P. de Boskabouter schreef:Ik hanteer zelf de volgende definitie voor religie:
“religie is het gevolg van letterlijke interpretaties van mythische verhalen”
Daaruit vloeit al de krankzinnigheid, niet uit de mythe.
Uit de oudheid zijn al oude Griekse commentaren bekent in trant van;
“Zij die denken dat de oude verhalen werkelijk gebeurt zijn is het geloof van kinderen”
Toch werden door deze geheel rationele en volstrekt redelijke mensen die oude verhalen gebruikt voor de functie die ze hadden.
Nl. ze wijzen naar iets voorbij zichzelf wat niet concreet beschreven kan worden.
Dit is een zeer vreemde definitie die je geeft. Het vereist uiteraard een nieuw topic, maar in het kort zou ik er dit van zeggen.
-De religieuze verhalen die wij mythen noemen zijn wel degelijk oorspronkelijk opgevat als letterlijk gebeurd.
-De grootste mythe van het oude testament is de goddelijke wetgeving: iets wat absoluut letterlijk is opgevat door alle gelovigen van alle eeuwen.
In het christelijk geloof is de opstanding en de goddelijkheid van Jezus de grootste mythe, en het is een basisgegeven in het christelijk geloof dat men dit geheel letterlijk moet opnemen.
-Uiteraard zijn er in alle tijden mensen gewerest die op grond van hun gezond verstand de letterlijke opvatting afgewezen hebben. Deze mensen zijn ofwel vervolgd en monddood gemaakt (wanneer ze teveel afweken), ofwel voor het karretje van de orthodoxen gespannen om de meer intellectuelen te paaien (wanneer ze de letterlijke interpratatie niet aktief en fel verwerpen; te geloven dat een verhaal met twee of drie bodems gelezen kan worden vergroot in de ogen van gelovigen slechts de goddelijkheid, dus dat mag wel).
Door nu zelf die oude verhalen letterlijk te gaan nemen, doe je de waarheidbevinding eerder geweld aan, ….[naar mijn bescheidde mening dan].
Zeker niet, ik wijs moderne mensen er slechts op dat zij zich in de luren hebben laten leggen door zogenaamde verlichte gelovigen. Moderne gelovigen hebben een ratjetoe van religie gemaakt. Men ziet in dat de traditionele religie uiterst primitief is, maar om de boel te redden gaat men er een wazig wijsheidsspel van maken, om aan het eind van de dag toch nog te kunnen zeggen dat we een goddelijke openbaring hebben, of om vol te kunnen blijven houden dat er überhaupt een god is.
Ook het feit dat jij de bijbel als geheel erkent en als geheel verwerpt is voor mij ongenuanceerd.
En in een volgende reaktie zeg
jij :
PdB schreef:Sterker nog, ik denk dat voor velen de bijbel nog minder dan dat [=één A4-tje aan wijsheid] te bieden heeft.
En voor andere is het nog altijd een zware last, een bron van angst en depressie.
Dus je beweert zelf dat er nauwelijks iets moois in te vinden is, maar juist volop het tegendeel. Waarom zou ik aan dat A4-tje moois, hetgeen je overal in de wereld kunt aantreffen, opeens gaan doen alsof ik genuanceerd over de bijbel moet praten. Mijn stelling is deze: openbaringsgodsdiensten moeten de wereld uit. Ze verzieken het menszijn, zij verzieken de wereld.
Wanneer deze missie eerst volbracht wordt, kunnen we daarna mooi weer het moois van de bijbel opzoeken, wat mij betreft.
Waarom zou jij het door corruptie en manipulatie gevormde boek erkennen als geheel en het ook zo behandelen.
Omdat dit eenvoudig de realiteit is waar wij moderne mensen mee te maken hebben.
Waarom niet als een stuk geschiedenis, waarin overduidelijk ook een geheel andere boodschap aangereikt wordt, dan ons in de loop van de eeuwen opgedrongen is.
O ja? En wat is deze boodschap dan wel? Neem nu de boodschap van het Oude Testament: Er is een God, de schepper van het Al, die een speciale voorliefde heeft voor één bepaalde man, Abraham, en via die man, een speciale voorliefde voor één volk.
Voor het Nieuwe Testament en de Koran kan hetzelfde gezegd worden. De kern ervan is: neem onze boodschap aan of anders zul je een duivel zijn en de hel ingaan.
Deze kernboodschappen zijn weerzinwekkend, wereldvijandig, een afschuwelijke verkrachting van het leven. Wanneer ik dit overdenk vallen alle andere details als niet ter zake meer doende weg. Maar in plaats daarvan dat mensen zich hiervan bewust worden, kom ik mensen tegen die mij aanvallen, alsof
ik extreem zou zijn.
Hoewel de afschuwelijke boodschap van de openbaringsreligies voor een kind duidelijk is, vind ik weinig of geen mensen die zich hiervan ter dege bewust zijn. Van eeuw tot eeuw respecteren wij de bijbel tot op zekere hoogte en werken wij op die manier mee aan een zieke wereld. Mijn keuze is daarom gevallen op radikale distanciëring van het openbaringsgeloof. Er is geen andere weg om het juk van de openbaringsgeloven te breken in de wereld.
Want uit de onderzoeken van de laatste eeuw is wel een hele andere landkaart te voorschijn gekomen dan men ons heeft doen willen geloven.
Ik begrijp niet wat je hiermee wil zeggen. Uit al dat onderzoek is de primitiefheid en valsheid van de openbaringsgodsdiensten alleen maar duidelijker uit de verf gekomen. Men moet tegenwoordig zelfs aannemen dat er nooit een uittocht uit Egypte heeft plaatsgevonden, het machtige koninkrijk van Salomo volledig uit de duim gezogen is, en Jezus waarschijnlijk nooit bestaan heeft. De realiteit aangaande de bijbel wordt enkel nóg erger dan men vroeger al vermoedde.
En wanneer jij oprecht naar waarheid zoekt denk ik dat je toch een duidelijk onderscheid moet gaan maken tussen traditionele religie, geschiedenis, en interpretatie van oude verhalen.
Daarin zie ik Total geen nuance en vanuit dat licht sla je regelmatig de plank mis in je conclusies.
Ik denk dat je al deze aantijgingen dan concreet moet maken.
Het nadeel wanneer je niet die nuances maakt, is de verwarring die optreedt wanneer je de gehele traditie met de gehele inhoud weggooit als vergane stront.
Zoals gezegd is het juist andersom: omdat men niet bereid is de realiteit aangaande de openbaringsgodsdiensten in te zien, creëert men verwarring door steeds het hand boven het hoofd van die religies te houden,
alsof ze respect verdienen, en alsof ze iets moois te bieden hebben.
Al ware het dat er in de hele bijbel maar 1 zinnetje stond die naar een glimp van waarheid verwijst, en jij verwerpt het geheel met al zijn inhoud als waanzin, dan kan de geen die die waarheid wel proeft zich eerder gaan verzetten en afsluiten dan dat er een opening komt.
En dat is toch niet je doel?
Dat is inderdaad niet mijn doel. Maar ik heb dat zinnetje heus wel gevonden, ga maar lezen:
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/14.htm
ik stel daar dat ik niets tegen heb op de boodschap van liefde, maar laat erachteraan zien dat
zelfs die mooie boodschap in de bijbel totaal verkracht wordt.
er is ook nog een andere manier om met oude verhalen om te gaan.
Nee, die manier is er niet. Er worden inderdaad pogingen toe gedaan, maar het zijn allemaal lekke bootjes.
Door dit alles op de hoop van waanzinreligie te gooien doe je de waarheidbevinding in mijn ogen geweld aan.
Ik gooi niet alles op een hoop van waanzinreligie. Wanneer men verdwaald is men verdwaald. Sommigen zijn dan uiteraard maar een paar stappen verwijderd van een gezond pad om op te lopen, en anderen zitten in modder te ploeteren of zijn in een ravijn gevallen. Het gaat er mij echt niet om alle religie als waanzin aan te duiden, wél dat alle religieuze mensen met een band met de openbaringsgeschriften verdwaald zijn.