig, professioneel, heldhaftig en hun plicht vervullend. "Ze voeren een vitale taak uit om de veiligheid van ons volk en moederland te bewerkstelligen."

Het fascinerende van deze speech is dat hij op mij overkomt als iemand die niet staat te liegen. Hij steekt dit verhaal zo overtuigend af dat ik geloof dat hij er echt in gelooft.
Indien zo dan leeft de beste man dus volledig naast de Oekraiense realiteit en heeft niemand hem durven informeren over de ware stand van zaken. En kan er bijna onmogelijk mee onderhandeld worden.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

lanier schreef: 01 mar 2022 13:16 Op zich hadden wij kunnen weten dat het in Oekraïne net zo zou vergaan als toen in Georgië. Achter de schermen had men bijvoorbeeld al wapens kunnen leveren aan Oekraïne. Maar ja, alles ligt hier al direct op straat. Dan had Poetin natuurlijk wel een aanleiding gehad om Oekraïne sowieso aan te vallen. Maar ook wij hadden dan kunnen ontkennen.
Deze redeneringen kloppen niet. Oekraïne is na 2014 door de VS voortdurend en geheel openlijk bewapend (met verdedigingswapens) en van militaire training en advies voorzien. Je zult je wellicht herinneren dat Trumps impeachment ook draaide om een wapenleverantie aan de Oekraïne. Het geld was er alvoor goedgekeurd, maar Trump koppelde er stiekem een voorwaarde aan toe waarmee hij de verkiezing dacht te winnen, en stelde die leverantie uit zolang Zelensky daar niet op in ging.
Since 2014, the United States has committed more than $2.7 billion in security assistance to Ukraine, according to the Pentagon.

Een andere site laat het cijfer 2,5 miljard zijn: Since 2014, the United States has provided over $2.5 billion in military aid to Ukraine, following the Russian annexation of Crimea and invasion of the Donbass. Zie ook hier voor meer details over voorgaande jaren.

Afgelopen januari kregen de Oekraieners nog een hoop bewapening erbij.
Born OK the first time
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

lanier schreef: 01 mar 2022 12:49 Een stukje erboven heb ik de uitleg van Sauer gegeven. Wat ga je doen als je geen geld en geen eten meer hebt? Demonstreren? Of ga je ervoor zorgen dat jij en je gezin te eten krijgen?
in dictatoriale regimes met keiharde repressie vertelt de geschiedenis ons een heel pijnlijke andere waarheid.
veel opstand komt er niet aan te pas

bv
https://en.wikipedia.org/wiki/Holodomor
In andere dictaturen met keiharde repressie zie je hetzelfde. de bevolking verhongert en de dictator blijft rustig zitten

rereformed
als poetin zich enkel met ja-knikkers omringd heeft dan belandt je snel in een parallelle realiteit.
Vandaag komt Lavrov vrolijk vertellen dat Oekraïne over nucleaire wapens beschikt.
Sinds gisteren is duidelijk dat het Russische leger zich op de burgers begint te richten.

heb uw filmpje bekeken met die vacuumbommen, daarmee roei je gewoon heel Kiev uit tot er niets meer van overschiet.
De Russen zullen stilaan wel gaan roepen dat achtergebleven burgers als menselijk schild gebruikt worden door het Oekraïense naziregime
Laatst gewijzigd door appelfflap op 01 mar 2022 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Afgelopen nacht en deze hele dag werd een vreselijke aanval verwacht van het Russische leger.
Het saldo van dit etmaal is echter niet hoger dan: "het konvooi van 60 kilometer lang is 5 kilometer in de richting van Kiev opgeschoten". Je vraagt je af hoe lang het voor de Oekraieners duurt om te zien dat dit een gemakkelijke prooi is. Ik stel me ook even voor weer 18 te zijn, en probeer even weer te voelen hoe vreselijk het voelt om in een file te zitten die maar niet opschiet. En probeer het te vermenigvuldigen met 24 uur, 48 uur, 72 uur (volgens mij werd de kolonne al op zondag gesignaleerd). Daar zit je dan als 18-jarige die is opgegroeid in een weeshuis. Het enige wat je mag doen is voor zover ik weet aan één stuk door sigaretten roken, en pas op dat je niet gaat kaarten met je makkers, want je wordt verwacht paraat te zijn. Na deze denkoefening denk ik dat ik me bij aankomst meteen zou overgeven aan de Oekraieners.
Ik krijg ook nog het bericht te horen dat de Russen in het afgelopen etmaal zich voornamelijk hebben beziggehouden met het vernietigen van een stad waar voornamelijk Russen wonen en dus voornamelijk Russen gedood zijn.

Op MorningJoe, dat ik al vijf jaar lang braaf beluister, is het onderwerp van gesprek enkel de misrekeningen van Poetin, the disconnection from reality perfect geïllustreerd door de foto met de lange tafel, geruchten dat hij geïrriteerd is en boos op iedereen, en de melding dat social media stampvol begint te zitten met grappen maken over het Russische leger. De Oekraieners doen er zelf als de besten aan mee met homemade video's waar een automobilist een praatje maakt met een tankeenheid zonder benzine en hun vraagt of hij ze kan helpen met het terugslepen naar Rusland. Of een oma die beroemd is geworden door de Russen zonnebloemzaden aan te bieden, zodat er tenminste nog zonnebloemen zullen groeien op die plaatsen waar ze zullen sterven, of een man die letterlijk voor een tank gaat staan en die even tot stilstand laat komen, en natuurlijk de held van iedere dag Zelensky. Er schijnt een speciale brigade te zijn die hem op moet sporen, maar alle wegwijzers zijn weggehaald in Kiev, op één na waar Go fuck yourself op staat, en dus kunnen ze hem nooit vinden.

Een dictator die een speech geeft die op een aflevering van monty python lijkt.
En dan van tijd tot tijd er tussendoor nog een waarschuwing dat we een atoombomoorlog niet moeten uitsluiten.
Het begint op een gekkenhuis te lijken. Zelfs lijkt het erop dat alles in de wereld enkel gebeurt om Netflix een idee te geven voor een spannende volgende serie.
Als je het mij zou vragen zou ik de spannende serie laten eindigen met een opstand van de Russische generaals die zeggen dat het nu wel genoeg is geweest en een Putin die naar Noord-Korea vlucht, waar hij hartelijk wordt ontvangen, om de volgende dag naar een concentratiekamp getransporteerd te worden.
Born OK the first time
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

appelfflap schreef: 01 mar 2022 14:47
lanier schreef: 01 mar 2022 12:49 Een stukje erboven heb ik de uitleg van Sauer gegeven. Wat ga je doen als je geen geld en geen eten meer hebt? Demonstreren? Of ga je ervoor zorgen dat jij en je gezin te eten krijgen?
in dictatoriale regimes met keiharde repressie vertelt de geschiedenis ons een heel pijnlijke andere waarheid.
veel opstand komt er niet aan te pas

bv
https://en.wikipedia.org/wiki/Holodomor
In andere dictaturen met keiharde repressie zie je hetzelfde. de bevolking verhongert en de dictator blijft rustig zitten

rereformed
als poetin zich enkel met ja-knikkers omringd heeft dan belandt je snel in een parallelle realiteit.
Vandaag komt Lavrov vrolijk vertellen dat Oekraïne over nucleaire wapens beschikt.
Sinds gisteren is duidelijk dat het Russische leger zich op de burgers begint te richten.

heb uw filmpje bekeken met die vacuumbommen, daarmee roei je gewoon heel Kiev uit tot er niets meer van overschiet.
De Russen zullen stilaan wel gaan roepen dat achtergebleven burgers als menselijk schild gebruikt worden door het Oekraïense naziregime
Wat is dát nou weer? Ik hoor niet anders van dat Kremlin. En Lavrov zegt bij herhaling dat er "militair geoefend wordt".
Nooit meer geloven svp. En nooit mee onderhandelen. NOOIT.... Andere, serieuze figuur svp..

Hou op.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Gerard R. schreef: 01 mar 2022 12:27 Nou, richting Navo zou ik hem niet aanraden.
Misschien denkt hij, dat als hij verliest en mogelijk verdwijnt, dat al het leven op de hele planeet dan maar dood moet..
Maar zo gek zal hij vast niet zijn ..... toch?
Wel is duidelijk dat hij zijn eigen werkelijkheid en wordingsgeschiedenis van Oekraïne heeft bedacht. Een beetje analoog aan de dolkstootlegende van een andere despoot. Blijkbaar is het het groot Russische rijk zijn wensbeeld, waaraan hij al jaren werkt.
Er doet een hardnekkig gerucht de ronde dat Poetin ziek zou kunnen zijn. Vond wel dat hij in recente beelden een wat opgezwollen tronie heeft. Dit zie je ook bij het gebruik van sommige zware ontstekingsremmende middelen, zoals prednison.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

oekraine.jpg
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Rob de Wijk (The Hague Center for Strategic Studies):
Screenshot_20220301-173104_RTL Nieuws.jpg
Screenshot_20220301-173056_RTL Nieuws.jpg
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

doctorwho schreef: 01 mar 2022 16:41
Gerard R. schreef: 01 mar 2022 12:27 Nou, richting Navo zou ik hem niet aanraden.
Misschien denkt hij, dat als hij verliest en mogelijk verdwijnt, dat al het leven op de hele planeet dan maar dood moet..
Maar zo gek zal hij vast niet zijn ..... toch?
Wel is duidelijk dat hij zijn eigen werkelijkheid en wordingsgeschiedenis van Oekraïne heeft bedacht. Een beetje analoog aan de dolkstootlegende van een andere despoot. Blijkbaar is het het groot Russische rijk zijn wensbeeld, waaraan hij al jaren werkt.
Er doet een hardnekkig gerucht de ronde dat Poetin ziek zou kunnen zijn. Vond wel dat hij in recente beelden een wat opgezwollen tronie heeft. Dit zie je ook bij het gebruik van sommige zware ontstekingsremmende middelen, zoals prednison.
Juist!! Dacht ik ook.

Vandaag hoorde ik van Zelinsky: wat is de zin van het 80 jaar lang zeggen: "DIT NOOIT WEER" als de bommen nu op
Ukraine vallen"???

Tsja.. Maar daar zal wel weer een leugen voor zijn.. In Rusland, niet in Europa..??
appelfflap
Banned

https://www.rollingstone.com/politics/p ... 14278/amp/
wat moet ik hiervan denken?

lanier
elke maatregel tegen Rusland kan verkeerd uitpakken, dat is het risico als je je tegen een agressor verzet, zeker 1 vd sterksten vd klas

wat is je discours of je plan nu eigenlijk?
niets doen en de agressor/pestkop maar laten doen? Dan hopen dat hij ergens stopt?
meer lijkt je boodschap niet te zijn
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Hoezo schijn ik een plan te hebben? Ik heb geen glazen bol.
appelfflap
Banned

lanier schreef: 01 mar 2022 19:27 Hoezo schijn ik een plan te hebben? Ik heb geen glazen bol.
wat stel jij dan voor hoe je met Poetin moet omgaan?

samengevat reageer jij maar op 2 manieren
maatregelen hebben geen effect dus moeten we ze maar laten.
maatregelen lokken misschien tegenreacties uit en dat mogen we niet riskeren

je moet eens kijken hoe we Poetin de afgelopen 15j hebben laten begaan. Heel de periode hebben we iets gedaan dat op praten lijkt. Wanneer mag je de grens trekken?
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Ik zeg niet dat we de maatregelen maar moeten laten. Ik heb alleen gezegd dat het aankondigen van de maatregelen geen effect hebben gehad want Poetin is toch de oorlog begonnen. Het is juist de bedoeling dat aangekondigde maatregelen zo afschrikken dat de vijand er vanaf ziet. Dat is niet gebeurd. Nu moeten we afwachten of ze alsnog effect hebben. Ik heb geen flauw idee wat daar de uitkomst van zal zijn.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Het is überhaupt gekkenwerk geweest in mijn beleving om heel Oekraïne te willen veroveren. Maar iemand (Poetin) die zoiets onderneemt is misschien nog tot veel meer geks in staat, gekker nog dan het nu al is. Ik vrees daarom ook voor Finland.

Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Plaats reactie