Mmm, ik denk dat ik me best kan schikken in je zienswijze.P. de Boskabouter schreef:Het gaat mij niet om jou onvermogen jezelf kritisch te wegen en waarnodig van positie te veranderen. Want dat heb je wel bewezen.
Het gaat meer om de positie in uiterste waarin voor mij soms moeilijk de nuance nog te vinden is.
Ik heb al veel van je gelezen, en genoten van je scherpe en humoristische benaderingen die dan even later weer gevolgd kunnen worden door een enorme kortzichtigheid. [ in mijn ogen dan]
Volgens mij komt dat door je rigoureuze stelling name zodat je soms conclusies trekt, die vanuit een ander perspectief kant nog wal raken.
Je sterkte is in mijn ogen dus ook je zwakte.
Wat overigens ook het onvermogen van rationaliteit laat zien als absolute basis van waarheidsbepaling.
Rationaliteit is daar een deel en middel van.
Niet meer en niet minder.
Niet alles is concreet te maken en blijkt waarheid slechts een interpretatie van een beperkt perspectief.
Daarom is het idee dat rationeel denken, de werkelijkheid zelf zou kunnen bevatten in mijn ogen een volslagen illusie.
Het op scherp stellen is overigens niet altijd een gebrek aan nuances, maar is bij mij een bewust gekozen stijlfiguur met als doel bepaalde mensen wakker te schudden, van iets bewust te maken waar ze anders gemakkelijk overheen zeilen, geen aandacht aan besteden. Het is een manier om mensen uit te dagen over iets langer na te denken, iets heel serieus te nemen. Maar uiteraard kun je daarmee over de schreef gaan, vooral als je eigen emoties de hoofdrol blijven spelen.
Wellicht is het voor een groot deel een kwestie van de juiste woorden vinden en gaat het niet zozeer om verschillende denkbeelden. Het valt niet mee alles in goed doordachte en tegen een stootje kunnende bewoording uit te spreken. Soms ontgaan me vast bepaalde zaken, en wanneer ik ze zou horen, zou ik me meteen anders uitdrukken, of me schamen voor wat ik zei. Wanneer iemand gaten in het bootje vindt, dan moeten die inderdaad gedicht worden. Indien er zaken zijn die kant noch wal raken is het uiteraard nog erger, laat het me alsjeblieft weten, want kortzichtig door het leven gaan is uiteraard een handicap.
Ik heb overigens een oproep hiertoe gedaan: http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/sagan.htm
Misschien ben jij de aangewezen persoon die me goede diensten kan bewijzen.