Rusland en Oekraïne

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

lanier
Superposter

Re: Rusland en Oekraïne

Bericht door lanier »

appelfflap schreef: 28 feb 2022 16:57
lanier schreef: 28 feb 2022 16:20 Tsja, wie moet ik geloven? U of de expert op het gebied van sancties?
ik denk niet dat uw expert claimt/beweert dat economische sancties na 24u al zouden moeten werken.
Dat ze zonder effect zijn als je na 24u nog neits ziet
Toch zet hij door ondanks de sancties. Dat zet je toch aan het denken.
dus als de swiftsanctie zou werken dan zou Poetin nu al zijn aanval stopgezet hebben?
zoals gezegd, beetje serieus blijven hé
Ik heb al eerder aangegeven dat experts beweren dat het aankondigen van sancties hetgene is waar het om draait, en niet als de sancties van start gaan. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen? Poetin geeft geen moer om die sancties, anders was hij deze oorlog niet begonnen. Ook kijken wij teveel met een westerse blik naar deze oorlog. Vandaar dat ik al eerder stelde dat mensen ongeschikt zouden zijn als diplomaat. Die kijken alleen door de westerse roze bril en denken dat wij superieur in alles zijn. Zo werkt het niet. Ben je niet in staat om vanuit de ander zijn standpunt te kijken dan heeft overleggen geen zin.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

appelfflap schreef: 28 feb 2022 18:47 Ik denk wel, lange onderhandelingen vandaag, dat de Russen de sancties echt niet verwacht hadden
die hakken er echt wel in

beurzen dicht, honderden miljarden aan tegoeden geblokkeerd (overheid als privé), roebel stort in, bank run, ...

ook op sportief en cultureel vlak gaat het plots wel heel eg hard
Russen en witrussen worden geweigerd en uitgesloten, internationale tornooien in Rusland worden verplaatst, ...

Wat de russen echt niet willen gebeurt plots versneld
Zweden en finland willen bij de navo, Eu toenadering tot Oekraïne, ...
Ik denk dat u Poetin zwaar onderschat.
Laatste nieuws van RTL Nieuws:
Even voor de buitenlanders: RTL Nieuws is net zo betrouwbaar als de NOS. Dat zal iedere Nederlander bevestigen. Kom dus niet aan met een verhaal dat nieuwssites én experts onbetrouwbaar zijn. Je zet jezelf dan verschrikkelijk te kakken en het maakt jou volstrekt ongeloofwaardig. Hou daar rekening mee.
Screenshot_20220228-191503_RTL Nieuws_copy_540x1142.jpg
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Poetin zwaar overschatten kan ook een probleem zijn!

Mijn vrouw wees me op deze speech van Poetin, die een uur geleden op YouTube is geplaatst en niet in Rusland wordt uitgezonden.
De schitterende vertaling is gemaakt door een Finse psycholoog (deskundige die in het hoofd van Poetin kan kijken! :) )
Born OK the first time
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Shell stopt al zijn activiteiten in Rusland vanwege de inval in Oekraïne, meldt het olie- en gasconcern maandag.

Shell meldt in een verklaring alle samenwerkingsverbanden met het Russische Gazprom te beëindigen.

Het concern heeft onder meer een belang van 27,5 procent in een groot project voor vloeibaar gemaakt aardgas (lng) in het oosten van Rusland, genaamd Sakhalin-II.
Ik weet niet precies hoe, maar er wordt ook gefaciliteerd in het leveren van gas aan China, zag ik laatst bij de BBC.

https://www.nu.nl/algemeen/6186839/shel ... raine.html

Een behoorlijk ruige stap. Het is een miljardenkwestie.
Tsja.. die Chinezen. Ophouden met Russisch gas! Maar ja.. dat is ook een hard gelach. Ze hebben het nodig...
Ik snap het allemaal wel weer...
** Heb engelen-geduld, begrip en compassie en wanhoop(t) niet **
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

lanier schreef: 28 feb 2022 19:28 Ik denk dat u Poetin zwaar onderschat.
Laatste nieuws van RTL Nieuws:
Even voor de buitenlanders: RTL Nieuws is net zo betrouwbaar als de NOS. Dat zal iedere Nederlander bevestigen. Kom dus niet aan met een verhaal dat nieuwssites én experts onbetrouwbaar zijn. Je zet jezelf dan verschrikkelijk te kakken en het maakt jou volstrekt ongeloofwaardig. Hou daar rekening mee.
???
dat die sancties tegen Rusland ons ook pijn zullen doen is algemeen geweten.
de ministers vd EU vergaderen al een hele dag over de stijgende energieprijzen.

Zoals gezegd, ik snap je discours nog steeds niet hoor
Ook oligarchen roepen ondertussen op om ermee te stoppen.
Europese bedrijven stappen uit Rusland
...
kun je aan het vorige lijstje toevoegen.

neen, ik onderschat Putin niet hoor, een irrationele mens met >5000 atoombommen.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Konvooi van 60 km lang op weg naar Kiev. Zware gevechten in Kiev en Charkov.

Er zijn inmiddels ook geruchten dat Rusland thermobarische raketten en ook clusterbommen heeft gebruikt.

Ik heb lopen zoeken naar het mogelijke compromis dat men Poetin aan kan bieden om zonder teveel gezichtsverlies Oekraïne te verlaten, iets wat men de naam "the golden bridge" optie gegeven heeft. Ik kom wel de oproep voor zoiets tegen, zoals hier een wijze professor doet. Hij waarschuwt ervoor dat men in het westen vooral geen regime change in Rusland moet eisen, of zelfs daartoe maar oproepen. Maar een concreet plan of zelfs maar voorbeeld van hoe zo'n golden bridge compromis eruit kan zien en hoe zoiets verwezenlijkt kan worden heeft ook deze professor niet.
Aan de andere kant lijkt het mij duidelijk dat indien de oorlog voortduurt en door Rusland verhevigd wordt, Poetin in Oekraïne in de komende tijd een slachting van burgers en vernietiging van Kiev en Charkov teweegbrengt, hij door het westen als oorlogsmisdadiger gezien kan worden, en het westen onmogelijk de sancties op kan heffen voordat Rusland Poetin aan Den Haag uitlevert.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

In Finland is scherpe kritiek gekomen op de woorden van president Niinistö in een televisieinterview gisteravond. Hij zei dat voor hem de NAVO-vraag een open vraag is. Aansluiting zou meer veiligheid geven in geval Rusland Finland zou aanvallen, maar minder in geval Rusland dat niet doet, want Rusland verstaat de kunst om de spanning aan de grens tot enorme hoogte op te schroeven en hoog te houden. Hij besloot zijn argumentatie met de redenering: "Een aanval op Finland is onwaarschijnlijk, aangezien daarvoor geen zinnige redenen aan te wijzen zijn".
De Finse europarlamentariër Petri Sarvimaa, waar ik al jaren een grote fan van ben, tikt hem flink op de vingers met deze reaktie:

"Het is verbazingwekkend dat vijf dagen nadat Rusland een volledig irrationele oorlog begon, absurd in termen van in Ruslands eigen belang, de president van Finland kan weten dat Rusland nooit absurd zou handelen met betrekking tot Finland."

In het tv-interview kwam ook naar voren dat NAVO de veiligheid van Finland niet kan garanderen in de tijd die verstrijkt van aanvraag tot lidmaatschap tot het moment van opname als lid. Dit probleem kan blijkbaar enkel opgeheven worden indien de NAVO van tevoren via unanieme instemming van alle lidstaten officieel de beslissing neemt dat Finland welkom is, en het land dan een uitnodiging toestuurt, waarna het land enkel ja hoeft te antwoorden om de zaak te beklinken.
Maar goed, dat zijn dus enkel mijn amateuristische speculaties en wellicht wensdromen.
Born OK the first time
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Gisteren was Derk Sauer te gast bij Jinek. Hij is journalist, eigenaar van Moscow Times en woont al 32 jaar in Rusland. Hij kent het land als geen ander.
Volgens hem bestaat de kans dat er na verloop van tijd een burgeroorlog uitbreekt in Rusland. Nu de burgers geen geld meer kunnen pinnen en niet meer digitaal kunnen betalen zal over een week of 2 à 3 een groot deel van de bevolking zonder geld zitten en dus zonder eten. De bevolking zal zich niet direct keren tegen het regime maar tegen de rijken. Want daar valt geld te halen om eten te kunnen kopen. Een groot deel van de bevolking weet niet exact wat er zich afspeelt in Oekraïne en wordt keihard voorgelogen door de staatsmedia. Die geven het westen de schuld want die hebben sommige Russische banken afgesloten van SWIFT. Ik wil niet beweren dat dit een slechte zet is geweest, ik wil alleen aangeven dat volgens Sauer dit hele grote consequenties kan hebben.

Poetin raakt gefrustreerd door de trage voortgang en haalt uit naar naaste adviseurs (volgens NBC). Hij dacht snel Kiev in te kunnen nemen maar dat valt tegen hoewel er nu een konvooi van maar liefst 60km lang onderweg is. Die zullen Kiev omsingelen en een hele smerige oorlog gaan voeren. Ook zijn er zo'n 12.000 Tsjeteense strijders (Kadyrovtsy) onderweg die de Russen steunen en Kiev zouden moeten controleren als het eenmaal bezet is. Dit zijn nietsontziende strijders die nergens voor terugdeinzen.
Vraag is wat Poetin gaat doen als hij erg in het nauw komt. Veel kenners menen dat er een uitweg voor hem moet zijn. Hij ziet nu meer dan 20 jaar levenswerk in elkaar donderen, wat zijn eigen schuld is, maar dat gaat hem niet in de koude kleren zitten en zal consequenties hebben. Als hij nu alleen nog maar kan falen moeten we ons erg veel zorgen maken. Wij zien kernwapens als verdedigingswapen zodat we niet worden aangevallen. Maar de Russen denken daar anders over, zij menen dat het ook een aanvalswapen kan zijn. Daar moeten we rekening mee houden.

Ook bestaat de kans dat er meer cyberaanvallen komen op Europese doelen, met name energievoorzieningen. Hoezeer dat een aanval is die te vergelijken is met een militaire aanval is moeilijk te zeggen. Er is een enorm grijs gebied zodat moeilijk te zeggen is wat daarvan de consequenties zijn.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

lanier schreef: 01 mar 2022 09:05 Ik wil niet beweren dat dit een slechte zet is geweest, ik wil alleen aangeven dat volgens Sauer dit hele grote consequenties kan hebben.
Heel fijn dat je dat zegt, maar strookt niet erg met het voorgaande. Het is appelfflap die de hele tijd naar voren heeft gebracht dat het bedoeld is om tot grote gevolgen te leiden, en jij die opnieuw en opnieuw ertegenin gaat en naar voren brengt dat het allemaal niets helpt en geen nut heeft.
Wat je opmerkt over binnenlandse opstand als gevolg van de sancties is iets waar we allemaal ten zeerste op hopen, want dat is de enige uitweg uit deze crisis.
Born OK the first time
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

lanier schreef: 01 mar 2022 09:05 Hij dacht snel Kiev in te kunnen nemen maar dat valt tegen hoewel er nu een konvooi van maar liefst 60km lang onderweg is. Die zullen Kiev omsingelen en een hele smerige oorlog gaan voeren. .
maar dat is een groot dilemma voor Poetin

het plan was Zelensky afzetten en er snel een oekrainse loekasjenko zetten
alles draait rond het redden vh Oekraïense broedervolk volgens Poetin, zijn speech en de staatspropaganda.
Legt hij Kiev in puin wat dan? Wat is het plan nadien? Hoe past dat in zijn speech rond redden?

Poetins interne repressiemachine zal wel sterk genoeg zijn om elke vorm van opstand in Rusland meedogenloos de kop in te drukken.
Laatst gewijzigd door appelfflap op 01 mar 2022 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

lanier schreef: 01 mar 2022 09:05 Ook bestaat de kans dat er meer cyberaanvallen komen op Europese doelen, met name energievoorzieningen. Hoezeer dat een aanval is die te vergelijken is met een militaire aanval is moeilijk te zeggen. Er is een enorm grijs gebied zodat moeilijk te zeggen is wat daarvan de consequenties zijn.
In dat geval geeft Poetin het groene licht voor het westen om met gelijke munt terug te betalen. Het westen kan Rusland volledig stil leggen, zoals men hier laat weten. Ook hier verliest Rusland het dus van het westen. De samenleving van pakweg dertig landen ontwrichten is dertig maal moeilijker dan vanuit 30 landen dit met één land te doen.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

appelfflap schreef: 01 mar 2022 09:44 Poetins interne repressiemachine zal wel sterk genoeg zijn om elke vorm van opstand in Rusland meedogenloos de kop in te drukken.
Come on, appelfflap, dat dachten we ook allemaal dertig jaar geleden. Je bent toch niet die halve dronkenman vergeten die moedig op de tank klom en aan een heel imperium een eind maakte? Niet van tevoren de hoop opgeven.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Deze foto zal wel in een hoop geschiedenisboekjes komen: de doodsbange diktator.
Born OK the first time
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

appelfflap schreef: 01 mar 2022 09:44
lanier schreef: 01 mar 2022 09:05 Hij dacht snel Kiev in te kunnen nemen maar dat valt tegen hoewel er nu een konvooi van maar liefst 60km lang onderweg is. Die zullen Kiev omsingelen en een hele smerige oorlog gaan voeren. .
maar dat is een groot dilemma voor Poetin

het plan was Zelensky afzetten en er snel een oekrainse loekasjenko zetten
alles draait rond het redden vh Oekraïense broedervolk volgens Poetin, zijn speech en de staatspropaganda.
Legt hij Kiev in puin wat dan? Wat is het plan nadien? Hoe past dat in zijn speech rond redden?

Poetins interne repressiemachine zal wel sterk genoeg zijn om elke vorm van opstand in Rusland meedogenloos de kop in te drukken.
Derk Sauer zei gisteren ook dat iedere vorm van demonstreren verboden is in Rusland, zelfs in je eentje. Er staan jarenlange gevangenisstraffen op. De Russen beweren nu dat ze samen een wandeling doen, maar als de politie ook maar even denkt dat het een vorm van demonstreren is, grijpen ze in. Daarnaast is er gisteren een nieuwe wet aangenomen in Rusland. Iedere vorm van steunbetuiging aan Oekraïne levert je 20 jaar gevangenisstraf op. Men bedenkt zich dus wel 2 keer om te gaan protesteren. Ze weten ook drommels goed wat Poetin doet met zijn tegenstanders. Veel Russen zijn fatallistisch ingesteld, ze denken toch niets te kunnen doen tegen het regime. Ze halen hun schouders op en denken hoe ze dag doorkomen, of er genoeg eten en geld is. Daarom de vrees voor een burgeroorlog.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Rereformed schreef: 01 mar 2022 06:01 Konvooi van 60 km lang op weg naar Kiev. Zware gevechten in Kiev en Charkov.

[..]
Stompzinnige manier van versterking aanvoeren.
1 aanval van een oude F16 b.v en alles staat voorlopig stil.
** Heb engelen-geduld, begrip en compassie en wanhoop(t) niet **
Plaats reactie