Precies. Ik ken mezelf helemaal niet als een spotter. Integendeel, ik ben in de regel veel te serieus. Maar wanneer ik geconfronteerd word met een overdosis aan domheid dan blijft er eenvoudig geen andere manier van communicatie meer over. Het gebeurt dus automatisch, en jij, Henoch, hebt het volkomen in je eigen hand. Zodra jij ook maar eens iets van serieus denken aan de dag zou leggen, zou ik weer de serieusheid zelve zijn. Maar ik heb je nu een aantal weken op de voet gevolgd, en de uitspraak van Theoloog geheel juist bevonden:Theoloog schreef:Spot is de natuurlijke vijand van bijgeloof. Het ontmaskert genadeloos de absurditeit van het dogma en de irrationaliteit vam religieuze denkbeelden.
Precies.Theoloog schreef:Sinds je hier kwam heb ik je niet één zinnig woord zien uitkramen Henoch. Niet één.
Met de onuitsprekelijke liefde van Christus waarin ik ooit als Obelix ondergedompeld ben, het onuitputtelijke geduld van de Vader, die maar niet wil dat ook maar één fundamentalist dom blijft, naar het evenbeeld waarvan ik nu eenmaal geschapen ben, en de kracht van de Geest die altijd voor geestige zaken te vinden is, waarmee ik zelfs tweemaal gedoopt ben, kan ik het niet over mijn hart verkrijgen bovenstaande woorden ook uit te spreken. In plaats daarvan deze:Ga. Verdwijn in de afgrond waar je uit gekropen bent: het aarsgat dat christelijk fundamentalisme heet.
Kom tot mij, Henoch, mijn juk is zacht en mijn last licht. Ik zal je opvoeden tot bladzijde 100 en je Nederlands verbeteren tot je de t's en d's onder de knie hebt. Eng is de poort en smal is de weg van de gedegen argumentatie die tot gezond leven leidt, en breed de weg die leidt tot onzin en waan. Pas op voor evangelies, die in schaapskleren op je afkomen maar eigenlijk roofzuchtige wolven zijn. Aan hun vruchten zul je hen herkennen. Men plukt toch geen druiven van godsdiensten die ooit brandstapels hebben opgericht of vijgen van godsdiensten die zelfmoordterroristen opleveren?
Elke openbaringsgodsdienst wordt in de 21ste eeuw omgehakt en in het vuur geworpen.
Wie woorden van rationaliteit hoort en ernaar handelt, kan vergeleken worden met een verstandig man, die zijn huis bouwde op een rots. Toen het begon te regenen en de bergstromen zwollen, en er stormen opstaken en het huis van alle kanten belaagd werd, stortte het niet in, want het was gefundeerd op rationaliteit. En wie de woorden van de rede in de wind gooide, kan vergeleken worden met een onnadenkend man, die zijn huis bouwde op het openbaringsgeloof. Toen het begon te regenen en de bergstromen zwollen, en er stormen opstaken en er van alle kanten op het huis werd ingebeukt door Freethinkers met kennis van zaken, stortte het in, en er bleef alleen een zielige woordenprut over.