Rusland en Oekraïne

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

appelfflap
Banned

Re: Rusland en Oekraïne

Bericht door appelfflap »

iedereen rereformed

Nu? Op een een week tijd heeft Poetin nu al 2x nucleair gedreigd
de Nato is volgens zijn speech een naziclub, de hoofdzetel ligt in Brussel en Europa heeft geen luchtafweergeschut en stelt militair weinig voor

Poetin gaat neit om de 2 dagen dreigen om dan niets te doen hé
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

appelfflap schreef: 27 feb 2022 18:22 Poetin is een waanzinnige
zijn 1e atoombom zal normaal gezien op Brussel landen, zo'n 50 kilometer van A'pen verwijderd
Laat je niet bang maken. Een atoombom op Brussel wegvegen heeft net zoveel zin en waarde als een atoombom gooien op Roodeschool in de provincie Groningen. Of met een gummetje Inari wegvegen van een kaart van Finland.
Poetin is geen waanzinnige maar een maffiabaas die een spelletje blufpoker speelt.
Op een een week tijd heeft Poetin nu al 2x nucleair gedreigd.
De Nato is volgens zijn speech een naziclub, de hoofdzetel ligt in Brussel en Europa heeft geen luchtafweergeschut en stelt militair weinig voor
En vergeet niet dat de regering van Oekraïne bestaat uit drugaddicten. En dat Rusland, nu ze niet mee mogen doen aan het Eurovision song Festival, als repressaille besloten heeft dat ze van nu af aan nooit meer mee zullen doen! Oei oei!

Poetin is nu de komediant en Zelensky is de wereldleider. 8*)
Born OK the first time
appelfflap
Banned

Rereformed schreef: 27 feb 2022 19:09 Poetin is nu de komediant en Zelensky is de wereldleider. 8*)
en John cleese is de auteur van dit clipje?
https://www.youtube.com/watch?v=6Y2iVHUMZhg
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Gerard R. schreef: 27 feb 2022 14:37
Ook grappig:
Als de strijd om Kiev uitdraait op een echte stadsoorlog loopt precies dat culturele erfgoed gevaar waar Poetin de oorlog (mede naar mijn idee) om is begonnen. En dat weet hij zelf ook.
Zie het nog dieper: in Poetins wereld hoort Oekraïne bij Rusland omdat het een broedervolk is, dat samen met de Russen hun cultuur heeft doen ontstaan en representeert. Cultuur zit inderdaad diep in het hart van een mens. Zoals ik heel diep binnen in me mijzelf op momenten als een Nederlander ken, hoewel ik tweederde van mijn leven in Finland gewoond heb. Overdenk dan dit: voor zover Poetin gelijk had heeft zijn optreden juist exact het tegenovergestelde effect: iedere soldaat van hem, ieder schot dat ze afvuren maakt het voor iedere Oekraïener overduidelijk dat ze niet bij Rusland willen horen, dat ze anders zijn, een andere weg willen gaan, en Rusland enkel gezien kan worden als een gevaar. Ook hier heeft hij een megablunder begaan. Hij dacht dat de inlijving van Oekraïne zonder noemenswaardige slag of stoot zal gelukken. Ik las vandaag een interview met een Russisch sprekende Oekraïener. Ze zei dat op dit moment de Russisch sprekende Oekraïeners zich zo één voelen met de Oekraïens sprekende Oekraïeners dat velen in haar omgeving besloten hebben om vanaf nu geen Russisch maar Oekraïens te spreken.
Zelfs als Poetin zou slagen in zijn oorlog krijgt hij als buit enkel een land vol haat tegen Russen. Hoe simpel moet Poetin zijn indien hij niet beseft dat het zo werkt?
Born OK the first time
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Rereformed schreef: 27 feb 2022 19:24
Gerard R. schreef: 27 feb 2022 14:37
Ook grappig:
Als de strijd om Kiev uitdraait op een echte stadsoorlog loopt precies dat culturele erfgoed gevaar waar Poetin de oorlog (mede naar mijn idee) om is begonnen. En dat weet hij zelf ook.
Zie het nog dieper: in Poetins wereld hoort Oekraïne bij Rusland omdat het een broedervolk is, dat samen met de Russen hun cultuur heeft doen ontstaan en representeert. Cultuur zit inderdaad diep in het hart van een mens. Zoals ik heel diep binnen in me mezelf mijzelf op momenten als een Nederlander ken, hoewel ik tweederde van mijn leven in Finland gewoond heb. Overdenk dan dit: voor zover Poetin gelijk had heeft zijn optreden juist exact het tegenovergestelde effect: het maakt het voor iedere Oekraïener overduidelijk dat ze niet bij Rusland willen horen, dat ze anders zijn, een andere weg willen gaan, en Rusland enkel gezien kan worden als een gevaar. Ook hier heeft hij een megablunder begaan. Ik las vandaag een interview met een Russisch sprekende Oekraïener. Ze zei dat op dit moment de Russisch sprekende Oekraïeners zich zo één voelen met de Oekraïens sprekende Oekraïeners dat velen in haar omgeving besloten hebben om vanaf nu geen Russisch maar Oekraïens te spreken.
Zelfs als Poetin zou slagen in zijn oorlog krijgt hij als buit enkel een land vol haat tegen Russen. Hoe simpel moet je zijn indien je niet beseft dat het zo werkt.
Misschien zit daar het niet bepaald flitsend opereren van het Russische legertje in.
In ieder geval minder vlot dan Putin wel had gedacht.
De soldaat moet wél gemotiveerd zijn uiteraard.

Verder doen die Ukrainers het buiten verwachting fantastisch al houden ze niet álle gebied.
Heel veel wapens enz. toesturen wat Duitsland ook gaat doen of al doet.
De sancties tegen Putin beginnen ook al te werken. Zo kan Aeroflot vrijwel nergens meer buiten Rusland terecht.
Kleinigheid, er komt veel meer.
** Schip naar nergens met rare snuiters.. heb engelen-geduld, begrip en compassie en wanhoop(t) niet **
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Wat een dag is dit geweest! Op deze dag werd een geheel nieuw hoofdstuk van de geschiedenis van Europa geschreven. Morgen is alles anders. Wat een besluitvaardigheid van de westerse wereld! Wat een dapper verzet van die Oekraieners! Ik verbaas me erover dat de felheid en het emotioneel hooggespannen gemoed waarmee ik me heb laten zien de afgelopen dagen (sorry voor dat, koelt wel weer af) geen uitzondering was, maar gedeeld wordt door miljoenen. En dat de leiders van Europa en de VS mijn verwachtingen en roepen om daadwerkelijke aktie tegen Rusland zelfs ruimschoots overtroffen en ze blimsemsnel en verenigd als één handelden. Ik dacht eerst dat die Olaf Scholz niets voorstelt. Maar nu opeens laat hij zich zien als de besluitvaardigste man die Duitsland zich maar kan indenken. En ik hoor opeens over een EU-fonds via waar wapenlevering aan Oekraïne plaats zal vinden. De EU die nooit wat voorstelt en zelden of nooit krachtdadigheid gekend heeft. Wat een hoop om te overdenken en te verteren. Morgen zullen alle Russen ook een hoop hebben om te overdenken. Als ik het goed begrijp zal hun roebel niets meer waard zijn en hun inflatie torenhoog worden.
Born OK the first time
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Misschien heeft Putin zijn beste tijd gehad daar?
Gaat hij weer op een bord schaken ipv. met de wereld.
** Schip naar nergens met rare snuiters.. heb engelen-geduld, begrip en compassie en wanhoop(t) niet **
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Na Rusland af te hebben gesloten van Swift en de legio sancties die het aan de broek heeft gekregen, wordt nu ook de Russische centrale bank keihard aangepakt en worden er 600.000.000.000 dollar worden bevroren. Er blijft niets meer over van de Russische economie.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 27 feb 2022 22:02 Na Rusland af te hebben gesloten van Swift en de legio sancties die het aan de broek heeft gekregen, wordt nu ook de Russische centrale bank keihard aangepakt en worden er 600.000.000.000 dollar worden bevroren. Er blijft niets meer over van de Russische economie.
Nou, ik heb begrepen dat die 600 miljard juist wordt gebruikt onder meer voor dit soort oorlogje-avonturen. Daarom is dit zo'n wonderschone sanctie. Hij was ook al heel actief in het Poolgebied. Ook weer delfstoffen. Maar veel te ruime gebiedsclaims en ik weet wel wat daarvan kan komen...
En voor de rest heb je ook gelijk. Er zal zo van Rusland niet zoveel bijzonders overblijven behalve allerlei enge wapens en wat gas- en graan-levering aan landen die het gevaar niet onderkennen. Maar misschien bindt hij nog in??

Daarom schreef ik dus (in het andere geval):
Gerard R. schreef: 27 feb 2022 20:07 Misschien heeft Putin zijn beste tijd gehad daar?
Het volk mag weer bloeden, vandaar. :idea:
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

De oorlog van Putin drijft de democratische wereld wel ongekend snel tot eenheid. Vooral ook de EU.
Ook de EU en de VS staan nu schouder aan schouder (gestoord daarin vorige jaren door die fan van Putin, Donald Trump).
En eigenlijk vrijwel de hele wereld voelt de verbondenheid. Door de idiote oorlog, maar zéker aangezien Putin zelfs rept van het scherpstellen van zijn kernmacht... 8-[

Alleen China en India houden zich nog wat op de vlakte vanwege Russisch gas, hoewel de Chinezen lichte sancties hebben afgekondigd tegen Rusland. Maar men wil Putin nog niet openlijk veroordelen.
Dat gaat Joe Biden weer formeel van ze vragen. Dus misschien binnenkort, want er komt weer zo'n VN-sessie.

Ook voor de Navo is dit een macaber cadeau van Putin. De organisatie is plotseling weer zeer energiek en springlevend na een periode van flauwte. Het is ook de kerntaak van de Navo wat er nu voorligt. Dáárvoor in de Koude Oorlog was de
Navo bedoeld en opgericht.

En dan nog een verrassing:
De gebeurtenissen zullen ook bij ons economische gevolgen hebben, wat wellicht weer goed is tegen opwarming van de atmosfeer.

Corona is even op de achtergrond...
Rereformed
Moderator
Contacteer:

In de Finse krant wordt het lijstje van onafhankelijke Russische media gegeven:
  • Novaya Gazeta, waar de door Poetin vermoorde Anna Politkovskaja toe behoorde.
  • Eho Moskvy, anti Poetin, populair onder intellectuelen
  • Fontanka, Medium in Petersburg dat binnenlandse protesten meldt
  • Meduza, populair onder jongeren, gezeteld buiten Rusland in Riga.
Via de vertaalknop kan men zich op de hoogte stellen.

Een hoop te lezen! Ik kom meteen een interessant artikel tegen:
Alle verkoop van westerse auto's en onderdelen naar Rusland in het weekeinde stopgezet, dwz een kwart van de autoverkoop (441.000 auto's per jaar), plus de productie van AvtoVAZ, die geheel afhankelijk is van Renault (351.000 auto's per jaar).
Hyundai (KIA) en Japanse merken blijven nog over voor Russen, maar dat is naar alle waarschijnlijkheid enkel een kwestie van tijd.
Import van Chinese auto's was tot nu toe maar 7%. Er zal blijkbaar nu een chinese industrie van kopieën van westerse auto-onderdelen ontstaan om de in Rusland rijdende westerse auto's te kunnen onderhouden.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Wit-Rusland lijkt nu ook troepen naar Oekraïne te sturen.
Born OK the first time
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Rereformed schreef: 27 feb 2022 19:09 ...
Poetin is geen waanzinnige maar een maffiabaas die een spelletje blufpoker speelt.
...
Ik weet niet zeker of je dit zo kunt stellen. Als je ziet hoe hij zich de afgelopen dagen presenteert zoals bij de "veiligheidsraad show", de oorlogsverklaring en de toespraken en je let een beetje op zijn lichaamstaal dan zie ik een man die een beeld heeft van de wereld dat niet strookt met de realiteit en die niet in staat is die beelden bij elkaar te brengen. Wie weet waar dat toe gaat leiden.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
appelfflap
Banned

Rereformed schreef: 28 feb 2022 07:23 Wit-Rusland lijkt nu ook troepen naar Oekraïne te sturen.
mja
Loekasjenko en witrusland kun je bezwaarlijk onafhankelijk noemen hé
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Gerard R. schreef: 27 feb 2022 22:48
ChaimNimsky schreef: 27 feb 2022 22:02 Na Rusland af te hebben gesloten van Swift en de legio sancties die het aan de broek heeft gekregen, wordt nu ook de Russische centrale bank keihard aangepakt en worden er 600.000.000.000 dollar worden bevroren. Er blijft niets meer over van de Russische economie.
Nou, ik heb begrepen dat die 600 miljard juist wordt gebruikt onder meer voor dit soort oorlogje-avonturen. Daarom is dit zo'n wonderschone sanctie. Hij was ook al heel actief in het Poolgebied. Ook weer delfstoffen. Maar veel te ruime gebiedsclaims en ik weet wel wat daarvan kan komen...
En voor de rest heb je ook gelijk. Er zal zo van Rusland niet zoveel bijzonders overblijven behalve allerlei enge wapens en wat gas- en graan-levering aan landen die het gevaar niet onderkennen. Maar misschien bindt hij nog in??

Daarom schreef ik dus (in het andere geval):
Gerard R. schreef: 27 feb 2022 20:07 Misschien heeft Putin zijn beste tijd gehad daar?
Het volk mag weer bloeden, vandaar. :idea:
Poetin heeft die 600 miljard achter de hand en kan erover beschikken. Dat kapitaal is niet gestald bij buitenlandse banken. Wat ik net hoorde in het nieuws is dat het met name pensioengeld is van de Russische burger. Poetin kan het zich niet veroorloven om dit over de balk te smijten. Nu het Russisch leger vertraging oploopt zal hij veel zwaardere wapens gaan inzetten. Dit kan geen jarenlange oorlog worden, dat kan Poetin zich niet permitteren. Ook heeft Poetin weinig onderhandelingsruimte, hij kan zelf nauweljks sancties instellen behalve gas en olie. Dat maakt hem extreem gevaarlijk, vandaar de dreiging nu al met kernwapens. De sleutel schijnt te liggen bij de Chinese president Xi. China zal moeten reageren en wel snel. Verder heeft von der Leyen gezegd dat Oekraïne snel lid kan worden van de EU. Maar ze is al teruggefloten. Snel lid worden betekent dat de EU in oorlog is met Rusland en dat wil men niet. Een lidmaatschap is nog ver weg. Tot slot zullen de onderhandelingen in Wit-Rusland op niets uitlopen. De onderhandelaar namens Rusland (minister van cultuur) is een echte patriot en droomt net als Poetin van één groot Russisch Rijk. Die man doet geen water bij de wijn. Dit alles is een korte samenvatting van wat de deskundigen te melden hebben in het programma Goedemorgen Nederland.
Plaats reactie