Henoch schreef:Theoloog schreef:Henoch schreef:Ik ben niet van plan parels voor de zwijnen te blijven gooien
Tot dusver heb je anders slechts varkensdrollen gedropt voor ons parelduikers.
Wat een onsmakelijke reaktie op geestelijke zaken. Dat je iets niet begrijpt, dat snap ik.
Nou, ik vind dat je je bijzonder denigrerend opstelt tegen iemand die vanuit (evangelische) overtuiging theologie is gaan studeren.
Theoloog schreef:1. Je bewijstekst bewijst niets, want is later ingevoegd. De passage is overbodig, stoort de zinsbouw en de logica van de tekst. Ze is niet te vinden in de oudste handschriften, die hebben:
"Want drie zijn er, die getuigen [ ]: de Geest en het water en het bloed, en de drie zijn tot één."
Het is gemakkelijk om een tekst die je niet bevalt, en die juist cruciaal is, als vervalsing of als invoegsel te bestempelen en naar de vuilnisbak te verwijzen. In de tekst die jij hier opschrijft hoort te staan: die getuigen op aarde", en zij akkoorderen met elkaar als één. De hele Schrift toont God al als meervoudig, en toch als één; en dat begint al in Genesis met: "Laat Ons mensen maken". In de Psalmen staat: "Kus de Zoon".
Beste Henoch, toon mij die tekst in de vroegste Christelijke geschriften. Hier vast een linkje en een citaatje uit dat linkje:
http://www.bible.org/page.php?page_id=1186
This longer reading is found only in eight late manuscripts, four of which have the words in a marginal note. Most of these manuscripts (2318, 221, and [with minor variations] 61, 88, 429, 629, 636, and 918) originate from the 16th century; the earliest manuscript, codex 221 (10th century), includes the reading in a marginal note which was added sometime after the original composition. Thus, there is no sure evidence of this reading in any Greek manuscript until the 1500s; each such reading was apparently composed after Erasmus’ Greek NT was published in 1516.
Theoloog schreef:Vertel me eens, Henoch: aan wie is het getuigenis van de Drieëenheid in de hemel gericht? Wie proberen Vader, Zoon en Geest daar te overtuigen. En, indien de Geest al in de hemel getuigt, hoe kan Hij dan ook op aarde getuigen. En, als de drie in de hemel en op aarde een parallel vormen, en de Geest in beide voorkomt, waar zijn dan 'water' en 'bloed' synoniem mee? Met Vader en Zoon?
De Geest overtuigd de mensen dat zij allen zondaren zijn, dat er gerechtigheid zal geschieden, en dat geen mens ooit geleefd het eeuwig oordeel zal kunnen ontlopen. De Geest hoeft de Vader en de Zoon niet te overtuigen, want alleen de Geest kent de gedachten van God, zo de geest van de mens alleen zijn/haar gedachten kent. Het bloed en het water behoeven helemaal geen synoniemen te zijn; want het bloed getuigd van het offer dat de Here Jezus bracht voor de zonden der mensheid, en het bloed dat Hij in de hemel éénmalig op het altaar bracht om de vergeving tot stand te brengen en te verzegelen, zodat er geen ander offer meer nodig is! (dit is te moeilijk denk ik voor jou). Het water is de doop die ons redt en bevrijdt op ons getuigenis van Jezus, en voor een rein geweten t.o. God door de waterwassing van het Woord.
Een Farizeer had het niet moier kunnen nazeggen, kan je het nu ook in begrijpelijk Nederlands omzetten?
Theoloog schreef:Maar het is maar de vraag hoeveel moslims bang zijn voor de hel. De meeste die ik ken menen dat als je het juiste geloof aanhangt en je best doet, dat je dan in de hemel komt. Aan de andere kant zijn er uit de geschiedenis hele volksstammen christenen bekend (katholieken en calvinisten) die als de dood waren voor de hel. En menig christelijke prediker speelde daarop in.
De meeste Moslims/Islamieten zijn bang voor de hel, en zij zijn nooit zeker van hun behoudenis voor de hemel. Wat dat betreft verschillen Rooms Katholieken [en sommige Calvinistische stromingen] geen zier met de Moslims. Wanneer zij in gaan zien, dat goede werken niets helpen om in de hemel te komen, dan gaat er een wereld voor hun open, omdat de Bijbel leert dat een mens alleen behouden wordt door geloof [in Jezus] en genade [van God]. Niet meer keihard je best hoeven te doen d.m.v. allerlei religieuze wetten en voorschriften,.... heerlijk, eindelijk vrij! Een mens moet eerst wedergeboren worden om dit geestelijk te kunnen beleven.
Welja, en daarmee is dus alles geoorloofd als je maar in Jezus gelooft? wordt een zeer merkwaardige moraal op die manier.
Theoloog schreef:Daarnaast hebben Pinksterchristenen mensen die niet in tongen konden spreken menigmaal voorgehouden dat die dan vast niet wedergeboren waren (terwijl tongentaal niets anders is dan gebrabbel).
Tongentaal is een heel ander verhaal; maar het is absoluut geen "gebrabbel"! (ja, voor de niet-gelovigen wel natuurlijk).
Glossolalia kunnen uitstekend psychiatrisch verklaard worden:
http://en.wikipedia.org/wiki/Glossolalia
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn