Henochs evangelisatiehoekje waar je kan ge/overtuigen

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
a.r.

Bericht door a.r. »

Henoch schreef:
a.r. schreef:Bijna 90 jaar geleden kwam de dominee van mijn overgrootmoeder haar weer eens "verblijden" met een bezoekje, omdat hij vond dat ze te weinig ter kerke ging. De vrouw was zwaar ziek, had volkomen kromgetrokken ledematen door reuma en kon nauwelijks meer lopen. Toen de dominee haar voor de zoveelste keer vertelde dat ze maar goed haar kromgetrokken handjes moest vouwen en bidden voor genezing, alsook dat het een straf van god was, heeft mijn grootvader met zijn handen als kolenschoppen, de dominee in de kraag gevat en hem in het kanaal aan de overzijde van hun huisje gedonderd :lol: .........wat een slecht mens hé henoch? Ik denk dat ik op hem lijk
Heeee, een tweede Maarten 't Hart onder ons.

Afbeelding

Dat probeer ik hier de hele tijd aan geloofsafvallers [en ook aan anderen] duidelijk te maken: Je moet het geloof niet afrekenen of associëren met mensen [bijv. dominee's] die het geloof in Christus zouden representeren; noch op de ervaringen met hen., maar naar Jezus zelf kijken, en je voor Hem en hetgeen Hij geleerd heeft openstellen.

Als ik mijn geloof zou baseren op wat andere 'christenen' ervan gemaakt hebben, dan zou er inderdaad van mijn geloof weinig overblijven; en dan was ik nu net zoals jij a.r., verbitterd en teleurgesteld.

Ik vind het heel triest dat dit soort dingen in zwaar Gereformeerde kringen vaak voorkwamen, en dat door dit soort ervaringen velen een aversie van het 'Christendom' hebben gekregen. Maar de gereformeerden hielden er dan ook een zeer wettische leer op na, die absoluut niet representatief is voor het Evangelie van Jezus, en hoe je met elkaar als gelovigen omgaat en de wijze waarop je het Evangelie leeft.
@ Henoch,

Hoe kom je er nu toch bij dat ik geloof in god/allah/jaweh alleen zo baseren op de dominee/pastoor/pastor/voorganger en niet naar jezus of de bijbel zou kijken, ik heb me jarenlang bezig gehouden met het zoeken naar wat er in de z.g. heilige boeken staat en wat jezus gezegd zou hebben...........het is het meest ontluisterende verhaal ooit door mij gelezen. Nergens, ik herhaal nergens heb ik meer halve waarheden en hele leugens gelezen als juist in geloofszaken. Ga die boeken nou eens werkelijk goed lezen en lees alle vragen die aan je gesteld zijn en ga ze nou eindelijk eens EERLIJK beantwoorden, gewoon vanuit je hart, niet door bijbelteksten te quoten, maar gewoon vanuit je menszijn een intellectueel eerlijk antwoordt geven.

Ik kan je verzekeren dat de woorden bitter en teleurgesteld niet in mijn gedachten bepalen hoor. Verbijstering dat woord is mij volkomen uit het hart gegrepen inzake geloof.
Laatst gewijzigd door a.r. op 18 okt 2007 00:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Henoch
Banned
Contacteer:

Bericht door Henoch »

Wat is dat nu weer voor stupide opmerking robin?
"Jezus zeide: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij." (Johannes 14:6)
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Dat probeer ik hier de hele tijd aan geloofsafvallers [en ook aan anderen] duidelijk te maken: Je moet het geloof niet afrekenen of associëren met mensen [bijv. dominee's] die het geloof in Christus zouden representeren; noch op de ervaringen met hen., maar naar Jezus zelf kijken, en je voor Hem en hetgeen Hij geleerd heeft openstellen.
Als ik mijn geloof zou baseren op wat andere 'christenen' ervan gemaakt hebben, dan zou er inderdaad van mijn geloof weinig overblijven; en dan was ik nu net zoals jij a.r., verbitterd en teleurgesteld.
Vandaar dat ik al aan je vroeg of jij je ouders haat? Dit leert Jezus je namelijk ook. Aannemen dat Jezus een projectie is van jouw wensdromen lijkt mij geen goede basis. Vertel me eens, waarom vind jij Jezus een goed voorbeeld voor de mensheid?
Ik vind het heel triest dat dit soort dingen in zwaar Gereformeerde kringen vaak voorkwamen, en dat door dit soort ervaringen velen een aversie van het 'Christendom' hebben gekregen. Maar de gereformeerden hielden er dan ook een zeer wettische leer op na, die absoluut niet representatief is voor het Evangelie van Jezus, en hoe je met elkaar als gelovigen omgaat en de wijze waarop je het Evangelie leeft.
Hi Pot, it´s me, kettle, you look black! Wat jij doet is Jezus voorstellen als een grote lieve teddybeer maar daardoor vergeet je des te meer gruwelijke passages uit de bijbel en vervangt die door je wensdromen.
Bovendien ga je ervanuit dat a.r. uit Gereformeerde kringen komt, ik zou deze aanname niet zomaar maken als je dit niet eerst geverifieerd hebt. Bovendien kan ik uit eerste hand behoorlijk wat daden noemen van Evangelischen die zeggen hun goedkeuring uit de heilige geest en/of de bijbel te hebben gekregen die ronduit weerzinwekkend zijn volgens mijn (en die van een gemiddelde Nederlander waarschijnlijk) opvattingen en waarvan sommige zelfs tegen de bijbelse geboden ingaan. Toch kreeg de Evangelische idioot toen dit publiekelijk bekend werd gemaakt bijval van diverse evangelische figuren zoals jij.
Laten we wel wezen, de moraal die jij eropna houdt doet me heel veel denken aan die van Benjamin Matthew Williams.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Henoch
Banned
Contacteer:

Bericht door Henoch »

Dan heb je niet goed gelezen a.r.; helaas voor jou. Ik zou er eens opnieuw aan beginnen, voor een beter waardeoordeel.
"Jezus zeide: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij." (Johannes 14:6)
robindr
Forum fan

Bericht door robindr »

Henoch schreef:Wat is dat nu weer voor stupide opmerking robin?
Dat is geen stupide opmerking. De bijbel zegt nergens dat het houden van slaven niet mag. Nergens is hij er expliciet tegen MEER NOG, hij vindt zelf dat men ze een goed pak slaag mag geven.
Laatst gewijzigd door robindr op 17 okt 2007 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is but a momentary glimpse of the wonder of the astonishing universe, and it is sad to see so many dreaming it away on spiritual fantasy.
- Carl Sagan -
Henoch
Banned
Contacteer:

Bericht door Henoch »

Als ik nu vergeleken ga worden met een homo moordenaar, dan stop ik nu meteen met deze discussie. Dit gaat mij te ver.

Je moet je schamen Sararje!

Tot ziens, en allen Gods zegen in Christus Jezus gewenst!
robindr
Forum fan

Bericht door robindr »

Ja zeg, nu het delicate onderwerp van Jezus en slaven aan bod komt druipt hij terug af.

:cry:
Life is but a momentary glimpse of the wonder of the astonishing universe, and it is sad to see so many dreaming it away on spiritual fantasy.
- Carl Sagan -
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Ik geloof niet dat je een homo-moordenaar bent, Henoch. Dat beweert ook niemand.

Waar het om gaat is dat deze man dezelfde argumenten gebruikt als jij om zijn geloof te rechtvaardigen. Het is hetzelfde geloof dat mensen inspireert tot dit soort vreselijke daden. Het christendom heeft geen ingebouwde clausules om dit tegen te gaan.

Iedereen kan met een beroep op de Bijbel de vreselijkste dingen doen, omdat de Bijbel dit expliciet toestaat, ja zelfs aanmoedigt.

DAAROM vinden we de Bijbel en jouw geloof zo immoreel.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Precies Prophet en dat is ook precies het punt wat ik wil maken. Ik vergelijk je niet met een moordenaar, ik vergelijk je morele vergoeilijkingen met die van Mr. Williams. Imemrs, ik heb nog geen enkel citaat van jouw kant gezien gebaseerd op de bijbel die zegt dat bepaalde zaken niet toegestaan zijn als men die doet uit naam van de bijbel.
"Behandel uw naaste als uzelf" als tegenwerping is a) niet expliciet van Jezus (bestaat al langer) en b) je naaste is maar heel betrekkelijk. Dit wordt heel duidelijk aan de hand van mijn voorbeeld.
Laten we wel wezen Henoch, ik ben door een Evangelisch Christen zelf een keer met de dood bedreigd via een internetforum omdat hij niet kon verkroppen dat ik jongeren wellicht aanzette tot nadenken over hun religieuze opvattingen. De jongen kon niet instaan als die kindertjes dus ongelovig zouden worden dankzij mij dus moest ik naar zijn mening maar (a la Luc 17,2, Mat 18,6, Mar 9,42) met een molensteen in de zee worden geworpen. Is dat rechtvaardig? Is dat ethisch correct? Is dat normaal? Is dat de manier zoals hoe je je naaste zoals jezelf moet behandelen?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Henoch
Banned
Contacteer:

Bericht door Henoch »

Ik wil nog even zeggen, dat ik deze aktie van Sararje erg respectloos vind!

Ik vraag bij deze een slotje aan voor dit topic.

En ps. ik druip niet af, maar ga met een opgeheven hoofd; en zeg met Jezus samen: Jullie zien mij niet eerder terug, totdat jullie zullen zeggen: "Baruch Haba B'Shem Adonai!"
Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles »

Vroeger was Jahweh een trotse god die alles wat hem niet beval vlammend van drift en verbolgenheid afstrafte. Wraak oefende hij over ganse geslachten en bloed vloeide zo ver het oosten is verwijderd van het westen.. Toen werd hij mens en besloot het kwaad lijdzaam en passief te ondergaan. Niet terugslaan, maar de andere wang toekeren, zo onderwees hij de mensen. Soms vergat hij zijn eigen boodschap en sloeg en schold er zelf ook lustig op los: 'adderengebroed! duivelskinderen!' Maar wie had verwacht dat Jahweh de Verschrikkelijke als een pathetisch stukje ellende zou eindigen, dat vanwege 's mensen ongerechtigheden zichzelf kastijdt? 'Vergeef mijn schulden, want Jezus heeft betaald' , blaten de schaapjes, want zo is het hen geleerd. En niemand die zich afvraagt wat er dan nog vergeven zou moeten worden. Want een rechtvaardig god prostitueert zichzelf om uit dit genot 'betaling' te ontvangen, en probeert daarna nog te doen alsof alle schulden nog open staan, zodat hij ze 'liefdevol' kan vergeven! Grote regendruppels vallen uit de wolken naar beneden. Het moet erg zijn, zo te sterven..
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Henoch: ik vind jou nog velen malen minder respectvol door op zo goed als niemand in dit topic in te willen gaan. Jammer, helaas maar ik wil van jou dan een redering hebben waarom jij niet dergelijke dingen zal doen. Ik heb hier namelijk geen enkele garantie voor.
"Baruch Haba B'Shem Adonai!"
Voor de niet-Hebraisten onder ons, hier staat: "Gezegd is de naam van de heer (god dus)"

"Lehitraot bashamajim shel hachachamiem!"
(tot ziens in de hemel der wijzen)
robindr
Forum fan

Bericht door robindr »

Henoch schreef: En ps. ik druip niet af
Ondertussen blijf ik wel weer in het ongewisse wat betreft jouw mening over de standpunten van Jezus tov slaven.(Waar heb jij leren skiën trouwens, want dat slalommen gaat je bijzonder goed af)
Jullie zien mij niet eerder terug, totdat jullie zullen zeggen: "Baruch Haba B'Shem Adonai!"
grapjas...
Laatst gewijzigd door robindr op 17 okt 2007 16:50, 2 keer totaal gewijzigd.
- Carl Sagan -
Samante

Bericht door Samante »

Henoch schreef:Ik wil nog even zeggen, dat ik deze aktie van Sararje erg respectloos vind!

Ik vraag bij deze een slotje aan voor dit topic.

En ps. ik druip niet af, maar ga met een opgeheven hoofd; en zeg met Jezus samen: Jullie zien mij niet eerder terug, totdat jullie zullen zeggen: "Baruch Haba B'Shem Adonai!"
Dit topic krijgt nu niet ineens een slotje omdat het je te heet onder de voeten wordt Henoch. Je doet nu alsof Sararje respectloos is geweest naar jou toe en dat is niet zo, zoals ook uit de verdere uitleg blijkt.

Het lijkt mij eerder wenselijk dat dit topic prominent in het subforum christendom wordt geplaatst zodat het ook zichtbaar is in de scrollende top tien. Een betere demonstratie van een draaiende evangelist die zoals andere evangelisten niet inhoudelijk antwoordt op de hem gestelde vragen, is er naar mijn weten niet.
a.r.

Bericht door a.r. »

a.r. schreef:
Henoch schreef:
a.r. schreef:Bijna 90 jaar geleden kwam de dominee van mijn overgrootmoeder haar weer eens "verblijden" met een bezoekje, omdat hij vond dat ze te weinig ter kerke ging. De vrouw was zwaar ziek, had volkomen kromgetrokken ledematen door reuma en kon nauwelijks meer lopen. Toen de dominee haar voor de zoveelste keer vertelde dat ze maar goed haar kromgetrokken handjes moest vouwen en bidden voor genezing, alsook dat het een straf van god was, heeft mijn grootvader met zijn handen als kolenschoppen, de dominee in de kraag gevat en hem in het kanaal aan de overzijde van hun huisje gedonderd :lol: .........wat een slecht mens hé henoch? Ik denk dat ik op hem lijk
Heeee, een tweede Maarten 't Hart onder ons.

Afbeelding

@ Henoch,

Hoe kom je er nu toch bij dat ik geloof in god/allah/jaweh alleen zo baseren op de dominee/pastoor/pastor/voorganger en niet naar jezus of de bijbel zou kijken, ik heb me jarenlang bezig gehouden met het zoeken naar wat er in de z.g. heilige boeken staat en wat jezus gezegd zou hebben...........het is het meest ontluisterende verhaal ooit door mij gelezen. Nergens, ik herhaal nergens heb ik meer halve waarheden en hele leugens gelezen als juist in geloofszaken. Ga die boeken nou eens werkelijk goed lezen en lees alle vragen die aan je gesteld zijn en ga ze nou eindelijk eens EERLIJK beantwoorden, gewoon vanuit je hart, niet door bijbelteksten te quoten, maar gewoon vanuit je menszijn een intelletueel eerlijk antwoordt geven.

Ik kan je verzekeren dat de woorden bitter en teleurgesteld niet in mijn gedachten bepalen hoor. Verbijstering, dat woord is mij volkomen uit het hart gegrepen inzake geloof.

Weet je waar ik wel bitter en teleurgesteld over ben over jouw wegsluipen, je afdruipen, je toont geen greintje respect naar andersdenkenden, noch naar jezelf, zoals gelovigen te doen gebruikelijk is dus!!!!!! [-X

Maar we blijven (medelijdend) lachen............ :lol:
Gesloten