Henoch schreef:Rereformed schreef:4. Matth.19:33: Zo zal dus niemand van u, die niet afstand doet van al wat hij heeft, mijn discipel kunnen zijn.
Hoor je het goed? Jezus spreekt tegen jou en je slaat zijn woorden nog steeds in de wind.
Jij zit teksten te zoeken, en uit het verband [context] te rukken, om mij een hak te proberen te zetten.
Nee hoor, er hoeft niet naar gezocht te worden, en de boodschap van Jezus' uitspraak is aan geen enkele twijfel onderhevig. En de contekst voegt er aan toe dat mensen zoals jij die met zulke uitspraken een loopje nemen geen zout meer zijn, maar nergens anders voor dienen dan weggeworpen te worden. En hierop geeft Jezus nog speciaal tegen jou een laatste waarschuwing:
wie oren heeft die hore!
Jij komt met de veelgehoorde kreet dat iets uit zijn verband genomen wordt enkel en alleen om de woorden maar niet te hoeven opvolgen. Ik zet jou in het geheel geen hak maar concludeer eenvoudig dat jij geen Christen bent in de zin die Christus voor ogen had en hij je uitspugen zal. Je voelt je beter in de kring van welgestelde zakenmannen dan bij Jezus. Is je goed recht natuurlijk, want wat is het nut van arm zijn, maar maak ons niet meer wijs dat je Christen bent.
Dit vers staat in Lukas 14:33, en gaat over zelfverloochening. Voor afstand doen, staat in de Engelse vertaling: to be able to forsake all; dus bereid zijn om alles te verliezen, het niet geestelijk vasthouden aan materieële [aardse] dingen.
Is dit argumentatie genoeg?
Nee, natuurlijk niet. Voor de betekenis van een vers moet je altijd gaan naar de grondtekst, niet naar één of andere parafrase. En in de grondtekst staat (hetgeen je overigens in alle degelijke vertalingen kunt nalezen):
So likewise, whosoever he be of you that forsaketh not all that he hath, he cannot be my disciple.
Zo geldt ook voor jullie: wie geen afstand doet van al zijn bezittingen, kan mijn leerling niet zijn. (NBV)
Alzo dan een iegelijk van u, die niet verlaat alles, wat hij heeft, die kan Mijn discipel niet zijn. (Statenvert.)
Zo zal dus niemand van u, die niet afstand doet van al wat hij heeft, mijn discipel kunnen zijn. (NBG51)
Zo moet ieder van u afstand doen van alles wat hij bezit; anders kan hij geen leerling van Mij zijn.
Zo moet ieder van u afstand doen van alles wat hij bezit; anders kan hij geen leerling van Mij zijn. (Willibrord)
Niemand van u kan mijn leerling zijn als hij geen afstand doet van alles wat hij bezit. (GNB)
Duidelijk genoeg?
Maar ik zal wel nooit voldoen aan jullie discussie/argumentatie eisen,
Helemaal niet waar. Een argument dat klopt is een geldig argument. Maar jouw redenering klopt niet. Daarom voldoet je praat niet.
omdat jullie toch iets moeten vinden, om mij weg te krijgen met dat lastige geloof.
Nee, omdat ik zaken tijdens jarenlange studie
heb gevonden die niet klopten heb ik de conclusie
moeten trekken dat het niet waar is en kom ik met redeneringen. Ze hebben weinig of niets met jou te maken.
Mijn geloof de rug toekeren was een zaak tegen wil en dank. Maar feiten kun je niet ontlope, voor onzin, valsheid en onredelijkheid kun je niet altoos je ogen sluiten.
Begin bij dit ene vers dat jij nalaat op te volgen en ontmasker je eigen oneerlijkheid.