Dat zullen we klimatologen zijn die nog in het Bijbelse: "Ga heen en vermenigvuldig u leven"Gerard R. schreef: ↑22 okt 2025 16:56Ik denk dat het vooral ons gedrag is. Er zijn climatologen die stellen dat we best met 25 miljard mensen op deze bol zouden kunnen leven, maar dan moet het wereldwijd per persoon en qua voorzieningen per land (dus opruiming, afvangen van gassen, industrie in het algemeen), wijzen van gebruik van voedsel, stoken, plastic enz. enz. wel anders dan de afgelopen tientallen jaren. En dat ook in het heel groot. We hebben er nogal op los geleefd, zeg maar.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑22 okt 2025 16:46Het ligt niet aan het vlees.Gerard R. schreef: ↑22 okt 2025 16:37 https://www.yahoo.com/news/articles/big ... 00346.html
Methaan is ongeveer 25x zo opwarmend als CO2.
Het heeft zin om wereldwijd vleesconsumptie terug te schroeven.
Maar bepaalde lieden zullen daar niet voor zijn als ik kijk naar hoe er in mijn wijkje geBBQed wordt... dan gaan ze roepen
dat dat de dood in de pot is... en juist het omgekeerde is waar
![]()
We zijn met teveel mensen, doe je daar niets aan dan is elke andere ingreep gedoemd te mislukken.
En ik zie dat ook in mijn buurt en elders. Om maar eens een gooi te doen: dat plastic in die oceanen komt niet doordat we plastic zakjes gebruiken, het komt doordat we (vooral armere landen, maar ook wel rijke) niet goed inzamelen en verwerken ook sinds bij voorbeeld de Chinezen dat niet meer voor ons doen; dan gaan we bv. ongedisciplineerd verbranden, dingen in het oppervlaktewater laten komen, oftewel de mens wordt in het groot, dus massaal slordig. En dat zien we dan...
Ook dit:
https://www.yahoo.com/news/articles/res ... 00790.html
Er leeft heel wat van het water van die gletschers. Maar ik zie nog steeds rivieren van auto's werelwijd (en elektriciteit zal ons niet op redelijke termijn redden, misschien een beetje helpen) en gebruik van vliegtuigen op een onzinnige busjemanier. Industrie is ook buiten zinnen... enz. We moeten opgevoed worden.
Als het maar niet te laat is (zie de opwarming van bv. natuurbrand). Dit vliegwiel stopt niet zomaar.
Voorlopig hebben we voorde wereld bevolking op Nederlands niveau zes of zeven aardes nodig.
Die lui komen vast uit Wageningen en willen met mensen batterijen gaan werken analoog aan de kippen.
Stel je voor: Nederland met dik zestig miljoen inwoners!!!