Tuurlijk helemaal mee eens, dat is ook allemaal positief en bevrijdend.tjeerdo schreef:P. de Boskabouter schreef:
Het is niet de maat. Echter het opent wel openingen tot afgewogen dialogen. Waarbij allerhande invalshoeken gebruikt worden om tot een zeker inzicht te komen. De gesprekspartner kan maar van een inzicht getuigen. Zelfs een naturalistische visie die gebaseerd is wat een eerstejaars student krijgt voorgeschoteld ontbreekt in zijn betoog.
Evenals vergelijkingen met andere godsdiensten en levensbeschouwelijke stromingen. Bij rereformed kom je dit met grote regelmaat tegen. Dus welke inconsequente gesprekspartner kom je liever tegen. En welk verhaal neigt naar enige onderbouwing.
Henochs evangelisatiehoekje waar je kan ge/overtuigen
Moderator: Moderators
- P. de Boskabouter
- Geregelde verschijning
Laatst gewijzigd door P. de Boskabouter op 29 okt 2007 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
- P. de Boskabouter
- Geregelde verschijning
Ik denk dat die na zijn "passion" wel bewezen heeft tegen een stootje te kunnen.Samante schreef:Het lijkt me nogal rot voor Jezus eigenlijk.P. de Boskabouter schreef:Dat is toch heel erg rot voor Henoch ?!Samante schreef:Henoch heeft aangegeven te laf te zijn om mijn vragen, die ik hem stelde, te beantwoorden. Hij meent dat het strikvragen zijn, en gaat er om die reden niet op in.
Strikvragen die hem kunnen verstrikken in twijfel? Vragen die het geloof, zijn heilig huis, bij beantwoording doen instorten?
Het is erg laf om mijn vragen niet te beantwoorden, niet eens een poging daartoe te doen. In de ogen van Jezus Christus is de deelname van Henoch aan dit forum de allergrootste wanprestatie die absoluut de naam evangelisatie niet waardig is.
- P. de Boskabouter
- Geregelde verschijning
maar beperkend als het alleen nog maar dient voor eer en glorie van het eigen ik en gelijk.P. de Boskabouter schreef:tjeerdo schreef:Tuurlijk helemaal mee eens, dat is ook allemaal positief en bevrijdend.P. de Boskabouter schreef:
Het is niet de maat. Echter het opent wel openingen tot afgewogen dialogen. Waarbij allerhande invalshoeken gebruikt worden om tot een zeker inzicht te komen. De gesprekspartner kan maar van een inzicht getuigen. Zelfs een naturalistische visie die gebaseerd is wat een eerstejaars student krijgt voorgeschoteld ontbreekt in zijn betoog.
Evenals vergelijkingen met andere godsdiensten en levensbeschouwelijke stromingen. Bij rereformed kom je dit met grote regelmaat tegen. Dus welke inconsequente gesprekspartner kom je liever tegen. En welk verhaal neigt naar enige onderbouwing.
En ik kan me niet aan de indruk ontkomen dat dat niet zelden het geval is.
Op zich ook niet erg, maar ook niet erg het in deze 100 pagina lange draad te benoemen.
plek zat.
HenochBotjes --> Henoch schreef:Henoch, waarom is evangelisatie nodig? Waarom is het nodig mensen wat aan te praten alvorens ze in je 'god' beginnen te geloven? Waarom heb je niet het vertrouwen in je god dat het zich aan mensen zelf openbaart? Wat is dus je geloof waard als je jezelf zo wantrouwig opstelt ten opzichte van het kunnen van je eigen god? Is het niet heel erg hypocriet jezelf dan nog gelovig te noemen?

Ik heb een ander idee over the Matrix: http://s3.freepowerboards.com/henoch/he ... ut460.htmlKevin schreef:Ik moest ook even aan 'the matrix Revolutions" denken... Ik zie daarin de parrallel als volgt: Het Systeem in the Matrix is het geloof.. En Neo wint in deze laatste film de oorlog tegen de machines die werken voor het systeem. In de laatste scene praten het oracel (voor degene die de film niet hebben gezien: zij is de werkende kracht achter de vrije mensen) en de architect (Hij heeft the matrix ontworpen) met elkaar: "And what about the ones that want out?" , "They will be released, as promised. What do you think I am... Human??".
Maar het is wel een lijdensweg om uit 'the matrix' te gaan... Dat is al gebleken in de eerste film, waarin Neo wordt bevrijd.. Hij komt in een wereld waarin niets meer zeker is... En het verhaal begint.
Just my 2 cents.
"Remember, all I'm offering is the truth. Nothing more."
"Jezus zeide: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij." (Johannes 14:6)
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Dit zal jou bijzonder moeilijk vallen, en ik daag je uit dit te doen op een nieuw topic.P. de Boskabouter schreef:Er is ook een ander invalshoek mogelijk.
Het zou bijvoorbeeld voor mij niet moeilijk zijn om bepaalde gaten en inconsequenties in jouw gedachtegangen aan te tonen,

Dit zeg ik overigens niet omdat ik zo in mijn sas ben met met mijn kijk op de zaken, (zoals men gemakkelijk kan denken) maar eenvoudig omdat het mijn passie is te discussiëren en mezelf te ontmaskeren en op waarde te schatten. Ik ben eenvoudig bezig met het altoos vormen van denkbeelden die ik als de meest superieure voorhanden zijnde gedachten kan beschouwen. Ik zet ze in de etalage, en laat iedereen er maar aan happen en met plezier tegen schoppen: juist om zelf te weten te komen wat ze waard zijn en me steeds omhoog te stuwen.
Mensen die me wat langer kennen weten dat het bepaald niet betekent in een starheid van denkbeelden vast te zitten. Ik heb namelijk op dit forum een radikale ommekeer in mijn denken meegemaakt waar velen met open mond naar zullen hebben gekeken. Ik wist het tevoren (met religieuze denkbeelden) ook heel goed. Maar in discussies met anderen die tegen je aanbotsen, komt er soms een moment dat je je denkbeelden moet herzien en toegeven dat je stellingen niet stevig genoeg stonden.
Inderdaad, waarom zou ik me anders drukmaken met discussiëren? Het is mij niet om het even of de Islam, het Christendom, het Hindoeïsme met al zijn waan en achterlijkheid uit de brons- en ijzertijd over honderd jaar nog steeds de gedachten van de mensheid bepalen. Ik wil wat beters voor de mensheid: rationaliteit waar de wereld mee opgebouwd wordt. En dat is mijn evangelie zo je wilt, waar ik me druk om maak om overal te prediken.of in ieder duidelijk te maken dat jouw nieuwe referentiekader niet de maat is waarop alles gewogen kan worden.
Toch presenteer je jezelf als de geen die het nu snapt en matig je jezelf het recht toe om mensen duidelijk te maken dat ook zij uiteindelijk zouden moeten denken als jij.
In ieder geval geef je die indruk.
Wanneer het om overtuigingen draait gaat het om de kunst tot overtuigen. En overtuigen doe je door je zienswijzen op de meest gedegen gronden te laten rusten. Een zeer eenvoudig principe. Iemand die staat voor: "Nou, ik zie het zus en zo, maar je kunt het best ook anders zien hoor, geeft niet" is iemand die zich nooit druk gemaakt heeft over de waarheid, en is voor mij totaal niet interessant. Ik noem zo iemand geen denker, maar iemand die zelf niets in huis heeft waar hij/zij warm of koud van wordt, en die onverschillig staat tov wat er zich allemaal afspeelt in de wereld van het denken. Het hele mensengebeuren is een machtspel. Iemand die denkt daar boven verheven te zijn is eenvoudig iemand die zijn machtspel speelt met de kaart "daar ben ik boven verheven". Niemand kan zich onttrekken aan het machtspel. Je legt je wil op of je gehoorzaamt. Het is voor ieder mens altijd een keuze tussen die twee. Indien de atheïst zich niet opwerpt zoals de overtuigde religieuze mens, dan zal de religie het altijd winnen, en de wereld voor eeuwig in de dolle draaimolen van de religie blijven vastzitten, want de religies doen elke dag, bij hun elke ademtocht aan evangelisatie, het uitdragen en overdragen van hun ideeën.
Ik discussieer het liefst met iemand die ook jarenlang op zijn zienswijzen heeft geoefend en geschaafd om het punt in het denken te bereiken dat je de mensheid als geheel kan aanbieden. Voor mij is het absoluut geen probleem wanneer iemand er dan anders over denkt en pal tegenover me staat, zolang als deze persoon mij maar argumenten voor de voeten kan werpen waarvan ik onder de indruk ben.
Rationeel gesproken is de religie en al het bijgeloof al 300 jaar geleden ontmaskerd. Waarom ligt de wereld nog steeds ondergedompeld in bijgeloof? Omdat de mensen met rede niet genoeg geijverd hebben voor de waarheid, maar alles relatief hebben gemaakt en het bijgeloof respect hebben gegeven, of zich stilgehouden hebben. Dáárom moeten Henochen honderd bladzijden aangevallen en ontmaskerd worden, opnieuw en opnieuw en opnieuw.Je zou zelfs de indruk kunnen krijgen dat je een nieuw evangelie aan het verkondigen bent.
Hoe arrogant en tegelijker tijd waanzinnig is dat?
Staan voor je overtuiging is niet arrogant. Hoe dol en dwaas is het alle waarheid te relativeren totdat er nergens waarheid meer te bespeuren is? Zodra je zegt dat je dat helemaal niet bedoelt sta jij zelf toch ook voor een evangelie, dwz de zaken die jij voor waarheid houdt. En iedere waarheid moet uitgedragen worden.
Mijn nieuwe norm is rationaliteit als basis voor iedere overtuiging. En dit is bepaald niet inconsequent. Het is het enige alternatief voor religieus geloof of andersoortig bijgeloof.Maar zo zie ik dat natuurlijk niet !
Ik zie iemand die zich ontdoet van zijn eigen demonen door zich af te zetten tegen het denksysteem waaruit ze geboren lijken.
En dat lijkt me nuttig en logisch.
Wat ik ook logisch vind, is dat je jouw nieuw verworven referentie kader tot norm neemt, alleen is dat in mijn ogen wel hetgeen wat ik als inconsequent zou kunnen zien.
En dat is het nu net wél. Rationaliteit is HET referentiekader voor de toekomstige mensheid.Want jouw referentiekader is niet Het referentiekader.
Nee, het is niet mijn ding. Rationaliteit leert ons te buigen voor zaken die voor iedereen waar zijn. En het proces is niet mijn proces, het is het proces waar de gehele mensheid zich in bevindt, en sommigen vlug zwemmen en anderen achterblijven.Het is jouw ding , jouw proces waarin je dit altijd in ogenschouw moet houden.
Er is geen andere keus voor een mens dan in een keurslijf te zitten. Er is geen vrijheid. Dit is een filosofische uitspraak.Anders wordt jouw zwaar bevochten vrijheid een nieuw keurslijf die je meent aan anderen te moeten verkondigen.
Bedankt voor het compliment. Begin je mijn manier van denken te begrijpen? Geef me maar flink op m'n kop, daar groeit juist altijd het allerbeste uit, daar gedij ik op.Wat je doet is nog altijd louter een gevecht tegen jezelf, wat natuurlijk prima is en waar anderen ook veel hulp aan kunnen hebben.
Je bijdrages zijn bevrijdend leuk.
Een zegen om te lezen.
Het is mode om 'harmonie' te vinden en 'peace' en 'rust', maar daarom ik sta voor exact het omgekeerde: geef de mens, geef jezelf altijd de zweep om niet in te dutten, om niet stil te blijven staan, om nooit te denken dat je klaar bent. Om nooit in welbehagen te blijven sudderen. Juist die zucht naar rust en vrede en het innerlijk welbehagen als hoogste streven heeft de mensheid bijzonder veel schade aangedaan, want zij belemmert vooruitgang, zij vereeuwigt de waan en zegent de gemakkelijke oplossingen en maakt een mens intellectueel lui, tam en arm van geest.
Aangezien ik ooit van Nederlander plotseling in een Fin veranderde, -iets wat ik me onmogelijk had kunnen voorstellen van te voren-, en van iemand die tientallen jaren een fundamentalistisch evangelisch christen was veranderd ben in een atheïst, -een verandering die absoluut ondenkbaar was- durf ik wat mijzelf betreft geen enkele voorspelling te doen. Ik ben altijd iemand geweest van passie, en wil er graag mee doorgaan totdat ik mijn laatste adem uitblaas.Maar het blijft in mijn ogen goed ook naar de schaduwkant te blijven kijken.
natuurlijk doe je dit, zelfreflectie is je alles behalve vreemd zo blijkt.
Daarom zal je ook kunnen zien dat je veranderde referentiekader zo'n enorme beweging heeft gemaakt,dat je geen Nostradamus hoeft te heten om te voorspellen dat je oordeel, in de tijd, steeds milder en genuanceerder zal worden.
Deze nuance in ogenschouw nemend, lijkt ook mij dit hele proces een bevrijdende ontwikkeling.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 29 okt 2007 14:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
@Henoch:
Punt is dat je de blauwe en rode pil gewoon kunt inwisselen. Jij claimt te zien wat de rode pil verschaft, anderen claimen eveneens het effect van de rode pil te bieden.
Waar het om gaat is dat je beide mogelijkheden tot je door laat dringen, inplaats van tevoren al de rode pil te claimen. Pas als je beide hebt/kunt overzien, kan je zien welke kleur beide pillen hebben. Maar tot nu toe zie ik he alleen maar heel hard roepen dan je de rode pil die hier geboden wordt niet wil innemen. Neo was dapperder
Punt is dat je de blauwe en rode pil gewoon kunt inwisselen. Jij claimt te zien wat de rode pil verschaft, anderen claimen eveneens het effect van de rode pil te bieden.
Waar het om gaat is dat je beide mogelijkheden tot je door laat dringen, inplaats van tevoren al de rode pil te claimen. Pas als je beide hebt/kunt overzien, kan je zien welke kleur beide pillen hebben. Maar tot nu toe zie ik he alleen maar heel hard roepen dan je de rode pil die hier geboden wordt niet wil innemen. Neo was dapperder
Hahaha rereformed, en dan blaas jij je laatste adem uit vol spijt; en dan heb je vervolgens een leuk gesprekje met de opgestane Heer Jezus! Ik weet zeker dat je van zijn rationele argumenten onder de indruk zal zijn! Dan wordt jouw spijt, voor jouw desastreuze keuze atheïst te worden, alleen maar des te groter, wanneer Jezus tot jou zal zeggen:
Dit is geen bedreiging maar een waarschuwing!"Gaat weg van Mij, gij vervloekte, naar het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bereid is." (Mattheüs 25:41b)
"Jezus zeide: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij." (Johannes 14:6)
"I´ll make you an offer you can´t refuse", zoiets Henoch?

"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Welnee. Er was een goede kans dat ik overleed op tweejarige leeftijd toen ik uit dat raam was gevallen. Later heb ik vaak gedacht dat dat van mij best had gemogen. Ik ben niet gehecht aan het leven. Maar ook heb ik er geen spijt van dat ik tot m'n 91ste doorleef en alles moet meemaken wat er allemaal op de wereld te koop is. Het leven is mooi en lelijk, spannend en saai, vol ellende en vol heerlijke gevoelens. Mijn laatste adem zal ik eenvoudig met een stille glimlach uitblazen.Henoch schreef:Hahaha rereformed, en dan blaas jij je laatste adem uit vol spijt;
Welja. En dat zal dan inderdaad een leuk gesprek worden, ik zal hem mijn tekst in handen geven "Waarom ik geen christen ben" (al gelezen? of zijn mijn teksten weer te lang), en zeggen dat een God die een bloedoffer nodig heeft om verzoend te worden van mij het predikaat God niet krijgt, maar eerder "mens uit de steentijd".en dan heb je vervolgens een leuk gesprekje met de opgestane Heer Jezus!
Waarschijnlijk zal Jezus dan hartelijk lachen en zeggen dat hij dat ook nooit zo bedoeld had. "Maar je kent de mens toch, en al die Henochen die overal en in alle eeuwen maar op aarde rondlopen..", zegt hij dan...Ach, we gaan dan maar gezellig om het kampvuur een visje eten.
Ja natuurlijk. Net zoals hij op mijn rationaliteit niets aan te merken kan hebben.Ik weet zeker dat je van zijn rationele argumenten onder de indruk zal zijn!
BhoewaaaH! Denk je nou werkelijk dat Jezus zo'n kleinzielig figuur is? Iemand die zoiets uitspreekt IS zelf de hel en duivel.Dan wordt jouw spijt, voor jouw desastreuze keuze atheïst te worden, alleen maar des te groter, wanneer Jezus tot jou zal zeggen:
"Gaat weg van Mij, gij vervloekte, naar het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bereid is." (Mattheüs 25:41b)
Bovendien zal ik daar Nietzsche, Spinoza en Mahler tegenkomen en zal er vanuit de hel heel wat meer licht schijnen dan vanuit de hemel waar men maar bezig is met op de knieën te buigen voor de superman en hosanna's te schreeuwen.
Het is beslist geen van beiden. Dreigen met hel en argumenteren met uit de zielige fantasie van de mens ontsproken sprookjes getuigt van de allergrootste infantiliteit die een volwassen mens maar aan de dag kan leggen. Het bekroont dit topic.Dit is geen bedreiging maar een waarschuwing!
Laatst gewijzigd door Rereformed op 29 okt 2007 15:08, 3 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
Volgen mij nam Neo ze niet beiden in, maar koos hij de juiste pil.martien schreef:@Henoch:
De boom van kennis [ratio & hoogmoed] van goed en kwaad, weet je wel. Ik beweer nergens dat je je ratio geheel moet uitschakelen, want er is een grote dosis ratio nodig om bijv. de Bijbel te begrijpen. Het gaat erom, om de juiste keuze te maken; en dat stel ik hier voor als Morpheus. De keuze is ook, te erkennen dat er een God is die een superieur ratio heeft, waar het jouwe bij in het niets valt, en je over te geven aan deze God in nederigheid. Maar hoogmoedigen en self-made gods, vinden deze keuze en overgave infantiel. They just want to take the blue pil.
Het bevrijdt worden is gekoppeld aan de juiste keuze: vóór Jezus Christus!
- islamwomen
- Forum fan
Omdat geloof opgewekt wordt door het horen. Evangelisatie [prediking] is als zaad wat in de donkere grond valt; en God doet het zaad ontkiemen, en brengt het tot wasdom.botjes schreef:Henoch, waarom is evangelisatie nodig? Waarom is het nodig mensen wat aan te praten alvorens ze in je 'god' beginnen te geloven? Waarom heb je niet het vertrouwen in je god dat het zich aan mensen zelf openbaart? Wat is dus je geloof waard als je jezelf zo wantrouwig opstelt ten opzichte van het kunnen van je eigen god? Is het niet heel erg hypocriet jezelf dan nog gelovig te noemen?
Een zaaier ging uit zaaien....
Daarom ben ik geheel confident in in het kunnen van God, dat Hij zal doen met wat ik als oprechte gelovige hier alreeds gezaaid heb .
Soms ben je een beetje zielig Henoch! Erfzonde op twee wielen. Kun je niet accepteren dat de wereld er ineens een stuk eerlijker uitziet. Zonder een opperwezen die hier een speeltuin heeft ingericht. En de personen die hier heel goed zijn spelregels opvolgen mogen verder schommelen in een beloofd fantasieland.Henoch schreef:
Dit is geen bedreiging maar een waarschuwing!