Henochs evangelisatiehoekje waar je kan ge/overtuigen

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
islamwomen
Forum fan

Bericht door islamwomen »

Henoch schreef:
islamwomen schreef:hoi alemaal,
ik denk dat ik hier niet meer actief ben, vind het nogal een strenge site waar op van alles gelet word. vooral als je iets plaats moet je overal per se een doel voor hebben vind ik echt nergsn op slaan maar goed.
ik ben actief bij henoch de forum,
groetjes farida :D
Is ok. Nog bedankt voor het recept!
graag gedaan hoor :D
Afbeelding
P. de Boskabouter
Geregelde verschijning

Bericht door P. de Boskabouter »

collegavanerik schreef:
P. de Boskabouter schreef: Kuitert lijdt nog erg aan Sola Scriptura, hij heeft zolang de bijbel bestudeerd, dat het "zonde" is om hem aan de kant te leggen. Maar zeg nu eerlijk: wat heeft de bijbel meer te bieden dan de fabels van Aesopus plus een boek over de geschiedenis van het Christendom? De goede wijsheden van Jezus passen op 1 a4-tje en zijn een kopie van Confucius of Epicurus.
Sterker nog, ik denk dat voor velen de bijbel nog minder dan dat te bieden heeft.
En voor andere is het nog altijd een zware last, een bron van angst en depressie.
Voor de wetenschapper een leven lang onderzoek, voor de ander weer een bron van inspiratie.
Enz. enz.
Hoe dan ook je kunt de bijbel niet samenvatten met de jouw boven omschreven samenvatting.
Want die samenvatting zegt enkel iets over wat het jou te bieden heeft!

De bijbel zegt dus uit zichzelf helemaal niets
Enkel over de mensen die ermee in aanraking komen.
Laatst gewijzigd door P. de Boskabouter op 30 okt 2007 00:49, 1 keer totaal gewijzigd.
a.r.

Bericht door a.r. »

islamwomen schreef:
Henoch schreef:
islamwomen schreef:hoi alemaal,
ik denk dat ik hier niet meer actief ben, vind het nogal een strenge site waar op van alles gelet word. vooral als je iets plaats moet je overal per se een doel voor hebben vind ik echt nergsn op slaan maar goed.
ik ben actief bij henoch de forum,
groetjes farida :D
Is ok. Nog bedankt voor het recept!
graag gedaan hoor :D
Dat schreeuwerige suikerspinroze plakaat onder je posten, is dat de moderne versie van een vliegend tapijtje? Retourtje Henoch-Freethinker v.v.? :wink:
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

P. de Boskabouter schreef: Hoe dan ook je kunt de bijbel niet samenvatten met de jouw boven omschreven samenvatting.
Want die samenvatting zegt enkel iets over wat het jou te bieden heeft!

De bijbel zegt dus uit zichzelf helemaal niets
Enkel over de mensen die ermee in aanraking komen.
dan is er dus geen verschil met tarotkaarten. 8)
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

P. de Boskabouter schreef:Ik hanteer zelf de volgende definitie voor religie:
“religie is het gevolg van letterlijke interpretaties van mythische verhalen”
Daaruit vloeit al de krankzinnigheid, niet uit de mythe.

Uit de oudheid zijn al oude Griekse commentaren bekent in trant van;
“Zij die denken dat de oude verhalen werkelijk gebeurt zijn is het geloof van kinderen”

Toch werden door deze geheel rationele en volstrekt redelijke mensen die oude verhalen gebruikt voor de functie die ze hadden.
Nl. ze wijzen naar iets voorbij zichzelf wat niet concreet beschreven kan worden.
Dit is een zeer vreemde definitie die je geeft. Het vereist uiteraard een nieuw topic, maar in het kort zou ik er dit van zeggen.
-De religieuze verhalen die wij mythen noemen zijn wel degelijk oorspronkelijk opgevat als letterlijk gebeurd.
-De grootste mythe van het oude testament is de goddelijke wetgeving: iets wat absoluut letterlijk is opgevat door alle gelovigen van alle eeuwen.
In het christelijk geloof is de opstanding en de goddelijkheid van Jezus de grootste mythe, en het is een basisgegeven in het christelijk geloof dat men dit geheel letterlijk moet opnemen.
-Uiteraard zijn er in alle tijden mensen gewerest die op grond van hun gezond verstand de letterlijke opvatting afgewezen hebben. Deze mensen zijn ofwel vervolgd en monddood gemaakt (wanneer ze teveel afweken), ofwel voor het karretje van de orthodoxen gespannen om de meer intellectuelen te paaien (wanneer ze de letterlijke interpratatie niet aktief en fel verwerpen; te geloven dat een verhaal met twee of drie bodems gelezen kan worden vergroot in de ogen van gelovigen slechts de goddelijkheid, dus dat mag wel).
Door nu zelf die oude verhalen letterlijk te gaan nemen, doe je de waarheidbevinding eerder geweld aan, ….[naar mijn bescheidde mening dan].
Zeker niet, ik wijs moderne mensen er slechts op dat zij zich in de luren hebben laten leggen door zogenaamde verlichte gelovigen. Moderne gelovigen hebben een ratjetoe van religie gemaakt. Men ziet in dat de traditionele religie uiterst primitief is, maar om de boel te redden gaat men er een wazig wijsheidsspel van maken, om aan het eind van de dag toch nog te kunnen zeggen dat we een goddelijke openbaring hebben, of om vol te kunnen blijven houden dat er überhaupt een god is.
Ook het feit dat jij de bijbel als geheel erkent en als geheel verwerpt is voor mij ongenuanceerd.
En in een volgende reaktie zeg jij :
PdB schreef:Sterker nog, ik denk dat voor velen de bijbel nog minder dan dat [=één A4-tje aan wijsheid] te bieden heeft.
En voor andere is het nog altijd een zware last, een bron van angst en depressie.
Dus je beweert zelf dat er nauwelijks iets moois in te vinden is, maar juist volop het tegendeel. Waarom zou ik aan dat A4-tje moois, hetgeen je overal in de wereld kunt aantreffen, opeens gaan doen alsof ik genuanceerd over de bijbel moet praten. Mijn stelling is deze: openbaringsgodsdiensten moeten de wereld uit. Ze verzieken het menszijn, zij verzieken de wereld.
Wanneer deze missie eerst volbracht wordt, kunnen we daarna mooi weer het moois van de bijbel opzoeken, wat mij betreft. :wink:

Waarom zou jij het door corruptie en manipulatie gevormde boek erkennen als geheel en het ook zo behandelen.
Omdat dit eenvoudig de realiteit is waar wij moderne mensen mee te maken hebben.
Waarom niet als een stuk geschiedenis, waarin overduidelijk ook een geheel andere boodschap aangereikt wordt, dan ons in de loop van de eeuwen opgedrongen is.
O ja? En wat is deze boodschap dan wel? Neem nu de boodschap van het Oude Testament: Er is een God, de schepper van het Al, die een speciale voorliefde heeft voor één bepaalde man, Abraham, en via die man, een speciale voorliefde voor één volk.
Voor het Nieuwe Testament en de Koran kan hetzelfde gezegd worden. De kern ervan is: neem onze boodschap aan of anders zul je een duivel zijn en de hel ingaan.

Deze kernboodschappen zijn weerzinwekkend, wereldvijandig, een afschuwelijke verkrachting van het leven. Wanneer ik dit overdenk vallen alle andere details als niet ter zake meer doende weg. Maar in plaats daarvan dat mensen zich hiervan bewust worden, kom ik mensen tegen die mij aanvallen, alsof ik extreem zou zijn.

Hoewel de afschuwelijke boodschap van de openbaringsreligies voor een kind duidelijk is, vind ik weinig of geen mensen die zich hiervan ter dege bewust zijn. Van eeuw tot eeuw respecteren wij de bijbel tot op zekere hoogte en werken wij op die manier mee aan een zieke wereld. Mijn keuze is daarom gevallen op radikale distanciëring van het openbaringsgeloof. Er is geen andere weg om het juk van de openbaringsgeloven te breken in de wereld.
Want uit de onderzoeken van de laatste eeuw is wel een hele andere landkaart te voorschijn gekomen dan men ons heeft doen willen geloven.
Ik begrijp niet wat je hiermee wil zeggen. Uit al dat onderzoek is de primitiefheid en valsheid van de openbaringsgodsdiensten alleen maar duidelijker uit de verf gekomen. Men moet tegenwoordig zelfs aannemen dat er nooit een uittocht uit Egypte heeft plaatsgevonden, het machtige koninkrijk van Salomo volledig uit de duim gezogen is, en Jezus waarschijnlijk nooit bestaan heeft. De realiteit aangaande de bijbel wordt enkel nóg erger dan men vroeger al vermoedde.
En wanneer jij oprecht naar waarheid zoekt denk ik dat je toch een duidelijk onderscheid moet gaan maken tussen traditionele religie, geschiedenis, en interpretatie van oude verhalen.
Daarin zie ik Total geen nuance en vanuit dat licht sla je regelmatig de plank mis in je conclusies.
Ik denk dat je al deze aantijgingen dan concreet moet maken.
Het nadeel wanneer je niet die nuances maakt, is de verwarring die optreedt wanneer je de gehele traditie met de gehele inhoud weggooit als vergane stront.
Zoals gezegd is het juist andersom: omdat men niet bereid is de realiteit aangaande de openbaringsgodsdiensten in te zien, creëert men verwarring door steeds het hand boven het hoofd van die religies te houden, alsof ze respect verdienen, en alsof ze iets moois te bieden hebben.
Al ware het dat er in de hele bijbel maar 1 zinnetje stond die naar een glimp van waarheid verwijst, en jij verwerpt het geheel met al zijn inhoud als waanzin, dan kan de geen die die waarheid wel proeft zich eerder gaan verzetten en afsluiten dan dat er een opening komt.
En dat is toch niet je doel?
Dat is inderdaad niet mijn doel. Maar ik heb dat zinnetje heus wel gevonden, ga maar lezen: http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/14.htm
ik stel daar dat ik niets tegen heb op de boodschap van liefde, maar laat erachteraan zien dat zelfs die mooie boodschap in de bijbel totaal verkracht wordt.
er is ook nog een andere manier om met oude verhalen om te gaan.
Nee, die manier is er niet. Er worden inderdaad pogingen toe gedaan, maar het zijn allemaal lekke bootjes.

Door dit alles op de hoop van waanzinreligie te gooien doe je de waarheidbevinding in mijn ogen geweld aan.
Ik gooi niet alles op een hoop van waanzinreligie. Wanneer men verdwaald is men verdwaald. Sommigen zijn dan uiteraard maar een paar stappen verwijderd van een gezond pad om op te lopen, en anderen zitten in modder te ploeteren of zijn in een ravijn gevallen. Het gaat er mij echt niet om alle religie als waanzin aan te duiden, wél dat alle religieuze mensen met een band met de openbaringsgeschriften verdwaald zijn.
Born OK the first time
Trees
Forum fan

Evangeliesatiehoekje.

Bericht door Trees »

Hallo Farida,

Ik schreef je op 23 oktober:
Je aanbidt niets meer en niets minder dan jezelf.
Dit zal ik nog wat nader verklaren.
Wanneer je bidt, sluit je je voor de stoffelijke wereld af en ga je naar een plek in je innerlijk waar het goed toeven is, waar je jezelf in onderdompelt waardoor je je buitengewoon gelukkig voelt. Na het gebed keer je weer terug in de harde werkelijkheid die de stoffelijke wereld is en welke het tegendeel vertegenwoordigt van de zoete heerlijkheid die jij net daarvoor in je innerlijk hebt ervaren. Persoonlijk neem jij die zoete koek mee naar buiten en kunt vandaar uit prettig verder leven.

Er zijn vele anderen echter die direct met de harde werkelijkheid geconfronteerd worden en zich daar tegen af gaan zetten omdat die keiharde werkelijkheid dus het tegenovergestelde is van wat ze in hun innerlijk ervaren. Het gevolg daarvan is dat ze die werkelijkheid willen gaan vernietigen. Echter: wie de wereld vernietigt, vernietigt zichzelf. Er is maar één mogelijkheid om hieraan te ontkomen: je op een vreedzame, geweldloze wijze inzetten voor een betere samenleving. Wat elke keer bij jezelf begint. En om dat te realiseren dien je beslist elk moment waakzaam te zijn en te blijven.

Vriendelijke groeten,

Trees.
islamwomen
Forum fan

de donderdag documentaire check dit almeaal mooi stuk :D

en klik op bekijk streamer

http://www.ikonrtv.nl/donderdagdocument ... p?oId=2342
Afbeelding
martien
Forum fan

Bericht door martien »

De documentaire gaat over drie nederlandse vrouwen die zich tot de islam hebben bekeerd.

Dat is nou niet belaald nieuw. Er zijn ook een hoop vrouwen die met turkse mannen trouwen en kiezen voor Turkije, ook zijn er nederlandse vrouwen getrouwd met mannen uit Afrika. In al dit soort situaties is er een spanningsveld tussen culturen.

@Islamwomen:
Dus het is mij niet duidelijk wat de relevantie is van deze documentaire hier. Waarom haal je deze docu aan?
islamwomen
Forum fan

martien schreef:De documentaire gaat over drie nederlandse vrouwen die zich tot de islam hebben bekeerd.

Dat is nou niet belaald nieuw. Er zijn ook een hoop vrouwen die met turkse mannen trouwen en kiezen voor Turkije, ook zijn er nederlandse vrouwen getrouwd met mannen uit Afrika. In al dit soort situaties is er een spanningsveld tussen culturen.

@Islamwomen:
Dus het is mij niet duidelijk wat de relevantie is van deze documentaire hier. Waarom haal je deze docu aan?
ik wist dat dat gevraagd zou worden :lol:
Afbeelding
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Geef dan ook antwoord op de vragen. Ik heb ook nog een posting van vorige week staan waar je mij een antwoord op verschuldigd bent.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
islamwomen
Forum fan

Sararje schreef:Geef dan ook antwoord op de vragen. Ik heb ook nog een posting van vorige week staan waar je mij een antwoord op verschuldigd bent.
zoals ik al eerder zij ik beantwoord hier niks en ik kom hier ook niet meer, sory voor mijn laatse posting kon het nie laten hiih.
als je zo graag wil discuseren kom dan naar henoch de forum,daar doet hij tenmiste niet zo moeilijk over postings :roll:
Afbeelding
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Nou, nu vind ik dat je toch een zeer verwrongen beeld geeft van het forum van Henoch. Bij mijn weten zijn er tot dusver al minimaal twee postings van jou op het forum van Henoch verwijderd.
http://s3.freepowerboards.com/henoch/he ... ut545.html
http://s3.freepowerboards.com/henoch/he ... ut549.html
Daarentegen is hier geen enkele posting van jou verwijderd. Wel is je nadrukkelijk gevraagd om de regels in acht te nemen en deze heb je bij binnenkomst geaccordeerd. Dat jij wellicht blind, zonder te lezen, toch op accoord hebt gedrukt, prima zou kunnen. Om die reden ben je er naderhand nog een paar keer op gewezen. Als jij je daarna niet aan de regels van dit forum wenst te houden, hoevaak moeten we dan nog jouw gedragingen accepteren? Bovendien, zo ingewikkeld zijn de regels toch ook niet? Ja het is een lange tekst, maar de regels zijn bij mijn weten niet onredelijk.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
islamwomen
Forum fan

Sararje schreef:Nou, nu vind ik dat je toch een zeer verwrongen beeld geeft van het forum van Henoch. Bij mijn weten zijn er tot dusver al minimaal twee postings van jou op het forum van Henoch verwijderd.
http://s3.freepowerboards.com/henoch/he ... ut545.html
http://s3.freepowerboards.com/henoch/he ... ut549.html
Daarentegen is hier geen enkele posting van jou verwijderd. Wel is je nadrukkelijk gevraagd om de regels in acht te nemen en deze heb je bij binnenkomst geaccordeerd. Dat jij wellicht blind, zonder te lezen, toch op accoord hebt gedrukt, prima zou kunnen. Om die reden ben je er naderhand nog een paar keer op gewezen. Als jij je daarna niet aan de regels van dit forum wenst te houden, hoevaak moeten we dan nog jouw gedragingen accepteren? Bovendien, zo ingewikkeld zijn de regels toch ook niet? Ja het is een lange tekst, maar de regels zijn bij mijn weten niet onredelijk.
ik zie henoch dat je ze verwijderd hebt...
is het een site alleen voor christenen??
Afbeelding
islamwomen
Forum fan

een vraag aan een christen..

De Christenen verkeren in de Veronderstelling dat ze zowieso het Paradijs binnen gaan omdat Jezus Zogenaamd voor hun Zonden zou zijn Gestorven, Laten we eens dat Gene Lezen wat Jezus Bracht : De Bijbel !

Dus Jezus Is Gestorven aan het Kruis voor jullie Zonden eens zien wat de Bijbel hierover te zeggen heeft :

Galaten 6:5
Want ieder mens moet zijn eigen last dragen

Waarom Zou Jezus dan Jullie Lasten (zonden) Dragen als er in de Bijbel zelf staat dat een ieder zijn Eigen Last moet Dragen ?
Afbeelding
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Sararje schreef: Ja het is een lange tekst, maar de regels zijn bij mijn weten niet onredelijk.
Maar ja, wat is de definitie van 'onredelijk' voor iemand die over niet zoveel rede beschikt?

Precies: alles wat redelijk is.
Born OK the first time
Gesloten