Klimaat

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Henry II
Bevlogen

Re: Klimaat

Bericht door Henry II »

Bonjour schreef: 29 jul 2025 13:22
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 29 jul 2025 13:10 Mars koloniseren lost de aardse problemen niet op.
Integendeel op termijn zit men op Mars met het zelfde probleem.
Als we Mars gaan koloniseren, moet er hier een industrie opgezet worden om dat te doen, met alle vervuiling die daarbij komt. Van bevolkingsverhuizing is nauwelijks sprake, want dat is te duur.
Dat is precies het hele punt. Maar gezien de historie van industriële uitbuiting van de aarde ben ik toch bang dat het die kant op zal gaan. Er is aan te verdienen, dus zal het gebeuren ook. En inderdaad, er is niet genoeg energie en materiaal op aarde om naar Mars te sturen om die planeet te terra-formen. Voor elke kilo die naar Mars wil sturen, moet je een veelvoud aan brandstof verspillen. Dat is alleen interessant voor industriële grootmachten die brandstof willen verkopen. De aardbewoners worden hier niet wijzer van, wel armer.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Henry II schreef: 29 jul 2025 15:18
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 29 jul 2025 13:10 Mars koloniseren lost de aardse problemen niet op.
Integendeel op termijn zit men op Mars met het zelfde probleem.
Als we Mars gaan koloniseren, moet er hier een industrie opgezet worden om dat te doen, met alle vervuiling die daarbij komt. Van bevolkingsverhuizing is nauwelijks sprake, want dat is te duur.
Dat is precies het hele punt. Maar gezien de historie van industriële uitbuiting van de aarde ben ik toch bang dat het die kant op zal gaan. Er is aan te verdienen, dus zal het gebeuren ook. En inderdaad, er is niet genoeg energie en materiaal op aarde om naar Mars te sturen om die planeet te terra-formen. Voor elke kilo die naar Mars wil sturen, moet je een veelvoud aan brandstof verspillen. Dat is alleen interessant voor industriële grootmachten die brandstof willen verkopen. De aardbewoners worden hier niet wijzer van, wel armer.
Ja maar neem me nou niet kwalijk. We zijn niet eens in staat onze eigen atmosfeer in orde te houden.
Wat willen we dan met Mars. Let wel, ik vind het hardstikke leuk hoor SF-je spelen, ik las ook altijd al die boekjes,maar dit lijkt me zo waanzin.
"O, grondstoffen". Ja. Zou best kunnen. Maar die hebben we hier ook de komende honderden jaren, hoewel we elkaar die proberen te ontzeggen evt. zelfs met oorlogen, want zo zijn we wel.
Ik denk dat we eerst onze zaakjes hier voor elkaar moeten zien te krijgen. "Maar ja.... als we niet op tijd zijn doen de Chinezen of weet ik wie, dussss......" Troeloeloe... #-o
** Gedenk immer ons doel op 't schip naar nergens en heb engelen-geduld, begrip en compassie... en tracht niet te wanhopen **
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Precies dat. De grondstoffen die nodig zouden zijn om op Mars te gaan wonen, wegen nooit op tegen de grondstoffen die we van Mars naar de Aarde zouden kunnen sturen. Het is een illusie, maar het leidt de mensen af van wat er wel gebeurt op aarde.

Mannen als Trump ontkennen de klimaatcrisis, zodat zijn vriendjes als Musk en hij zelf dan door kunnen gaan met het leegroven van de Lithium voorraden en andere zware metalen uit de aarde. De afleidingsmanoeuvre is dan Mars. Het lijkt erop dat ze zeggen dat het niet erg is om de Aarde helemaal op te stoken en alle grondstoffen op te maken, omdat Musk straks een kolonie op Mars gaat maken. De hele aarde, inclusief alle fauna en flora gaat dus nog verder naar de haaien. Misschien is dat wel de reden dat Trump zo populair is bij de Amerikaanse Evangelicals. Die denken dat Jezus straks terugkomt en een nieuw Aarde zal maken. Dan maakt het nu ook niet uit wat je met deze aarde doet.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Gerard R. schreef: 29 jul 2025 16:12
Ja maar neem me nou niet kwalijk. We zijn niet eens in staat onze eigen atmosfeer in orde te houden.
Wat willen we dan met Mars. Let wel, ik vind het hardstikke leuk hoor SF-je spelen, ik las ook altijd al die boekjes,maar dit lijkt me zo waanzin.
"O, grondstoffen". Ja. Zou best kunnen. Maar die hebben we hier ook de komende honderden jaren, hoewel we elkaar die proberen te ontzeggen evt. zelfs met oorlogen, want zo zijn we wel.
Ik denk dat we eerst onze zaakjes hier voor elkaar moeten zien te krijgen. "Maar ja.... als we niet op tijd zijn doen de Chinezen of weet ik wie, dussss......" Troeloeloe... #-o
mensen laten zich gemakkelijk misleiden en hebben weinig tot geen gevoel voor eenvoudige rekensommetjes.

Zouden we Venus omzetten naar Aardse omstandigheden (wat een Utopie is) en de aardse aanwas van 2% daar onder brengt dan is na 35jaar Venus net zo dicht bevolkt als onze aardkloot.

PS.
Na 3000jaar zouden er meer aardes nodig zijn als er sterren in het universum zijn.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 31 jul 2025 11:27
Gerard R. schreef: 29 jul 2025 16:12
mensen laten zich gemakkelijk misleiden en hebben weinig tot geen gevoel voor eenvoudige rekensommetjes.

Zouden we Venus omzetten naar Aardse omstandigheden (wat een Utopie is) en de aardse aanwas van 2% daar onder brengt dan is na 35jaar Venus net zo dicht bevolkt als onze aardkloot.

PS.
Na 3000jaar zouden er meer aardes nodig zijn als er sterren in het universum zijn.
Ja, eigenlijk is het een heel natuurlijk proces wat we meemaken als mensheid.
Je ziet in het heelal dat er van alles komt, vermeerdert en/of verdwijnt. In het klein niet zo. Virus, bacterie enz..
Op aarde heel wetmatig met soorten. Een soort verschijnt, vermeerdert en wordt gedecimeerd door ziekten
of verdwijnt zelfs. We dachten dat we ons een beetje ontworsteld hadden aan dit protocol, maar dat is niet zo.
We blijken knap zwak in dezen.
En nu willen we vluchten naar buiten de planeet. Ach ja, waarom niet...? :lol:
** Gedenk immer ons doel op 't schip naar nergens en heb engelen-geduld, begrip en compassie... en tracht niet te wanhopen **
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.npr.org/2025/08/04/nx-s1-54 ... threatened
The Trump administration has asked NASA employees to draw up plans to end at least two major satellite missions, according to current and former NASA staffers. If the plans are carried out, one of the missions would be permanently terminated, because the satellite would burn up in the atmosphere.

The data the two missions collect is widely used, including by scientists, oil and gas companies and farmers who need detailed information about carbon dioxide and crop health. They are the only two federal satellite missions that were designed and built specifically to monitor planet-warming greenhouse gases. (..)
Terwijl de weersextremen toenemen en van alles fout gaat door opwarming is meneer op de satelliet-vernietigingstoer.
Zou hij nog steeds denken, dat al die verhalen over opwarming van de Chinezen komen, zoals hij eens heeft gezegd in zijn eerste termijn?

Soms denk ik wel eens dat het tijd wordt voor een correctie... men noemt dat ook wel 'opstand'.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.cbsnews.com/news/plastic-po ... ase-death/
Plastic is made from fossil fuels, and Landrigan (Philip Landrigan, a doctor and researcher at Boston College) said that the world's plastic "crisis" is connected to its climate crisis.

"There is no understating the magnitude of both the climate crisis and the plastic crisis," Landrigan said.

"They are both causing disease, death and disability today in tens of thousands of people, and these harms will become more severe in the years ahead as the planet continues to warm and plastic production continues to increase," he said.
Dat verband had ik stilletjes ook gelegd.
Maar ja, toon het maar eens aan.

Vooral plasticstof via de lucht had ik niet verwacht. Er blijkt aardig wat in longen en bloedwegen te zitten bij mens en dier.
Al jaren pleit ik voor een goede inzameling van plastic in de hele wereld. Vooral dáar gaat het fout. Echter sommige landen blijken daar extreem veel problemen mee te hebben. De praktijk blijkt taai. Schrappen van plasticgebruik lijkt me geen optie en onnodig. Waar ik woon wordt plastic gewoon keurig gescheiden opgehaald. Er komen systemen, die bij de stort vuil en plastic scheiden.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.bd.nl/binnenland/het-wordt- ... ex.nl%2F35 graden
Woensdag wordt het nog warmer in Nederland. ‘Opnieuw wordt het op veel plaatsen 30 graden en in het zuidoosten kan het tijdelijk zelfs 35 graden worden’, meldt Weeronline. Door de zuidwestenwind is het woensdag wel een stuk koeler op de stranden.
Dat komt voor in zomers.
Het is wel aantoonbaar veel frequenter dan vroeger.
Dus niet zeuren.
We willen het ook. We vliegen en autoen ons een ongeluk. En een hegje wordt gesnoeid met een machientje. We hebben heel veel machientjes. En die gebruiken we ook, niets met spierkracht... etc..

Kan nog wat worden, elk jaar wat meer warmte, enkel jaar uitgezonderd. Wat zou het zijn in 2060, dus voor onze nazaten? :shock:
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Gerard R. schreef: 11 aug 2025 19:01 https://www.bd.nl/binnenland/het-wordt- ... ex.nl%2F35 graden
Woensdag wordt het nog warmer in Nederland. ‘Opnieuw wordt het op veel plaatsen 30 graden en in het zuidoosten kan het tijdelijk zelfs 35 graden worden’, meldt Weeronline. Door de zuidwestenwind is het woensdag wel een stuk koeler op de stranden.
Dat komt voor in zomers.
Dus niet zeuren.
We willen het ook. We vliegen en autoen ons een ongeluk. En een hegje wordt gesnoeid met een machientje. We hebben heel veel machientjes. En die gebruiken we ook, niets met spierkracht... etc..

Kan nog wat worden, elk jaar wat meer warmte, enkel jaar uitgezonderd. Wat zou het zijn in 2060, dus voor onze nazaten? :shock:
Er schijnen nog figuren te zijn die ondanks dit alles volhouden dat er geen opwarming plaats vindt.
Hoe blind kunnen mensen wel niet zijn? :(
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 11 aug 2025 19:19
Gerard R. schreef: 11 aug 2025 19:01 https://www.bd.nl/binnenland/het-wordt- ... ex.nl%2F35 graden
Dat komt voor in zomers.
Dus niet zeuren.

Er schijnen nog figuren te zijn die ondanks dit alles volhouden dat er geen opwarming plaats vindt.
Hoe blind kunnen mensen wel niet zijn? :(
Ik zit met een enorm probleem. Ik begrijp helemaal niets meer van mensen als ik te rationeel denk.
Toch een beetje dat Lemmingen-effect, denk ik. En dát heb ik niet, het zit niet in mijn manier van denken.
Maar goed, ik heb wel meer van die conflikt-plekken.. Ik 'loop een beetje uit de cultuur', denk ik. :lol: :roll:
Je eigen graf graven....... :shock:
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Ik zit met een enorm probleem. Ik begrijp helemaal niets meer van mensen als ik te rationeel denk.
Toch een beetje dat Lemmingen-effect, denk ik. En dát heb ik niet, het zit niet in mijn manier van denken.
Maar goed, ik heb wel meer van die conflikt-plekken.. Ik 'loop een beetje uit de cultuur', denk ik. :lol: :roll:
Je eigen graf graven....... :shock:
Dat van de lemmingen is goed verklaarbaar: Ze moeten naar een nieuwe voedselbron, omdat die oude niet in orde is. Ze gaan overzwemmen maar zijn te al te sterk verzakt om de overkant te halen.

Dit is toch wat anders dan botweg de levensgevaarlijke situatie waarin we verkeren en tig bewijzen voor zijn ontkennen.

Maar ja de Baudets houden er een eigen werkelijkheid op na.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Elders op de wereld wil het qua temperatuur ook al bijzonder hard tekeer gaan:
Baghdad (AFP) – Power was out across Iraq on Monday as scorching summer temperatures pushed electricity grid demand to unprecedented levels, authorities said.

The outage came amid a heatwave that Iraqi meteorological services expect to last more than a week, with temperatures climbing as high as 50C in parts of the country.
https://www.france24.com/en/live-news/2 ... ecord-heat
Maar al dat soort verschijnselen is lokaal. Eens zal het overal kunnen plaatsvinden als het doorgaat met de atmosfeer zoals nu. Steeds een tikje warmer, steeds wat frekwenter...
Sommigen denken ook wel, dat het heel koud zou kunnen worden. Maar dat duurt vast langer dan het plaatsvinden van hoogste temperaturen. En wat zou dat worden? 50 graden, 60, 70?... over hoeveel jaar? #-o
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://scientias.nl/de-middellandse-ze ... -de-reden/
De Middellandse Zee is op dit moment weer bloedheet. De zoveelste hittegolf teistert de mediterrane wateren, met alle gevolgen van dien. Onderzoekers weten nu eindelijk iets meer over hoe het kan dat het zeewater zo warm wordt.

Bijna overal warmt de aarde op, van de polen tot de evenaar en van de rivieren tot de wereldzeeën, maar er zijn plekken waar het harder gaat dan elders. De Middellandse Zee is zo’n gebied. En waar dat door komt, daar zijn wetenschappers een beetje achter gekomen: hogedrukgebieden uit Afrika zijn de boosdoener, schrijven ze in Nature Geoscience. Deze instroom van warme lucht vanuit het Afrikaanse continent naar Europa leidt niet alleen tot hogere temperaturen op land, maar ook in het water. (..)
Het opwarmen lijkt voor de niet-prof die wel goed oplet steeds sneller te gaan en zeker in die gebieden.
Ook Gaza is weer bloedheet. En daar kunnen de mensen met hun tentjes nergens meer naar toe. Water is schaars op zijn maxi-/minimaalst.

En misschien hoort plastic in die oceanen ook wel bij het verhaal van opwarmen.
https://www.bbc.com/news/articles/cvgpd ... mpaign=rss
[Vertaald:] Mondiale gesprekken om een baanbrekend verdrag te hebben om een einde te maken aan de plasticvervuiling zijn opnieuw mislukt.

De VN-onderhandelingen, de zesde gespreksronde in iets minder dan drie jaar, zouden donderdag eindigen, maar landen bleven tot diep in de nacht onderhandelen in de hoop een impasse te doorbreken.

Er bleef een kloof bestaan tussen een groep van ongeveer 100 landen die opriepen tot een beperking van de productie van plastic, en oliestaten die aandrongen op een focus op recycling.

Cubaanse afgevaardigden zeiden in de vroege uren dat landen "een historische kans hebben gemist, maar dat we door moeten gaan".

"Ik ben enorm teleurgesteld dat er geen akkoord is bereikt", zei de Britse minister van Marine Emma Hardy.
Het (de planeet) moet en zál kapot. Daar heeft het toch veel van weg..

https://nos.nl/l/2578741
Kwaadwillend, ondermijnend, saboterend. De reacties van landen, wetenschappers en ngo's over de olielanden en het klappen van het mondiale plastic akkoord zijn niet mals. Of zoals een Greenpeace-onderhandelaar het verwoordt: "De petrochemische (aardolie) industrie is vastbesloten ons te begraven voor kortetermijnwinst." (..)
Ja, die dollartekens in die Trumpachtige varkensoogjes heh?.....
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Oekraïne en Gaza hebben het klimaatbeleid ondergesneeuwd en in Genève is de tweede poging om een wereldwijd verdrag te sluiten over de aanpak van plasticvervuiling gestrand door verzet van landen met een sterke fossiele industrie. Onduidelijk is of de onderhandelingen op een latere datum worden hervat.

WE WILLEN NIET!!!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

dikkemick schreef: 16 aug 2025 08:56 Oekraïne en Gaza hebben het klimaatbeleid ondergesneeuwd en in Genève is de tweede poging om een wereldwijd verdrag te sluiten over de aanpak van plasticvervuiling gestrand door verzet van landen met een sterke fossiele industrie. Onduidelijk is of de onderhandelingen op een latere datum worden hervat.

WE WILLEN NIET!!!
Dat klopt.

We zouden moeten inleveren maar we willen meer meer en nog eens meer.
Plaats reactie