Henochs evangelisatiehoekje waar je kan ge/overtuigen

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
Samante

Bericht door Samante »

Als we dan toch openstaande zaken opnieuw voorleggen, dan bij deze:
Samante schreef:
Henoch schreef:Nee, omdat God de Vader altijd God de Zoon zal openbaren, door de kracht van God de Geest. God zal na de komst van de Zoon niet meer tot mensen zeggen: Kiekeboe, ik ben God, zoals het wel ging in het O.T.:
Nu hoor je dus: "Kiekeboe! Ik ben Jezus!" :?:
Henoch schreef: Toch klopt jouw theologie, betreffende Gods almacht niet, omdat jij niet gelooft dat God een hel gecreeërd heeft, om de goddelozen en boosdoeners te straffen. God is geen demon; God is heilig en rechtvaardig!
Nee, God hoeft geen goddelozen en boosdoeners te straffen, want die zijn er eenvoudig niet. Er is dus ook geen hel. Ieder mens heeft een onvoorwaardelijk vrije wil waaraan niet getornd wordt. En het mooie is dat desondanks niets geschiedt tegen de wil van de almachtige God. De mens maakt dus vrijelijk gebruik van de vrije wil en Gods wil wordt niet gedwarsboomd.

Als Gods wil gedwarsboomd wordt is God niet almachtig.
Als er dingen geschieden tegen Gods wil is God niet almachtig.
Is dit werkelijk zo moeilijk te begrijpen?

Omdat de mens de vrije wil heeft, bestaat er niet zoiets als de zonde in Gods ogen.
Er bestaan ook geen geboden of verboden, geen voorwaarden.
Vrije wil + geboden + verboden + oordeel + zonde + hel gaan niet samen.
De vrije wil is onvoorwaardelijk, zonder enige voorwaarde. Anders zou het geen vrije wil zijn.

Hoe kan het dan dat de mens de vrije wil gebruikt en evengoed Gods almachtige wil niet gedwarsboomd wordt?
God zegt in feite tegen de mensen: "Jullie wil is Mijn wil."
Gaarne alsnog een reactie Henoch!
Henoch
Banned
Contacteer:

Bericht door Henoch »

Ten eerste wil ik even zeggen dat het mij opvalt, hoe negatief en wederspannig men hier is tegenover het Evangelie van Jezus Christus. Dit kan op allerlei motivaties gebaseerd zijn, maar het is op zich vreemd omdat er betreffende het Evangelisch Christendom in Nederland weinig of geen negatieve zaken te melden zijn. De positieve zaken die Christenen in onze maatschappij inbrengen, worden algemeen door de bevolking gewaardeerd en gerespecteerd, denk aan voedselbanken, hulp voor verslaafden, hulp bij prostitutieverlating, geestelijke en lichamelijke zorgverlening, daklozenopvang, etc., etc.

Ten tweede valt mij op, hoe karig en kaal hier de kennis is, betreffende het Evangelie, en het geloof in Jezus Christus. Jullie hebben de bel wel horen luiden, maar weten niet waar de klepel hangt. Hier en daar worden wat bijbelverzen geschreeuwd en uit zijn verband gerukt, maar wat betreft de inhoud en de betekenis blijft men in het ongewisse en in onkennis.

Daarom ben ik benieuwd, wat jullie hierop te zeggen hebben.

(ik ben vast weer 'hoogmoedig' en 'veroordelend')
"Jezus zeide: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij." (Johannes 14:6)
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Henoch schreef:Ten eerste wil ik even zeggen dat het mij opvalt, hoe negatief en wederspannig men hier is tegenover het Evangelie van Jezus Christus. Dit kan op allerlei motivaties gebaseerd zijn, maar het is op zich vreemd omdat er betreffende het Evangelisch Christendom in Nederland weinig of geen negatieve zaken te melden zijn. De positieve zaken die Christenen in onze maatschappij inbrengen, worden algemeen door de bevolking gewaardeerd en gerespecteerd, denk aan voedselbanken, hulp voor verslaafden, hulp bij prostitutieverlating, geestelijke en lichamelijke zorgverlening, daklozenopvang, etc., etc.

Ten tweede valt mij op, hoe karig en kaal hier de kennis is, betreffende het Evangelie, en het geloof in Jezus Christus. Jullie hebben de bel wel horen luiden, maar weten niet waar de klepel hangt. Hier en daar worden wat bijbelverzen geschreeuwd en uit zijn verband gerukt, maar wat betreft de inhoud en de betekenis blijft men in het ongewisse en in onkennis.

@ Henoch,

Punt 1: Welke zijn er christelijk: http://hulporganisaties.startkabel.nl/

Punt 2: Ik heb tot mn 35e 2 x per zondag in de kerk gezeten en weet heus wel waar ik het over heb hoor! Maak je geen zorgen!!

En....ga je mn vraag nog beantwoorden?

Vr. groet.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
robindr
Forum fan

Bericht door robindr »

Henoch schreef:Ten eerste wil ik even zeggen dat het mij opvalt, hoe negatief en wederspannig men hier is tegenover het Evangelie van Jezus Christus.
Kritisch is de juiste uitdrukking Henoch, kritisch.
De positieve zaken die Christenen in onze maatschappij inbrengen, worden algemeen door de bevolking gewaardeerd en gerespecteerd, denk aan voedselbanken, hulp voor verslaafden, hulp bij prostitutieverlating, geestelijke en lichamelijke zorgverlening, daklozenopvang, etc., etc.
Ik (en ik spreek voor mezelf) zal nooit ontkennen dat christenen (zij het kaholieke of protestanten of nog een andere stroming) ook goed werk leveren. Maar dat heeft niets met de religie op zich te maken. Ook moslims moeten de armen aalmoezen geven, ook niet-religiueuze organisaties doen zeer veel voor de zwakkeren in de maatschappij.
Het is trouwens niet omdat een beweging veel goed doet, dat men op de mindere kantjes niet kritisch mag zijn toch?

En je ontwijkt btw weer handig de vragen ondertussen
Life is but a momentary glimpse of the wonder of the astonishing universe, and it is sad to see so many dreaming it away on spiritual fantasy.
- Carl Sagan -
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Henoch schreef:Ten eerste wil ik even zeggen dat het mij opvalt, hoe negatief en wederspannig men hier is tegenover het Evangelie van Jezus Christus.
Met reden en nog goed beargumenteerd ook.
Henoch schreef:De positieve zaken die Christenen in onze maatschappij inbrengen, worden algemeen door de bevolking gewaardeerd en gerespecteerd, denk aan voedselbanken, hulp voor verslaafden, hulp bij prostitutieverlating, geestelijke en lichamelijke zorgverlening, daklozenopvang, etc., etc.
Nou zal ik dan maar een aantal negatieve punten belichten?!
Priesters die kinderen misbruiken, Leger des Heils die inkomens van hulpbehoefenden achterover drukken, leugens vertellen over gerespecteerde wetenschappers en wetenschap etc.etc.

Verder zijn er vele NIET religie gebaseerde organisaties die dezelfde positieve inbreng leveren als die jij hier als zuiver christelijk beschouwd.
Dus wat is je punt?
Henoch schreef:Jullie hebben de bel wel horen luiden, maar weten niet waar de klepel hangt. Hier en daar worden wat bijbelverzen geschreeuwd en uit zijn verband gerukt, maar wat betreft de inhoud en de betekenis blijft men in het ongewisse en in onkennis.
Voorlopig blijf je in gebreke met antwoorden!
Kennelijk ontbreekt jou dus ook de kennis.
Of heb je geen antwoord?

Ik zie dat jouw geloof vooral gebaseerd is op angst.
Angst is een slechte raadgever.

Toon jezelf eens een vent en geef gewoon antwoord op de gestelde vragen.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Henoch
Banned
Contacteer:

Bericht door Henoch »

Samante schreef:Nee, God hoeft geen goddelozen en boosdoeners te straffen, want die zijn er eenvoudig niet. Er is dus ook geen hel. Ieder mens heeft een onvoorwaardelijk vrije wil waaraan niet getornd wordt. En het mooie is dat desondanks niets geschiedt tegen de wil van de almachtige God. De mens maakt dus vrijelijk gebruik van de vrije wil en Gods wil wordt niet gedwarsboomd.

Als Gods wil gedwarsboomd wordt is God niet almachtig.
Als er dingen geschieden tegen Gods wil is God niet almachtig.
Is dit werkelijk zo moeilijk te begrijpen?

Omdat de mens de vrije wil heeft, bestaat er niet zoiets als de zonde in Gods ogen.
Er bestaan ook geen geboden of verboden, geen voorwaarden.
Vrije wil + geboden + verboden + oordeel + zonde + hel gaan niet samen.
De vrije wil is onvoorwaardelijk, zonder enige voorwaarde. Anders zou het geen vrije wil zijn.

Hoe kan het dan dat de mens de vrije wil gebruikt en evengoed Gods almachtige wil niet gedwarsboomd wordt?
God zegt in feite tegen de mensen: "Jullie wil is Mijn wil."

Gaarne alsnog een reactie Henoch!
1. Als er "geen goddelozen en boosdoeners zijn", dan moet je mij eerst een uitleggen op welke planeet jij woont, waar alleen liefde en geen haat is? Ik wil er dan graag naar toe, als jij zegt waar die is!

2. Als er geen hel is, zoals jij vaststaand beweert, waarom sprak Jezus dan zoveel over de hel? Dan was/is Jezus volgens jou een leugenaar!

3. Je maakt een verwarring tussen de vrije wil, en de vrijheid van keuze.

4. Gods wil wordt niet "gedwarsboomd" noch "geschieden tegen Gods wil", dus zijn almacht blijft souverein gewaarborgt. God staat toe dat de geschiedenis zijn loop heeft, en zijn beloften betreffende de toekomst zijn onherroepelijjk. Is het werkelijk zo moeilijk te begrijpen, dat God alles nog steedsin handen heeft?

5. Ik ben het niet eens met jouw 'theo'logie, en ik hoop dat de H.G. jou gaat overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel, omdat je niet in Jezus Christus gelooft.
"En als Hij [de Heilige Geest] komt, zal Hij de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel; van zonde, omdat zij in Mij niet geloven; van gerechtigheid, omdat Ik heenga tot de Vader en gij Mij niet langer ziet; van oordeel, omdat de overste dezer wereld (Satan, de duivel] geoordeeld is." (Johannes 16:8-11)
"Jezus zeide: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij." (Johannes 14:6)
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

@ Henoch,

Welk gedeelte van het woord ANTWOORD begrijp je NIET??

Groeten!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Samante

Bericht door Samante »

Henoch schreef: 1. Als er "geen goddelozen en boosdoeners zijn", dan moet je mij eerst een uitleggen op welke planeet jij woont, waar alleen liefde en geen haat is? Ik wil er dan graag naar toe, als jij zegt waar die is!
In de ogen van God zijn er geen goddelozen en boosdoeners. De onvoorwaardelijke vrije wil waaraan door God niet getornd zal worden, maakt dat God niet oordeelt. Jij ziet misschien eigengereide mensen in de wereld, mensen die niet leven naar jouw bijbel en mensen die anderen schade toebrengen, maar het is gewoon het gevolg van die vrije wil. Mensen kunnen tegen elkaar optreden en doen dat ook, echter God zal dit niet doen vanwege die onvoorwaardelijk vrije wil. Of heb jij misschien eens een straffende wijsvinger inclusief nagel uit de hemel zien komen?
Henoch schreef: 2. Als er geen hel is, zoals jij vaststaand beweert, waarom sprak Jezus dan zoveel over de hel? Dan was/is Jezus volgens jou een leugenaar!
Ik denk dat Jezus, mits hij heeft bestaan, ofwel verkeerd geciteerd is ofwel niet helemaal wijs was. Als je predikt over een God die liefde is en tegelijkertijd stelt dat er een hel is geschapen door diezelfde God, dan klopt dat gewoon niet. Een God die liefde is schept niet zoiets als een hel. De hel is door mensen (en door Jezus) verzonnen.
Henoch schreef: 3. Je maakt een verwarring tussen de vrije wil, en de vrijheid van keuze.
Is daar verschil tussen dan? Leg eens uit.
Henoch schreef: 4. Gods wil wordt niet "gedwarsboomd" noch "geschieden tegen Gods wil", dus zijn almacht blijft souverein gewaarborgt. God staat toe dat de geschiedenis zijn loop heeft, en zijn beloften betreffende de toekomst zijn onherroepelijjk. Is het werkelijk zo moeilijk te begrijpen, dat God alles nog steedsin handen heeft?
Nee ik begrijp het prima. Mij hoor je niet klagen over een onvolmaakte wereld, over goddelozen en wat dies meer. Het is kennelijk allemaal de wil van de almachtige God.
Ik hoef me er in elk geval niet mee bezig te houden, God redt het in zijn uppie ook wel.
Henoch schreef: 5. Ik ben het niet eens met jouw 'theo'logie, en ik hoop dat de H.G. jou gaat overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel, omdat je niet in Jezus Christus gelooft.
Ik heb geen boodschap aan Jezus Christus of de heilige Geest. Zelfs niet aan God. Is ook niet nodig, ik heb een vrije wil daarin. Met zonde, gerechtigheid en oordeel hoef ik ook niet bezig te zijn. Allemaal zaken die gekenmerkt worden door angst, door mensen verzonnen en voor vele mensen nog steeds een plaag.
Henoch
Banned
Contacteer:

Bericht door Henoch »

Erik schreef:Waarom erken je de griekse goden niet als de enige ware goden?

Besef je wel dat ju nu een god aanbid die te kennen heeft gegeven jouw status (gehandicapt) niet aanvaardbaar te achten als mens?!
1. Paulus gaf daar een heel diplomatiek antwoord op, zo'n 1950 jaar geleden, toen hij Athene bezocht en daar allerlei beelden van de Griekse [af]goden aanschouwde. Het is jammer dat jullie de Bijbel niet lezen, anders had je dit geweten! Daarom lees het antwoord in: Handelingen 17:15-35, dan weet je meteen waarom ik, net als Paulus en als alle andere Christenen op deze aarde, "de griekse goden niet erkennen als de enige ware goden". Wat opvalt in deze geschiedenis, dat men begon te spotten zodra Paulus over de opstanding begon. Dit is vandaag niet veranderd, want jullie doen precies hetzelfde:
"Wat geweest is, dat zal er zijn, en wat gedaan is, dat zal gedaan worden; er is niets nieuws onder de zon. Is er iets, waarvan men zegt: Ziehier, dat is nieuw. Het was er al in verre tijden, die voor ons waren." (Prediker 1:9,10)
2. Jullie zien nog steeds het verschil niet tussen het oude verbond en het nieuwe; de dienst van God in de tempel gebouwd van steen, en de dienst in de tempel van ons lichaam, gebouwd in de Geest. Maak daar eerst eens een studie van, Erik, dan vind je het antwoord! Één ding weet ik zeker als gehandicapte, ik ben welkom bij God: Lukas 14:16-24

Ben jij zo iemand die uitgenodigd was, maar niet kwam?
a.r.

Bericht door a.r. »

Ten eerste wil ik even zeggen dat het mij opvalt, hoe negatief en wederspannig men hier is tegenover het Evangelie van Jezus Christus. Dit kan op allerlei motivaties gebaseerd zijn, maar het is op zich vreemd omdat er betreffende het Evangelisch Christendom in Nederland weinig of geen negatieve zaken te melden zijn. De positieve zaken die Christenen in onze maatschappij inbrengen, worden algemeen door de bevolking gewaardeerd en gerespecteerd, denk aan voedselbanken, hulp voor verslaafden, hulp bij prostitutieverlating, geestelijke en lichamelijke zorgverlening, daklozenopvang, etc., etc.
@Henoch :lol: GCCI in Leiderdorp en KFS schandaal binnen Berea, Toronto Blessing! :lol:
Oh ja en JIJ gelooft niet diep genoeg in god, want anders was je niet gehandicapt, aldus het evangelisch gedachtegoed,! :lol: Had ik het al gehad over het snelle dopen, het "overdopen", de M12/G12 cursussen, de manipulatie, het binnen een 1 jaar verplicht trouwen, soaken, tongentaal, opstaan van doden in donker Afrika, Benny Hinn, Heidi Baker e.v.a. :lol: en last but not least :
http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?tv ... schiede.rm

Ga jij mij/ons vertellen dat voedselbanken, hulp voor verslaafden, hulp bij prostitutieverlating, geestelijke en lichamelijke zorgverlening, daklozenopvang, etc., etc. alleen door christenen verzorgd worden? Denk je dat werkelijk ? :lol:

Je blijft je in allerlei bochten wringen, geeft nog steeds nergens een antwoordt op, verzint telkens weer nieuwe argumenten, komt met nieuwe kulverhaaltjes en voorbeelden aan, terwijl bijv. ook deze nog steeds niet beantwoord is.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... &&start=69

Maar we blijven wel om je lachen hoor :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Henoch
Banned
Contacteer:

Bericht door Henoch »

Dat is heel duidelijk Samante; en ik weet nu precies waar je staat t.o. het Evangelie. Dat is jouw vrijheid van keuze, en daarnaar zal je geoordeeld worden:
"Wie Mij verwerpt en mijn woorden niet aanneemt, heeft één, die hem oordeelt het woord, dat Ik [Jezus] heb gesproken, dat zal hem oordelen ten jongsten dage." (Johannes 12:48)
Samante

Bericht door Samante »

Henoch schreef:Dat is heel duidelijk Samante; en ik weet nu precies waar je staat t.o. het Evangelie. Dat is jouw vrijheid van keuze, en daarnaar zal je geoordeeld worden:
"Wie Mij verwerpt en mijn woorden niet aanneemt, heeft één, die hem oordeelt het woord, dat Ik [Jezus] heb gesproken, dat zal hem oordelen ten jongsten dage." (Johannes 12:48)
Vanwege de vrije wil wordt niemand geoordeeld.
Het evangelie van Jezus in de bijbel stinkt.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Henoch schreef:Ten eerste wil ik even zeggen dat het mij opvalt, hoe negatief en wederspannig men hier is tegenover het Evangelie van Jezus Christus. Dit kan op allerlei motivaties gebaseerd zijn, maar het is op zich vreemd omdat er betreffende het Evangelisch Christendom in Nederland weinig of geen negatieve zaken te melden zijn. De positieve zaken die Christenen in onze maatschappij inbrengen, worden algemeen door de bevolking gewaardeerd en gerespecteerd, denk aan voedselbanken, hulp voor verslaafden, hulp bij prostitutieverlating, geestelijke en lichamelijke zorgverlening, daklozenopvang, etc., etc.
Noem mij één wetgeving heden ten dage die gebaseerd is op de bijbel, die door Christenen is ingebracht die onverdeeld positief is. Daarnaast heb ik een persoonlijke aversie tegen Evangelisch Christendom omdat ik het een commerciele, huichelachtige, paternalistische, megalomane, bipolaire, onverantwoordelijke, valsaardige, hypocriete rotorganisatie vind. Maar ja, dat is slechts mijn mening gebaseerd op een lange reeks persoonlijke aanvaringen met Evangelisch Christenen.
Nogmaals: toon dit maar eens aan. Je benoemt veel, maar je toont tot dusver zeer weinig aan.
Zie voorgaande.
Nee hoor, ik vind je slechts iemand die heel naief denkt dat hij wel boven het maaiveld uit kan komen terwijl dat maaiveld allang geoogst en gedroogd is.
Laatst gewijzigd door Sararje op 16 okt 2007 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
robindr
Forum fan

Bericht door robindr »

Pfff waarom laten we het niet zoals het is.
Henoch baseert zijn levensovertuiging op één boek. Doet lustig aan cherrypicking, slalomt als een Alberto Tomba rond de moeilijke vragen en beseft blijkbaar niet dat wij niet zijn gediend met enkele quotes uit dat door mensen geschreven boek.

Het is verdomd moeilijk om vanuit ons perspectief te begrijpen hoe het mogelijk is dat iemand blind blijft voor de wereld om zich heen en alle antwoorden uit dat ene, ethisch én historisch twijfelachtige, boek te halen.

Henoch, met alle respect, maar je lijkt niet te beseffen dat je voor de buitenwereld overkomt als een kind van 6 die al die jaren in de waan is gebleven dat Sinterklaas bestaat. Het enige wat je doet is luid roepen: "NANA NANA NA, Sinterklaas bestaat toch echt! Vraag het maar aan mij mama! Jaja mijn mama heeft me gezegd dat Sinterklaas bestaat dus is het WAAR. NANA NANA NA!!! En als ik zoet ben krijg ik lekkers, en jij bent stout dus krijg jij de roe!! En als je niet snel berouw toont steekt zwarte piet je in zijn zak!! (Wordt de analogie je al wat duidelijk?)

Zalig zijn de simpelen van geest. Maar wat zijn wij toch veel rijker. Wij hebben toch zoveel meer. Wij hebben de wetenschap met zijn onnoemelijk vele takken en we hebben vooral de rede.
Jij hebt... een boekje van 2000 jaar geleden. Meer heb je niet nodig om in de waan te blijven dat je elk jaar terug lekkers zal krijgen van de brave Sint...
Life is but a momentary glimpse of the wonder of the astonishing universe, and it is sad to see so many dreaming it away on spiritual fantasy.
- Carl Sagan -
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Waarom we doorgaan? Omdat ik even heel graag Henoch wil tonen dat op dit forum het vrije woord kan heersen (in tegenstelling tot zijn eigen forumpje). Dat Henoch zelf aan cherrypicking doet, is alombekend, vandaar dat zijn topicje ook een enkeltje naar de babbelbox heeft gekregen. Maar mensen, nog 76 pagina´s, nog even doorspammen alsjeblieft!
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Gesloten