Er is een onderzoek gedaan, dat mensen die zich aan de 10 geboden houden, gezonder zijn en langer leven. Dus dat klopt wel. Maar zoals ik al aangaf is het leven van een gelovige Christen niet persé met minder problemen (Zie mijn eigen situatie). En dan kunnen figuren als rereformed we gaan gillen, dat God mij eerst geheel moet genezen, omdat ik anders geen poot als gelovige heb om op te staan; maar het is beter om met een gehandicapped lichaam en geredde ziel de hemel in te gaan, dan met een gezond lichaam en onverloste ziel naar de hel te gaan!
Mag ik dat onderzoekje waar je nu naar refereert even zien? Dat jij de wensdroom hebt naar de hemel te gaan is fjin, maar die hemel is niet aangeoond, net zo min die hel. Immers waar zijn die dan?
Er zijn 2 factoren waardoor het leven van een gelovige (ondanks de wel verhoorde gebeden en genade van God in zijn/haar leven) niet altijd gemakkerlijker is dan van de ongelovige:
1. Het loon van de gelovige ligt in dehemel[en] en niet op aarde, terwijl de ongelovige (godloze) hier op aarde alleen zijn/haar loon heeft/krijgt.
Kijk en juist daarom ben ik ook ongeloviog om de dood eenvoudige reden dat het aardse aantoonbaar is enik hier zelf een maakbare invloed op heb. In een leven na de dood moet je geloven, daarna moet je nog de goede (welke van de duizenden?) goed kiezen. Daarna moet je aantonen dat dit ookde goede is. Echter, kennistheoretisch wordt dit heel moeilijk want elk zegt dat ze de ware is. Dus geef mij een methodiek hoe ik dit kan aantonen. Daarna moet je aantonen dat de leefwijze die je leeft de juiste is etc etc. Allemaal veel te veel werk.
2. De gelovige in Christus heeft de Satan als tegenstander gekregen [na zijn/haar bekering tot Christus, en ervaart grote tegenstand, terwijl de ongelovige door de Satan met rust wordt gelaten, omdat diegene zich al in de onmiddelijke invloedssfeer van hem bevindt.
Die gedachte kan ik uitstekend volgen. Het probleem is alleen dat
elk geloof dat van de niet-gelovigen zegt. Zo zal het Christendom Jezus tegenover Satan zetten, zo zal de islam Allah tegenover Shaytan zetten, de Griekse pantheon Zeus tegenover de Titanen, Osiris versus Anubis, Odin vs. de Asen&Wanen, Quetzalquotl vs. Mictlantecuhtli en zo kennen we er nog een hele reeks. Al deze goden of religies claimen de ware te zijn doordat een van de gelovigen of mythische persoonlijkheden die deze religie hadden iets wonderbaarlijks deden. Op welke manier bepaal jij dat het Christendom de enige ware is? Wat geeft jouw getuigenis meerwaarde boven al deze andere getuigenissen? ik ken namelijk van al deze geloven aanhangers en elk beweert dat zij het ware geloof aanhangen.
Daarnaast vind ik de gedachte aan een hel nogal barbaars. Immers, een god die mij (be)dreigt met de hel kan in onmogelijk een liefhebbende god noemen. Dat noem ik een dreigende god die zoveel almacht heeft dat hij uitsluitend kan spreken in bipolair taalgebruik en een argumentum ad baculum.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn