Henochs evangelisatiehoekje waar je kan ge/overtuigen

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
Henoch
Banned
Contacteer:

Bericht door Henoch »

Sararje schreef:Tell me, er zijn nog talloze helden uit de mythische geschiedenis die zeggen de dood te hebben overwonnen (o.a. Hercules en Osiris). Als dat je sluitende argument is waarom Jezus de enige is, dan is mijn wedervraag waarom je niet voor een van deze hebt gekozen?
Nee, je verdraaid mijn argument. Jezus' claim dat hij de dood heeft overwonnen heb ik niet als argument gebruikt, maar zijn vermogen om Zichzelf [als opgestane Heer] aan een mens [ook vandaag de dag, en over de afgelopen 20 eeuwen] te openbaren. Ook stel jij Jezus hier feitelijk voor als een mede mythologische figuur, en waait daarmee de historiciteit van Jezus Christus onfeitelijk van de hand. Het feit dat deze zgn. "helden" zich niet kunnen openbaren, is mijn keuze voor de Weg Jezus niet zo moeilijk.
Sararje schreef:Inderdaad zijn er nog steeds idioten die dit heel graag willen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Christian_ ... ructionism
Bovendien: sinds wanneer behoort Jezus niet meer tot het volk Israel van die tijd? Dat voorschrift gold ook voor hem dus.
Ik snap niet wat je daarmee bedoeld. Je kan de wetten van God niet dwingengd opleggen aan een grotendeels seculiere maatschappij of regering. Wel kan je [biddend en aktief] proberen Gods wet [die goed is voor ieder individu] door politiek te bedrijven te beïnvloeden [zoals de Christelijke partijen hier ook doen], om bijv. het leven te beschermen zoals dat van het ongeboren kind, en het beschermen van de zwakkeren in de samenleving [gehandicapten, ouderen, weduwe en wees]. Ook Christelijke Kerken/Gemeentes en verenigingen zijn hierin belangrijk.

Jezus stond boven de wet; Hij was immers de wetgever Zelf. Hij is de enigste ooit op aarde geweest, die perfect naar de wet leefde. God was echter de wet - zoals Hij die voor een bepaalde tijd aan de Israëlieten gegeven had - genoeg, omdat zij de wet perverteerde voor hun eigen gewin en macht, en er een gecorrupteerd religieus systeem van hadden gemaakt. Daarom kwam Jezus, om te laten zien waar de wet werkelijk voor bedoeld was, en hoe het geleefd moest worden. De oude wet [verbond van Mozes] spreekt echter van de besnijdenis van de voorhuid, maar de nieuwe wet [verbond van Christus] spreekt van de besnijdenis van het hart.

Een ieder vandaag, die dit niet begrijpt, noch intellectueel inziet [waar jullie zo prat op gaan], is [leeft] nog steeds in zijn/haar zonden.

Sararje schreef:Tell me mijn beste, er staat letterlijk myseo, welke andere betekenis wil jij hechten aan het woord "haten"? Waarom is het lasteren?
Je kan daar op door blijven hameren [zonder effekt overigens], Jezus bedoeld hier dat de liefde voor Hem, boven die voor je familieleden moet staan. Onze God, is een jaloers God, en Hij vraagt: Aan wie ben jij het loyaalst?
Sararje schreef:Heb je niet, je begon ergens over een nieuw verbond. Wat je er precies mee bedoelde weet ik niet, maar dat nieuwe verbond is pas van na Jezus´ kruiziging en dus een anachronisme.
Als je niet weet wat het "nieuw verbond" is, dan heb je een geestelijk probleem.

Henoch.
"Jezus zeide: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij." (Johannes 14:6)
Henoch
Banned
Contacteer:

Bericht door Henoch »

>Edwin< schreef:
Henoch schreef:Ja inderdaad ik gebruik ze niet zo goed als jij natuurlijk! Toch knap domme mensen he, die mensen die door Christus in God geloven! Daar zal intellectuele vrijheid zich nooit voor lenen. Wat nu als het woord vrijheid in deze context eigenlijk gebondenheid is? Wat dan?
En waar moet ik met mijn intellectuele vrijheid dan wel aan gebonden zijn?
En is dat in jouw ogen dan in verdoemende zin?
Gebonden aan de eindigheid en feilbaarheid van je eigen intellect; en blindheid gecreeërd door een andere entiteit dan God.
Verdoeming hoeft niet, mits deze gebondheid/blindheid weggenomen wordt door de genade van Christus Jezus.
"Jezus zeide: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij." (Johannes 14:6)
Henoch
Banned
Contacteer:

Bericht door Henoch »

JH schreef:Och Henoch,

Ik hoor het al weer. Hier zijn mensen aan het woord die ook niks weten en snappen van het prachtige reddingswerk van onze heer.

Maak het hen duidelijk voordat zij straks dood op de grond vallen want dan is het te laat.

Ga zo door Henoch jij komt er wel!

:lol:
JH?? Jehova Getuige?
>Edwin<
Forum fan
Contacteer:

Bericht door >Edwin< »

Henoch schreef:Gebonden aan de eindigheid en feilbaarheid van je eigen intellect; blindheid gecreeërd door een andere entiteit dan God.
Ik ben me ervan bewust dat mijn intellect zijn feilbaarheid en eindigheid heeft, maar ik leg er tenminste niet de mismoedig makende nadruk op zoals jij dat placht te doen. Ik ga niet dat enkele leven dat ik heb verkwanselen aan de illusie van het bestaan van een god en een hiernamaals.
Henoch schreef:en blindheid gecreeërd door een andere entiteit dan God.
Die blindheid is vast en zeker jouw eufemisme voor seculiere arrogantie?
Henoch schreef:Verdoeming hoeft niet, mits deze gebondheid/blindheid weggenomen wordt door de genade van Christus Jezus.
En nu wordt het alweer een onontwarbaar partijtje gewauwel waarmee jij me verwent. Is nu enkel die blindheid gecreeerd door een andere entiteit dan God of vallen de feilbaarheid en eindigheid van iemands eigen intellect daar nu ook onder? :roll:

En Zo Almachtig is God dan klaarblijkelijk niet want hoe kan immers dan die andere entiteit z'n gang gaan?

[edit]Op een andere forum - genaamd politiek debat - komt je vertoog in ene posting tot de conclusie dat God niet almachtig is. Of heb je inmiddels van God een herziene openbaring doorgekregen: een theofanie?[edit]
Laatst gewijzigd door >Edwin< op 13 okt 2007 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
It's always night, or we wouldn't need light.

-Thelonious Monk
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Henoch ontkent die Almachtigheid van God ook op zijn eigen forum. Daar stelt hij dat God een met de mens gesloten verbond niet kan verbreken. Dus Henoch stelt dat God niet Almachtig is.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
>Edwin<
Forum fan
Contacteer:

Bericht door >Edwin< »

Kitty schreef:Henoch ontkent die Almachtigheid van God ook op zijn eigen forum. Daar stelt hij dat God een met de mens gesloten verbond niet kan verbreken. Dus Henoch stelt dat God niet Almachtig is.
En in welke topic staat dat daar dan? 8)

-Thelonious Monk
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Dat moet ik dan even gaan zoeken.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Samante

Bericht door Samante »

De God van Henoch is niet almachtig, omdat veel zaken kunnen geschieden tegen diens wil.
Ook is die God kwetsbaar, aangezien die God kan worden beledigd.
Verder is die God hulpbehoevend, heeft de mens nodig bij tal van zaken en verlangt naar aanbidding en verering.

Ook is er geen sprake van een aan de mensen gegeven vrije wil, omdat de mens kan worden geoordeeld en gestraft wanneer de wil van mensen indruist tegen die van God. Gods wil is wet en anders volgt eeuwige verdoemenis in de hel, absoluut geen sprake van een vrije wil dus.

Een dergelijke God aanbidden? NEVER!!!!
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Henoch schreef:
Sararje schreef:Tell me, er zijn nog talloze helden uit de mythische geschiedenis die zeggen de dood te hebben overwonnen (o.a. Hercules en Osiris). Als dat je sluitende argument is waarom Jezus de enige is, dan is mijn wedervraag waarom je niet voor een van deze hebt gekozen?
Nee, je verdraaid mijn argument. Jezus' claim dat hij de dood heeft overwonnen heb ik niet als argument gebruikt, maar zijn vermogen om Zichzelf [als opgestane Heer] aan een mens [ook vandaag de dag, en over de afgelopen 20 eeuwen] te openbaren. Ook stel jij Jezus hier feitelijk voor als een mede mythologische figuur, en waait daarmee de historiciteit van Jezus Christus onfeitelijk van de hand. Het feit dat deze zgn. "helden" zich niet kunnen openbaren, is mijn keuze voor de Weg Jezus niet zo moeilijk.
Het onderwerp historiciteit en Jezus wil ik zeer graag met je bediscussieren, maar in een ander door jou persoonlijk aan te maken topic. Bij dezen zal ik de stelling innemen dat Jezus niet bestaan heeft. Je stelt vervolgens dan dat de anderen zich niet kunnen openbaren. Waar baseer je dat op? Ik beweer namelijk bij dezen dat Osiris tot mij gesproken heeft en zich aan mij geopenbaard heeft. Nee, zo schieten we dus niets op, je zult moeten hardmaken dat het Jezus is die zich aan jouw heeft geopenbaard. Daarnaast zul je moeten hardmaken dat dit de enigste goede weg is en dus waarom al die anderen verkeerd zijn.
Sararje schreef:Inderdaad zijn er nog steeds idioten die dit heel graag willen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Christian_ ... ructionism
Bovendien: sinds wanneer behoort Jezus niet meer tot het volk Israel van die tijd? Dat voorschrift gold ook voor hem dus.
Ik snap niet wat je daarmee bedoeld. Je kan de wetten van God niet dwingengd opleggen aan een grotendeels seculiere maatschappij of regering. Wel kan je [biddend en aktief] proberen Gods wet [die goed is voor ieder individu] door politiek te bedrijven te beïnvloeden [zoals de Christelijke partijen hier ook doen], om bijv. het leven te beschermen zoals dat van het ongeboren kind, en het beschermen van de zwakkeren in de samenleving [gehandicapten, ouderen, weduwe en wees]. Ook Christelijke Kerken/Gemeentes en verenigingen zijn hierin belangrijk.

Toch zijn er Christelijke partijen die voor hun (plannen voor) wetgeving toetsen of inspireren aan de hand van de bijbel. Daarmee leggen ze dus wel de wetten van god aan de massa op. Bovendien zie ik de bescherming van zwakkeren niet als direct programmapunt terug in het beleid van CDA of CU. Zeker waar het gaat om actieve stellingname tegenover de willekeur van werkgevers, zou men toch meer bescherming moeten eisen voor de werknemers. Daarnaast moet je me toch iets uitleggen: hoe kan het dat als een Christelijke partij de zwakkeren zou moeten beschermen, het uitgerekend de Gereformeerde politicus Job de Ruiter (CDA) is geweest die de abortuswetgeving heeft ingediend.

Jezus stond boven de wet; Hij was immers de wetgever Zelf. Hij is de enigste ooit op aarde geweest, die perfect naar de wet leefde. God was echter de wet - zoals Hij die voor een bepaalde tijd aan de Israëlieten gegeven had - genoeg, omdat zij de wet perverteerde voor hun eigen gewin en macht, en er een gecorrupteerd religieus systeem van hadden gemaakt. Daarom kwam Jezus, om te laten zien waar de wet werkelijk voor bedoeld was, en hoe het geleefd moest worden. De oude wet [verbond van Mozes] spreekt echter van de besnijdenis van de voorhuid, maar de nieuwe wet [verbond van Christus] spreekt van de besnijdenis van het hart.

We hebben het hier niet over besnijdenissen, we hebben het hier over wetten. Het oude Mozaische systeem is heel duidelijk: op de Sabbat mag niet gewerkt worden. War daar door de samenleving van 2000 jaar geleden van gemaakt is, doet er niet zoveel toe, maar feit is dat Jezus wel werkte op de Sabbat met zijn apostelen volgens de bijbel. Als Jezus de wet is, welke autoriteit heeft hij daarvoor? Waarom zegt hij dan nadrukkelijk dat hij geen jota of tittel van de wet zal veranderen terwijl hij dat in die passage met dat graan overduidelijk wel doet. Bovendien verandert Jezus wel die wet door, wat je zelf al zegt, een nieuw verbond af te sluiten.

Een ieder vandaag, die dit niet begrijpt, noch intellectueel inziet [waar jullie zo prat op gaan], is [leeft] nog steeds in zijn/haar zonden.
Ja heel leuk, argumentum ad baculum dus.
Sararje schreef:Tell me mijn beste, er staat letterlijk myseo, welke andere betekenis wil jij hechten aan het woord "haten"? Waarom is het lasteren?

Je kan daar op door blijven hameren [zonder effekt overigens], Jezus bedoeld hier dat de liefde voor Hem, boven die voor je familieleden moet staan. Onze God, is een jaloers God, en Hij vraagt: Aan wie ben jij het loyaalst?

Nee, je verdraait bewust de boel hier. jezus spreekt hier bewust van "haten". Als hij had gezegd dat je god boven je familie, had dat er wel gestaan. Je moet niet van de bijbel een invuloefeningetje van je eigen wensdromen gaan maken. Dan ken ik namelijk nog een paar wensdromen namelijk.

Sararje schreef:Heb je niet, je begon ergens over een nieuw verbond. Wat je er precies mee bedoelde weet ik niet, maar dat nieuwe verbond is pas van na Jezus´ kruiziging en dus een anachronisme.

Als je niet weet wat het "nieuw verbond" is, dan heb je een geestelijk probleem.
Leg me even uit wat je bedoelt met een "geestelijk probleem"? Bij mijn weten is het nieuwe verbond pas iets vand e tijd van Paulus en niet van Jezus leven zelf. Jezus zelf leefde nog gewoon onder het oude verbond en deed de gebruiken van het oude verbond.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Over dat God niet almachtig is, hier in Henoch zijn eigen woorden.
Niet op zijn eigen forumn maar op politiekdebat.

http://www.politiekdebat.nl/forum/viewt ... 307#639307
Henoch schreef:Wat is almachtig? In de Islam is dat ook zo'n prachtige term voor Allah. "de Almachtige, Zelfonderhoudende, etc." Zoals wij gebonden zijn aan de natuurwetten en regels, is God gebonden aan de geestelijke wetten en beloften [ook wel verbonden genoemd]. Dus is God zo Almachtig om deze weer te verbreken? Volstrekt niet! In de Islam bijv. wel; daar hebben we dus te maken met een zeer grillige [áf]god Allah, die maar wat doet met zijn volgelingen [ze maken elkaar immers niet voor niets af]. De God van Israël, de Vader van onze Here Jezus Christus is getrouw en almachtig in die zin, dat Hij op bovennatuurlijke wijze m.b.t. individuen, volken, landen, kan ingrijpen en beschermen. Ook kan Hij de natuurwetten besturen, en oordelen geven door alerlei natuurkrachten; wind, water, vuur en aarde. Wat bij de mens onmogelijk is, is bij God mogelijk; zegt ons de Bijbel.
Henoch gelooft dus niet in de Almachtigheid van zijn God.

>Edwin<
Forum fan
Contacteer:

Bericht door >Edwin< »

aha, dank je, Kitty. 8)

-Thelonious Monk
Henoch
Banned
Contacteer:

Bericht door Henoch »

Jullie draaien jezelf mooi eruit; op zich een hele kunst!
>Edwin<
Forum fan
Contacteer:

Bericht door >Edwin< »

Henoch schreef:Jullie draaien jezelf mooi eruit; op zich een hele kunst!
Ja, dat roep je nu wel, maar je vertelt er niet bij waar 'wij' ons er zo mooi uitdraaien. Als jij het zo veel beter weet kan je het ook vast wel vertellen.

En kan je ook eindelijk eens daadwerkelijk ingaan op alle vragen en commentaren die in deze topic aan jouw adres gericht zijn? Kom op joh, internet evangelist, waag eens een paar moedige pogingen.

-Thelonious Monk
Henoch
Banned
Contacteer:

Bericht door Henoch »

Als jullie nu eens relevante dingen over het geloof in Christus gaan vragen, i.p.v. verdraaiingen van de Schriften, wil ik dat wel trachten te doen. Bijvoorbeeld dat geneuzel over de almacht van God. Hoe kan je van iemand die autonoom, onafhankelijk en die zich niet wil onderwerpen aan een hogere macht, verwachten toe te geven dat God werkelijk almachtig is, zoals de Bijbel wél leert. Iedereen die meent dat God de touwtjes [betref. het heden en de toekomst] niet in handen heeft, misleidt zichzelf.

Ook het feit dat hier lieden zijn, die niet willen erkennen, dat Jezus Christus [die aan de rechterhand van God de Vader zit] in staat is om zich [al 20 eeuwen na zijn opstanding] geestelijk [en op bovennatuurlijke wijze] aan mensen te openbaren, vind ik vreemd! Ieder mens [en ook atheïsten] kunnen dit simpelweg nagaan, door Christenen te vragen, hoe, wat, en wanneer Jezus Christus zich aan hen openbaardde. Of zij deze velen getuigenissen willen geloven, of naar het land der fabelen willen verwijzen; dat is dan hun eigen verantwoordelijkheid.
Samante

Bericht door Samante »

Henoch schreef:Als jullie nu eens relevante dingen over het geloof in Christus gaan vragen, i.p.v. verdraaiingen van de Schriften, wil ik dat wel trachten te doen. Bijvoorbeeld dat geneuzel over de almacht van God. Hoe kan je van iemand die autonoom, onafhankelijk en die zich niet wil onderwerpen aan een hogere macht, verwachten toe te geven dat God werkelijk almachtig is, zoals de Bijbel wél leert. Iedereen die meent dat God de touwtjes [betref. het heden en de toekomst] niet in handen heeft, misleidt zichzelf.
Oh maar ik beweer niet dat God niet almachtig is, dat doe ik juist niet.
Ik beweer dat als God almachtig is, er niets tegen zijn wil zal geschieden. En dat een almachtige God helemaal niets nodig heeft. Dat een almachtige God niet gekwetst kan worden.
Daarnaast beweer ik dat de vrije wil werkelijk onvoorwaardelijk is en dat de vrije wil van mensen niet indruist tegen de wil van God (niets geschiedt immers tegen de wil van een almachtige God).
Henoch schreef: Ook het feit dat hier lieden zijn, die niet willen erkennen, dat Jezus Christus [die aan de rechterhand van God de Vader zit] in staat is om zich [al 20 eeuwen na zijn opstanding] geestelijk [en op bovennatuurlijke wijze] aan mensen te openbaren, vind ik vreemd! Ieder mens [en ook atheïsten] kunnen dit simpelweg nagaan, door Christenen te vragen, hoe, wat, en wanneer Jezus Christus zich aan hen openbaardde. Of zij deze velen getuigenissen willen geloven, of naar het land der fabelen willen verwijzen; dat is dan hun eigen verantwoordelijkheid.
Geloof je dat God ook rechtstreeks aan mensen kan openbaren? Zonder de tussenkomst van Jezus?
Gesloten