appelfflap schreef: ↑28 feb 2022 16:57
lanier schreef: ↑28 feb 2022 16:20
Tsja, wie moet ik geloven? U of de expert op het gebied van sancties?
ik denk niet dat uw expert claimt/beweert dat economische sancties na 24u al zouden moeten werken.
Dat ze zonder effect zijn als je na 24u nog neits ziet
Het is zowiezo naief om na de gebeurtenissen van dit weekend nog te denken dat de sancties mogelijkerwijs Poetin zouden kunnen stoppen. Ze hebben er al niets meer mee te maken. De recente gebeurtenissen hebben de gehele situatie drastisch gewijzigd.
1) De Oekraieners lieten zien dat ze daadwerkelijk in staat zijn om verzet te bieden.
2) Europa en de VS beantwoordde dat onmiddellijk met toezeggingen dat ze bewapend zullen worden.
Lanier en zijn deskundige beseffen niet dat hiermee de oorlog al beslist is.
Poetin kan deze oorlog nu niet meer winnen. Hij had het in de eerste drie dagen moeten doen. Nu is het te laat. Hij kan de oorlog verergeren, hij kan uitgroeien tot oorlogsmisdadiger in het kwadraat, hij kan de oorlog verlengen tot jaren. Het westen zal enkel antwoorden met nog meer bewapening voor de Oekraieners. Uiteindelijk staat enkel verlies van Rusland in het vooruitzicht en Poetin weet dat nu al.
De sancties zijn er dus enkel om het leven van alle Russen zo miserabel mogelijk te maken zodat het volk in opstand komt en Poetin afgezet wordt, want van Poetin kan op geen enkele manier meer redelijkheid worden verwacht en iedere Rus begrijpt dat het allemaal aan Poetin te danken is. Het westen zal met niets minder genoegen nemen dan het aftreden van Poetin. Met Rusland kan geen zaken meer worden gedaan zolang Poetin daar de dienst uit maakt. Dáár zijn de sancties nu voor. Voor de oorlog zijn ze niet meer nodig, die is al beslist door buitengewoon verrassend optreden van vooral Europa.
Toch zet hij door ondanks de sancties. Dat zet je toch aan het denken.
Daar is absoluut niets vreemds aan. Want wat anders kan een dictator doen? Vanzelfsprekend is toegeven dat hij het allemaal verkeerd ingeschat heeft, een megablunder begaan heeft, geen optie voor hem.
Maar het zet ons inderdaad aan het denken, want indien er geen binnenlandse revolutie komt kan hij inderdaad allerlei vreemde bokkesprongen maken en in zijn ondergang een hoop meesleuren. Maar de angst voor wat hij kan aanrichten is bij de Russen tenminste zo groot zo niet groter dan die aan onze kant is.
Maar goed, dit is enkel de analyse van een amateur.
Ik heb net een Amerikaanse generaal aangehoord die uitsprak dat we er met z'n allen over moeten denken hoe we voor Poetin een aftocht kunnen verzinnen zonder ultiem gezichtsverlies, om het ergste wat hij doen kan maar te voorkomen.
In dat geval zou hij dus na uitputting en onderhandelingen uit Oekraïne wegtrekken, maar in Rusland nog steeds de touwtjes in handen houden. Een redelijk voorstel, maar het lijkt me dat het dan
very messy wordt, want persoonlijk lijkt het me uitgesloten dat dan alle sancties weer worden opgeheven en we weer op oude voet zaken met Rusland gaan doen. Vandaag zou het nog kunnen, maar volgende week, nadat Poetin de oorlog flink heeft verhevigd, kan hij enkel nog worden gezien als oorlogsmisdadiger.