Klimaat

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Klimaat

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Gerard R. schreef: 22 okt 2025 16:56
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 22 okt 2025 16:46
Gerard R. schreef: 22 okt 2025 16:37 https://www.yahoo.com/news/articles/big ... 00346.html

Methaan is ongeveer 25x zo opwarmend als CO2.
Het heeft zin om wereldwijd vleesconsumptie terug te schroeven.
Maar bepaalde lieden zullen daar niet voor zijn als ik kijk naar hoe er in mijn wijkje geBBQed wordt... dan gaan ze roepen
dat dat de dood in de pot is... en juist het omgekeerde is waar :roll:

#-o
Het ligt niet aan het vlees.
We zijn met teveel mensen, doe je daar niets aan dan is elke andere ingreep gedoemd te mislukken.
Ik denk dat het vooral ons gedrag is. Er zijn climatologen die stellen dat we best met 25 miljard mensen op deze bol zouden kunnen leven, maar dan moet het wereldwijd per persoon en qua voorzieningen per land (dus opruiming, afvangen van gassen, industrie in het algemeen), wijzen van gebruik van voedsel, stoken, plastic enz. enz. wel anders dan de afgelopen tientallen jaren. En dat ook in het heel groot. We hebben er nogal op los geleefd, zeg maar.
En ik zie dat ook in mijn buurt en elders. Om maar eens een gooi te doen: dat plastic in die oceanen komt niet doordat we plastic zakjes gebruiken, het komt doordat we (vooral armere landen, maar ook wel rijke) niet goed inzamelen en verwerken ook sinds bij voorbeeld de Chinezen dat niet meer voor ons doen; dan gaan we bv. ongedisciplineerd verbranden, dingen in het oppervlaktewater laten komen, oftewel de mens wordt in het groot, dus massaal slordig. En dat zien we dan...

Ook dit:
https://www.yahoo.com/news/articles/res ... 00790.html
Er leeft heel wat van het water van die gletschers. Maar ik zie nog steeds rivieren van auto's werelwijd (en elektriciteit zal ons niet op redelijke termijn redden, misschien een beetje helpen) en gebruik van vliegtuigen op een onzinnige busjemanier. Industrie is ook buiten zinnen... enz. We moeten opgevoed worden.
Als het maar niet te laat is (zie de opwarming van bv. natuurbrand). Dit vliegwiel stopt niet zomaar.
Dat zullen we klimatologen zijn die nog in het Bijbelse: "Ga heen en vermenigvuldig u leven" :lol:

Voorlopig hebben we voorde wereld bevolking op Nederlands niveau zes of zeven aardes nodig.

Die lui komen vast uit Wageningen en willen met mensen batterijen gaan werken analoog aan de kippen.

Stel je voor: Nederland met dik zestig miljoen inwoners!!!
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 22 okt 2025 16:46 Het ligt niet aan het vlees.
We zijn met teveel mensen, doe je daar niets aan dan is elke andere ingreep gedoemd te mislukken.
Het is een combinatie. 1,4 miljard Indiërs zijn waarschijnlijk minder schadelijk dan 300 miljoen Amerikanen, want Indiërs eten doorgaans geen koeien. Dus mensen x vlees x methaan/soort moet omlaag. Wie van de drie je ook naar nul brengt maakt niet uit voor de uitstoot. *die wordt dan nul) Ik heb enig bezwaar om mensen naar nul te brengen . . .
Ik wens u alle goeds
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Geen enkel menselijk ingrijpen in klimaat zal de aarde kunnen redden.

Ze vergaat vanzelf, daar heeft ze onze hulp niet voor nodig.
Maar als het doel is het leven, menselijk en/of anderszins, te behouden,
dan moeten we verder kijken dan de rand van onze dampkring.

"Minder, kleiner, soberder," roepen de apostelen van Degrowth,
alsof stilstand de nieuwe vorm van vooruitgang is.
Maar zonder durf, techniek en groei blijft de ruimte zonder leven.
  • en het leven eindig bij de grens van de dampkring.
De aarde sterft hoe dan ook; het is aan ons of het leven met haar sterft.

• Geen enkel klimaatplan redt de aarde.
    Ze sterft op schema, met of zonder ons.

Degrowth wil tijd rekken,
    vooruitgang wil de tijd verlengen.

Alleen wie verder kijkt dan de aarde
    redt het leven zelf.

BBC News - 7 jul 2025 schreef:
Could 'degrowth' save the world?

A group of academics and activists are questioning the possibility
of endless economic growth on a finite planet and
are advocating a bold solution: degrowth.

Originating in France, the degrowth movement has spread to
places like Japan, the UK and Barcelona, taking root in academia,
grassroots organisations and among university students.

The movement argues for a 'democratisation of the economy' and
for collectively managing key resources, like housing.

Critics argue that opposing economic growth is impractical and
warn of negative consequences, especially for the most vulnerable.

We take a look at the theory - and ask what the practice might look like.

00:00 Intro
02:32 The Barcelona School of Ecological economics: the roots of degrowth
05:39 Is GDP a good measure of our economies?
06:45 Could the economy be more democratic?
08:07 A net-zero housing cooperative
10:16 What can grow, and what needs to degrow?
12:31 Could green growth be a solution?
13:29 Degrowth and social justice
17:18 Challenging degrowth

VIDEO duurt 21 minuren:

Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Peter van Velzen schreef: 24 okt 2025 02:32
Het is een combinatie. 1,4 miljard Indiërs zijn waarschijnlijk minder schadelijk dan 300 miljoen Amerikanen, want Indiërs eten doorgaans geen koeien. Dus mensen x vlees x methaan/soort moet omlaag. Wie van de drie je ook naar nul brengt maakt niet uit voor de uitstoot. *die wordt dan nul) Ik heb enig bezwaar om mensen naar nul te brengen . . .
Ze laten echter slechts hun heilige koeien ongemoeid.
Daarnaast eten ze volop andere dieren, want ze zijn geen vegetariërs bij mijn weten.

Je laatste opmerking is onjuist als we met net zoveel waren als in de Romeinse Keizertijd konden we genoeg vlees eten zonder het evenwicht te verstoren. Zoek daarnaast eens op hoeveel buffels er vroeger in Noord Amerika leefden, miljoenen dieren die volop methaan uitstootte.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 24 okt 2025 11:36
Peter van Velzen schreef: 24 okt 2025 02:32
Ze laten echter slechts hun heilige koeien ongemoeid.
Daarnaast eten ze volop andere dieren, want ze zijn geen vegetariërs bij mijn weten.

Je laatste opmerking is onjuist als we met net zoveel waren als in de Romeinse Keizertijd konden we genoeg vlees eten zonder het evenwicht te verstoren. Zoek daarnaast eens op hoeveel buffels er vroeger in Noord Amerika leefden, miljoenen dieren die volop methaan uitstootte.
Hoeveel er vroeger leefden, doet er niet zoveel toe. Tegenwoordig is 80% van de zoogdieren vee. Als we allemaal kippen houden in plaats van runderen, is het effect vergelijkbaar met de wereldbevolking tot 1 miljard terugbrengen. Je argumenten zijn overigens tegenstrijdig. Als het niet uitmaakt of je de dieren op eet of niet, dan maakt het ook niet uit hoeveel op-eters er zijn. Maar het maakt uiteraard wel uit, want wat we niet op eten verdwijnt tegenwoordig gewoon, want wordt niet meer gefokt. Er komen geen bizons om de vleeskoeien te vervangen. (wel varkens of kippen)
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Peter van Velzen schreef: 25 okt 2025 02:40 Hoeveel er vroeger leefden, doet er niet zoveel toe. Tegenwoordig is 80% van de zoogdieren vee. Als we allemaal kippen houden in plaats van runderen, is het effect vergelijkbaar met de wereldbevolking tot 1 miljard terugbrengen. Je argumenten zijn overigens tegenstrijdig. Als het niet uitmaakt of je de dieren op eet of niet, dan maakt het ook niet uit hoeveel op-eters er zijn. Maar het maakt uiteraard wel uit, want wat we niet op eten verdwijnt tegenwoordig gewoon, want wordt niet meer gefokt. Er komen geen bizons om de vleeskoeien te vervangen. (wel varkens of kippen)
Er is geen strijdigheid.

Het verhaal van het te vedel vlees eten stamt van de veggies, die beweren dat er nog best mensen bij kunnen als we het vlees eten afzweren.
Het argument dat de problemen worden veroorzaakt door het eten van vlees is gewoon onzin.
Er zijn gewoon teveel mensen op deze aardkloot, wie dat niet wil zien is ziende blind.

Natuurlijk kunnen we mensen gaan ophokken zoals varkens en ze voeden met synthetische rommel zoals de Veggies willen,
wel is daar weinig leefgenot aan en uiteindelijk is ook dat een doodlopend pad en rest nog slechts voedsel van de Firma Green.

PS.
In Japan en China wordt al opgehokt, torenhoge gebouwen en als je een beetje uitreikt kun je de overburen een handje geven.
Plaats reactie