Wanneer we uitgaan van het gegeven dat de tot standkoming van deze bezettersstaat voortkomt uit een flight, fright, freeze reaktie kan je stellen dat er een genetische component is. Dat is echter niet de hele verklaring, er komen verder ook psychologische factoren bij.dikkemick schreef: ↑05 jun 2025 11:13 "Mooie" gedachte:
Zij die de mond vol hebben van vrede, melk en honing, holocaust-verschrikking, onderdrukking, dit-nooit-weer en altijd, te pas en te onpas "antisemitisme" schreeuwen maken zich schuldig aan hetgeen ze nu 80 jaar zo openlijk verfoeien.Er zijn onderdrukten die later, wanneer ze het huis van een ander voor zichzelf hebben geclaimed, zelf in onderdrukkers, en erger, in moordenaars veranderen, zoals we dat hebben zien gebeuren - en tot op de dag van vandaag zien gebeuren, in Palestina.
Het zal ingebakken zitten in de mens en het zal genetisch zijn. Ik heb geen idee.
Bovenstaande is in mijn ogen echter geen enkel excuus om vervolgens in een monster te veranderen. Niet iedereen die in vroegere jaren misbruikt, mishandeld en gemarteld is veranderd vervolgens in een monster die hun ‘vijand’ naar buiten projecteren en het daar proberen te vernietigen - een heilloze weg voor alles en iedereen zoals- verdrietig genoeg - we al meer dan 80 jaar zien in Palestina.
Er zijn meer slachtoffers die anders reageren.
Bijvoorbeeld, jammer en triest genoeg, met destructief gedrag naar met name zichzelf waarbij er mensen zat zijn die daar dan mee door gaan tot de dood er op volgt - de ultieme vlucht, omdat ze geen andere uitvlucht zien of kunnen zien. Je hebt ook mensen die met hun trauma’s aan het werk gaan - of met andere woorden het monster dat in henzelf leeft in de bek te kijken en zichzelf zo een menswaardig leven terug veroveren zonder een ander te slachtofferen of wanneer dat wel is gebeurd; zonder weg te lopen voor hun verantwoordelijkheid daarin.
Tot slot:
Gelukkig maar dat niet iedereen reageert met het naar buiten projecteren van hun innerlijk ‘vijand’ om hem/haar daar proberen af te maken. Want buiten dat daarmee nog meer slachtoffers gemaakt worden vermoed ik zomaar dat de wereld een nog afschuwelijker plaats zou worden dan het nu al is met al die mensen die op de een of andere manier getraumatiseerd zijn.