Degene die telkens zijn best doet een ander uit te maken voor 'hilarisch' uiteraard, want iemand zonder argumentatie en intellectuele redeneringen moet zijn toevlucht wel nemen tot spot en slogans.Henoch schreef:Hahaha, rereformed. Wie is er hier eigenlijk hilarisch.
Maar 'eenvoud van geest' als deugd opvatten, en 'ik weet niets anders dan Christus en die gekruisigd' is hetzelfde als niet rijp zijn voor een discussieforum.
Ik heb in het geheel geen 'beperkt voorstellingsvermogen'. Ik begrijp maar al te goed dat men uit muziek troost kan halen, door een hobbitverhaal zich geïnspireerd kan voelen. Wat dat betreft begrijp ik de boodschap van Kuitert uitstekend, hij is een kunstenaar.Jouw beperkt voorstellingsvermogen...
Maar iemand bekend met de moderne feiten over het universum gaat zich geen absurde voorstellingen meer maken over hemel en hel, zoenoffers, wonderen en goddelijke openbaringen die ooit aan een primitief woestijnvolk gegeven zou zijn.
Het gaat dus helemaal niet om de vraag wie het aan voorstellingsvermogen ontbreekt, maar om de kwestie dat een verhaaltje voor kinderen van tien het voorstellingsvermogen van een volwassen mens met moderne kennis niet meer aanspreekt.
Deze conclusie is zeker niet onterecht. De God van de bijbel is al een paar eeuwen lang ingepakt en wordt geleidelijk afgevoerd door elk modern rationeel denken, op dezelfde manier als ooit Apollo en Zeus, Wodan en Donar werden afgevoerd. Het proces is al eeuwenlang aan de gang en wordt deze eeuw afgemaakt in het ontwikkelde westen.en onterechte conclusie, dat God een waanbeeld is, zal nooit, nee nooit een eind kunnen maken aan de vrijheid van de mens om in God [door Christus) te geloven.
Wat je vrijheid betreft, die blijf je gewoon behouden, net zoals iedereen de vrijheid heeft in Apollo of de Germaanse goden te blijven geloven. Veel plezier in de speeltuin toegewenst.
Uiteraard niet. Hoe zou men ook kunnen verwachten dat iemand die in een kamp wordt opgesloten dat hij een vriend zou worden van het regime dat hem/haar erin zette? Opvoeden moet je niet doen onder dwang, maar eenvoudig met de rede. Zo laten wij Freethinkers jou lekker je slogans uitkramen, zodat het voor iedere denker zonder enige moeite duidelijk is dat je een keizer zonder kleren bent. Het christelijk geloof doet vanwege haar absurditeiten zichzelf de das om. Hoe fundamentalistischer het wordt, des te sneller gaat het bergafwaarts met de christelijke godsdienst. Het staat tenslotte de laatste eeuwen alleen nog overeind omdat men het met veel kunst en vliegwerk kon oppoetsen en ontdoen van de grootste absurditeiten.De Communistische/Stalinistische/Atheïstische regimes hebben het geprobeerd, om het geloof in God buiten hun maatschappij te plaatsen, maar het is hun - zelfs door heropvoedingskampen en hersenspoelingstechnieken - nooit gelukt.
Precies, daarom doet geen enkele redelijke atheïst hieraan mee. Ik help mee aan bijgeloof een eind te maken enkel en alleen via overreding, rationele argumentering.Het onderdrukken en vervolgen van Christenen en gelovigen in God, heeft zelfs altijd een positief gevolg, omdat dan juiste de Kerk/Gemeente van Jezus een explosieve groei kent. Vervolging [of een einde maken aan, zoals jij graag wilt] is altijd het zaad van de kerk. Hoe harder je trapt op wat jij als onkruid ziet, hoe sneller het opkomt en groeit.
Om mee te kunnen discussiëren over Kuitert moet je wel eerst het artikel lezen. Dan zou je opmerken dat Kuitert wel degelijk weet of God bestaat of niet.Kuitert gelooft niet in God, of ziet zichzelf hoogstens als een agnost, die gewoon niet weet of God wel of niet bestaat; dus daar heb je ook niet veel aan! Absurde man, Kuitert.
Het is jou misschien nog nooit eerder opgevallen, maar waarheid heeft lak aan of mensen er baat bij hebben of niet.