Rusland en Oekraïne
Moderator: Moderators
Re: Rusland en Oekraïne
Het kan altijd misdadiger.
Dat hebben we wel gezien met de Tsjetsjenen en met Syrië. Uiteindelijk blijft er puin over.
Dat hebben we wel gezien met de Tsjetsjenen en met Syrië. Uiteindelijk blijft er puin over.
** Heb engelen-geduld, begrip en compassie en wanhoop(t) niet **
-
appelfflap
- Banned
sorry lanier
opnieuw suggereer je dat de genomen maatregelen blijkbaar onvoldoende zijn en geen impact zullen hebben.
Dat de Russen daar hele makkelijk omheen kunnen fietsen
1) grote delen van dat bedrag, tientallen procenten, staat nog steeds in het buitenland en is gewoon bevroren (dollar, euro, Ponden, ...).
2) Wat heb je aan geld als je niets meer kunt kopen? Ook de landen/bedrijven die nu nog handel willen drijven lopen risico op sancties. Elke keer gazprom op een iets ingewikkeldere manier moet boren hebben ze het buitenland nodig voor expertise. Meer als een rietje in de grond steken lukt hen nog steeds niet (bij wijze van spreken)
3) na de aankondiging gisteren zullen heel veel burgers hun rekeningen willen leeghalen, die Russische banken zullen liquiditeitsproblemen krijgen
...
Er is een reden dat poetin met atoomwapens dreigt. Dat russisch alternatief is morrelen in de marge (of zelfs nog minder dan dat)
Je moet mij wel correct quoten. Ik heb niets gezegd over een oorlog-avontuurtje.appelfflap schreef: ↑28 feb 2022 10:42sorry lanier
opnieuw suggereer je dat de genomen maatregelen blijkbaar onvoldoende zijn en geen impact zullen hebben.
Dat de Russen daar hele makkelijk omheen kunnen fietsen
1) grote delen van dat bedrag, tientallen procenten, staat nog steeds in het buitenland en is gewoon bevroren (dollar, euro, Ponden, ...).
2) Wat heb je aan geld als je niets meer kunt kopen? Ook de landen/bedrijven die nu nog handel willen drijven lopen risico op sancties. Elke keer gazprom op een iets ingewikkeldere manier moet boren hebben ze het buitenland nodig voor expertise. Meer als een rietje in de grond steken lukt hen nog steeds niet (bij wijze van spreken)
3) na de aankondiging gisteren zullen heel veel burgers hun rekeningen willen leeghalen, die Russische banken zullen liquiditeitsproblemen krijgen
...
Er is een reden dat poetin met atoomwapens dreigt. Dat russisch alternatief is morrelen in de marge (of zelfs nog minder dan dat)
Daarnaast klopt het niet wat je zegt. Poetin is al jarenlang deze oorlog aan het voorbereiden. Al ver voordat de seperatisten Donesk binnenvielen. Je denkt toch niet dat Poetin geen beschikking heeft tot zijn kapitaal? Niet alle Russische banken zijn afgesloten van SWIFT. Ook financiëren wij deze oorlog; er komt nog steeds gas uit Rusland, en wij betalen nog steeds de rekening. Veel geld is weggesluisd via brievenbusfirma's. Poetin kan nog steeds over dat geld beschikken.
Gazprom is het grootste aardgasbedrijf ter wereld en het grootste bedrijf in Rusland. Er werken 469.000 mensen. En jij denkt dat dit bedrijf niet in staat is zelf gas uit de grond te halen? Dat is bijzonder naïef. Gazprom is zelf in Nederland actief (Bergermeer) waar ze ons helpen sinds 2009 om gas te injecteren in een opslaglocatie.
Poetin is uit op een snelle oorlog en dat maakt hem extreem gevaarlijk. Hij zal niet schuwen om verschrikkelijke wapens in te zetten. Ook zijn nu 60% van de troepen in Oekraïne, de rest volgt nog.
Blablabla.... je verzuipt in je emotionele reacties. Dit is een discussieforum, geen libelle-forum waar we om de haverklap ach en jee reacties plaatsen. Als we dat hier alleen maar doen zijn we snel uitgepraat. Dat ik niet emotioneel reageer wil niet zeggen dat ik Oekraïne niet steun. Maar ik maak me veel zorgen om de consequenties die aan deze oorlog verbonden zijn. En ik haal inderdaad veel informatie uit het nieuws waar deskundigen aan het woord zijn en een genuanceerd verhaal vertellen. Mag ik die soms niet plaatsen? Jij bent waarschijnlijk teveel vervreemd van de Nederlandse cultuur om in te zien hoe wij hier reageren. Dat gaat in kalmte en met onderbouwing.En ik ben nog lang niet klaar met jou. Jij begrijpt niets maar dan ook niets van Oost-Europa. En knoop dat maar eens een paar weken in je oren.
Doe niet zo uit de hoogte met 'ik ben nog lang niet klaar met jou', wie denk je in godsnaam wel niet wie je bent??? Voor mij ben je een burgermannetje die denkt iedereen de les te kunnen lezen; ben ik soms de eerste? Hou je emoties wat meer onder controle, loop eens een blokje om en trek je broek omhoog. Ik ben wel klaar met jou en het reageren op jouw reacties. Het kost mij veel te veel tijd en energie. Je staat nu in de negeerstand, ik concentreer mij op het plaatsen van nieuwsfeiten en nieuwsreacties.
Die Baltische Staten hadden wel ballen en staken hun middelvinger op naar Rusland. Jouw middelvinger zit nog steeds in je broekzak.
De ballen.
-
appelfflap
- Banned
ik noem hem een waanzinnige gek, daarin zijn we het eens
voor de rest snap ik neits van heel je discours en wat je nu eigenlijk wil zeggen.
dat de EU beter niets doet en hem maar laat begaan? het neits uitmaakt wat de wereld doet?
zo'n beetje gelijk we tegne een mishandelde vrouw zeggen dat ze best haar mond houdt om het niet erger te maken?
dat het swiftverhaal eigenlijk een losse flodder is? De international tegoeden bevriezen zinloos zou zijn?
de Roebel is vandaag met 30% ingestort om maar iets te zeggen
Ik zeg alleen dat Poetin ongevoelig was voor de sancties en dat is ook gebleken. Aangekondigde sancties zijn bedoeld om iemand af te schrikken. 'Als jij dit doet dan doen wij dat'. Niemand behalve Poetin wil deze oorlog. Men dacht dus ook om Poetin op andere gedachten te kunnen brengen met deze sancties maar het heeft niet geholpen. Nu moeten we zien hoe Poetin reageert op deze sancties. Daar zal hij heus vantevoren over hebben nagedacht. Ik ben dan ook benieuwd wat hij gaat doen, wel vrees ik het ergste.appelfflap schreef: ↑28 feb 2022 11:27ik noem hem een waanzinnige gek, daarin zijn we het eens
voor de rest snap ik neits van heel je discours en wat je nu eigenlijk wil zeggen.
dat de EU beter niets doet en hem maar laat begaan? het neits uitmaakt wat de wereld doet?
zo'n beetje gelijk we tegne een mishandelde vrouw zeggen dat ze best haar mond houdt om het niet erger te maken?
dat het swiftverhaal eigenlijk een losse flodder is? De international tegoeden bevriezen zinloos zou zijn?
de Roebel is vandaag met 30% ingestort om maar iets te zeggen
NOS:
Dit is een hele zware domper. Ik weet dat Poetin en Xi elkaar hebben gesproken tijdens de Olympische Spelen. Xi vroeg Poetin toen om geen oorlog te beginnen tijdens deze Spelen. Uiteraard zullen ze ook gepraat hebben over mogelijke consequenties, steun en maatregelen.
NOS:
Ik moet nog zien hoe snel Oekraïne lid kan worden van de EU.
Volgens deze reactie is dat nog niet zo eenvoudig.
Dit is een hele zware domper. Ik weet dat Poetin en Xi elkaar hebben gesproken tijdens de Olympische Spelen. Xi vroeg Poetin toen om geen oorlog te beginnen tijdens deze Spelen. Uiteraard zullen ze ook gepraat hebben over mogelijke consequenties, steun en maatregelen.
NOS:
Ik moet nog zien hoe snel Oekraïne lid kan worden van de EU.
Volgens deze reactie is dat nog niet zo eenvoudig.
Toch vreemd met die Putin.
Plotseling heeft hij besloten alles dat hij na het einde van de Koude Oorlog en val van het communisme knap had opgebouwd te vernielen. Want dit gaat inderdaad niet ongestraft door.
Dat begon eigenlijk al met Afghanistan dat fout afliep voor de Russen. Zelfs de VS dus Navo lukte.het daar niet. Misschien zag Putin 'zwakte'? Dat is nogal belangrijk voor hem, weten we. Dan die rare keus in Syrië, waarbij ook toen de VN steeds weer werden gevetoed, die iets aan de verpulvering van steden wilde doen. Daarvoor die dubieuze oorlog in Tjetjenië. Dan de Krim, die overigens nooit formeel van Ukraine is geweest...?
Maar ook zo sneaky plotseling.
En nu?
Misrekening met Ukraine op verwerpelijke gronden en denken dat de tegenstander (opgeschoven Navo en Ukraine) zwak zijn schat ik. En daarbij weer dat geniepige, die lafheid. Liegen, leugens en gedreig. "Nee... wij oefenen slechts..". Bij herhaling, ik heb het wel tien keer gehoord. Dag Lavrov... Biden had hem door. Putin is gezien en al eerder, maar je gelooft het niet hè?
Pas op Russische beren.
Plotseling heeft hij besloten alles dat hij na het einde van de Koude Oorlog en val van het communisme knap had opgebouwd te vernielen. Want dit gaat inderdaad niet ongestraft door.
Dat begon eigenlijk al met Afghanistan dat fout afliep voor de Russen. Zelfs de VS dus Navo lukte.het daar niet. Misschien zag Putin 'zwakte'? Dat is nogal belangrijk voor hem, weten we. Dan die rare keus in Syrië, waarbij ook toen de VN steeds weer werden gevetoed, die iets aan de verpulvering van steden wilde doen. Daarvoor die dubieuze oorlog in Tjetjenië. Dan de Krim, die overigens nooit formeel van Ukraine is geweest...?
Maar ook zo sneaky plotseling.
En nu?
Misrekening met Ukraine op verwerpelijke gronden en denken dat de tegenstander (opgeschoven Navo en Ukraine) zwak zijn schat ik. En daarbij weer dat geniepige, die lafheid. Liegen, leugens en gedreig. "Nee... wij oefenen slechts..". Bij herhaling, ik heb het wel tien keer gehoord. Dag Lavrov... Biden had hem door. Putin is gezien en al eerder, maar je gelooft het niet hè?
Pas op Russische beren.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Dit is wat het Witte Huis te kennen geeft:
....
Leaders have committed to target the Russian Central Bank — the single-most important financial institution in Russia. We are collectively planning to impose measures to ensure Russia cannot use its Central Bank reserves to support its currency and thereby undermine the impact of our sanctions.
This will show that Russia’s supposed sanctions-proofing of its economy is a myth. The 600-billion-plus war chest of Russia’s foreign reserves is only powerful if Putin can use it and without being able to buy the Ruble from Western financial institutions, for example, Putin’s Central Bank will lose the ability to offset the impact of our sanctions. The Ruble will fall even further, inflation will spike, and the Central Bank will be left defenseless.
In antwoord op een vraag even later de herhaling hiervan:
So, as I mentioned at the outset, you heard about Fortress Russia — the war chest of 630 billion of foreign reserves. It’s impressive, but it’s only impressive if Russia can use those reserves. And that means Russia has to be able to sell those reserves and buy Ruble to support its currency.
And so, what we’re committing to do here is to disarm the Central Bank. And the way we can do that, for example, is by preventing U.S., EU, UK persons from selling Rubles to the Central Bank of Russia. That means very simply, the Russian Central Bank can’t support the Ruble, full stop, and that means our sanctions will have much greater force.
Alles schijnt zeer af te hangen van hoeveel de roebel keldert.
Born OK the first time
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Uiteraard niet eenvoudig, maar het zal gedaan moeten worden door de EU via een nieuw uitgedokterde noodprocedure, waarbij lidmaatschap wordt aangeboden zonder dat hierbij direct aan alle voorwaarden moet worden voldaan. Zo Europa dit niet doet heeft steun voor Oekraïne geen enkel nut. Grootste probleem zal zijn dat het unanimiteit van alle EU-landen vereist.
Born OK the first time
Secundair van belang. Maar prima.Rereformed schreef: ↑28 feb 2022 11:54Uiteraard niet eenvoudig, maar het zal gedaan moeten worden door de EU via een nieuw uitgedokterde noodprocedure, waarbij lidmaatschap wordt aangeboden zonder dat hierbij direct aan alle voorwaarden moet worden voldaan. Zo Europa dit niet doet heeft steun voor Oekraïne geen enkel nut. Grootste probleem zal zijn dat het unanimiteit van alle EU-landen vereist.
Wapens, Navo naar de randgebieden, vooral het noorden, en sancties voor Rusland, dat is het nuttigste wat SNEL gedaan kan worden.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Blijkbaar bedoelt Zelinsky te zeggen dat het even zo snel zou moeten gebeuren, oftewel dat het van primair belang is. Hij begrijpt dat op deze manier 'omarmd' te worden door Europa enorm motiverend zou werken voor het standhouden van het Oekraiense volk.
De EU zit in een lastig parket. Ze nu met een kluitje in het riet sturen zou heel demoraliserend kunnen werken.
Born OK the first time
Dat zeuren over kernwapens is goed voor bangmakerij.
1 Russische kernwapen hier ergens en ze krijgen er een heel pakket kernwapens voor terug.
Kernwapens zijn voor praten met overwicht. Niet voor gebruik. Ziek, infantiel geklets dus.
1 Russische kernwapen hier ergens en ze krijgen er een heel pakket kernwapens voor terug.
Kernwapens zijn voor praten met overwicht. Niet voor gebruik. Ziek, infantiel geklets dus.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Hier is het echte nieuws wat ik net tegenkwam:

Het is nu als in het najaar van 1989, toen onze mond iedere dag van verbazing openging. Fijn dat alles zo openlijk gedaan wordt! Geweldig dat men dat strategisch zo overdacht heeft! Op de deskundige meneer De Wijk na heeft men blijkbaar goed begrepen dat in het informatietijdperk juist op deze manier een oorlog gewonnen wordt. De bevolking van heel Europa en Amerika is erdoor uit haar dodelijke apathie en gevoel van zwakte en onmacht gehaald en voelt nu euforische saamhorigheid en bereidwilligheid een steentje bij te dragen die maar zelden tot op deze hoogte gegroeid is, de Oekraieners kunnen er dagelijks kracht en motivatie uit putten, en het Russische volk dat er ongetwijfeld veel van opvangt wordt ingelicht over de werkelijke stand van zaken. De oplossing voor deze hele crisis en oorlog is dat de Russen zelf Poetin moeten afzetten. Wat het weesten moet doen is Rusland te kennen geven dat de sancties onmiddellijk zullen worden opgeheven indien Poetin de macht afgenomen wordt, en Rusland Oekraïne verlaat.
- Zwitserland is van plan de bankaccounts van de Russische oligarchen te bevriezen.
- Zweden levert echte wapens aan Oekraïne!
- Men is van plan Oekraïne van straaljagers te voorzien.
Het is nu als in het najaar van 1989, toen onze mond iedere dag van verbazing openging. Fijn dat alles zo openlijk gedaan wordt! Geweldig dat men dat strategisch zo overdacht heeft! Op de deskundige meneer De Wijk na heeft men blijkbaar goed begrepen dat in het informatietijdperk juist op deze manier een oorlog gewonnen wordt. De bevolking van heel Europa en Amerika is erdoor uit haar dodelijke apathie en gevoel van zwakte en onmacht gehaald en voelt nu euforische saamhorigheid en bereidwilligheid een steentje bij te dragen die maar zelden tot op deze hoogte gegroeid is, de Oekraieners kunnen er dagelijks kracht en motivatie uit putten, en het Russische volk dat er ongetwijfeld veel van opvangt wordt ingelicht over de werkelijke stand van zaken. De oplossing voor deze hele crisis en oorlog is dat de Russen zelf Poetin moeten afzetten. Wat het weesten moet doen is Rusland te kennen geven dat de sancties onmiddellijk zullen worden opgeheven indien Poetin de macht afgenomen wordt, en Rusland Oekraïne verlaat.
Born OK the first time