Rereformed schreef:P. de Boskabouter schreef:Dat is toch heel erg rot voor Henoch ?!
Nee, als hij deze wanprestatie van honderd bladzijden nietszeggende slogans en schimpen tegen mensen met verstand ooit later doorleest zal hij zich zo diep schamen dat het het middel kan zijn dat hem bevrijdt van zijn onzinnige religieuze geloof. Aan alle zelfmisleiding komt een eind door sporen van jezelf achter te laten die je later objectief laten zien hoe droevig het met je gesteld stond.
Toegegeven, sommige mensen -Hitler bijvoorbeeld- komen nooit tot dit punt, maar dat komt wellicht doordat de ravage die je hebt aangericht onherstelbaar is. Wanneer het voor het merendeel gaat om ravage die je in je eigen leven hebt aangericht blijft er altijd hoop dat je jezelf ooit eens onder handen neemt. Ik zal in ieder geval nooit iemand willen doodverven voor hij/zij de laatste adem heeft uitgeblazen. Dat is dan
mijn geloof in de mens.
Er is ook een ander invalshoek mogelijk.
Het zou bijvoorbeeld voor mij niet moeilijk zijn om bepaalde gaten en inconsequenties in jou gedachtegangen aan te tonen, of in ieder duidelijk te maken dat jou nieuwe referentiekader niet de maat is waarop alles gewogen kan worden.
Toch presenteer je jezelf als de geen die het nu snapt en matig je jezelf het recht toe om mensen duidelijk te maken dat ook zij uiteindelijk zouden moeten denken als jij.
in ieder geval geef je die indruk.
Je zou zelfs de indruk kunnen krijgen dat je een nieuw evangelie aan het verkondigen bent.
Hoe arrogant en tegelijker tijd waanzinnig is dat?
Maar zo zie ik dat natuurlijk niet !
Ik zie iemand die zich ontdoet van zijn eigen demonen door zich af te zetten tegen het denksysteem waaruit ze geboren lijken.
En dat lijkt me nuttig en logisch.
Wat ik ook logisch vind, is dat je jou nieuw verworven referentie kader tot norm neemt, alleen is dat in mijn ogen wel het geen wat ik als inconsequent zou kunnen zien.
Want jou referentiekader is niet Het referentiekader.
Het is
jou ding ,
jou proces waarin je dit altijd in ogenschouw moet houden.
Anders wordt jou zwaar bevochten vrijheid een nieuw keurslijf die je meent aan anderen te moeten verkondigen.
Wat je doet is nog altijd louter een gevecht tegen jezelf, wat natuurlijk prima is en waar anderen ook veel hulp aan kunnen hebben.
Je bijdrages zijn bevrijdend leuk.
Een zegen om te lezen.
Maar het blijft in mijn ogen goed ook naar de schaduwkant te blijven kijken.
natuurlijk doe je dit, zelfreflectie is je alles behalve vreemd zo blijkt.
Daarom zal je ook kunnen zien dat je veranderde referentiekader zo'n enorme beweging heeft gemaakt,dat je geen Nostradamus hoeft te heten om te voorspellen dat je oordeel, in de tijd, steeds milder en genuanceerder zal worden.
Deze nuance in ogenschouw nemend, lijkt ook mij dit hele proces een bevrijdende ontwikkeling.