Henochs evangelisatiehoekje waar je kan ge/overtuigen

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Socratotales en ik hebben deze taak ff op ons genomen. Henoch: even een antwoord geven op de volgende vragen:
Hoe weet je dat God bestaat?
Hoe kun je een God die mensen laat stenigen wegens het overtreden van de sabbatsvoorschriften een liefdevolle Vader noemen? :
Wat voor openbaring/visie/kennis zou de bijbel de mensheid moeten geven?
Wat is dan volgens JOU het WARE christendom?
haat jij je ouders? Jezus riep hier ook toe op. Leidt dat tot een betere wereld?
Zijn de interpretaties die de auteurs van de statenbijbel erbij hebben geplaatst wel correct?
Wie geeft hen het recht een tekst zus of zo te interpreteren?
Je mag me dom vinden, maar leg me maar eens uit wat ik dan niet snap van zijn raadsbesluiten en waar ik dan wel die plank mis sla.
Dus waarom heeft de heilige geest niet de moeite gedaan om andere christenen dezelfde inzichten te geven dan jou bvb?
Ja, waarom heeft de heilige geest het nooit aan mij geopenbaard in de 30 jaar dat ik gelovig was?
Waarom heeft Jezus de volmacht om de sabbatswetten te mogen overtreden?
Wat zegt de bijbel over klonen?
Zie je nu wat ervan komt als je de bijbel als letterlijke waarheid neemt. Dan kom je onvermijdelijk tegenstrijdigheden tegen of kom je tenminste zaken tegen die de dag van niet meer kunnen en waaraan zelf de oprechtste christen zoals jezelf niet meer kunnen aan voldoen.
Bewijzen tegenstrijdigheden dat de bijbel niet universeel is?
Is Allah nu een bedenksel of bestaat hij nu echt?
Heb jij soms last van stemmen in je hoofd Henoch dat je die heilige geest zo goed hoort?
Waar staat in de bijbel dat ieder menselijk leven vanaf de conceptie heilig is?
Waarop baseer jij je stelling dat de bijbelgod liefdevol is?
hoe verklaar je de vele voorbeelden waarin hij tekeer gaat als een duivel?
Is zo'n god liefdevol te noemen indien hij zijn eigen creatie, (de mens is geschapen naar het beeld gods) bewust verhard en daardoor de mogelijkheid heeft om er een paar duizend (eveneens naar zijn beeld geschapen wezens), in dit geval onschuldige kinderen, uitmoord?
Hoe kan het dat een almachtige God een zekere Satan als tegenstander heeft?
wie - of welke entiteit - is Allah volgens jou?
En waarom liet god toe dat Mohammed die openbaringen van Satan of die vorst der duisternis heeft gekregen? Een Almachtige god kon natuurlijk voorzien dat miljarden moslims in zijn val zouden lopen, maar toch liet hij dit toe.
Gevolg: al die moslimslachtoffers hebben steeds de verkeerde vereerd en belandden hierdoor in de hel. Een god die om zijn schepsels zou geven zou zoiets toch nooit toestaan, toch? Of is dat allemaal buiten zijn wil om gebeurd en kon hij er niets aan doen?
Kan je me eens uitleggen welk soort van licht god in genesis 1:3 tijdelijk heeft ontworpen om alles te verlichten nog voor hij de zon en de sterren heeft gemaakt.
Bij al deze teksten mag je bijbelteksten gebruiken als hulpmiddel ter ondersteuning van je antwoord. Echter, zuivere bijbelcitaten als antwoord zullen niet worden gehonreerd omdat dit onherroepelijk leidt tot cirkelredeneringen en/of anonieme autoriteitsfouten.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Henoch
Banned
Contacteer:

Bericht door Henoch »

Nou, ik ga zo een geroosterd boterhammetje en thee drinken :wink: , want ik verwacht hete momenten hiero!
"Jezus zeide: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij." (Johannes 14:6)
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Henoch schreef:Je komt wat bedreigend op mij over, Sararje! Maar ik vind dan ook dat ik in het verkeerde topic-onderdeel vertoef, n.l. luchtige onderwerpen.
Dat heb je geheel aan jezelf en aan je eigen gedrag te danken. Jij spamt topics vol zonder een antwoord te geven. Standaardbehandeling is dan om je een eigen topicje te geven opdat je niet het oude volspamt.
Het ging trouwens over geloofsafval, waarvan er hier zovelen prat op gaan! De antichrist komt daarna.
Maakt geen hole uit, even de vragen beantwoorden.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Samante

Bericht door Samante »

Henoch schreef:Nou, ik ga zo een geroosterd boterhammetje en thee drinken :wink: , want ik verwacht hete momenten hiero!
Staat dat synoniem aan het met de staart tussen de benen stilletjes afdruipen omdat het te heet onder de voeten wordt? Ik hoop het toch niet.

(De nooduitgang bevindt zich rechtsboven in het scherm :wink: )
Henoch
Banned
Contacteer:

Bericht door Henoch »

Mijn God! Waar halen jullie de tijd en energie vandaan? Zitten jullie zo te springen? En hoe lang mag ik over iedere vraag doen? Ik vind echter wel dat je te strenge voorwaarden schept, en wie bepaalt wat een cirkelredenering is? Als een atheïst een bijbels antwoord krijgt en hij is het er [natuurlijk] niet mee eens, dan is zijn escapade-route altijd: Cirkelredenering! Dan maak je natuurlijk nooit een kans. Jullie zouden eens open kunnen staan voor de bewijzen, en de levenswijze van een Christen.

In ieder geval niet vandaag meer!

Slaap lekker.
"Jezus zeide: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij." (Johannes 14:6)
Henoch
Banned
Contacteer:

Bericht door Henoch »

By the way! Die lijst klopt bij nader inzien voor geen meter, want op de helft ben ik al ingegaan; en ik heb geen zin om in herhalingen te vallen.
Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles »

Henoch schreef:By the way! Die lijst klopt bij nader inzien voor geen meter, want op de helft ben ik al ingegaan; en ik heb geen zin om in herhalingen te vallen.
Probeer deze keer argumenten te hebben.
Vergeet vooral niet dit hele nuttige draadje te bestuderen. Het helpt. http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=1968
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Henoch schreef:Mijn God! Waar halen jullie de tijd en energie vandaan?
Ach, je vraagt er zelf om he.
Zitten jullie zo te springen? En hoe lang mag ik over iedere vraag doen? Ik vind echter wel dat je te strenge voorwaarden schept, en wie bepaalt wat een cirkelredenering is?
Ik hoef je toch zeker niet uit te leggen wat een anonieme autoriteitsfout of een cirkelredenering is? Nou ja, om je geheugen op te frissen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cirkelredenering
http://nl.wikipedia.org/wiki/Beroep_op_autoriteit
Als een atheïst een bijbels antwoord krijgt en hij is het er [natuurlijk] niet mee eens, dan is zijn escapade-route altijd: Cirkelredenering! Dan maak je natuurlijk nooit een kans. Jullie zouden eens open kunnen staan voor de bewijzen, en de levenswijze van een Christen.
Wel, ik denk dat we snel op basis van deze definities kunnen werken. Als je het niet hiermee eens bent, prima, maar dan wil ik een redenering waarom niet.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Henoch schreef:By the way! Die lijst klopt bij nader inzien voor geen meter, want op de helft ben ik al ingegaan; en ik heb geen zin om in herhalingen te vallen.
Neen, je bent er niet op in gegaan, je hebt weat vage toespelingen gemaakt waarom het niet klopt maar je hebt er niets inhoudelijks over gezegd. Wat mij betreft heb je anderhalve week om op alle vragen een goed onderbouwd (volgens de FT regels) antwoord te formuleren. Je bent bij binnenkomst accoord gegaan met deze regels dus dien je je hieraan te conformeren.
MinderMutsig
Geregelde verschijning

Bericht door MinderMutsig »

>Edwin< schreef:
MinderMutsig schreef:Ik wil er wel even een lijstje van maken.
Momentje...
Dat wordt wel heel wat meer dan een momentje. Heb je genoeg koffie in huis? 8)
Ik zag dat de lijst al gemaakt werd dus ik wacht maar even rustig de antwoorden van Henoch af.

Gezien de hoeveelheid werk die er door verschillende mensen in gestoken is om de vragen bij elkaar te zoeken ga ik er vanuit dat het voor Henoch een kleine moeite is om de vragen te beantwoorden en indien hij meent ze al gegeven te hebben deze nog eens te herhalen.

En deze keer graag echte antwoorden, geen wedervragen of draaikonterij. Verder zou ik het waarderen als je niemand van ons nog beschuldigt van een gebrek aan kennis van de bijbel zonder zelfs maar een poging te ondernemen de gemaakte claims te weerleggen. Velen van ons hebben een uitgebreide studie gemaakt van de bijbel voor we afstand namen van ons geloof, dat jij dat wegwuift zonder zelfs maar op de vraag in te gaan getuigt van weinig respect voor je discussiepartners.
"Reserve your right to think, for even to think wrongly is better than not to think at all."
>Edwin<
Forum fan
Contacteer:

Bericht door >Edwin< »

Henoch schreef:Dan sla je toch volledig de plank mis, en snap je niets van de redenen van Gods oordelen, noch van zijn raadsbesluiten.
Ik wist echt nog niet dat God er een democratie op nahoudt. :wink:
It's always night, or we wouldn't need light.

-Thelonious Monk
>Edwin<
Forum fan
Contacteer:

Bericht door >Edwin< »

Henoch schreef:Ik ben autodidact en ik put uit mijn eigen geloofservaringen, en algemeen goede bijbelse uitleggingen van verschillende auteurs en bijbelleraren, wiens interpretatie geback-upt worden door de Schriften zelf, en door miljoenen Evangel.
Sorry zeg, maar onder autodidactie versta ik in dit geval dat je toch wel veel meer leest dan de Bijbel, aanverwante geschriften en lectuur. En ook dat je andere Bijbel-kenners aanhoort dan enkel hen die er maar blindelings in geloven.
Henoch schreef:Vertalers van de statenvert. waren dus zo dom nog niet, en hadden dus ook wel een profetische blik van het Woord. Het "recht" oftewel de autoriteit tot interpreteren, is/werd hen vast gegeven door Gods Heilige Geest, zoals Hij die ook aan ons geeft, en aan een ieder die in Zijn Naam gelooft.
Een profetische blik van het Woord hadden de vertalers van de statenvertaling? :lol: :lol:

Enne, interpreteren is naar mijn idee een individuele zaak. Als die zogezegd door God ingegeven zou zijn dan kan het vast geen daadwerkelijke vermogen tot interpreteren geweest zijn die hij hun verstrekte.
Wat er notabene nog bijkomt is dat de Bijbel letterlijk geen ruimte voor interpretatie overlaat.
It's always night, or we wouldn't need light.

-Thelonious Monk
Henoch
Banned
Contacteer:

Bericht door Henoch »

Heee, had me effe aangesproken dan grote held tjeerdo!

Ken je Gonny van Oudenallen?

Afbeelding

Toen wij een kleine stille aktie hielden voor de 2de Kamer, had zij wel het lef om mij te vragen waar het over ging.

Je maakt alleen een grote vergissing en verkeerde insinuatie. Ik laat mij namelijk voor niemands karretje spannen, ook niet die van Dorenbos! Ik help Dorenbos uit volledige vrije wil, omdat ik bijbels 100% achter zijn pro-life beweging sta. Dat ik toevallig in een karretje zit, heeft daar helemaal niets mee te maken; alhoewel ik wel versta, dat ik in mijn positie een voorbeeld ben van zorg voor het zwakkere in de samenleving en het recht op leven, ook het gehandicapte leven.
Henoch
Banned
Contacteer:

Bericht door Henoch »

Het valt mij mee, dat ik hier bijbelteksten mag gebruiken; dat komt niet vaak voor. Eigenlijk ben ik niet van plan om op jullie celebrale niveau te gaan antwoorden, en te laten bepalen wat inhoudsloos is en wat niet. Het is namelijk zo dat het natuurlijke het geestelijke niet kan verstaan, dus het wordt heel moeilijk. Daarom bid ik dat degenen die deze draad lezen, op een bovennatuurlijke wijze door God aangeraakt zullen worden, en Zijn liefde door Christus zullen leren kennen
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Henoch schreef:Het valt mij mee, dat ik hier bijbelteksten mag gebruiken
Geen probleem, ze zijn alleen nietszeggend.
Henoch schreef:dat komt niet vaak voor.
Dat komt omdat men hier itt dogmatische religie zoals door jou verkocht geen censuur hoeft toe te passen teneinde reli-onzin te weerleggen.
En dat komt weer doordat men hier overtuigende argumenten gebruikt.
Henoch schreef:Eigenlijk ben ik niet van plan om op jullie celebrale niveau te gaan antwoorden, en te laten bepalen wat inhoudsloos is en wat niet.
Correctie, je kunt niet op rationeel niveau antwoorden want daarvoor moet je je hersens kunnen gebruiken, dwz los van een vastomlijnd en voorgeschreven denkpatroon waaronder je onder geen beding van mag afwijken.
Henoch schreef:Het is namelijk zo dat het natuurlijke het geestelijke niet kan verstaan, dus het wordt heel moeilijk.
Dat komt omdat dat geestelijke niet bestaat.
Henoch schreef:Daarom bid ik dat degenen die deze draad lezen
Bidden werkt niet.
Henoch schreef:op een bovennatuurlijke wijze door God aangeraakt zullen worden
Welke god?
Henoch schreef:en Zijn liefde door Christus zullen leren kennen
Als je hier de bijbelse christus bedoeld dan ben je in de war, dat is namelijk een mythe.
Als je de historische christus bedoeld dan is zijn bestaan twijfelachtig.
En zijn liefde is van het soort als die van de gemiddelde loverboy.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Gesloten