Henochs evangelisatiehoekje waar je kan ge/overtuigen

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

P. de Boskabouter schreef:Dat is toch heel erg rot voor Henoch ?!
Nee, als hij deze wanprestatie van honderd bladzijden nietszeggende slogans en schimpen tegen mensen met verstand ooit later doorleest zal hij zich zo diep schamen dat het het middel kan zijn dat hem bevrijdt van zijn onzinnige religieuze geloof. Aan alle zelfmisleiding komt een eind door sporen van jezelf achter te laten die je later objectief laten zien hoe droevig het met je gesteld stond.
Toegegeven, sommige mensen -Hitler bijvoorbeeld- komen nooit tot dit punt, maar dat komt wellicht doordat de ravage die je hebt aangericht onherstelbaar is. Wanneer het voor het merendeel gaat om ravage die je in je eigen leven hebt aangericht blijft er altijd hoop dat je jezelf ooit eens onder handen neemt. Ik zal in ieder geval nooit iemand willen doodverven voor hij/zij de laatste adem heeft uitgeblazen. Dat is dan mijn geloof in de mens.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Rereformed schreef:Ik zal in ieder geval nooit iemand willen doodverven voor hij/zij de laatste adem heeft uitgeblazen. Dat is dan mijn geloof in de mens.
Afgezien dat ik het met mezelf heb meegemaakt dat het ondenkbare toch gebeurt, heb ik het met mijn eigen oude ouders meegemaakt. Een jaar voordat mijn vader overleed schreef ik mijn boek "Volwassen Geloof", en gaf het hem te lezen. In plaats van als rechtgeaarde gelovige ontsteld te zijn over mijn niet malse kritiek op de bijbel en het opgeven van mijn geloof (hier was ik bang voor), feliciteerde hij mij met zoveel opgedane kennis! Later viste hij uit zijn archieven een voordracht op die hij ooit in 1951 op de mannenvereniging had uitgesproken; het ging over die veroveringsoorlogen en volkerenmoord in Jozua. Mijn vader zei dat zijn voordracht hem niet in dank werd afgenomen, maar hij niet kon zwijgen over zijn eerlijke gedachten. Als vakbondsman was hij er erg trots op dat ik een vechter voor ideeën was.
Deze kritiek op het geloof deed hem nooit van zijn geloof afvallen; ze behoren tot de generatie van Kuitert: het is wellicht een te grote stap voor die mensen. Op hun oude dag zeiden mijn ouders mij eens het Oude Testament nooit meer te lezen. Dat was hun manier om er afstand van te doen.
Mijn moeder leeft nog, en in een gesprek dat ik twee weken geleden met haar had zei ze opeens dat ze niet weet of ze haar overleden echtgenoot na de dood weer zal zien. "Het hoeft eigenlijk ook niet meer", zei ze. Zo'n uitspraak bij iemand die je altijd gekend hebt als een supergelovige geeft mij altijd hoop dat het ouder worden voortdurend intellectuele eerlijkheid vergroot. Alle krampachtig geloof heeft met existentiële angst te maken, en ouder worden doet je steeds minder angstig worden, steeds vrijer worden, steeds meer een vrijdenker worden. Ik hoop, Henoch, dat je je oude dag ooit nog mag beleven.
Born OK the first time
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Rereformed schreef:-De humor uiteraard, Tjeerdo.
-Het beste leesvoer voor eenieder die nog niet zeker weet dat we bij fundi's met brainrot te maken hebben.
Ik log in en voorwaar, voorwaar lees ik jouw reactie en de voorgaande van Devious. En denk aan al die boeken, artikelen, kranten en tijdschriften die ik nog moet lezen. Maar het is inderdaad altijd de moeite waard, om op zoek te gaan naar die ene briljante anekdote. Die verpletterende eenvoud. Of je mee te laten slepen in het oneindige geduld wat sommigen betrachten om de christelijke rioolpers te woord te staan.
Vanmorgen heb ik het voorstuk uitgeprint: "Van het christelijke bijgeloof naar het licht der rede". Een goede samenvatting van vele uren brainstormen. Ik ga hier iemand mee "verblijden". Ook heb ik de post van Tsjok doorgelezen. Door hem wordt je keurig op de hoogte gesteld van de laatste nieuwtjes op evo-devo gebied. Misschien leuk voor Henoch. Een gratis abonnement op evodisku. Of een snelkoppeling van "de debatplek" van broeder Henoch naar deze site. "Heb je trouwens al een link gemaakt naar Freethinker; Henoch"? De mensen moeten toch weten waar je uithangt. Volgens mij heb je een heleboel fans. Groupies die je volgen en wachten op wat je hun weer brengt. Je noemde jezelf op politiek debat ooit profeet. De eerste profeet waar ik ooit mee heb gesproken.

Grt,
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Rereformed schreef: Toegegeven, sommige mensen -Hitler bijvoorbeeld- komen nooit tot dit punt, maar dat komt wellicht doordat de ravage die je hebt aangericht onherstelbaar is. .
ik dacht al, waar blijft ie :D

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Godwin
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Reductio ad Hitlerum is een drogreden, voor het eerst naam gegeven door de ethicus Leo Strauss. Het is een woordspeling op reductio ad absurdum.

Vreemd dat dit een wet wordt genoemd. Voor het eerst omschreven in 1990. Op voorhand denk je aan een theorie. 157 jaar geleden ontwikkelde een Schot de gedachte dat er een gemeenschappelijke afkomst is tussen al het leven op aarde. Hij onderbouwde dit met tal van voorbeelden. In de periode hierna is er wereldwijd door tienduizenden onderzoekers bewijs geleverd voor evolutie. En nog steeds spreekt men van theorie. Dus ik ga voor de theorie van Godwin.
botjes
Ervaren pen

Bericht door botjes »

Rereformed schreef:... -Hitler bijvoorbeeld- ...
Kun je het niet laten je idool van stal te halen? Bah.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Ik vind dit ook inderdaad een nogal flauw zwaktebod van rereformed. Ik had beter van je gehoopt.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Sararje schreef:Ik vind dit ook inderdaad een nogal flauw zwaktebod van rereformed. Ik had beter van je gehoopt.
Eigenlijk is het geen zwaktebod. Rereformed heeft 88 bladzijden geargumenteerd en getracht antwoorden te geven op de eendimensionale getuigenisfilosofie van Henoch. Tussen alle onbeantwoorde zwaktes van Henoch vallen wij nu over een vergelijking van iemand die zijn best doet/deed om Henoch te woord te staan. Eigenlijk is mijn zwakte groter. Op de eerste bladzijde van het boek heb ik geopperd om Henoch maar links te laten liggen.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

@Botjes en Sararje,

Extremen beantwoord men met extremen.
En verder ....... wat Tjeerdo zegt.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Dat vergoeilijkt mijns insziens Godwins Law niet. Tuurlijk, ik zal de laatste zijn die zegt dat Henoch op dit forum adequaat reageert op de vele open vragen, maar ik vind dat dat je om die reden niet met godwin´s law moet gaan spelen. (Zodra ik persoonlijk die neiging krijg, zoek ik meestal snel het stalinistische equivalent op, bestaat bijna altijd en treft hetzelfde doel)
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
martien
Forum fan

Bericht door martien »

Bestaat het equivalent van Godwin's law ook voor God of een ander bovennatuurlijk begrip?
P. de Boskabouter
Geregelde verschijning

Bericht door P. de Boskabouter »

Rereformed schreef:
P. de Boskabouter schreef:Dat is toch heel erg rot voor Henoch ?!
Nee, als hij deze wanprestatie van honderd bladzijden nietszeggende slogans en schimpen tegen mensen met verstand ooit later doorleest zal hij zich zo diep schamen dat het het middel kan zijn dat hem bevrijdt van zijn onzinnige religieuze geloof. Aan alle zelfmisleiding komt een eind door sporen van jezelf achter te laten die je later objectief laten zien hoe droevig het met je gesteld stond.
Toegegeven, sommige mensen -Hitler bijvoorbeeld- komen nooit tot dit punt, maar dat komt wellicht doordat de ravage die je hebt aangericht onherstelbaar is. Wanneer het voor het merendeel gaat om ravage die je in je eigen leven hebt aangericht blijft er altijd hoop dat je jezelf ooit eens onder handen neemt. Ik zal in ieder geval nooit iemand willen doodverven voor hij/zij de laatste adem heeft uitgeblazen. Dat is dan mijn geloof in de mens.

Er is ook een ander invalshoek mogelijk.
Het zou bijvoorbeeld voor mij niet moeilijk zijn om bepaalde gaten en inconsequenties in jou gedachtegangen aan te tonen, of in ieder duidelijk te maken dat jou nieuwe referentiekader niet de maat is waarop alles gewogen kan worden.
Toch presenteer je jezelf als de geen die het nu snapt en matig je jezelf het recht toe om mensen duidelijk te maken dat ook zij uiteindelijk zouden moeten denken als jij.
in ieder geval geef je die indruk.
Je zou zelfs de indruk kunnen krijgen dat je een nieuw evangelie aan het verkondigen bent.
Hoe arrogant en tegelijker tijd waanzinnig is dat?

Maar zo zie ik dat natuurlijk niet !
Ik zie iemand die zich ontdoet van zijn eigen demonen door zich af te zetten tegen het denksysteem waaruit ze geboren lijken.
En dat lijkt me nuttig en logisch.
Wat ik ook logisch vind, is dat je jou nieuw verworven referentie kader tot norm neemt, alleen is dat in mijn ogen wel het geen wat ik als inconsequent zou kunnen zien.
Want jou referentiekader is niet Het referentiekader.
Het is jou ding , jou proces waarin je dit altijd in ogenschouw moet houden.
Anders wordt jou zwaar bevochten vrijheid een nieuw keurslijf die je meent aan anderen te moeten verkondigen.

Wat je doet is nog altijd louter een gevecht tegen jezelf, wat natuurlijk prima is en waar anderen ook veel hulp aan kunnen hebben.
Je bijdrages zijn bevrijdend leuk.
Een zegen om te lezen.

Maar het blijft in mijn ogen goed ook naar de schaduwkant te blijven kijken.
natuurlijk doe je dit, zelfreflectie is je alles behalve vreemd zo blijkt.
Daarom zal je ook kunnen zien dat je veranderde referentiekader zo'n enorme beweging heeft gemaakt,dat je geen Nostradamus hoeft te heten om te voorspellen dat je oordeel, in de tijd, steeds milder en genuanceerder zal worden.
Deze nuance in ogenschouw nemend, lijkt ook mij dit hele proces een bevrijdende ontwikkeling.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

martien schreef:Bestaat het equivalent van Godwin's law ook voor God of een ander bovennatuurlijk begrip?
Op internet nog niet. Het wordt getolereerd dat mensen goddidit clausules in hun antwoorden verstoppen. Of psalm 82:1 als verwijzing gebruiken.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

P. de Boskabouter schreef:
Er is ook een ander invalshoek mogelijk.
Het zou bijvoorbeeld voor mij niet moeilijk zijn om bepaalde gaten en inconsequenties in jou gedachtegangen aan te tonen, of in ieder duidelijk te maken dat jou nieuwe referentiekader niet de maat is waarop alles gewogen kan worden.
Toch presenteer je jezelf als de geen die het nu snapt en matig je jezelf het recht toe om mensen duidelijk te maken dat ook zij uiteindelijk zouden moeten denken als jij.

Het is niet de maat. Echter het opent wel openingen tot afgewogen dialogen. Waarbij allerhande invalshoeken gebruikt worden om tot een zeker inzicht te komen. De gesprekspartner kan maar van een inzicht getuigen. Zelfs een naturalistische visie die gebaseerd is wat een eerstejaars student krijgt voorgeschoteld ontbreekt in zijn betoog.
Evenals vergelijkingen met andere godsdiensten en levensbeschouwelijke stromingen. Bij rereformed kom je dit met grote regelmaat tegen. Dus welke inconsequente gesprekspartner kom je liever tegen. En welk verhaal neigt naar enige onderbouwing.
Je hoeft geen verdediging te creeren voor iemand die maar een recept weet. Die voor elke kwaal het zelfde medicijn voorschrijft. En niet openstaat voor nieuwe ontwikkelingen, maar godsdienst beleeft zoals een kluizenaar.
Samante

Bericht door Samante »

P. de Boskabouter schreef:
Samante schreef:Henoch heeft aangegeven te laf te zijn om mijn vragen, die ik hem stelde, te beantwoorden. Hij meent dat het strikvragen zijn, en gaat er om die reden niet op in.

Strikvragen die hem kunnen verstrikken in twijfel? Vragen die het geloof, zijn heilig huis, bij beantwoording doen instorten?

Het is erg laf om mijn vragen niet te beantwoorden, niet eens een poging daartoe te doen. In de ogen van Jezus Christus is de deelname van Henoch aan dit forum de allergrootste wanprestatie die absoluut de naam evangelisatie niet waardig is.
Dat is toch heel erg rot voor Henoch ?!
Het lijkt me nogal rot voor Jezus eigenlijk.
Gesloten