gerard_m schreef: ↑25 okt 2024 14:42
Mijn punt is dat het bestaan van openstaande vragen op zich geen reden is om iets af te wijzen.
Het is geen open vraag die beantwoord moet worden.
Het is een bewering. die nergens mee gestaafd kan worden.
Wat je doet is die bewering tot een vraag maken die beantwoord zou moeten worden.
Zolang die bewering niet is aangetoond kan dat logischerwijs niet.
Ook is het een variant van
De God van de Gaten .
Dit is een wat filosofische bewering. Voor dit topic is slechts relevant dat geen enkele reincarnatie stroming ervan uitgaat dat een persoon onveranderlijk van het ene naar het andere leven overgaat. M.a.w. als je vind dat ik niet degene ben die destijds 2 jaar was, geldt dat ook zo voor degene die ik in een vorig leven was. Neemt niet weg dat ik mede ben gevormd door gebeurtenissen die zich in mijn 1e levensjaar afspeelden.
Niks filosofisch:
Ons brein is net als een computer als je er na verloop van tijd alles wist aan geheugen dan staat hij weer in de Default en begint van voren af aan.
Dat je gedeeltelijk het resultaat bent van wat zich voor de tijd van het totale geheugen verlies afspeelde zegt niets.
Hoe dat gebeurde weet je immers niet meer het het dus
geen deel meer uit van je huidige persoon.
Nu doe je het weer:
Je beweert dat je een vorig leven had, maar je voert daar geen enkel bewijs voor aan.
Daarnaast is reïncarnatie nergens voor nodig om een kind te verwekken.
Dat is net te kort door de bocht. Kennelijk neem jij (zonder bewijs) aan dat er " niets" voor de oerknal was.
Er bestaan theorieen over een cyclus van oerknallen met uitdijende en weer inkrimpende heelallen.
Die theorieën ken ik ook (er zijn er aardig wat) maar die bevatten geen Big Bang zoals dat nu wordt bedoeld.
Bij de meeste is er dan geen echt begin van de tijd.
Ideeën over universa met eigen tijden zijn er ook wel gelanceerd.
Vanzelfsprekend moeten zielen zijn ontstaan en wellicht nog altijd ontstaan. Net als leven ooit is ontstaan.
Zo vanzelfsprekend is dat niet en het gaat weer uit van iets waar geen spatje bewijs voor is.
Ook hier probeer je het probleem te verschuiven door een valse vraag te stellen met een vals vergelijking.
Immers nogmaals:
Het bestaan van leven is aangetoond, van die zielen ontbreekt elk spoor.
Je kunt die dus niet aan elkaar koppelen.
Ook is het zich beroepen op een probleem elders een vorm van duiken om de vraag te verleggen.
Iedereen op dit forum weet dat een wetenschappelijk bewijs voor reincarnatie niet bestaat en het zou erg naief zijn om hiernaar op zoek te gaan op een forum.
Als ik reincarnatie zou kunnen bewijzen, zou ik Nobelprijswinnaar en miljonair zijn.
Overigens ken ik niemand dit niet gelooft in niet te bewijzen ideeen.
Je mag geloven wat je wilt, net als anderen mogen vinden dat je in een waanidee geloofd.
PS.
Na alles heb ik nog steeds geen duidelijk antwoord gekregen op mij twee vragen.