Omdat Jezus op vele manieren niet de toets van lichtend voorbeeld doorstaat (ik neem voor het gemak van de discussie de mythe nu even aan als historie, en de bijbelse evangeliën als de enige bron voor kennis over hem).Henoch schreef: Waarom volg jij Jezus niet na? En doe jij Hem niet na?
-Jezus heeft nooit gelachen. Dat is een zeer ernstig gebrek in een mens.
-Jezus heeft nooit een sexuele relatie gehad. Alweer een zeer groot gebrek in een mens. Waarom zou ik iemand die zo onnatuurlijk leeft moeten navolgen? Zo te leven is vragen om psychische gestoordheid.
-Jezus merkt op één plaats op dat hij niet 'goed' is. Ik geef hem een compliment voor deze eerlijkheid. Maar nergens heb ik hem ooit ergens horen toegeven dat hij iets verkeerd deed of zag. Hem ontbreekt dus één van de belangrijkste dingen in het leven. Hem na te doen levert een volkomen onuitstaanbaar persoon op (lees goed, Henoch!).
-Een groot leraar zegt nooit: volg mij na! maar roept op om als het kan hem nog te overtreffen!
-Jezus roept op tot het passief ondergaan van onrecht dat je aangedaan wordt: dit is een leer die enkel een levensmoe, dus geestelijk ongezond persoon zou kunnen leren. Het geeft een vrijbrief voor elk misdadig optreden (we heben de rekening in 2000 jaar gepresenteerd gekregen).
-Jezus leert op een beloning (hiernamaals) uit te zijn. Dit staat gelijk aan minachting voor ethiek.
-Jezus heeft geen enkele interesse in het aardse, de wetenschap, de muziek, de kunst, de geleerdheid, de filosofie. Hij is dus een niet erg ontwikkeld mens, een minachting van het aardse leven, een uitstekend voorbeeld om naar de steentijd terug te gaan.
-Jezus bedreigt mensen met de hel. Zoiets is uiterst primitief.
-Jezus is de belichaming van de grootste grootheidswaan die een mens maar kan hebben: zichzelf uitroepen als de weg waarheid en leven, en een innige band onderhouden met God. Dit is de zieligste vorm die een mens aan zijn menszijn kan geven.
-Jezus is kinderachtig en naief met leringen zoals: maak je geen zorgen om de dag van morgen...de vogeltjes vliegen...de lelietjes bloeien...de vader zorgt wel voor jullie...vraag hem om wat dan ook en je krijgt het...enz
Hij is dus gewogen en te licht bevonden.