Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

gerard_m
Superposter

Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Bericht door gerard_m »

Mus schreef: 29 jul 2025 17:56 Laat maar Gerard_m, je mist hier het hele punt en dat is dat de Palestijnen het slachtoffer zijn en dat Hamas, hoe kwalijk je deze organisatie ook vind en in mijn ogen nooit de kans had mogen krijgen boven de PLO, verzetsstrijders zijn, dat is namelijk het hele punt.
Over PLO en Hamas zijn we het eens. Alleen weiger ik welk volk ter wereld dan ook te zien als willoze slachtoffers. Ik vind het respectloos en uitzichtloos om een volk puur als slachtoffer te zien. Het berooft een volk van elk perspectief. Nergens ter wereld leidt dit denken tot een betere toekomst.

Je mag daar natuurlijk anders over denken.
De Palestijnen zijn de oorlog tegen zichzelf niet begonnen, dat zijn de criminele, vroege zionisten geweest die Palestina voor zichzelf wilden, gezuiverd van alle barbaren of beesten ( Palestijnen) . Het zou toch zo fijn zijn wanneer men dat eens in zijn of haar achterhoofd zou kunnen blijven onthouden voor men net gaat doen alsof het hier over gelijkwaardige partijen gaat, want dat is niet het geval en ook nooit het geval geweest.
Ik heb het niet over gelijkwaardige partijen.
Hamas, hoe kwalijk in mijn ogen ook, zijn en blijven verzetstrijders of men dat nu leuk vind of niet. En dus wanneer de terreurstaat nu van ze af wil, dan moeten ze Hamas aanpakken en niet als een beest alle Palestijnen tot vijand maken. M.a.w. laat de terreurstaat voor de verandering eens de hand in de zgn onschuldige eigen boezem steken in plaats van anderen steeds maar weer opnieuw als schuldigen aan te wijzen. Kunnen ze dat, denk je? Nee, dat kunnen ze niet en zullen ze ook never, ever, ooit, doen, tenzij ze er toe worden gedwongen. En hoe groot is die kans denk je?
De kans dat ze ertoe gedwongen gaan worden, lijkt me best wel reeel nu zelfs Trump in beweging komt (okay, Trump always chickens out, we moeten afwachten). Maar wat gebeurt er dan? Israel terug het hok in, met buitenlandse hulp wordt Gaza weer opgebouwd en in leven gehouden en we zijn weer ongeveer terug bij 2023.
Aan alleen het aanpakken van Israel heeft het Palestijnse volk niet genoeg. Tenminste, als je meer wilt dan een dictatuur die leeft van ontwikkelingshulp. En dat zou ik de Palestijnen gunnen.

Welke toekomst zou jij voor je zien voor Palestina?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Maria schreef: 29 jul 2025 09:06 Speciaal voor jou en je vrienden in hun liefde voor Israel:
Ik kan niet meer door de bril van mijn jeugd naar Israël kijken
Als je opgroeit als Nederlandse Jood is er een aantal zekerheden: je hebt ooit – al dan niet direct – te maken gehad met antisemitisme, je familie heeft iets vreselijks meegemaakt tijdens de bezettingsjaren (daar hoort onderduiken ook bij) en je bent opgevoed met het idee dat Israël je veilige thuishaven is, ‘mocht het ooit weer misgaan’.

Dát Israël bestaat niet meer, al betwijfel ik nu of het ooit bestond. Een goede vriend die lang correspondent was in het gebied vroeg mij, toen ik hem vertelde verdriet te voelen bij zijn kritische toon, wat ik eigenlijk erger vond: dat dit allemaal gebeurde of dat híj het vertelde. Het was een onaangename vraag waar ik het antwoord helaas op kende en waar ik nog vaak aan heb moeten terugdenken.

Een deel van de mensen die mij omringen lijkt nog niet toe te zijn aan die conclusie. Of wil daar niet aan. Ze doen een appèl op mijn solidariteit, loyaliteit en sympathie voor het land en ondanks alles voel ik die.

Dat inzicht komt voort uit dezelfde bron als mijn verbondenheid. Tegelijkertijd doet het intens veel pijn en voelt het als verraad. Het is een bruut afscheid van wat ooit werd aangeleerd vanuit liefdevolle overtuigingen, traditie, overlevering en trauma.

Ik moet afscheid nemen. Niet van waar ik vandaan kom, noch van mijn geschiedenis. Zelfs niet van mijn liefde voor een land dat mij ooit veiligheid beloofde. Maar wel van een blik die ooit de belofte in zich droeg mij te beschermen, maar nu anderen te veel kwaad berokkent en mij te lang heeft verblind.
Europa is verloren -- ook steeds meer niet-Joodse Europeanen hoor ik hetzelfde zeggen, met de huidige islamisering, het verdwijnen van klassieke Europese waarden, de angst om offensief te zijn, en de culturele zelfverloochening die diep is doorgedrongen in media en onderwijs. De economie van Israel groeit sneller dan die van de EU, ondanks de oorlog in Gaza. Dit komt o.a. door een robuuste hightechsector en export in Israel; de werklossheid is veel lager in Israel en het BBP per hoofd is aanzienlijk hoger in Israel dan in de EU, die straks nog meer verliest aan defensie en dankzij de 15% tarrieven in de VS.

De enige uitdaging in Israel was de veiligheid, vanwege Iran, Hamas en Hezbollah, maar nu Israel vrijwel al z'n oorlogsdoelen gehaald: Hezbollah is over de Litani-rivier teruggedreven, Syrië is gevallen en Israel heeft de gehele Syrische luchtmacht en marine vernietigd, plus een zeer groot deel van de landmacht en Syrië is voor Israel geen gevaar meer. Iran is niet meer verbonden met het verslagen Hezbollah en is nu machteloos, zonder luchtverdediging of noemenswaardige tegenstand. Israel heeft Gaza voor zo'n 80% in handen en heeft gezegd nu ook het gedeelte binnen te trekken waar volgens de inlichtingendiensten de gijzelaars zich bevinden. Het zal een wonder zijn indien Israel de Palestijnen na de oorlog nog de kans geeft aanslagen te plegen op Israel.

Heb, zoals nu de meeste Joden in Europa en vrijwel al mijn Joodse vrienden en familie in Europa, bijna het tegengestelde gevoel: als je kijkt naar de realiteit van vandaag, is Israel vele malen veiliger geworden dan ooit tevoren en het leven is aanzienlijk beter dan in de EU. Nadat Israel al haar oorlogsdoelen heeft bereikt en de grenzen stevig heeft verankerd, blijft er slechts één duidelijke taak over: het definitief wegwerken van Hamas en zorgen dat de Palestijnen nooit meer de kans krijgen een aanval uit te voeren. Daar zijn we al zeer dichtbij. Terwijl Israel haar burgers beschermt, zie ik om me heen hoe steeds meer Joden in Europa zich onveiliger voelen, geconfronteerd met groeiend antisemitisme en onzekerheid, wat geweldig is voor Israel, want men wil graag dat de Joden naar Israel komen. Israel is niet alleen een veilige haven, het begint zelfs een fort te worden met de modernste Israelische wapens, zoals de Iron beam en trophy sytem van de nieuwste Merkava, David's Sling en zoveel meer wapens van de volgende generatie die het huidige verdedigingssyteem bijna obsoleet maken, hoewel het al het beste ter wereld is.

Mijn band met Israel is uiteraard diepgeworteld, maar ik ervaar nu pas hoe Israel zich ontwikkelt tot een plek waar men floreert te midden van onophoudelijke dreigingen die nu grotendeels zijn geneutraliseerd; ook dankzij de Abraham Akkoorden. De rust die de huidige generatie Israelische burgers straks gaat ervaren, is hard bevochten en verdient diep respect.

Israel is een plek waar burgers met trots hun uniform dragen als symbool van bescherming en veerkracht. Tegelijkertijd gaat mijn bewondering verder dan alleen de militaire successen. Het is het leven zelf: de falafelkraampjes waar jong en oud samenkomen, de levendige straten van Tel Aviv, de millennia-oude steden en dorpjes, en vooral het veilige gevoel dat ondanks alles de toekomst er is voor iedereen die in Israel woont. Europa heeft daarentegen steeds meer afgedaan voor steeds meer Joden in Europa. En in een tijd waarin Europa voor veel Joden steeds minder een thuis voelt, bevestigt Israel voor mij haar rol als onmiskenbare baken van hoop en bescherming.
Zionist
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Bonjour schreef: 29 jul 2025 18:07
Ik vind dat Hamas beter ervoor had moeten zorgen dat er alleen gijzelaars genomen werden en geen massale slachtpartij had moeten maken.
Helder: het gijzelen van onschuldige burgers is dus een legitieme daad van verzet volgens jou.
Voorde rest hoef ik niet veel negatiefs over Hamas te zeggen omdat anderen dat wel doen en omdat Hamas niet zoveel doet.
Vertel me eens iets negatiefs wat ze de afgelopen 2 weken gedaan hebben waar ik me negatief over uit had kunnen laten.
Ik heb dat al genoemd:
Gerard-m schreef:Hamas houdt nog altijd onschuldige Israelische burgers vast als gijzelaars, inmiddels meer dan 1,5 jaar.
Hamas kiest er blijkbaar voor om de oorlog te blijven voeren, ondanks het leed van haar eigen bevolking.
Dus vrijpleiten van hamas lijkt me niet erg objectief.
Je vergoeilijkt Hamas, " objectief" als je jezelf vindt.
Dat heeft niets meer met compassie voor Palestijnen te maken.

1,5 jaar onschuldige mensen opsluiten in tunnels en ten koste van je eigen volk eindeloos een oorlog voortzetten, daar is blijkbaar niets mis mee?
Wat hebben de hongerende mensen in Gaza hier precies aan?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
ChaimNimsky
Superposter

Gerard R. schreef: 29 jul 2025 20:42
ChaimNimsky schreef: 29 jul 2025 20:40
dikkemick schreef: 29 jul 2025 20:35 Dat woord (speciale) "operatie" krijg ik de kriebels van!

Frankrijk overstag, Engeland dreigt, koning België woedend en Nederland debatteert weer eens.
Bekijk hoe Starmer dreigt de Palestijnse staat te erkennen | NU.nl https://share.google/gSUIFn3q6RK51ifX6
Je weet dat de VS toch hun veto zullen gebruiken. Zinloze exercitie.
Het toont dat een land het zo wel genoeg vindt zoals het nu is.

https://artikelschrijven.nl/welke-lande ... a-in-2024/
Momenteel erkennen ten minste 146 VN-lidstaten de Staat Palestina, evenals de Heilige Stoel, het bestuursorgaan van de Katholieke Kerk en Vaticaanstad, dat de status van waarnemer bij de VN heeft. (..)
Het zijn er toch aardig wat 146 vorig jaar...
Er komt zeker geen Palestijnse staat. De VS gebruikt het veto als men er ooit over gaat stemmen.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 29 jul 2025 21:23
ChaimNimsky schreef: 29 jul 2025 20:40
Je weet dat de VS toch hun veto zullen gebruiken. Zinloze exercitie.

Momenteel erkennen ten minste 146 VN-lidstaten de Staat Palestina, evenals de Heilige Stoel, het bestuursorgaan van de Katholieke Kerk en Vaticaanstad, dat de status van waarnemer bij de VN heeft. (..)
Er komt zeker geen Palestijnse staat. De VS gebruikt het veto als men er ooit over gaat stemmen.
Zou kunnen. Maakt niet uit.
Het is een signaal. 146 zijn er toch aardig wat.
** Gedenk immer ons doel op 't schip naar nergens en heb engelen-geduld, begrip en compassie... en tracht niet te wanhopen **
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

ChaimNimsky schreef: 29 jul 2025 21:21 Europa is verloren -- ook steeds meer niet-Joodse Europeanen hoor ik hetzelfde zeggen, met de huidige islamisering, het verdwijnen van klassieke Europese waarden, de angst om offensief te zijn, en de culturele zelfverloochening die diep is doorgedrongen in media en onderwijs.

......

Israel is een plek waar burgers met trots hun uniform dragen als symbool van bescherming en veerkracht. Tegelijkertijd gaat mijn bewondering verder dan alleen de militaire successen. Het is het leven zelf: de falafelkraampjes waar jong en oud samenkomen, de levendige straten van Tel Aviv, de millennia-oude steden en dorpjes, en vooral het veilige gevoel dat ondanks alles de toekomst er is voor iedereen die in Israel woont. Europa heeft daarentegen steeds meer afgedaan voor steeds meer Joden in Europa. En in een tijd waarin Europa voor veel Joden steeds minder een thuis voelt, bevestigt Israel voor mij haar rol als onmiskenbare baken van hoop en bescherming.
Mwa... ik weet het niet. Een heel klein eilandje of " fort" omringd door vijandelijkheid overleeft toch minder snel dan een samenwerkend Europa lijkt mij. De afgelopen 75 jaar heeft de fort-strategie nooit duurzame vrede gebracht. Overigens groeit de islam sneller in Israel dan in Europa.

Maar goed, je klinkt overtuigd. Heb je zelf emigratieplannen?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Gerard R. schreef: 29 jul 2025 21:24

https://www.msn.com/en-us/news/world/tr ... r-AA1Jwy86
Washington, DC – United States Congresswoman Marjorie Taylor Greene, a right-wing ally of US President Donald Trump, has suggested that Israel is committing genocide against Palestinians in Gaza, highlighting a growing schism in the Republican Party.

In a social media post this week, Greene condemned the dire situation in Gaza, where an Israeli-imposed hunger crisis has killed more than 120 people.

She also criticised her colleague Randy Fine, who has openly celebrated the starvation and bombardment of Palestinians.(..)
Ik zou niet ál te zeker zijn van dat veto van Trump. Of niet voor eeuwig.

Goh, had ik niet verwacht van Taylor Greene... :shock:
Laatst gewijzigd door Gerard R. op 29 jul 2025 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
** Gedenk immer ons doel op 't schip naar nergens en heb engelen-geduld, begrip en compassie... en tracht niet te wanhopen **
ChaimNimsky
Superposter

Gerard R. schreef: 29 jul 2025 21:32
Washington, DC – United States Congresswoman Marjorie Taylor Greene, a right-wing ally of US President Donald Trump, has suggested that Israel is committing genocide against Palestinians in Gaza, highlighting a growing schism in the Republican Party.

In a social media post this week, Greene condemned the dire situation in Gaza, where an Israeli-imposed hunger crisis has killed more than 120 people.

She also criticised her colleague Randy Fine, who has openly celebrated the starvation and bombardment of Palestinians.(..)

Jawel. Trump steunt Marjorie Taylor Greene niet, hoewel zij hem wel aanbidt. De VS - ook de Democraten trouwens - zullen zeker een veto uitspreken.
Zionist
ChaimNimsky
Superposter

Bonjour schreef: 29 jul 2025 18:07 Ik vind dat Hamas beter ervoor had moeten zorgen dat er alleen gijzelaars genomen werden en geen massale slachtpartij had moeten maken.
Voorde rest hoef ik niet veel negatiefs over Hamas te zeggen omdat anderen dat wel doen en omdat Hamas niet zoveel doet.
Vertel me eens iets negatiefs wat ze de afgelopen 2 weken gedaan hebben waar ik me negatief over uit had kunnen laten.
Steun je gijzeling van Israelische burgers door Hamas?
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 29 jul 2025 21:36
Gerard R. schreef: 29 jul 2025 21:32

Jawel. Trump steunt Marjorie Taylor Greene niet, hoewel zij hem wel aanbidt. De VS - ook de Democraten trouwens - zullen zeker een veto uitspreken.
Schreef je al 2 keer :D
Toch is 146 landen niet weinig. Het is een duidelijk plaatje.
ChaimNimsky
Superposter

gerard_m schreef: 29 jul 2025 21:29
ChaimNimsky schreef: 29 jul 2025 21:21 Europa is verloren -- ook steeds meer niet-Joodse Europeanen hoor ik hetzelfde zeggen, met de huidige islamisering, het verdwijnen van klassieke Europese waarden, de angst om offensief te zijn, en de culturele zelfverloochening die diep is doorgedrongen in media en onderwijs.

......

Mwa... ik weet het niet. Een heel klein eilandje of " fort" omringd door vijandelijkheid overleeft toch minder snel dan een samenwerkend Europa lijkt mij. De afgelopen 75 jaar heeft de fort-strategie nooit duurzame vrede gebracht. Overigens groeit de islam sneller in Israel dan in Europa.

Succes met Rusland. Op dit moment hoor ik dat de VS kernwapens naar Engeland aan het verschepen is en dat men vermoedt dat Rusland Europa in de nabije toekomst wil aanvallen -- dat zal niet slechts met conventionele wapens gebeuren, want dan heeft Rusland - dat zo'n 6.000 kernwapens heeft - weinig kans. Succes met Poetin in het komende decennium!

Israel is zwaar beladen met kernwapens en tevens de modernste conventionele wapensytemen. De best functionerende westerse wapens doet het weg (zoals de Patriot-systemen) omdat het veel betere wapens heeft ontwikkeld en aan het ontwikkelen is. De economie van Israel groeit veel sneller dan die van de EU, ondanks de oorlog in Gaza, de werkloosheid is veel lager dan in de EU, en het BBP per hoofd is aanzienlijk hoger in Israel dan in de EU, die straks nog meer verliest met die 5% aan defensie en de 15% tarrieven in de VS.

Israel heeft alle oorlogen gewonnen, en denk je niet, dat als een land de existentie van Israel werkelijk zou bedreigen, Israel geen kernwapens zal gaan inzetten?
Gerard R. schreef: 29 jul 2025 21:42 Schreef je al 2 keer :D
146 landen (waarvan tientallen moslimlanden) is irrelevant: 1 veto is genoeg.
Laatst gewijzigd door ChaimNimsky op 29 jul 2025 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 29 jul 2025 21:51
gerard_m schreef: 29 jul 2025 21:29

......

Succes met Rusland. Op dit moment hoor ik dat de VS kernwapens naar Engeland aan het verschepen is en dat men vermoedt dat Rusland Europa in de nabije toekomst wil aanvallen -- dat zal niet slechts met conventionele wapens gebeuren, want dan heeft Rusland - dat zo'n 6.000 kernwapens heeft - weinig kans. Succes met Poetin in het komende decennium!

Israel is zwaar beladen met kernwapens en tevens de modernste conventionele wapensytemen. De best functionerende westerse wapens doet het weg (zoals de Patriot-systemen) omdat het veel betere wapens heeft ontwikkeld en aan het ontwikkelen is. De economie van Israel groeit veel sneller dan die van de EU, ondanks de oorlog in Gaza, de werkloosheid is veel lager dan in de EU, en het BBP per hoofd is aanzienlijk hoger in Israel dan in de EU, die straks nog meer verliest met die 5% aan defensie en de 15% tarrieven in de VS.

Israel heeft alle oorlogen gewonnen, en denk je niet, dat als een land de existentie van Israel werkelijk zou bedreigen, ze niet atoombommetje gaan happen?
Gerard R. schreef: 29 jul 2025 21:42 Schreef je al 2 keer :D
146 landen (waarvan tientallen moslimlanden) is irrelevant: 1 veto is genoeg.
Het gaat niet zozeer om dat veto, ik zou bijna schrijven "er is toch niets meer te verliezen¨.
Het gaat om de morele kwestie.
Verdedigen tegen Hamas is prima, de rest met burgers in Gaza had nooit mogen gebeuren naar mijn idee.
En bij mij gaat die herinnering nooit meer weg. Troost je, ik heb er meer.
ChaimNimsky
Superposter

Gerard R. schreef: 29 jul 2025 21:57 Het gaat niet zozeer om dat veto, ik zou bijna schrijven "er is toch niets meer te verliezen¨.
Zelfs zonder veto heeft een Palestijnse staat geen kans. 75% van Gaza zal waarschijnlijk altijd van Israel blijven en 6 dagen geleden heeft de Israelische Knesset een motie aangenomen die oproept tot formele annexatie van de gehele Westelijke Jordaanoever (Judea, Samaria en de Jordaanvallei) door Israel. De motie riep op tot het toepassen van Israelische soevereiniteit, wetgeving en bestuur over alle Joodse nederzettingen in dat gebied. Dus mochten er gesprekken plaatsvinden over een eventuele Palestijnse staat, dan kun je daar niet omheen.

Oekraine bestaat reeds als soevereine staat, en toch kan het probleemloos door vredes-onderhandelingen bijna de helft kwijtraken. Daar kan de VN dan niets aan doen.
Verdedigen tegen Hamas is prima, de rest met burgers in Gaza had nooit mogen gebeuren naar mijn idee.
Minder dan 100.000 doden waarvan de helft ook nog eens Hamas-terroristen zijn, is m.i. een zeer knappe prestatie in een dichtbevolkt stedelijk gebied waar de Hamas-terroristen in burger tussen de burgers opereren en de stedelijke infrastructuur volledig is verweven met de terroristische infrastructuur.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 29 jul 2025 22:18
Gerard R. schreef: 29 jul 2025 21:57 Het gaat niet zozeer om dat veto, ik zou bijna schrijven "er is toch niets meer te verliezen¨.
Zelfs zonder veto heeft een Palestijnse staat geen kans. 75% van Gaza zal waarschijnlijk altijd van Israel blijven en 6 dagen geleden heeft de Israelische Knesset een motie aangenomen die oproept tot formele annexatie van de gehele Westelijke Jordaanoever (Judea, Samaria en de Jordaanvallei) door Israel. De motie riep op tot het toepassen van Israelische soevereiniteit, wetgeving en bestuur over alle Joodse nederzettingen in dat gebied. Dus mochten er gesprekken plaatsvinden over een eventuele Palestijnse staat, dan kun je daar niet omheen.

Oekraine bestaat reeds als soevereine staat, en toch kan het probleemloos door vredes-onderhandelingen bijna de helft kwijtraken. Daar kan de VN dan niets aan doen.
Minder dan 100.000 doden waarvan de helft ook nog eens Hamas-terroristen zijn, is m.i. een zeer knappe prestatie in een dichtbevolkt stedelijk gebied waar de Hamas-terroristen in burger tussen de burgers opereren en de stedelijke infrastructuur volledig is verweven met de terroristische infrastructuur.
Men heeft het dom veel te ver laten komen en men heeft zijn hand overspeeld. Moreel niet te verkopen. Aan mij in ieder geval niet. Twee jaar dodelijke kul wat mij betreft. Je zal daar maar als burger zitten...
O ja. dat leger dat moet uitvoeren. Doen ze puik. Stelt je dat tevreden?
ChaimNimsky
Superposter

Gerard R. schreef: 29 jul 2025 22:23 Men heeft het dom veel te ver laten komen en men heeft zijn hand overspeeld. Moreel niet te verkopen. Aan mij in ieder geval niet.
In het publieke debat lijkt het soms alsof Israel internationaal wat geïsoleerd raakt. Protesten op straat en daarom sommige parlementariërs die zich "bezorgd" uiten, resoluties die sancties suggereren. Maar wie even verder kijkt dan de headlines, ziet dat deze afkeuring nergens meer is dan een politieke schijnbeweging, bedoeld om de protesterende kiezer gerust te stellen. In werkelijkheid is de band tussen Israel en alle westerse landen enorm stevig, strategisch en duurzaam.

Israel is voor het Westen simpelweg te belangrijk om los te laten. Het land is een geavanceerd bolwerk van stabiliteit, technologie en militaire kracht in een onstuimige regio. Terwijl buurlanden wankelen of radicaliseren, blijft Israel een betrouwbare partner op het gebied van inlichtingen, defensie en innovatie. Westerse landen - vooral de VS, Duitsland, het VK en Frankrijk - bouwen stilletjes maar consequent op Israelische technologie, cybersecurity, dronecapaciteiten en militaire kennis.

Daarbij komt dat Israel vaak de eerste is die dreigingen in het Midden-Oosten signaleert en neutraliseert -- van Iraanse drones tot terreurnetwerken. Inlichtingendiensten in Europa en Noord-Amerika werken noodgedwongen nauw samen met de Mossad en de IDF. Dat soort samenwerking is onzichtbaar, maar van levensbelang.

Het land ligt bovendien op een geopolitiek kruispunt: tussen Europa, Azië en Afrika, pal naast brandhaarden als Syrië, Libanon en de Sinaï. Wie Israel als bondgenoot heeft, houdt directe toegang tot deze regio en indirect druk op landen als Iran, Rusland en Turkije. En het gaat veeeeel verder. Naast dat Israel een wereldleider is in cyberveiligheid, militaire innovatie en inlichtingenwerk, en Westerse veiligheidsdiensten noodgedwongen nauw samenwerken met Israel, komt heel veel cruciale technologie die gebruikt wordt in NAVO-verband of Europese infrastructuur - van luchtafweersystemen tot surveillancetools - uit Israelische handen.

Tel daar economische belangen bij op: van energie - zoals de nieuwe gasvelden in de Middellandse Zee - tot hightech investeringen. Israel is simpelweg verweven in de strategische belangen van het Westen. Landen als de VS, Duitsland en het VK investeren miljarden in Israelische innovatie, software en defensieprojecten. Ze zijn diep economisch en strategisch verweven met Israel: het daadwerkelijk verbreken van die banden zou leiden tot enorme verliezen voor hen en veiligheidsrisico's.

Achter de façade van verontwaardiging blijft het Westen Israel in de praktijk gewoon steunen. Niet uit morele overwegingen, maar omdat het simpelweg hun eigen veiligheid, technologie en geopolitieke belangen dient. En zo werkt het vaak in de wereldpolitiek: niet wie gelijk heeft, maar wie nodig is, krijgt uiteindelijk de rugdekking.

Publieke kritiek en nietszeggende sancties vanuit het Westen, of het nu van een Eurocommissaris komt of een VN-rapporteur, is simpel vrijblijvend en irrelevant, met symbolische moties, dreigende verklaringen en irrelevante diplomatieke druk. Maar ondertussen blijft de handel flink doorgaan, de militaire samenwerking in stand, en het veto van de VS in de Veiligheidsraad onverzettelijk.

Israel weet dat. En de regeringen van het Westen weten dat ook.
Zionist
Plaats reactie