@ Henoch,Henoch schreef:Heeee, een tweede Maarten 't Hart onder ons.a.r. schreef:Bijna 90 jaar geleden kwam de dominee van mijn overgrootmoeder haar weer eens "verblijden" met een bezoekje, omdat hij vond dat ze te weinig ter kerke ging. De vrouw was zwaar ziek, had volkomen kromgetrokken ledematen door reuma en kon nauwelijks meer lopen. Toen de dominee haar voor de zoveelste keer vertelde dat ze maar goed haar kromgetrokken handjes moest vouwen en bidden voor genezing, alsook dat het een straf van god was, heeft mijn grootvader met zijn handen als kolenschoppen, de dominee in de kraag gevat en hem in het kanaal aan de overzijde van hun huisje gedonderd.........wat een slecht mens hé henoch? Ik denk dat ik op hem lijk
Dat probeer ik hier de hele tijd aan geloofsafvallers [en ook aan anderen] duidelijk te maken: Je moet het geloof niet afrekenen of associëren met mensen [bijv. dominee's] die het geloof in Christus zouden representeren; noch op de ervaringen met hen., maar naar Jezus zelf kijken, en je voor Hem en hetgeen Hij geleerd heeft openstellen.
Als ik mijn geloof zou baseren op wat andere 'christenen' ervan gemaakt hebben, dan zou er inderdaad van mijn geloof weinig overblijven; en dan was ik nu net zoals jij a.r., verbitterd en teleurgesteld.
Ik vind het heel triest dat dit soort dingen in zwaar Gereformeerde kringen vaak voorkwamen, en dat door dit soort ervaringen velen een aversie van het 'Christendom' hebben gekregen. Maar de gereformeerden hielden er dan ook een zeer wettische leer op na, die absoluut niet representatief is voor het Evangelie van Jezus, en hoe je met elkaar als gelovigen omgaat en de wijze waarop je het Evangelie leeft.
Hoe kom je er nu toch bij dat ik geloof in god/allah/jaweh alleen zo baseren op de dominee/pastoor/pastor/voorganger en niet naar jezus of de bijbel zou kijken, ik heb me jarenlang bezig gehouden met het zoeken naar wat er in de z.g. heilige boeken staat en wat jezus gezegd zou hebben...........het is het meest ontluisterende verhaal ooit door mij gelezen. Nergens, ik herhaal nergens heb ik meer halve waarheden en hele leugens gelezen als juist in geloofszaken. Ga die boeken nou eens werkelijk goed lezen en lees alle vragen die aan je gesteld zijn en ga ze nou eindelijk eens EERLIJK beantwoorden, gewoon vanuit je hart, niet door bijbelteksten te quoten, maar gewoon vanuit je menszijn een intellectueel eerlijk antwoordt geven.
Ik kan je verzekeren dat de woorden bitter en teleurgesteld niet in mijn gedachten bepalen hoor. Verbijstering dat woord is mij volkomen uit het hart gegrepen inzake geloof.