Over PLO en Hamas zijn we het eens. Alleen weiger ik welk volk ter wereld dan ook te zien als willoze slachtoffers. Ik vind het respectloos en uitzichtloos om een volk puur als slachtoffer te zien. Het berooft een volk van elk perspectief. Nergens ter wereld leidt dit denken tot een betere toekomst.
Je mag daar natuurlijk anders over denken.
Ik heb het niet over gelijkwaardige partijen.De Palestijnen zijn de oorlog tegen zichzelf niet begonnen, dat zijn de criminele, vroege zionisten geweest die Palestina voor zichzelf wilden, gezuiverd van alle barbaren of beesten ( Palestijnen) . Het zou toch zo fijn zijn wanneer men dat eens in zijn of haar achterhoofd zou kunnen blijven onthouden voor men net gaat doen alsof het hier over gelijkwaardige partijen gaat, want dat is niet het geval en ook nooit het geval geweest.
De kans dat ze ertoe gedwongen gaan worden, lijkt me best wel reeel nu zelfs Trump in beweging komt (okay, Trump always chickens out, we moeten afwachten). Maar wat gebeurt er dan? Israel terug het hok in, met buitenlandse hulp wordt Gaza weer opgebouwd en in leven gehouden en we zijn weer ongeveer terug bij 2023.Hamas, hoe kwalijk in mijn ogen ook, zijn en blijven verzetstrijders of men dat nu leuk vind of niet. En dus wanneer de terreurstaat nu van ze af wil, dan moeten ze Hamas aanpakken en niet als een beest alle Palestijnen tot vijand maken. M.a.w. laat de terreurstaat voor de verandering eens de hand in de zgn onschuldige eigen boezem steken in plaats van anderen steeds maar weer opnieuw als schuldigen aan te wijzen. Kunnen ze dat, denk je? Nee, dat kunnen ze niet en zullen ze ook never, ever, ooit, doen, tenzij ze er toe worden gedwongen. En hoe groot is die kans denk je?
Aan alleen het aanpakken van Israel heeft het Palestijnse volk niet genoeg. Tenminste, als je meer wilt dan een dictatuur die leeft van ontwikkelingshulp. En dat zou ik de Palestijnen gunnen.
Welke toekomst zou jij voor je zien voor Palestina?