Rusland en Oekraïne

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Rusland en Oekraïne

Bericht door Rereformed »

Het Finse nieuws: "De president van Finland heeft een telefoongesprek gehad met president Zelensky en Oekraïne 15 miljoen euro hulp beloofd".
Oekraiense nieuws: "President Zelensky bedankt de Finse president Niinistö voor de 50 miljoen euro hulp die door finland aangeboden is".

:lol: Als leraar Engels heb ik er bij de Finse schoolkindertjes nog wel zo op gehamerd om goed te leren hoe je in het Engels 13-19 en 30-90 goed uit elkaar kunt halen! Maar de presidenten kunnen altijd zeggen dat de telefoonverbinding niet optimaal was. :lol:
Born OK the first time
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Ik zou er hard om kunnen lachen als het niet zo triest was.

En.. Swift, zéker en vast, vooral als Poetin wat lijkt in te tomen.
** Schip naar nergens met rare snuiters.. heb engelen-geduld, begrip en compassie en wanhoop(t) niet **
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Gerard R. schreef: 25 feb 2022 14:17 Ik zou er hard om kunnen lachen als het niet zo triest was.
Inderdaad, maar juist in trieste tijden moet je dingen aanpakken die je een glimlach geven, of die je er even aan herinneren dat het leven zo wondermooi is en je tot rust laten komen.

Voor de Finse president echter niet zo leuk, want ik kan met zekerheid zeggen wie de fout gemaakt heeft.
In het Engels herken je het verschil tussen fifteen en fifty niet vanwege het wel of niet voorkomen van de letter n, maar door verschil in klemtoon: fifTEEN - FIFty.
In de Finse taal krijgt iedere eerste lettergreep van een woord altijd de klemtoon. Het is voor Finnen dus van nature heel moeilijk om woorden als hoTEL of kaPEL te zeggen. Ze spreken het uit als HOtel, KApel.
Born OK the first time
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Hij mag wel eens met wat meer komen. Dit wordt reuze duur voor Ukraine. Ik denk dan meer in tientallen miljarden.
** Schip naar nergens met rare snuiters.. heb engelen-geduld, begrip en compassie en wanhoop(t) niet **
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Polen en Tsjechië sluiten luchtruim voor Russische vliegtuigen

Polen en Tsjechië sluiten vanaf vannacht het luchtruim voor Russische luchtvaartmaatschappijen. Daarnaast zal de Poolse luchtvaartmaatschappij LOT alle vluchten naar Moskou en Sint-Petersburg opschorten. Ook in Tsjechië worden vluchten naar Rusland opgeschort.
bron NOS

Las ook dit
Finland en Zweden ook in het vizier

Een woordvoerder van het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken zegt dat wanneer Zweden en Finland lid van de NAVO willen worden, er 'nadelige gevolgen' zullen zijn. Beide landen zijn vandaag aanwezig bij het overleg van de lidstaten van de NAVO.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Nieuws van net tien minuten geleden:
"De mogelijke toetreding van Finland en Zweden tot de NAVO-alliantie zal ernstige militaire en politieke gevolgen hebben, die wederzijdse actie van Rusland vereist, zegt het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken."

Grappig. Denken ze nog steeds ook lid te kunnen worden? :lol:
dreigen heeft tot nu toe altijd geholpen, maar ik denk dat het niet meer werkt deze keer.
Born OK the first time
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Rereformed schreef: 25 feb 2022 17:53 Grappig. Denken ze nog steeds ook lid te kunnen worden? :lol:
Dat zou de ultieme oplossing zijn :D
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Rereformed
Moderator
Contacteer:

doctorwho schreef: 25 feb 2022 17:54 Dat zou de ultieme oplossing zijn :D
Ooit in 2002 of 2003 ofzo heeft Poetin het in alle serieusheid voorgesteld. Hij zei toen dat een sterke alliantie tegen het islamitisch extremisme noodzakelijk is. Dat klonk toen niet eens gek.
Wel verbazingwekkend is hoe snel de wereld totaal kan veranderen.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Misschien kan het vertaald worden met "die met gelijke munt terug betaald zal worden", maar dan moeten ze zich dus bij de euro aansluiten. 8*)
Born OK the first time
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Rereformed schreef: 25 feb 2022 17:53 Nieuws van net tien minuten geleden:
"De mogelijke toetreding van Finland en Zweden tot de NAVO-alliantie zal ernstige militaire en politieke gevolgen hebben, die wederzijdse actie van Rusland vereist, zegt het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken."

Grappig. Denken ze nog steeds ook lid te kunnen worden? :lol:
dreigen heeft tot nu toe altijd geholpen, maar ik denk dat het niet meer werkt deze keer.
Dit is het beste moment om lid te worden. Rusland kan geen oorlog op twee fronten hebben.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

gerard_m schreef: 25 feb 2022 18:31 Dit is het beste moment om lid te worden. Rusland kan geen oorlog op twee fronten hebben.
Tsja, wat mij betreft ook. Dit is ook het moment dat voor iedere Fin duidelijk is hoe de zaken ervoor staan. Men heeft nu het bewijs dat Rusland volkomen onbetrouwbaar is.
Ik heb al uit monde van vele analytici gehoord dat het toneel dat Rusland de afgelopen maanden heeft gespeeld en de uitvoering van deze oorlog in Oekraïne één of twee jaar in alle details - inclusief de laatste ontmoeting van Poetin met Xi Jinping tijdens de opening van de olympische spelen - voorbereid moet zijn geweest.

Ik luisterde naar Masha Gessen die een studie van Poetin heeft gemaakt. Zij wijst erop - waar ik ook door anderen ben op gewezen - dat Poetin niet terug wil naar het rijk van de Sowjets - die in hun grondwet nog hadden staan dat alle sowjetrepublieken een federatie van onafhankelijke staten is -, maar naar het oude keizerlijke Russische Rijk, waar ook de Baltische staten, Polen en Finland bij horen:
https://youtu.be/cxJxfSCMvnE?t=707
Twintig jaar geleden maakte de ultranationalist en beroepsidioot Vladimir Zhirinovsky furore met deze voor Finnen zeer beangstigende opvatting, behalve voor de Finnen die denken dat hij eerst Alaska zal aanvallen. Het laatste nieuws is dat hij, inmiddels 75 jaar, opgenomen is in het ziekenhuis met een zware vorm van covid-19.
Born OK the first time
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Rereformed schreef: 24 feb 2022 06:19 Vannacht zijn de Russen begonnen met de volledige oorlog.
Er zijn al explosies in Kiev geweest.
Een "full blown war" van Rusland met Oekraïne had ik zo snel niet verwacht. Ik had vermoed dat eerst slechts de Donbas bezet zou worden. Maar blijkbaar wil Poetin geen halve maatregelen en snel doorpakken. Ik vrees op termijn ook voor Slowakije.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Rereformed schreef: 25 feb 2022 18:48Ik luisterde naar Masha Gessen die een studie van Poetin heeft gemaakt. Zij wijst erop - waar ik ook door anderen ben op gewezen - dat Poetin niet terug wil naar het rijk van de Sowjets - die in hun grondwet nog hadden staan dat alle sowjetrepublieken een federatie van onafhankelijke staten is -, maar naar het oude keizerlijke Russische Rijk, waar ook de Baltische staten, Polen en Finland bij horen:
https://youtu.be/cxJxfSCMvnE?t=707
Met Poetin als tsaar.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

doctorwho schreef: 25 feb 2022 17:54
Rereformed schreef: 25 feb 2022 17:53 Grappig. Denken ze nog steeds ook lid te kunnen worden? :lol:
Dat zou de ultieme oplossing zijn :D
Dat is vroeger bij het uiteen vallen van de USSR over gerept, maar ze wilden niet.
Het is naar mijn idee dan ook onzin om te zeggen: "De Navo-landen hebben het aan zichzelf te wijten dat het nu
zover komt met Ukraine omdat de Navo te veel naar het Oosten is opgeschoven". De Navo deed dat ook niet zelf,
die landen konden gewoon lid worden. Dat Poetin dat eng vindt dat snap ik nog steeds.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Rereformed schreef: 25 feb 2022 18:48
gerard_m schreef: 25 feb 2022 18:31 Dit is het beste moment om lid te worden. Rusland kan geen oorlog op twee fronten hebben.
Tsja, wat mij betreft ook. Dit is ook het moment dat voor iedere Fin duidelijk is hoe de zaken ervoor staan. Men heeft nu het bewijs dat Rusland volkomen onbetrouwbaar is.
Ooo, wat zeggen jullie nu....
Maar ze zijn het wel. Leugen en bedrog. Misschien opnieuw geleerd van meneer Trump in de VS..
Twintig jaar geleden maakte de ultranationalist en beroepsidioot Vladimir Zhirinovsky furore met deze voor Finnen zeer beangstigende opvatting, behalve voor de Finnen die denken dat hij eerst Alaska zal aanvallen. Het laatste nieuws is dat hij, inmiddels 75 jaar, opgenomen is in het ziekenhuis met een zware vorm van covid-19.
Tsja.. soms komt de redding van elders...
Plaats reactie