Rusland en Oekraïne

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: Rusland en Oekraïne

Bericht door Gerard R. »

Details zijn futiel bij dit soort misdadigheid.
Ik raad aan Rusland zolang als nodig is vol, steviger dan nu nog, in de bankschroef te houden.

Let wel, voor een figuur als Putin houdt de wereld niet op bij Ukraine, Balten, Finland of Zweden. Hij is volgens mij plotseling ook (waarom moge Joost weten) in staat om, zo hij dat nodig acht, van ALLES in te zetten voor zijn ellende, daarvan ben ik overtuigd.

Maar misschien denkt hij, te oordelen naar zijn legermateriaal, dat dit een soort WO2 is? Dán moet hij richting Berlijn. Is hij wel nog even bezig...
** Schip naar nergens met rare snuiters.. heb engelen-geduld, begrip en compassie en wanhoop(t) niet **
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Het wordt mij opeens duidelijk dat deze hitleriaanse invasie de 9/11 gebeurtenis van Europa is. Er is hierna voor ons enkel nog vóór en na deze gebeurtenis. Het ijzeren gordijn wordt weer opgetrokken. Medvedev heeft gezegd dat Rusland geen enkele diplomatieke betrekkingen met het westen nodig heeft. Poetin is bereid atoomwapens te gebruiken indien nodig. Niemand denkt dat Oekraïne de laatste zet van Poetin is.
Ik voel dat ik op slag totaal anders denk. In Finland heb je net zoveel politieke partijen als in Nederland. Als je bij de vorige verkiezingen zou willen zoeken naar een partij die in haar partijprogramma heeft staan dat ze voor aansluiting bij de NAVO is, dan hoefde je niet bij de zeven grootste partijen aan te kloppen!
En nu denk ik: de volgende keer dat ik stem is het hele politieke partijprogramma mij om het even. Als ze maar voor aansluiting bij de NAVO zijn. De partij die openlijk aan de weg timmert voor aansluiting bij de NAVO krijgt mijn stem, al zou het extreem rechts zijn dat ik altijd verafschuwd heb.

De afgelopen 75 jaar heeft Finland moeizaam betrekkingen met Rusland verbeterd, onderhouden, genormaliseerd, inclusief allerlei vriendschapsverdragen, uitbreiding van handel en toeristenindustrie. Het is in één klap afgelopen, verbrijzeld, zonder uitzicht. Eén Finse politicus noemt Rusland nu, terecht, een natie geleid door gangsters die geheel openlijk laten zien dat ze gangsters zijn.
Eén politicus van de Groenen zegt dat ze zich bedrogen voelt.
Finland heeft een bittere afrekening gekregen van wie er uiteindelijk gelijk heeft: Sinds de onafhankelijkheid van Estland heeft dat land (en de andere twee Baltische staten) altijd fel geageerd tegen alles wat Rusland deed. Waarna er van Finse politieke kant met een glimlach of belerend omhoog gestoken vingertje op gereageerd werd, als zouden het allemaal uitingen zijn van een trauma waar ze maar niet van af kunnen komen, of dat ze eenvoudig niet genoeg ervaring hebben met Rusland-betrekkingen om het vakkundig te doen. In een vers artikel legt de Finse journalist Mika Mäkeläinen alles op een rijtje wat er de afgelopen jaren voorbij kwam, en hoezeer de Finse politici ernaast zaten met hun uitspraken. In alle gevallen heeft Finland ongelijk gekregen en hadden de Baltische politici gelijk. De zogenaamde "Rusland expertise" waar Finland zich altijd zo op beroemde is eenvoudig hol en volkomen onjuist gebleken. Het artikel eindigt met:

Viro, Latvia ja Liettua: Te olitte oikeassa.
Estland, Letland, Litouwen: Jullie hadden gelijk.
Born OK the first time
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Gerard R. schreef: 26 feb 2022 15:02 Details zijn futiel bij dit soort misdadigheid.
Ik raad aan Rusland zolang als nodig is vol, steviger dan nu nog, in de bankschroef te houden.

Let wel, voor een figuur als Putin houdt de wereld niet op bij Ukraine, Balten, Finland of Zweden. Hij is volgens mij plotseling ook (waarom moge Joost weten) in staat om, zo hij dat nodig acht, van ALLES in te zetten voor zijn ellende, daarvan ben ik overtuigd.

Maar misschien denkt hij, te oordelen naar zijn legermateriaal, dat dit een soort WO2 is? Dán moet hij richting Berlijn. Is hij wel nog even bezig...
Rusland zit niet in de bankschroef, daarvoor is een hoop meer nodig. Economie is altijd belangrijk, ook in oorlogstijd en zeker in onze westerse maatschappij. Nu zijn we fel tegen deze oorlog, maar hoe reageren we over 4 of 5 jaar als er daar nog steeds oorlog is? Als hier veel prijzen de pan uitrijzen? Hoe reageert de achterban van politieke partijen naar verloop van tijd?

Oekraïne kon sinds 2014 geen lid worden van de NAVO vanwege bezetting van een gedeelte van het land. Dat is voor de NAVO niet toegestaan, nu al helemaal niet meer.

De Golfoorlog draaide om economische motieven. Massavernietigingswapens? Welnee, het ging om olie. Zo geven de grootmachten makkelijk een draai aan de mogelijkheid een ander land binnen te vallen.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Gerard R. schreef: 26 feb 2022 15:02 Let wel, voor een figuur als Putin houdt de wereld niet op bij Ukraine, Balten, Finland of Zweden. Hij is volgens mij plotseling ook (waarom moge Joost weten) in staat om, zo hij dat nodig acht, van ALLES in te zetten voor zijn ellende, daarvan ben ik overtuigd.
Ik denk dat er bij Poetin eentje is omgevallen vraag met steeds af wat ze in Frankrijk van hem vinden Putain. Hij heeft schijnbaar zijn eigen waanweb gesponnen om dit terughalen van afvalligen naar de Sovjetunie te rechtvaardigen.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

"Zo lang als nodig is", @Lanier...

Zie mijn onderschrift.

De tijd van vriendelijkheid tussen ons en Russen is over. Voor lange tijd, schat ik in.
En Chinezen en Indiërs zullen ook niet weten wat ze er in feite mee moeten. Ja.. die moeten ook stoken, maar anders....

Herinstalleer de Koude Oorlog maar.
Als Russen ons iets willen verkopen zullen wij daar vanaf nu uiterst kritisch naar kijken en niet met een vriendelijk gevoel.
Ondertussen zullen wij hen knellen. Ga daar echt maar vanuit.

Volgens mij is dit het stomste dat Putin ooit had kunnen bedenken.
Schade voor iedereen.
** Schip naar nergens met rare snuiters.. heb engelen-geduld, begrip en compassie en wanhoop(t) niet **
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Duitsland gaat waarschijnlijk toch akkoord met invoering van de Swift-blokkade voor de Russen.
De betaling van Russische gas gaat daarlangs, heb ik begrepen, en het zou nogal een aderlating zijn voor de
Duitsers de stap te zetten. Tot nu werd geaarzeld.

Dan wordt het voor de Russen sancties van normale aard, vrij diepgaand plus Swift en dat is buitengewoon fors.
https://www.nu.nl/economie/6186282/wat- ... pelen.html
https://nl.wikipedia.org/wiki/Society_f ... munication
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Gerard R. schreef: 26 feb 2022 19:21 Duitsland gaat waarschijnlijk toch akkoord met invoering van de Swift-blokkade voor de Russen.
Nu ben ik beetje ongerust want vanaf wanneer zal Rusland de Europese hulp + blokkade als inmenging in de oorlog beschouwen?
zo ongeveer elke land levert ondertussen wapens en materiaal
het zou me ook sterk verbazen als het Oekraiense leger geen informatie krijgt vd Amerikaanse of Britse inlichtingendiensten en/of hun satellieten
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Dat laatste is logisch. Dat zal toch wel mogen?

Ook nog:
https://www.nu.nl/algemeen/6186397/kaza ... raine.html
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Gerard R. schreef: 26 feb 2022 19:21 Duitsland gaat waarschijnlijk toch akkoord met invoering van de Swift-blokkade voor de Russen.
De betaling van Russische gas gaat daarlangs, heb ik begrepen, en het zou nogal een aderlating zijn voor de

Dan wordt het voor de Russen sancties van normale aard, vrij diepgaand plus Swift en dat is buitengewoon fors.
De Amerikanen zijn nog niet overstag wat SWIFT betreft.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

lanier schreef: 26 feb 2022 20:38

Nee, het is ook nogal een ingreep... en ook nog: hoe, op welke manier, reageert Putin dáárop?
Maar ik schat maar zo dat ze meegaan.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Gerard R. schreef: 26 feb 2022 20:29 Dat laatste is logisch. Dat zal toch wel mogen?
Ook nog:
https://www.nu.nl/algemeen/6186397/kaza ... raine.html
ok, maar hoelang zal het duren voor Poetin dit als inmenging beschouwt vh naziclubje NATO?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Tsja.. hersens... :roll:

Zo weet je ook niet wat hij zal doen met zo'n extreem zwaar sanctiepakket.
En een kat in het nauw maakt rare sprongen..
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Gerard R. schreef: 26 feb 2022 20:41
lanier schreef: 26 feb 2022 20:38

Nee, het is ook nogal een ingreep... en ook nog: hoe, op welke manier, reageert Putin dáárop?
Maar ik schat maar zo dat ze meegaan.

De sancties zijn met name het plan van de westerse wereld, niet van de VN. Maar uitsluiten van SWIFT treft de hele wereld. Je moet je afvragen of je dat wilt.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

De Russen hebben hun eigen SWIFT systeem genaamd SPFS. Weliswaar niet zo professioneel maar wel bruikbaar voor buitenlandse bedrijven. Met veel investeringen kan het zeer professioneel worden. Dat is wel het laatste wat Amerika wil want zij monitoren SWIFT. Met een tweede systeem zijn zij het overzicht kwijt. Veel landen zullen geïnteresseerd zijn in SPFS zodat ze niet meer met Amerika hebben te maken. Zo eenvoudig is het allemaal niet.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

lanier schreef: 26 feb 2022 14:06 De Baltische staten waren ook direct lid van de NAVO ondanks protesten van Rusland. Ook al dreigt Poetin, ik zie niet in waarom Finland en Zweden niet direct NAVO lid kunnen worden.
De laatste jaren heeft Rusland aan een hypersonische raket gewerkt waarmee deze het raketschild kan omzeilen en daarom hebben Ruslands kernwapens weer dezelfde dreiging als tijdens de koude oorlog. En je weet hoe het met Oekraïne is gegaan: toen ze NAVO-lid dreigden te worden werden ze aangevallen en de rest werd gedreigd met kernwapens mochten ze zich erin willen mengen. NIemand wil dat risico lopen voor een niet-NAVO lid. De beste tijd om lid te worden is nu, aangezien Rusland zich niet nog een militaire operatie kan veroorloven nu ze middenin een oorlog met Oekraïne zitten. Poef: NAVO, klaar, veilig.
Zionist
Plaats reactie